Per un Pugno di Dollari (1964)

Alternatieve titels: A Fistful of Dollars | For a Fistfull of Dollars | Voor een Handvol Dollars

Italië / Spanje / West-Duitsland
Western

geregisseerd door Sergio Leone
met Clint Eastwood, Marianne Koch en Gian Maria Volonté

De gevaarlijke Man Zonder Naam rijdt een stad in, waar oorlog blijkt te zijn tussen twee groepen: de Baxters en de Rojo's. In plaats van te helpen, zoals veel anderen zouden doen, probeert hij de twee groepen tegen elkaar uit te spelen om hier financieel beter van te worden.

Prima western, leuker dan het origineel ook.

ik vond het een erg goede film, maar het kwam me allemaal zo bekend voor. had ik de film al gezien? halverwege had ik pas door dat ik naar een remake van Yojimbo zat te kijken (ik lees nu pas dat Kapp daar ook last van had).

deed toch wel afbreuk aan de film voor mij. hoewel deze film genoeg punten heeft waardoor ie erg goed blijft en vernieuwend is op een paar punten ten opzichte van Yojimbo, bleef er toch een wrange nasmaak kleven aan dat feit.

Yojimbo is beter, maar deze komt in de buurt. natuurlijk door de briljante regie van Leone. alweer een remake van een klassieker van Kurosawa in de vorm van een Western die erg goed vond. 3,5 sterren.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Deze film en ook "For A Few Dollars More" zijn beidde geweldige films. Maar denk uiteindelijk dat deze me van die 2 toch iets meer aanspreekt. Ik vind de sfeer in "A Fistfull Of Dollars" net wat ruiger, broeieriger en Clint Eastwood speelt net met wat meer overtuiging de geheimzinige eenzame cowboy. Als beoordeling zou ik "A Fistfull Of Dollars" een ruime 4* geven en "For A Few Dollars More" een krappe 4*.

avatar van The One Ring
Het was al weer een tijdje geleden dat ik een Leone-film gezien had, maar A Fistful of Dollars geeft me gelijk weer zin om de rest te bekijken. Wat een heerlijke films zijn dit toch.

Ik blijf de locatieshots van Leone toch altijd echt bijzonder vinden. Het lijkt vaak net alsof je de buitenlucht kunt ruiken en voelen en dat heb ik niet vaak bij een film. En over de muziek hoef ik geen woorden vuil te maken. De naam (en bijna een term) Morricone zegt genoeg. Alleen het gebruik van het fluitje wil ik even apart noemen.

Al met al zie ik dit zeker niet als een mindere Leone. Ongeveer zo goed als The Good, the Bad and the Ugly. Deze film heeft iets minder interessante personages, maar wel een beter verhaal. Aan de andere kant kijk ik westerns nooit op de eerste plaats voor verhaal en personages. Deze film heeft verder ook geen scène van het kaliber van de grafscène in GBU, maar Eastwood is wel cooler.

Ik heb overigens ook voor de Italiaanse versie gekozen (die duurde 3 minuten langer). Ik snap alleen niet wat nou de originele taal is van deze film (en de andere Leones). Het viel me bij Once Upon a Time in the West al op dat de stemmen niet altijd synchroon liepen en ik dacht dat dat misschien te maken had met Italiaanse taal.

Schitterende film en wederom topvermaak. Ik ben wel benieuwd naar Yojimbo nu. Ik vraag me af welke versie beter is.

avatar van thunderball
deze eerste spaghetti western van Leone is nog steeds een klassieker, maar het klopt wel wat hier wordt gezegd dat ie een stuk minder is dan de volgende films.

Zit 'm vooral in dat Leone hier nog duidelijk aan het experimenteren is en alles niet altijd vloeiend overkomt zoals in latere films.

Het is er allemaal al wel, extreme close ups, Eastwoods bijna non acteren, maar door juist des te effectief ten opzichte van de inheemse acteurs die er te veel hier op los smieren, maar op een of andere manier is het ook wat simplistischer en wellicht inmiddels wat gedateerd.

Toch zeker het prototype waar honderden films uit Italie en Spanje tussen 1965 en midden jaren 70 het voorbeeld aan zouden nemen.

