BlacKkKlansman (2018)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Spike Lee
met John David Washington, Adam Driver en Laura Harrier

'BlacKkKlansman' volgt het waargebeurde verhaal van de Afro-Amerikaanse agent Ron Stallworth die succesvol de Ku Klux Klan-afdeling van Colorado weet te infiltreren. Hij krijgt hierbij hulp van zijn partner Flip Zimmerman en klimt op tot het hoofd van de divisie. Samen pogen ze te voorkomen dat de KKK de controle over de stad krijgt.

avatar van John Milton
Zelfs bij Pathé zie ik. Fijn, betere zaal dan mijn Filmhuis.

Moviepass
baspls schreef:
Iets meer als....

Na drie woorden was ik al gestopt met lezen.

avatar van baspls
Moviepass schreef:
Na drie woorden was ik al gestopt met lezen.

Ik wist niet dat er onder mijn mede Limburgers ook taalnazi's waren. Weer iets nieuws geleerd

avatar van tbouwh
Als we hier iedere taalfout zouden afstraffen kan heel moviemeter wel opgedoekt worden.

baspls ik vind het curieus wat je over Griffith zegt - nu ben ik meer bekend met Griffith als vernieuwer en filmmaker dan Griffith als individu, maar het lijdt voor mij geen twijfel dat deze man in een fiks racistisch kader dacht. Of 'ie het doorhad of niet is iets heel anders. Maar dat is ook niet gek: als driekwart van de inwoners van een land er racistische denkbeelden op nahoudt, wordt dat vanzelf genormaliseerd. Zonder tegenstemmen zijn de meest gestoorde dingen nog doodgewoon.

In Rotterdam overigens wel een sterk gemengd publiek. Logisch ook, Nijmegen staat niet per se bekend om z'n culturele diversiteit;) Was i.i.g.mooi indrukwekkend: ik zat op de eerste rij en zag afwisselend blanke en getinte mensen rustig doch aangedaan de zaal verlaten. Dan zie je iets doodgewoons gebeuren wat in het licht van wat je daarvoor zag juist weer gekoesterd moet worden - it's a strange world we live in.

avatar van tbouwh
Essentieel en krachtig. Wel had ik soms wat moeite met het karikaturale van de kkk-leden: als er iemand tussen loopt die niet meer dan een goedkope imitatie van Jonah Hill lijkt, ga ik me toch afvragen waar zo'n personage exact toe dient. Moeten we lachen om de stupiditeit, huilen omdat zulke types bestaan? Waar houdt het pseudo-komische op en begint het bloedserieuze? Ik begrijp dat het bij Spike's toon en aanpak past, maar af en toe had 'ie zich ten gunste van de film toch beter in kunnen houden - zeg ik voorzichtig. Ben het tenslotte nog eens met een noot in een andere recensie die ik las - daarin werd aangestipt dat Laura Harriers Patrice er als personage wat bekaaid (lees: eendimensionaal) vanaf kwam.

De beelden aan het eind kwamen haast als een verrassing - niet in het kader van Spike Lee als filmmaker, wél in het kader van een film die constant aanzet en weigert zich door de realiteit te laten dicteren. Ik voel me de laatste persoon op aarde die moet zeggen dat de film minder ferm en genuanceerder had moeten eindigen. Dit is het sentiment van gespannen tijden, de publieke discussie hierrond vind ik een stuk belangrijker dan een expliciet individueel oordeel.

avatar van baspls
tbouwh schreef:

Naja zegen dat hij geen racist was gaat mischien te ver. Maar op basis wat ik over hem gelezen heb en het feit dat het boek waar de film op gebaseerd was al racistisch was (en de inhoud dus niet door Griffith is bedacht) en het feit dat hij de behoefte voelde tot boetedoening in de vorm van Intolerance (maar dat kan natuurlijk puur symboolpolitiek zijn).

tbouwh schreef:

Dat had ik dus ook in Nijmegen verwacht wat je daar omschrijft.

avatar van tbouwh
Als ik the Birth of a Nation geregisseerd zou hebben had ik daarna ook de behoefte gehad om boete te doen...

avatar van Shinobi
"All power to all the people."

Toen ik voor het eerst over deze film hoorde, moest ik gelijk aan de sketch van Dave Chappelle denken waar hij de draak steekt met de KKK. Ik wist destijds niet dat dit nog vrij dicht bij het waargebeurde verhaal van Ron Stallworth komt.

