BlacKkKlansman (2018)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Spike Lee
met John David Washington, Adam Driver en Laura Harrier

'BlacKkKlansman' volgt het waargebeurde verhaal van de Afro-Amerikaanse agent Ron Stallworth die succesvol de Ku Klux Klan-afdeling van Colorado weet te infiltreren. Hij krijgt hierbij hulp van zijn partner Flip Zimmerman en klimt op tot het hoofd van de divisie. Samen pogen ze te voorkomen dat de KKK de controle over de stad krijgt.

avatar van mrklm
Wat een boeiende, humoristische reconstructie had kunnen worden van het bizarre relaas van Ron Stallworth, is een moraliserende en vaak vervelende mislukking geworden. Het waargebeurde verhaal over Ron Stallworth, een jonge zwarte man in Colorado Springs die zich in 1972 bij de politie aansluit en betrokken wordt bij een undercover-operatie waarbij hij de KKK moet infiltreren, heeft alle ingrediënten voor een goede film: suspense, actie, humor en een sterke cast. John David Washington is charismatisch als Stallworth en Adam Driver geeft goed tegenspel als de (Joodse agent) die Rons plaats moet innemen bij ontmoetingen met leden van de Klan. Maar helaas vervalt Spike Lee veelvuldig in gemoraliseer, vooral in de vorm van de romance tussen Ron en Patrice Dumas [Laura Harrier], de voorzitter van een bond voor zwarte studenten. Die verhaallijn bestaat vooral uit geouwehoer over de plaats van de zwarte bevolking in de maatschappij. Bovendien is het een onaangename onderbreking van het centrale plot. Bovendien legt Lee erg nadrukkelijk een link met het huidige Amerika en eindigt hij de film ook nog eens met nieuwsbeelden die zijn gelijk dienen te bewijzen. Niet zo gek dat de liberale goegemeente deze film omarmde, want dit is een geval van preken voor eigen parochie. Nieuwe inzichten geeft het niet en al met al is het een wonder dat Lee zo'n interessant verhaal op zo'n ongeïnspireerde manier heeft gefilmd.

Bélon
Paar lui die de film niet hebben gezien gaan flink even op de politieke tour

Dat is ook wel waarom ik de film niet super vond: als je de trailer bekijkt komt daar nauwelijks een serieuze politieke boodschap in voor en lijk je redelijk luchtig vermaak te krijgen. De scene over het lynchen (was ook een rare side step) en de totaal met de stijl brekende scene over de hedendaagse politiek met Trump worden niet in de trailer getoond. Slim waarschijnlijk, maar wel wat goedkoop.

Bélon schreef:
slim waarschijnlijk, maar wel wat goedkoop.
ik meen dat dat er achteraf was ingezet voor Cannes.

edit: hoopte op een soort thriller komedie als summer of sam. Met een mooie ensemble, maar hier deden de constante politieke dialogen en monologen me toch te vaak uit, een enigszins mager, verhaaltje gooien. Helemaal met die ouwe meneer (Belafonte toch?). Prima man overigens.

mikey schreef:
ik meen dat dat er achteraf was ingezet voor Cannes.

Kijk zo levert de discussie toch potentieel aardig kijkvoer op ( Summer of Sam (1999) )
Man van verhaal over lynchings was idd Belafonte, heb je goed gezien.

avatar van Drulko Vlaschjan
Vermakelijk filmpje, maar helaas niet veel meer dan dat. De film gaat voorbij aan het gegeven dat racisme in vele gradaties komt, iets wat bij witte Westerlingen pas recentelijk begint door te dringen. Waar Get Out (2017) slim met dat gegeven omgaat, de witte kijker met zijn vooroordelen confronteert, is racisme in BlacKkKlansman zeer eenduidig en kwaadaardig. Het gaat van onversneden racisme op de werkvloer tot het voorbereiden en plegen van een aanslag. Ter linkerzijde van dat spectrum zit niets. Je kunt als witte man met opgeheven hoofd de bioscoop verlaten: ik was het met de goeien eens, dus ik ben vrij van zonden.