4 sterren!

avatar van sinterklaas
Zeer vermakelijk western-filmpje.
Had hem lang geleden gezien, maar leuk was ie wel.
Eastwood kon er weer wat moois van maken.

****4,0****

avatar van MXO
MXO
Vandaag herzien en wat heeft het de film goed gedaan. Ik heb nu de hele dollar trilogie gezien en de stijl van Sergio Leone bevalt me enorm!

Ooit zag ik Once upon a time in the West op de BCC rond een uur of 3. Ik was meteen verkocht. Prachtig verhaal, prachtige dialogen en die gevechten wat waren die mooi. Zo lang uitstellen waardoor de spanning wordt vergroot, en dan ineens pats-boem een bliksem snelle actie, voorbij!

A fistful of dollars beviel me eerst een stuk minder. Ik vond het verhaal simpel, sfeer viel me wat tegen en zelfs de muziek viel een klein beetje tegen. Ik vergeleek de film teveel met Once upon a time in the West! Vandaag herzien en niets hiervan is waar. Het verhaal is leuk uitgewerkt (ik weet dat het een re-make is maar het verhaal werkt wel). Ook de muziek was weer prachtig. Als ik de muziek weer hoor krijg ik kriebels in mijn buik. Wat wekt de muziek van Morricone een spanning op!

Het laatste gevecht is ook prachtig. Heerlijk als je Clint Eastwood uit de stofwolk ziet verschijnen. Prachtig dan de close-ups van de gevaarlijke, bezweette, behaarde bandieten. Na zo'n close-up zie je een shot van ver weg wat weer prachtig wordt afgwisseld met een close-up. Heerlijk!

Ik denk dat m'n stem nu op 4,0* uitkomt. Hij staat nu evenhoog als For a Fistful of Dollars. Waarschijnlijk zal die ook nog stijgen en daarmee zal The Good, The bad and the Ugly ook stijgen. Heerlijke regisseur en ik kijk uit naar For a Fistful of Dynamite

P.s. Ik vroeg me af hoe het zit met de taal die gesproken wordt in de Dollar trilogie. Ik heb gezien bij de extra's van the Good, the Bad and the Ugly dat Engels en Spaanse werd gesproken en dat de rest werd nagesynchroniseerd. Gebeurt dat ook in deze film. En sprak Sergio Leone ook al beter Engels toen hij Once upon a time in the West en zijn werken die daarna kwamen maakte?
Alvast bedankt voor het antwoord.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Er zijn natuurlijk duidelijke verschillen met het origineel. Veel minder humor dan Yojimbo (hier was alleen de doodskistenmaker iemand die echt comic relief bracht). Compacter verteld ook, Yojimbo neemt veel meer tijd voor de (vaak maffe) typetjes in het dorpje. In deze film blijven ze anoniemer. Dit is in sommige opzichten een no-nonsense versie.

Een duidelijke remake toch. Hele scenes zijn bijna kopieën. Ik vond Yojimbo toch duidelijk de leukere en hoewel die bijna een half uur langer is heb ik daar toch geboeider naar gekeken. Leone zit hier nog niet op het niveau van zijn latere films, maar laat regelmatig al mooie dingen zien. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor zowel Eastwood als Morricone.

Kleine 3.5*

avatar van otherfool
Ik vond hem eigenlijk beter dan Yojimbo... het verhaal werkt erg goed in de Western setting, de muziek is sterk en Clint is cool as ever...

3,5*.

avatar van Knisper
Matige film. Allereerst natuurlijk omdat het jatwerk eerste klas is (en dat van een film die ik op zichzelf al niet geweldig vond). De film komt nooit echt los. Het uitganspunt is nog best leuk, maar veel verder dan dat komt het ook niet.

Mifune is sowieso al veel cooler dan Eastwood. De one-liners van Clint zijn niet al te best. De meeste Baxters en Rojo's hebben de uitstraling van een baksteen en somige locaties (bijv, het kerkhof) doen wat kitscherig aan.