Het gegeven van een zwarte agent die infiltreert in de Ku Klux Klan is natuurlijk te gek voor woorden, ook al betreft dit de plaatselijke afdeling van Colorado. Zelf onderhoudt hij het telefonisch contact, terwijl zijn Joodse partner de ontmoetingen afhandelt. Een krankzinnig uitgangspunt waar Spike Lee zich helaas meerdere malen verstapt.

Lee lijkt soms namelijk meer bezig te zijn om het publiek te vermaken met karikaturen en stupiditeiten, gesteund door vele artistieke vrijheden. Hierdoor raakt de serieuze aard van deze film enigszins oversneeuwd. Niets ten nadele van John David Washington die op een zeer coole wijze Stallworth portretteert.

Je merkt dat er problemen zijn met de pacing en de ontwikkelingen; je komt nauwelijks achter de motieven en waar is de karakterontwikkeling?! Op deze manier kabbelt 'BlacKkKlansman' maar wat voort, ondanks de treffende tijdgeest. Als kijker is het echt wachten op spaarzame sterke momenten die nog enige nuance brengen. Maar de verwijzing naar de hedendaagse actualiteit is er dan weer met de haren bijgesleept, zucht.

Al met al een teleurstellende biografie die gerust wat meer pit had mogen hebben.

3,0 Sterren.

avatar van Basto
Leuke maar ook sterke film. Had wel iets vlotter gemonteerd mogen worden. Heb me er prima mee vermaakt, maar het heeft geen blijvende indruk gemaakt.

Dikke 4*

Bélon
"Sheeeeeee-it"* wie een fijne (zwarte) komedie met cultpotentieel en een beetje politiek verwacht komt van een koude kermis thuis: na een aardig begin komt de film in het teken staan van De Politieke Boodschap met als kers op de taart het einde waarbij we een sprong maken naar de hedendaagse politiek.

*Eén keer hardop moeten lachen als zowat de enige in de zaal en dat was dus bij Isiah Whitlock J die zijn "handelsmerk" Sheeeeeee-it gehanteerd door zijn karakter Clay Davis uit The Wire - TvMeter.nl uitsprak. Leuk. Dat was wel helaas meteen het hoogtepunt qua "leuk".

Verder werd er aardig geacteerd en is de film aardig aangekleed maar tenenkrommende -door Spike Lee kennelijk zo bedoelde- (over)acting voor de "Slechte en Gemene blanke KKK agent" en het "Slechte en Domme Hillbilly klanslid". De film is gewoon niet erg subtiel qua karakteriseringen laten we het daarop houden

Met dit script had een Tarantino leuke dingen kunnen doen maar nu is er op het aardige eerste half uur na weinig aan.

De trailer deed me vrezen dat de film karikaturaal zou zijn met een vergoelijking van het omgekeerde racisme van Black Power. Mijn vrees kwam enigszins uit maar het stoorde niet: de film focust weliswaar op het racisme van de Ku Klux Klan maar liet de Black Power-beweging toch ook wel zien als slechts het spiegelbeeld (zoals wanneer de film afwisselend ‘White Power!’ en ‘Black Power!’ laat scanderen) maar bovenal stoorde het niet vanwege de humor zoals ook de trailer al laat zien. De film is een komedie en dan moet je niet te kritisch zijn op de inhoud.

Evengoed heeft de film een serieuze inhoud – de ‘oorlog’ tussen zwart en blank in de VS – en het stoorde me niet dat Lee uitdrukkelijk in de film naar de huidige tijd verwijst, want in wezen is er ook niets veranderd in de VS qua racistische ‘hate groups’ en gaat de oorlog tussen zwart en blank nog altijd door (met nu een verkapte white supremacist in het Witte Huis). Wat me wel zou storen is als er parallellen met Nederland of Europa zouden worden gemaakt door ‘antiracisten’ alhier: natuurlijk kent Europa ook racisme maar gelukkig geen oorlog tussen zwart en blank hetgeen toch echt Amerikaanse geschiedenis is. Sommige ‘antiracisten’ zouden die oorlog weliswaar graag naar Europa willen importen, maar ik geloof meer in het vredelievende en op integratie i.p.v. segregatie gerichte pad van Martin Luther King.