Wat de film wel goed laat zien is hoe retoriek van grote leiders kan leiden tot vergaande acties van hen die onder hun invloedssfeer staan. Het KKK-clubje in de film doet niet veel meer dan kruizen in de fik steken om de zwarte bevolking een beetje te pesten. Een spel haast, een hobbyclubje dat elkaar heeft gevonden in hun afkeer/angst van de zwarte mens, maar gevoelsmatig net zo goed had kunnen gaan vissen of klaverjassen. Onder hen bevinden zich lieden die niet begrijpen dat het niet de bedoeling is om de grove grappen en fantasieën in de praktijk te brengen. Ook in de Black Power-beweging speelt dit: de leider roept op tot geweld en hoewel de (witte) politie gelooft dat dit slechts retoriek is (ik vond dat overigens niet zo duidelijk), kun je niet uitsluiten dat toehoorders die oproep letterlijk nemen.

De parallellen met Charlotsville/Trump zijn niet te missen. Onnodig dat Lee zijn film met die beelden eindigt, lijkt me, al kwamen ze alsnog behoorlijk hard binnen.

avatar van Flat Eric
Alles wat extreem is, is per definitie fout.

Of het nu white power of black power is. Deze film laat dat wat mij betreft ook zien. Verder is het ondanks het serieuze onderwerp en de lange duur een vermakelijke en spannende infiltratie-operatie film geworden en heb ik echt genoten van het spel van de 'twee' Ron Stallworths.
Misschien een beetje karikaturaal aangezet maar misschien werkt dat juist wel goed om de boodschap over te brengen.

avatar van mjk87
Goede film wel van Spike Lee die ik veel genuanceerder vind dan de discussies soms doen vermoeden. Natuurlijk, Lee staat aan de zijde van de zwarte bevolking en toont de KKK als een hobbyclub vol mafkezen, maar evengoed heeft hij kritiek op het opjutten door Black Power. In twee scènes laat hij dit visueel tonen met crosscutting, en laat even zien dat hij zijn klassiekers kent, die techniek is groot gemaakt in The Birth of a Nation. Maar hij toont zowel het opjutten door de KKK als de zwarte beweging in één scène en zegt hier duidelijk mee: in wezen doet men hetzelfde. Dat de zwarte bevolking wel enig recht tot klagen heeft doet daar niets aan af. En aan het eind waar hij weer twee protesten toont, maar hier kiest hij wel duidelijker partij omdat één protest niet goed afliep. Verder vind ik best dat je als kunstenaar een boodschap mag brengen, maar ik vond dit slot ergens niet passen bij de rest van de film. Dan was dat 'America First' een stuk beter verwerkt. Ik ben het er niet mee eens, althans, ik zou Trump en de KKK niet op één lijn zetten, maar het is wel goed in de film gezet.
Fijn sfeertje verder, goed geacteerd en best leuk om te zien. Het tweede uur sleepte wel wat, maar als geheel wel een dikke voldoende. 3,5*.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Offtopic berichten verwijderd. Nu weer over de film, aub. Daarnaast het verzoek aan deelnemers om niet midden in een discussie je berichten te verwijderen, daar wordt een discussie niet begrijpelijker van.

Prima film, met zoals al veel genoemd een zeer politieke lading. De hele film gaat dan ook over racisme, maar is humoristisch overgebracht. Dat vind ik er goed aan; je beseft uiteraard dat je naar een film met een zwaar onderwerp zit te kijken, maar de film zit niet in elkaar om iemand te overtuigen van politieke statements. Veel uitingen en dialogen in de film zijn mensonterend, en het is de regisseur gelukt om dit in een 'luchtige' film over te brengen. Maar ik zwijg over het einde, want daar is absoluut niets vermakelijk aan. Toen de lichten in de bioscoop aangingen, stond er niemand op; mensen waren even stil van dat moment.

avatar van peterjames777
Ik werd erg blij toen ik de muziek in de film herkende. Terence Blanchard, die ook de geweldige soundtrack van Lee's Inside Man verzorgde is hier ook van de partij. Bij de sterke laatste scene is zelfs de 'main theme' van Inside Man te horen. Prachtig.