Het is allemaal nog best weg te kijken, maar echt interessant of geweldig wordt het nooit. 2,5*

Vandaag herzien, maar een meesterwerk is dit toch niet. De film heeft erg goede momenten, afgewisseld met wat langdradige saaie.
De beginmuziek is echt fantastisch en ook later zitten er prachtige stukken muziek in.
Maar het verhaal, de spanning en de ontknoping zijn toch niet helemaal je van het.

avatar van Vinokourov
Gewoon een toffe western inclusief een hippe ontsnappingsscene van Clint !

avatar van BjornH
Ik had me wel iets meer van deze Western voorgesteld. Behalve de briljante muziek van Morricone en de Western-held Eastwood vond ik hem maar tegenvallen. Het verhaal vond ik veel te vaag en te losjes in elkaar zitten. Daarnaast is die oorlog die daar zou woeden vrijwel niet in beeld gebracht, waardoor die driemansoorlog niet echt van het beeld spatte. Daarnaast was de eindscene ook lichtelijk teleurstellend en begon het Westerdeuntje, wat mij in het begin nog zo imponeerde, mij na een tijdje lichtjes op de zenuwen te werken.
Maar desalniettemin toch wel een vermakelijke film die vooral door Clint gedragen wordt . Hopelijk zijn 'For a few Dollas more' and 'The good, the bad and the ugly' beter. Die laatste zal dat iig zijn denk ik:)

avatar van 606
Hele goede film en weer uistekende clint
Voldoende actie en mooie schietscene's

4 sterren

avatar van Banjo
ik vond het niet een bijzondere film!.
maar wel een heel aardige en met een goede cast..

avatar van Roel Bogers
A Fistfull of Dollars kan absoluut niet tippen aan Leone's andere westerns die we allen kennen. Maar het ís en blijft een echte Leone spaghetti Western.
Het is allemaal niet je van het, maar ik bedoel, kom op:
Sergio Leone, Clint Eastwood en muziek van de demi-god Morricone... Wat wil je nog meer?!

Uiterst goed vermaakt, nu rest mij alleen nog For a Few Dollars More.

avatar van chevy93
De eerste film van de (zogenaamde) trilogie. Erg genoten van deze film. Zeer geslaagd.

Heel mooi opgezet en een uitstekende verhaallijn. Prachtig om te zien hoe hij de bendes tegen elkaar uit speelt. Wat is het toch een heerlijke acteur!

Wel de minste van de 3. Wat minder boeiend dan Per Qualche Dollaro in Più en komt bij lange na niet aan het legendarische Il Buono, il Brutto, il Cattivo.

Toch zeker de moeite waard om te kijken en een 4,5* lijkt me een mooi cijfer

P.S. Opvallend dat maar 4 mensen hier een 0,5-1,5 voor geven. Heeft zeker te maken met het feit dat dit een film is voor de western liefhebbers

avatar van Karl van H.
Een behoorlijke tegenvaller, wat voor het merendeel te danken is aan het oninteressante verhaal. Clint Eastwood is de coolheid zelve - zeker gedurende het eindduel -, maar afgezien daarvan, heeft deze film maar weinig te bieden: het is vooral een kwestie van vechten tegen de slaap. De muziek is overigens wel best aardig.

avatar van dave
Per un Pugno di Dollari, de western die de doorbraak betekende van Eastwood, Leone, Morricone en al wie ik vergeet. Hij luidde de periode in van een nieuwe soort in zijn genre. Een rauwe, hardvochtige weergave van het wilde westen. De Italiaanse western was geboren.

Nochtans heeft de film tijd nodig om echt overtuigend over te komen en vertelt het aanvankelijk met een kleine bibber in de stem het geacclimatiseerde verhaal van Yojimbo. Leone was duidelijk nog wat aan het aftasten en implementeert een aantal dingen die niet al te boeiend zijn. De film gaat gelukkig in stijgende lijn, wat je als kijker echt aanvoelt. Het einde geldt dan ook als het absolute hoogtepunt en drukt heel duidelijk zijn stempel op de film. Wanneer het woordje fine in beeld verscheen klopte alles.

Het verhaal is goed aangepast en neemt rustig de tijd om vertelt te worden. Leuk om te zien hoe elk personage evolueert doorheen de prent. Eastwood, eerst een zelfzuchtige antiheld komt tot inkeer en blijkt toch iets van solidariteit in zich te hebben.
Verder wordt er mooi gebruikt gemaakt van een dag -en nachtcyclus. Zo schat ik dat het hele verhaal zo'n vier à vijf dagen duurt. Schitterende beelden van het stadje en omgevingen bij nacht trouwens.

