Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001)

Alternatieve titels: Spirited Away | De Reis van Chihiro | 千と千尋の神隠し

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Rumi Hiiragi, Miyu Irino en Mari Natsuki

Tijdens de verhuizing van haar familie naar een buitenwijk wandelt Chihiro, een 10-jarig meisje, een wereld binnen die geregeerd wordt door heksen en monsters, waar mensen veranderd worden in dieren. Chihiro moet in een groot badhuis werken om te overleven. Zal het haar lukken om terug te keren naar haar eigen wereld?

Jordy (admin)
van de maker van Mononoke Hime (voor de liefhebbers...)

Dit is gewoon prachtig om te zien, volgens mij heb ik de hele film met open mond staan kijken. Prachtig gemaakt en het verhaal is ook erg goed. Zeer de moeite waard.

Superfilm. Briljant getekend, verhaal is helemaal japans (soms komen er dingen voorbij waarvan je denkt van: waar gaaat dit over)..maar dat geeft juist wel weer een extra dimensie aan de film. 5 sterren.

Jordy (admin)
fantastische reviews in Amerika, waar ie deze week uitgekomen is. Nog maar een keertje downloaden, vorige keer kreeg ik 'm niet aan de praat

Tss waarom ben je nu pas overtuigd ik geef hem toch niet zo maar 5 sterren!!!!!!!!!!

avatar van manic
Geweldig. Beter nog dan Mononoke Hime . Details uit Tonari no Totoro komen terug. Orgineel en bizar, spannend en vriendelijk. Kijken!
2e keer gezien en de laatste halve ster er bij gedaan. Ik denk niet dat er snel nog een betere animatiefilm wordt uitgebracht van zo'n hoge kwaliteit. En zeker niet van Disney ^__^

avatar van Goodfella
Is dit eigenlijk Manga? Of een variant erop? Vroeg 't me bij Mononoke Hime ook al af, maar daar kreeg ik geen antwoord.

avatar van manic
Moet je ff kijken op www.mangadvd.nl[/url] daar staan soms hele discussies over manga vs anime. Volgens mij is deze anime... Ik weet 't ook nog steeds niet. Ach, what's in a name?

Ach, what's in a name?

Da's waar. Maar ik vroeg het me gewoon af, aangezien ik de meest Manga's ronduit ruk vind en Mononoke Hime juist zo mooi.

Erg erg mooi

Ik had zo m'n twijfels over deze film, Miyazaki's vorige (Mononoke Hime, die net als deze super-recensies kreeg) vond ik niet denderend... maar deze vond ik dus wel goed. Ik vond het verhaaltje, net als bij Mononoke weer niet zo verschrikkelijk boeiend, beetje een opvolging van wat onsamenhangende scenes, maar de wereld waarin de film zich afspeelt maakte erg veel goed. Adembenemende animatie, prachtige wezens, veel leuke kleine grapjes, erg mysterieus sfeertje... aanrader

4 sterren

avatar van Goodfella
Dit is met afstand de mooiste tekenfilm die ik ooit heb gezien.

Hoewel ik Princess Mononoke al erg goed vond, is deze film zo mogelijk een hele klasse beter. Ontzettend fantasievolle, bizarre en grappige wezens, betoverende muziek, schitterende omgevingen... Dit is dus ècht mooi.

Het is dat ik het verhaaltje af en toe wat minder boeiend vond, maar daar gaat het ook eigenlijk niet echt om bij deze film. Mènsen wat is dit een schitterende film!!

4,5 sterren

avatar van Goodfella
Sen to Chihiro no kamikakushi vliegt momenteel de IMDb top 250 in. Nu al op #209!!

avatar van Biosguru
Deze film komt in Februari in de bioscoop! Hoop dat dit nu eindelijk het einde voor disney is! ze zijn al zo lang aan het jatten uit de Japanse animatie films! Heb hem op dvd gezien hoop dat ie zowel ondertiteld en nagesynchroniseerd uitkomt! Stuk beter dan Mononoke

avatar van narva77
What the fuck! Sinds wanneer staat deze in de imdb-top250?

sinds hij in amerika uit is en dus daar meer gezien wordt enzo

avatar van Goodfella
Deze film komt in Februari in de bioscoop!

Wow!!

avatar van jay73

Gisteren op #196 en nu....op #240(???).
Houdt imdb vandaag weer een Nationale Opschoondag ofzo, de hele top 250 heeft een ander aanzicht.

Ha ha, wat staat er onder de stills die op imdb staan ..... ?
Jawel: ©Disney Enterprises

Jordy (admin)
Disney verzorgt de Amerikaanse release van deze film

Dat had ik ook al bedacht ja.

Geen heel bijzondere film. Aardig verhaaltje en mooi getekend, maar geef mij toch maar de "echte" acteurs of de naar mij mooiere animatiefilms (Shrek, Toy Story II). 3*

Jordy (admin)
Okee, maar dat zijn cgi-films. Denk dat er geen ouderwets geanimeerde film is op te noemen met veel mooiere animatie dan deze film...

Ik moet je gelijk geven da deze film heel mooi getekend is, maar toch spreekt mij de animatiefilms (Shrek & Toy Story II) meer aan, omdat er gewoon alles in zit. Een leuk verhaal, leuke liedjes (bij Shrek) en veel en leuke humor. Dat maakt een tekenfilm en animatiefilm leuk en deze dingen miste ik in deze film.

Hier zeg ik ook weer iets verkeerds, want niet alle animatiefilms bevatten denk ik de dingen die hier boven staan, maar de animatiefilms die i tot u toe gezien heb bevatten deze dingen allemaal wel.

Schitterende film! Een must-see.
Ik ben het met Goodfella eens: de mooiste tekenfilm die ik ooit zag.
De film is een soort van Japanse versie van Alice in Wonderland. Het verhaal vind ik heel goed. Alles behalve voorspelbaar.
4 sterren, misschien meer als ik 'm nog eens zie.

Wat een film is dit zeg.... 4 sterren (voorlopig)

vraagje: hoe komen jullie allemaal aan zulke redelijk onbekende manga films en films van voor 1980?

avatar van Goodfella
Ik weet niet precies welke films van voor 1980 je bedoelt, maar het meeste huur ik gewoon. Zowel op video als dvd, ik heb namelijk niet zo heel veel principes wat dat betreft

Deze film is voor ons Nederlanders alleen nog maar te *kuch*downloaden*kuch* volgens mij

avatar van JayLunar
Goodfella schreef:

Nee hoor, er zijn al een tijdje diverse DVD-releases van uit: o.a. in Japan, HK en Korea (met Engelse subs) en binnenkort Frankrijk geloof ik...

Dit is idd echt een hele goed anime je wordt zoals gewoonlijk bij miyazaki helemaal in de wereld gezogen.