Per un Pugno di Dollari (1964)

Alternatieve titels: A Fistful of Dollars | For a Fistfull of Dollars | Voor een Handvol Dollars

Italië / Spanje / West-Duitsland
Western

geregisseerd door Sergio Leone
met Clint Eastwood, Marianne Koch en Gian Maria Volonté

De gevaarlijke Man Zonder Naam rijdt een stad in, waar oorlog blijkt te zijn tussen twee groepen: de Baxters en de Rojo's. In plaats van te helpen, zoals veel anderen zouden doen, probeert hij de twee groepen tegen elkaar uit te spelen om hier financieel beter van te worden.

Begin ondertussen wel nieuwsgierig te worden naar die twee westerns die Mister Pink dan wel het aanzien waard vindt!

Mister_Pink
Ok. Ik hou bij deze op je serieus te nemen.
Dat vind ik nu jammer.

Tja, kom op zeg. Unforgiven, High Noon, the Outlaw Josey Wales en The Wild Bunch matige films? Ga je schamen.

FisherKing
Vind ik ook. Maar de Heer Pinky spreekt zich ook regelmatig tegen.

Qua wat?

Wouter schreef:

Qua wat?

Wil ik ook wel weten.

Mister_Pink schreef:
Clint die wou ervaring in het buitenland opdoen. het is niet zo dat hij het werk nou echt zo hard moest opzoeken.

Mister_Pink schreef:

Dat is ook zo. Clint had toch wel geluk dat Charles Bronson de rol niet wou spelen.

Kunnen jullie nog wel lezen ofzo ? De eerste valt in de categorie onwetendheid die stelligheid beweerd.

De tweede in de categorie, ik wist dat ik dom was, maar geef ik verder niet toe. Of toch wel

Mister_Pink
Ik had (special edition Cera una Volta Il West?) gehoord dat Clint ervaring op wou doen in Europa.

Wat Star boy zegt is toch zo? Spreek mezelf niet tegen.

FisherKing
Algemeen bekend dat Clint geen werk had, en dat Leone hem op de schop heeft geholpen. Jij beweerde iets anders namelijk. SB trok dat recht inderdaad, maar jouw toon had een grote stelligheid.

Mister_Pink
Jij hebt het erover dat ik mezelf tegenspreek. Tsss.

Ik vind deze film mooier geschoten dan For a Few Dollars More, maar het verhaal sprak me wat minder aan.
Het verhaal heeft veel overeenkomsten met Yojimbo. Is dat toevallig of niet?

kos schreef:

Prima western, leuker dan het origineel ook.

Welk origineel?

Denk dus dat ie Yojimbo bedoelt.

Aha, weer wat geleerd:

Akira Kurosawa was not happy with what he thought was a second theft of his hard work and talent. He sued Leone’s company over the striking similarities between Yojimbo and Fistful of Dollars. To be sure, there are plenty of similarities, as Fistful of Dollars is nearly a scene-to-scene, shot-by-shot remake of the Kurosawa film right on down to some of the musical cues. The final judgement was that Kurosawa and Leone retain copyright of their respective films and Kurosawa receives a 15% payment from whatever Fistful of Dollars makes.
bron: http://www.duallens.com/index....

avatar van De Knip
Clint is wederom cool in deze film. Zo af en toe een western zien, blijft een mooie ervaring.
Het fluitriddeltje blijft je ook bij.

****

ik vond het een erg goede film, maar het kwam me allemaal zo bekend voor. had ik de film al gezien? halverwege had ik pas door dat ik naar een remake van Yojimbo zat te kijken (ik lees nu pas dat Kapp daar ook last van had).

deed toch wel afbreuk aan de film voor mij. hoewel deze film genoeg punten heeft waardoor ie erg goed blijft en vernieuwend is op een paar punten ten opzichte van Yojimbo, bleef er toch een wrange nasmaak kleven aan dat feit.

Yojimbo is beter, maar deze komt in de buurt. natuurlijk door de briljante regie van Leone. alweer een remake van een klassieker van Kurosawa in de vorm van een Western die erg goed vond. 3,5 sterren.

avatar van blabla
Yojimbo is drie jaar eerder gemaakt dan deze film en kun je dus niet spreken van een remake van een klassieker.

ik bedoel natuurlijk dat die films nu klassiekers zijn.

avatar van West
Sfeervolle mooie western van Leone: in het Italiaans (oorspronkelijke taal) gekeken met ondertitels. Ging prima.
Jammer van die twee overdreven 'massamoorden'. Past niet bij de rest van de film en de fraaie muziek en plaatjes.
Dus daardoor 'maar' 3,5*.

wil Eastwood toch in geen andere taal dan het Engels horen...

West schreef:

Dus daardoor 'maar' 3,5*.

Ehm? Ik snap het niet met deze films! Is Italiaans nou de originele taal of Engels? Het zijn namelijk bijna allemaal Amerikaanse acteurs toch?
En het zijn bijna allemaal kopies van Kurosawa films.

alleen dit is een remake van Yojimbo.

de acteurs (afkomstig uit Spanje, Italie en Amerika) spraken tijdens het draaien hun eigen taal. dat is per land opnieuw gedubt.

avatar van SmuttWars
Okay, bijna allemaal is zwaar overdreven. Het zijn er twee, maar wel twee hele bekenden.
Yojimbo - A fistfull of dollars en
Seven Samurai - The Magnificent seven

Dus eigenlijk zijn er dus drie originele taal versies dan

The Magnificent Seven is geen spaghettiwestern, maar gewoon een Amerikaanse.

The Magnificent Seven is weer geen spaghetti western. De originele taal is daar dus gewoon Engels. Voor deze film zijn er idd 3 originele talen: Engels, Italiaans en Spaans. Die informatie kun je overigens ook op Imdb vinden.

avatar van SmuttWars
Okay! Hamburger western, maar het is een western.
Westerns zijn voor mij een vrij onbekende wereld, ik heb de echte klassiekers alleen vroeger een keer op tv gezien. Ik zal ze zeker allemaal,vooral de spaghetti, nog een keer goed bekijken, want ik hield wel van de films.

Zeker alle spaghetti westerns? Dat zijn er wllicht een stuk of duizend...

Diesel
Het is en blijft een remake maar Leone's stijl weet me elke keer weer mee te sleuren. Een van de beste westerns van de jaren zestig..

avatar van feanaro surion
Hele goede film in een hele goede serie, gelijk ook "For a few Dollars more" en "The Good, the Bad and the Ugly"gekeken.

4 sterren

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Deze film en ook "For A Few Dollars More" zijn beidde geweldige films. Maar denk uiteindelijk dat deze me van die 2 toch iets meer aanspreekt. Ik vind de sfeer in "A Fistfull Of Dollars" net wat ruiger, broeieriger en Clint Eastwood speelt net met wat meer overtuiging de geheimzinige eenzame cowboy. Als beoordeling zou ik "A Fistfull Of Dollars" een ruime 4* geven en "For A Few Dollars More" een krappe 4*.