Ook dat shot van Harrier en Washington in de gang is een verwijzing naar een shot van Washington senior in Inside Man. Leuk gedaan.

avatar van Boneka
De filosoof schreef:
Ja, de film is een statement tegen Trump maar ik begrijp niet wat daar verkeerd aan is (en dat terwijl ik niks moet hebben van de 'antiracisten' en ik de NPO niet aan kan zien vanwege hun constante stompzinnig Trump-gebash). Lee basht Trump namelijk op een intelligente en/of interessante manier...

Het is niet verkeerd, maar ik vind het jammer voor het waargebeurde verhaal. Ben sowieso nooit geen fan van heden en verleden. Het breekt de film vaak af. Veel Amerikanen zijn boos, maar meer dan de helft heeft zelf voor hem gekozen. En om hem erbij te halen in dit verhaal vind ik ook wat te ver gezocht. Als Trump een echte racist is zouden zijn campagnevoerders allemaal wit zijn en dat was niet het geval. Neemt niet weg dat ie wel wat trekjes heeft. Geldt ook voor Wilders. Als hij zo tegen buitenlanders is is het toch wel gek dat ie met een buitenlandse is getrouwd. Maar goed begint zo een off topic te worden en ik moet de film nog zien

avatar van Vidi well
Een film die veel reacties los maakt zo te lezen...

Afgelopen Zaterdag zag ik Blackkklansman in de bioscoop. Na afloop bleef ik met gemengde gevoelens achter.. hoe moet ik deze film beoordelen?

De thematiek van Blackkklansman is enorm actueel, en de film laat dit dan ook meerdere keren duidelijk merken, voordat het eind een directe link naar de actualiteit biedt. De thematiek en de boodschap zijn dus interessant, net als het verhaal van Ron en de andere agenten. Dat Blackkklansman in deze tijd een belangrijke film is, mag duidelijk zijn. 5* voor het idee, en de durf om deze scherpe actuele film te maken.

Maar voor alleen het maatschappelijk belang ga ik niet naar de bioscoop, dan kijk ik wel een documentaire. Het film moet, ongeacht het verhaal, op een bepaalde manier vermakelijk zijn: je moet erom lachen, je zit in spanning, je voelt intens mee met personages... En daar schort het soms aan in deze film. Hoewel meerdere momenten flinke indruk maken (de ontmoetingen met de KKK zijn erg spannend, net als de journaalbeelden aan het eind, en het lynchverhaal van de oude man is bijzonder indrukwekkend) vond ik de film wat langdradig. De film had van mij een half uur korter mogen duren, en was dan wellicht sterker overgekomen.

De trailer, en ook de opening van de film zijn wat misleidend: ik verwachte namelijk een wat meer humoristische film, wellicht zelfs wat over-de-top benadering van dit waargebeurde verhaal. Als een modern eerbetoon aan Blacxploitation films wellicht. De filmtitel, de typografie en de opening (based on true sh*t) lieten me ook die waan.

Blackklansman is een erg goede film, heeft een aantal leuke personages, en zit vol mooie oude kleuren en fijne muziek. Maar het verhaal wordt uiteindelijk vrij degelijk, maar ook wat standaard vertelt. En dat is niet verkeerd, maar het beantwoorde niet aan mijn verwachtingen. Een prima film dus en een heldere boodschap, maar ik bleef achter met het gevoel dat er meer in had gezeten.

avatar van Graaf Machine
Enige tijd geleden een paar keer de trailer gezien in de bioscoop. Die zette me toch wel op het verkeerde been, want leek een komedie aan te kondigen. Dat is deze film zeker niet, al zitten er natuurlijk vanwege het verhaal onontkoombaar grappige momenten in. De algehele toon is echter toch wel serieus.

Een sterke film wat mij betreft die verschillende kanten van de rassenproblematiek in Amerika laat zien, zowel vanuit extreem wit als extreem zwart standpunt. Gelukkig weet de hoofdfiguur zich wel redelijk gematigd op te stellen, al lijkt me dat eerder voortkomen uit plichtsbesef dan uit karakter. Je voelt dat hij af en toe op ontploffen staat.
Sterke film van Spike Lee, topamusement.