Het verhaal is wat gekunsteld met heel veel benodigde toevalligheden, maar ook dat stoorde niet. Wel ontging mij bij bepaalde cruciale zaken in de film volstrekt de logica, zoals dat Ron de telefoongesprekken bleef voeren (waarom werd dat niet ook overgenomen door Flip, hetgeen veel veiliger zou zijn geweest maar ook een simpelere en minder vermakelijke film zou hebben opgeleverd).

Al met al vind ik de film geen hoogvlieger maar ik heb me er prima mee vermaakt. En de film laat je nadenken over de huidige tijd in de VS waarin er nood is aan een nieuwe Martin Luther King die de rassenoorlog zou kunnen stoppen (in feite was Obama die nieuwe Martin Luther King die uitdrukkelijk de verzoening en eenheid zocht, maar zelfs als president heeft hij helaas weinig kunnen uitrichten: zo diep is blijkbaar het rassenconflict in de VS).

De verwachtingen waren hooggespannen, maar worden niet helemaal ingelost. Spike Lee laat met BlacKkKlansman wederom zien dat hij boos is, heel boos. Boos over de situatie in de VS van nu, met Trump in het Witte Huis, waarin het eigenlijk nauwelijks beter is dan in de jaren '70 (en ervoor) als het gaat om rassendiscriminatie en onderdrukking. Het was natuurlijk wachten op een film als deze en het verbaast mij dan ook niet dat die film uitgerekend van de hand van Spike Lee komt.
De uitwerking stelt helaas wat teleur en het is jammer dat Lee niet meer weet te doen met het script. Een satire, wat deze film placht te zijn, mag flink bijten en soms ook even doorbijten. Dat scherpe mis ik toch wat in BlacKkKlansman. Daarbij komt dat met name de KKK personages wat doorslaan naar het karikaturale, wat op een gegeven moment storend werd in plaats van grappig. De slotakte, waarin wordt geschakeld naar recente gebeurtenissen in de VS, komt wat geforceerd over. Alles bij elkaar jammer, want Lee heeft alle recht en reden om pissig te zijn en de aangeroerde thematiek is ook heden ten dage, helaas, urgent. Maar Lee kennende, is hij nog niet uitgeraasd en ik wacht dan ook geduldig zijn volgende joint af.

avatar van Basto
Bélon schreef:

*Eén keer hardop moeten lachen als zowat de enige in de zaal en dat was d

Dan zat je vast ik Kino en niet in Cinerama, want ik heb toch wat vaker hardop moeten lachen.

Bélon
@ Basto ja Kino 1 > Cinerama 1 wat mij betreft. Temeer daar Cinerama soms overmatig hardop lachend volk schijnt aan te trekken.

avatar van Rosicky
Lastig. Aan de ene kant erg genoten van de inktzwarte komedie en de pijnlijk scherpe verwijzingen naar het heden. Anderzijds heb ik na afloop niet echt het idee dat we wat nieuws gehoord hebben of dat de personages een belangrijke ontwikkeling hebben doorgemaakt. Toch overheerst het positieve. Dat komt vooral door de magistrale scene tegen het einde waarin de bijeenkomst met black power en white power door elkaar worden gemonteerd. Vond ik het meest krachtige statement van de hele film.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Het duurde even eer dat ik in het verhaal werd gezogen, de film voelt met momenten een tikkeltje geforceerd aan maar maakt dat met andere indrukwekkende scènes weer ruimschoots goed.

De casting is perfect gedaan, acteurs komen naturel over en doen eigenlijk allemaal hun uiterste best wel, Denzel Washington mag trots zijn op zijn zoon die hier en daar ook aan zijn vader doet denken maar er alles behalve een kloon van is.

Het einde liet een enorme impact achter, niet de hele film werkt maar de climax is zonder twijfel indrukwekkend.

4* is wel op zijn plek.

avatar van Boneka
Wat ik jammer vind is dat deze film gemaakt te zijn geworden op basis van de huidige politiek. America first. Dat vind ik een absolute misser. Zo komt het verhaal ook niet tot recht en lijkt het meer een statement te zijn geworden tegen Trump.

Ja, de film is een statement tegen Trump maar ik begrijp niet wat daar verkeerd aan is (en dat terwijl ik niks moet hebben van de 'antiracisten' en ik de NPO niet aan kan zien vanwege hun constante stompzinnig Trump-gebash). Lee basht Trump namelijk op een intelligente en/of interessante manier...