Er dienen zich helaas ook een paar feiten voor die niet bijzonder geslaagd zijn. Denk aan het moment waarop Rámon met die minigun de cavalerie neerpompt. Die hele scène op dat strand vond ik vrij bizar vormgegeven. Of wanneer Naamloos die gegeijzelde vrouw bevrijdt. Hoe kunnen die boeven geweerschoten gehoord hebben van op minstens een kilometer afstand? Enfin, niet dat ik me er echt aan stoorde.

De schietscènes zijn subliem. De regie en camerastandpunten zijn doorheen de hele prent meesterlijk, maar hier komen ze toch extra uit de verf. Een geweer links onder in beeld en voor de rest wat boeven die neergeknald worden. Erg overzichtelijk en een streling voor het oog. Ook het laatste gevecht schittert in al zijn eenvoud. Wat je al niet kunt bereiken door gewoon een simpel overzicht te geven van de omgeving en af en toe eens in te zoomen op gezichten. Leone wist met weinig moeite en visuele bescheidenheid erg veel suspense te creëren. In samenspraak met de schitterende en verrassend veelzijdige deuntjes van Morricone natuurlijk.
Daarnaast erg fraai hoe de camera Naamloos op de voet blijft volgen terwijl hij de stad rondkruipt.

Dit alles is doorspekt met spitsvondige en af en toe wat zwarte humor. (Naamloos die op een stoel gaat zitten bij die uitlevering of de geweldige oneliner "My mistake, four coffins." ) Ik heb er alleszins met veel plezier naar gekeken en ik denk vele western fanaten met mij.

****

avatar van schram101
Aardige western die helaas nergens bijzonder wordt. Uiteraard is Clint Eastwood weer de stoere cowboys en ik denk dat dat de film nog van een onvoldoende red. Zonder Eastwood had me de film een stuk minder geleken namelijk. Het verhaal is redelijk maar had naar mijn idee ook beter uitgewerkt kunnen worden. Het hele geheel is vrij gewoontjes allemaal. Naast Eastwood is natuurlijk ook de muziek geweldig. Soms is het continu herhalen van soundtracks erg vervelend, maar in westerns zijn ze vaak zo goed dat het nooit verveeld!

Toch is nergens echt saai en kijk ik gewoon weer uit naar de volgende Leone die ik nog niet gezien heb.

avatar van rep_robert
Leuke western, ik kijk alles volgens mij in de verkeerde volgorde, eerst Once Upon a Time in the West, toen the Good, the Bad and the Ugly. De komende dagen dus a Fistful of Dollars en For a Few Dollars More.

Moet zeggen dat ik bij het menuscherm al in de film zat, wat een geniale soundtrack heeft een Leone film weer. Heerlijk sfeervol, herkenbaar en vooral ook bijpassend.

Clint Eastwood ziet er vanaf de 1e minuut alweer oké uit, heerlijk mysterieus en lekker typisch met die sigaar in zn mond.
Het verhaal was ietwat simpel, niet zo interessant als de twee bovenstaande films, maar het is wel erg fijn om te zien hoe Eastwood die 2 partijen zo sneaky tegen zich uit spelen.

Het was wel even wennen aan die andere acteurs allemaal, het blijft vreemd om die stemmen zo raar te horen. Ik weet nou niet wat de originele taal is, Clint die klinkt wel als zichzelf, maar die anderen hebben volgens mij overduidelijk een voice over gekregen.
Heb de Italiaanse versie ook even gekeken, kijken hoe die stemmen daar waren, het klonk ook niet al te best en Eastwood in het Italiaans is ook raar Zag wel dat de film 3 minuten langer duurde in die versie, weet iemand wat er extra zit in de Italiaans gesproken versie?

Voor de rest een prima western, maar lang niet het niveau van the Good, the Bad and the Ugly en helemaal niet van Once Upon A Time in the West. Niet dat het erg is, want het is Leones eerste officiele spaghetti westers, dus niet raar dat het steeds beter wordt.
Op naar For a Few Dollars More!

avatar van Justinw
Na eerst verscheidene andere westerns bekeken te hebben. Nu maar begonnen aan de Leone's. Na eergisteren Invictus gezien te hebben van Clint die dramatisch was. Deze van hem maar opgezet.