Krachtige film.

avatar van Walter S.
Vidi well schreef:

Dat had ik dus ook. Meer van verwacht, ik had gehoopt eindelijk weer eens een film te kunnen zien die heel bijzonder en memorabel zou zijn, maar dat werd het dus niet.

avatar van de grunt
Spike Lee did it again.

avatar van hvdriel
Spike Lee is boos en dat zullen we weten ook. Werkt dat, een boodschap erin rammen? Bij mij in elk geval niet. Ik raak geïrriteerd.

Wie de drie pagina's recensies hierboven leest, bemerkt dat vrijwel iedereen het erover eens is dat de film overdrijft, karikaturaal is en propagandistisch (voor een goede zaak overigens). Van dik hout, zeg maar. Dat het scenario nogal wat zwakke plekken kent (vele toevalligheden) met weinig diepgang, laat staan enige karakterontwikkeling. En dat de verwijzigingen naar deze tijd wel heel vet zijn aangezet.

De waardering hiervoor verschilt evenwel. Wie de boodschap prioriteit geeft (al is het in een niet zo sterke film), scoort hem hoog. Wie een zwakke film heeft gezien (met weliswaar een belangrijke boodschap) is negatiever.

Er is niks mis met een belangrijke boodschap, maar verpak hem wel in een goede film indien je regisseur bent, zou ik zeggen. Ik kan me een subtiele komedie of musical voorstellen waarbij het schaamrood naar je kaken stijgt, omdat je in een spiegel kijkt die jou af en toe ook betrapt op racistische vooroordelen. Dat komt hard aan. Met een kanon schieten op een gluiperige racistische agent en op zwak begaafde witte mannen ... het zal wel.

En oh ja, ik geloof er niks van dat Spike Lee de KKK op een lijn zet met de Black Panter-beweging door twee bijeenkomsten van beide parallel te monteren. Kijk nog maar eens goed: alle sympathie ligt bij de zwarten. Zoals het hoort in een propagandafilm.

avatar van Captain Pervert
Gutmenschenpropaganda. Wegwezen.
Blanke mensen wordt white guilt aangepraat, zwarte mensen weigeren (alweer) de hand in eigen boezem te steken. Doen alsof het nog steeds 1950 is en ze achter in de bus moeten zitten. Ze hebben nu alle mogelijkheden die er zijn, maar kiezen ervoor om met het kruis tussen de knieën een driveby te doen in plaats van naar school te gaan en een baan te zoeken. En bij iedere kritiek de racismekaart trekken. Klaar mee. Laat film gewoon film en laat social justice warriors zich daar niet mee bemoeien.

avatar van mikey
Als links figuur ben ikzelf altijd groot fan van de rechtse film. Death Wish, Clint eastwood en zo. Dus waarom wegwezen?

avatar van Captain Pervert
Genoemde films zijn dom vermaak, niet rechts.
Het wordt tijd dat minderheden eens uit die slachtofferrol stappen.

avatar van Graaf Machine
Deze film gaat toch helemaal niet over minderheden die in een slachtofferrol kruipen ?

Spike is sowieso nooit de meest subtiele geweest, wat overigens mag natuurlijk.

(overigens zijn mensen die het meteen over simplistische hokjes als gutmenschen en social justice warriors hebben net zo serieus te nemen als volk dat het overal meteen over Nazi's heeft, maar dat terzijde)

avatar van eRCee
Het is overigens heel normaal dat kunst (inclusief film) bepaalde maatschappelijke vraagstukken aan de kaak stelt.

avatar van Zwolle84
de grunt schreef:
Spike Lee did it again.

Did what again?

mikey schreef:

Ik ken de hele categorie "rechtse film" niet (Death Wish zou ik een wraakfilm noemen en Eastwood heeft zoveel gemaakt)

Is bijvoorbeeld Predator (1987) dan ook een rechtse film volgens jou omdat Arnie erin meespeelt (de alien heb ik niet op enige politieke orientatie kunnen betrappen )?

Of anders: een rechtse film is in jouw boek (dom) vermaak en een linkse film is (slimmer) vermaak met een boodschap, zoiets?

avatar van de grunt
Zwolle84 schreef:
Did what again?