Lee's punt is m.i. namelijk dat wat we in de film zien de basis vormt voor Trump als president. In de film zien we een mislukte aanslag door de Ku Klux Klan, maar tegelijkertijd wordt in de film gewag gemaakt van het feit dat de Ku Klux Klan besluit het voortaan anders te doen: men stopt met geweld en gaat het proberen door zich keurig, zelfs antiracistisch, voor te doen om zo simpelweg democratisch aan de macht te komen. De puntmuts en het brandende kruis worden vervangen door pak, stropdas en glimlach. En dat die strategie succesvol is zou Trumps verkiezing tot president laten zien. Ik weet niet of dat waar is, maar het is een interessante interpretatie van de geschiedenis die in ieder geval een kern van waarheid zou kunnen hebben.

Aan de andere kant kunnen we immers eenzelfde geschiedenis van de Black Power-beweging herkennen: oorspronkelijk was deze beweging zeer gewelddadig en crimineel dus simpelweg de zwarte versie van de Ku Klux Klan. Leden van de Black Panthers maakten zich schuldig aan moord, verkrachting, marteling, afpersing, drugshandel, etc. Volgens sommigen was de Black Panthers dan ook meer een criminele organisatie dan een politieke organisatie. Maar inmiddels heeft de Black Power-beweging - gelijk de Ku Klux Klan - bewust gekozen voor een vriendelijker gezicht om daarmee de populariteit van de massa te winnen om zo democratisch aan de macht te kunnen komen. Ook zij zijn in die strategie succesvol: in ieder geval de media lopen over van de sympathie voor bv. de 'Black Lives Matter'-beweging.

Lee's boodschap is m.i. aldus dat de oorlog tussen blank en zwart nog steeds aan de gang is in de VS maar met andere middelen die enerzijds geruststellen maar anderzijds juist zeer verontrusten: het blote geweld is afgezworen en iedereen is tegenwoordig tegen racisme, maar zo'n Trump is een wolf in schaapskleren die vanwege het vriendelijkere gezicht de hoogste machtspositie heeft kunnen verwerven. Nogmaals, ik weet niet of alle historici het hiermee eens zijn maar het is een interessant standpunt.

avatar van clubsport
De filosoof schreef:

Wat dacht je van types als Sylvana simons en gloria wekker die ons glashard voorspiegeld dat wij blanken anno nu verantwoordelijk zijn voor racisme van 2 eeuwen terug .
Ik weiger me een schuldgevoel te laten aanpraten door dat soort types die er in de VS genoeg rondlopen en waarschijnlijk nog een paar graadjes extremer zijn .
In dat licht bezien is black lives matter zelf een racistische beweging .

avatar van wwelover
Hele sterke en ook vermakelijke film. In hoeverre het allemaal waarheidsgetrouw is weet ik niet, maar er zitten natuurlijk wel heel veel 'foute' dingen in de film die nog steeds relevant zijn. Ze drijven wel een klein beetje door, maar blijven Amerikanen natuurlijk. De humor is goed, camera en art zijn top en ook de muziek erg treffend. En een uitstekende cast.

avatar van TornadoEF5
Ik zou nu niet bepaald generaliseren, en Trump als het verlengde van de KKK en Black Lives Matter als het verlengde van zwarte racistische groepen gaan zien. Daar ga je ook discussies niet mee vooruit gaan helpen. En het zit allemaal ook veel complexer in elkaar dan je het voorstelt, dus ik kan niet zeggen dat ik het eens ben met je De filosoof

Misschien een mooi liedje die zeer relevant is voor deze discussie.
Joyner Lucas - I'm Not Racist

avatar van John Milton
Ik vond hem erg sterk. Lee balanceert kunstig op de grens tussen (wrange) komedie en schrijnende ernst. Het heden is nooit ver weg, maar is het niet gebruikelijk dat kunst (ook, of misschien zelfs vooral) een reflectie is van wat er speelt in de eigen tijd, dan die waarin het getoonde verhaal zich afspeelt?