En ik heb genoten.
Clint acteert hier werkelijk fantastisch, eigenlijk is het vooral zijn uitstraling en de sfeer in de film die het zo goed doen. Het plot is ook wel aardig maar meer een achtergrondje voor dit spektakel.

Zette eerst de Italo Dub aan, maar aangezien Clint dan ook is vervangen door een halve zool. Toch maar Engels opgezet.
Er zitten nog wel wat fouten in de film, zoals het ontbrekende bloed bij een slachtpartij etc. Maar er zijn ook grote pluspunten zoals de score van Ennio Morricone. Gewoon classic

Heb prima genoten en heb nu alweer zin in een andere western.

avatar van Pitakaas
Zo uit mijn hoofd is Per un Pugno di Dollari de minst beoordeelde film van de Dollar trilogie. Iets wat in mijn ogen niet helemaal terecht vind, na TGTBTU vind ik dit de beste film..

Iets waar Leone in al zijn spaghetti westerns in slaagt, is een perfecte sfeer neer te zetten. Zijn keuze voor decors, props en acteurs/kleding zijn altijd fantastisch.. Het oog voor detail is wat deze regisseur onderscheidt van andere western-regisseurs. De kleding van Joe/The Man With No Name, is erg leuk gevonden omdat het zich afspeelt in de buurt van de grens, en dan past zo'n Mexicaanse poncho achtig ding erg goed bij..
De muziek die bij deze film gecomponeerd is, is werkelijk fantastisch.. Geweldig deuntje dat de spanning goed kan weergeven. Alleen ben ik van mening dat er wel een overkill is van diezelfde akkoorden, wat op een gegeven moment toch nogal sfeerdodend kan werken. Zonde, want als de muziek gedoseerd was gebruikt, was het nóg beter geweest.

De acteurs die zijn gebruikt ademen ook echt sfeer uit, ik zie gewoon bandieten, en die smoel van Eastwood, is natuurlijk iets wat wij als jonge mannen allemaal wensen als we de 30 passeren. Geweldig, zo iemand heeft niet veel tekst nodig om tot de verbeelding te spreken. Eastwood acteert erg goed in deze film, maar ik vind wel dat hij het in de andere films beter doet. Dit is dan ook zijn eerste echte film.
Het verhaal vind ik ook erg tof, de traditionele Baxters tegen de zuidelijke Rojos zonder angsten, en hoe deze man, die werkelijk uit het niets komt, ze tegen elkaar uitspeelt voor eigen financieel belang, tof!
Al met al heb ik lekker onderuit zitten genieten van het sfeertje dat in deze film wordt neergezet. Het is echt een levendig decor, met overtuigende acteurs en een lopend verhaal erbij.

avatar van Jessen0wnt
Laatst voor 5 euries gekocht bij de mediamarkt. Ik heb misschien in heel mijn leven 1 of 2 westerns gezien (hoever ik kan herinneren), maar dat getal wilde ik verhogen dus ga ik me verdiepen in Sergio Leone. Voor mij een meer dan goede regisseur om het genre beter te leren kennen.

Wat veel van deze ''andere generatie'', hoe ik het altijd noem, films hebben is de sfeer. Met een geweldige soundtrack, een super cast, een prachtig decor en een heerlijk simpel maar spannend script kan je mij wegdragen. Het opmerken van de verschillen tussen deze films en de hedendaagse films is gewoon heel leuk. Ik wil niet zeggen dat hedendaagse films geen sfeer kennen. Maar ze maken het zichzelf soms wel heel moeilijk. Een film als Per un Pugno di Dollari laat zien dat het wel degelijk kan. Vanaf de eerste minuut!

Ik krijg al voor de film respect voor de film omdat het een bepaalde status heeft. In dit geval werkt het niet teleurstellend, maar ik denk dat ik wel binnenkort moet afzien van deze positieve oordelen. Het zou (misschien) nog wel eens in het nadeel uit kunnen pakken...

In ieder geval een prima, bijna eerste aanraking van een nieuw genre. Ik weet bijna zeker dat ik de andere films ook ga kijken. In ieder geval deze trilogie.