Wederom een onderhoudende, hoogstpersoonlijke, maatschappijkritische film.

Dit flikt hij al drie decennia lang. Mag jij raden wat de andere 2 zijn. Misschien moeten we het dopen tot de: Civilization Trilogy

avatar van thegoodfella
Achteraf gezien is het niet heel verstandig geweest om naar een film van Spike Lee te gaan als ik de beste man een arrogante moralist vind, maar de trailer zag er vermakelijk uit en ik wilde hem nog een kans geven.

Over de soundstrack en de vorm heb ik totaal niks aan te merken. Dat is bij Lee altijd dik in orde. Maar de weg naar het einde toe is tenenkrommend. Het einde bestaat uit een opeenstapeling moralistische open deuren, waar de meesten onder ons het wel mee eens zijn, maar wat totaal niks nieuws onder de zon is. Dat is nog niet het slechtste aan de film. Lee schiet als voorvechter van gelijke rechten zijn doel totaal voorbij door de 'blacks' als superieur af te beelden. Ze zijn knap, gevat en de speeches zijn woord voor woord mooi en raak. De 'Whites' daarentegen zijn oliedom, ontzettend lelijk en totaal niet welbespraakt.

In ieder ras en in iedere groepering zijn er knappe en lelijke mensen en slimme en domme mensen. Die open deur van mij lijkt alleen Lee niet te begrijpen door de donkere als superhelden af te schetsen en de blanken als simpele karikaturen. Daarmee zet de moralist in optima forma zichzelf een beetje voor schut door het een te roepen en totaal het ander te doen. Voorbeeldje pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

Onderstaand stuk illustreert totaal wat ik bedoel. Tarantino kreeg van Lee een shitload kritiek over zich heen omdat in Django Unchained te veel het N-word werd gebruikt. Iets wat in BlacKkKlansman ook gebeurd. Logisch dat Tarantino en Lee vaak in de clinch liggen omdat Lee totale onzin aan de man probeert te brengen.

Filmcriticus Eberts echtgenote kijkt vertwijfeld: ze vraagt hoe het zat met de ruzie tussen Quentin Tarantino en Spike Lee, die zijn onvrede over het royale gebruik van het ‘n-woord’ in Tarantino’s films meermaals kenbaar maakte. Dat woord valt óók vaak in BlacKkKlansman, zegt mevrouw Ebert: is dat nou nodig?
Lee, tikje geïrriteerd: ‘Je rakelt antieke geschiedenis op. Wie kan het nou ene fuck schelen wat er ooit speelde tussen Quentin en mij? Dat is triviaal, daar gaat het niet om. Dus, om je vraag te beantwoorden: woorden kunnen haten. Zoals de mensen praten in BlackKklansman is hoe ze echt praten: niet liefdevol. En ik wil dat je die afgrijselijke woorden hoort, in mijn film. Het is geverbaliseerde haat.’

Bélon schreef:

Is al een decennia oud begrip hoor, met name vigilante, recht in eigen hand films en allerlei patriottische legerverheerlijkende films etc worden vaak als rechts gezien.

Bélon schreef:
Nee, ik heb 'dom vermaak' nooit gezegd. In Death Wish zit de hele fortuyn agenda vanaf te weinig agenten op straat, boze witte mannen die niet gehoord worden in ziekenhuizen na 40 jaar lang zwoegen aan je carrière (tot en met straten schoonschieten).. Om over Gran Torino en zijn 'ik herken mijn straat niet meer' nog maar te zwijgen. Toch heerlijke films. Niks met Arie. Ik vond zijn laatste uitspraak dat de samenleving met nutflix zoveel beter is geworden zonder de lokale videoboer beslist onwaar. maar goed anyway. Ben zelf natuurlijk ook een boze witte man.

En dit kan toch ook leuk zijn voor de rechtse kijker? Genoeg humor en detective etc hier te vinden. Niet zo huilie huilie en gewoon kijken.

thegoodfella schreef:
Ik snap Lee wel. Tarantino gebruikt het woord als een gangsterrap-woord en Lee laat telkens duidelijk voelen wat het woord eigenlijk betekent.