John David Washington smaakt naar meer, bijzonder ook dat je bij sommige lines dan toch opeens zo'n vleugje Denzel er tussendoor hoort. Ook de rest van de cast doet het prima, maar het zijn de regie, het verhaal, montage en de soundtrack die de show stelen, niet de acteurs. Het mag niet Spike Lee's beste film zijn, maar nadat ik de afgelopen jaren wat minder van de man heb gezien, vond ik dit weer een heel rake en actuele film, waarvan ik ben blij dat ik hem in de bioscoop heb gezien. Het tempo zakt soms ietsjes in, maar ik verloor de aandacht geen moment. Lee is wat mij betreft hiermee duidelijk te voorbarig irrelevant verklaard door sommige filmliefhebbers, de afgelopen jaren. Misschien moet ik dan maar toch even een inhaalslag maken wat zijn recente werk betreft.

De zaal in Pathé (ik was hierboven wat verbaasd dat hij daar draaide) was overigens bijna uitverkocht. Vrijdagavond weliswaar, maar het was geen kleine zaal. Ik heb (soms besmuikt) gelachen, want het is niet altijd duidelijk of een lach op zijn plaats is. Misschien maakt die ambivalentie het juist zo sterk, die nodigt op zijn minst uit tot reflectie. Maar Lee deelt vlak voor de aftiteling toch nog even een emotionele vuistslag uit. Toen de ondertitels begonnen was de hele zaal even muisstil, en zat JM met gestokte adem en vochtige ogen tegen een behoorlijk onverwachte traan te vechten.

Muisstil. Krijg dat maar eens voor elkaar op vrijdagavond met een volle zaal in Pathé...

TornadoEF5 schreef:

Misschien een mooi liedje die zeer relevant is voor deze discussie.
Joyner Lucas - I'm Not Racist

Daar zit anders wel een groot gedeelte van zijn aanhang, die hij (Trump dus) wel degelijk naar de mond praat. Ik was op voorhand ook wat sceptisch. Botweg gezegd had ik vooraf de vrees voor antiracistische propaganda. Echter de boodschap dat identiteitspolitiek nooit deugt en dat beide kampen eens heel goed in de spiegel moeten kijken slaat wat mij betreft de spijker op z'n kop.

TornadoEF5 schreef:

Ja, maar dat is volgens mij wel de boodschap van Spike Lee met deze film. Er zitten als het ware twee parallellen in. De meest duidelijke parallel is die van toen en nu met als boodschap dat Trump in wezen de Ku Klux Klan is die door de puntmuts te verruilen door pak en stropdas zelfs in het Witte Huis is gekomen. De tweede zit m.i. ook wel een beetje in de film en is m.i. zeker zo waar: er is een parallel tussen de Ku Klux Klan en de Black Power-beweging die beide een vriendelijker gezicht hebben gekregen maar nog steeds dezelfde strijd voeren. Zo wordt in de film sterk benadrukt dat de Black Power vooral was gericht tegen de racistische politie (met als boodschap 'elke goede politieagent is een dode politieagent'). De huidige Black Lives Matter-beweging gaat nog steeds over hetzelfde: de politie is racistisch en onze vijand. Ook die parallel is m.i. niet te missen en heeft ook Spike Lee denk ik bedoeld te maken.

avatar van mikey
Hmm spike zegt dat die dooie agent slechts een gevalletje retoriek is.

mikey schreef:
Hmm spike zegt dat die dooie agent slechts een gevalletje retoriek is.

Zegt ie ook over het met biljartballen aangekondigde vuurwerk. En dat is nu net de kracht van de film.

avatar van mikey
Ja dat zijn wel terroristen: kkk

Ik ben gewoon blank, niet wit, heb deze film bekeken, vond m sterk en ben naderhand nog steeds blank. Kortom, geen paniek, dikkertje.

avatar van Walter White
Een goede film Spike Lee haalt alles uit de kast

avatar van mikey
Dikkertje Dap: Spyke en z'n gabbers zijn multimiljonair geworden in dát VS en geen hypocriete haar op hun hoofd die eraan denkt de VS te verlaten.
Haha die hoor je ook wel in nl. Als je het hier niks vindt pleur je maar op. er zit trouwens een poster (bij de hillbillies) in deze film met dezelfde boodschap: If you dont love usa then leave.

Anyway, net als de gasten in de film schrijf JIJ je eigen geschiedenis over dit gebeuren en vervolgens ga je daarover huilen. Is toch raar? je verzint wat, vervolgens beschouw je dat als feit en dan wordt je daar boos over. . (?)