4 sterren

Sorry voor mijn brabbel als het onduidelijk is, haha.

avatar van DiKKe_OsCaR
Jaren terug al gezien, voor mijn MM tijd. Daarnet weer gekeken, en wat is deze film weer heerlijk. De absurditeiten, het mooie acteren, de rust, de omgeving, de spanningen, het droge, het acteren. Alles is geweldig aan de spaghetti-western, en zo ook aan de vader aller spaghetti-westerns A Fistfull of Dollars.

Ben hem begonnen te kijken in het Italiaans met Engelse ondertiteling, maar ik vond toch dat de (technisch van mindere kwaliteit zijnde) Engelse audio beter klopt, met name omdat dan Clint Eastwood ook daadwerkelijk zijn eigen stem heeft.

avatar van Ajax&Litmanen1
Een aantal jaar terug heb ik al The Good, the Bad and the Ugly gekeken van deze trilogie, maar daar bleef het ook bij, ondanks dat ik zelfs als niet western liefhebber die film de volle 5* had gegeven. Nu wordt het toch maar eens tijd om de 2 andere delen ook te bekijken.

A fistfull of dollars is een aardig goede film geworden met wederom Clint Eastwood in zijn coole rol van The man with no name. Toch kan deze film zich absoluut niet meten aan het briljante TGTBATU. Daarvoor is het verhaal toch echt een stuk minder interessant en ontbreken er in mijn ogen echt opvallende karakters, buiten de rol van Eastwood dan.

De film begint wel erg sterk. Ik vond het 1e half uur ook wel het beste deel van de film. Zeker de dialoog over zijn geschrokken ezel die beschoten werd en daarop volgende shoot-out met Eastwood en de mannen die dat deden was echt geweldig!

Helaas vond ik het halverwege een beetje inkakken, waarna het op het einde weer wat levendiger werd. Al bij al was het wel boeiend, maar niet top.

Wat wel absoluut top nog genoemd moet worden, dat is de soundtrack van Morricone. Geweldige componist, ook hier weer. Wat klinkt zijn werk ook nu weer fantastisch zeg. Heerlijke, bijpassende muziek.

In de komende dagen ook maar eens For a few Dollars more kijken...

avatar van Montorsi
Vond het niet veel aan.

Vrij saai, onnoemelijk slecht geacteerd behalve Eastwood, en dat gedub leek me veel meer te storen dan in The Good, The Bad & The Ugly. Blijft wel echt een heikel punt in die Leone's, het ziet er allemaal zo knullig uit. Net als gevechten en shoot-outs trouwens, zo precies met de rug op een ton vallen enzo, je moet er maar doorheen willen prikken.

Vond er in ieder geval weinig aan. Het verhaaltje is dan niet eens zo'n probleem (best geinig), en Clint is gewoon cool, maar voor de rest zie ik hier niet zoveel denderends in. 2.5*

avatar van jeroentjuhhhhh
Nou nou, nooit een western kijken en nu al aanbeland bij de 4e titel op rij binnen dit genre. Tweede keer dat het een film van Leone betreft, de eerste beviel niet zo goed, deze tweede bevat ongeveer dezelfde kwaaltjes maar weet dankzij z'n speelduur er toch beter vanaf te komen.

Eastwood begint al wat strakker, de excuses aan z'n ezel scene is echt heel funny en ook stoer. Jaja, Eastwood was stoer! Jammer dat die hoop voor een échte bad-ass oosthout al snel is vervlogen in een, hoe kan het ook anders, wat minder boeiend middenstuk. Toch een kwaaltje waar tot nu toe alle 4 de films onder te leiden hebben.

Echter is hier het laatste half uur dusdanig leuk, dat ik er uiteindelijk toch minder zwaar aan trek. Zoals ik al eerder noemde; de speelduur helpt ook wel wat dat betreft. De soundtrack was voor mijn gevoel ook een tikkie minder aanwezig, kan het dan ook wel iets meer waarderen wanneer het niet zo'n prominente rol inneemt, vooral wanneer dat niet zo nodig is.

Qua sfeer vind ik het opvallend genoeg ook wel eens beter uitpakken dan z'n latere werkje TGTBTU. Vooral de scene waar ze die vaten opblazen om ze uit 't gebouw te jagen, vond ik erg fijn. Neemt niet weg dat ook deze vuist vol niet genoeg is om echt te overtuigen, zeker niet gezien de reputatie van de beste man blijft het toch een beetje hangen op een middelmatig gevoel, waar ik hoogstwaarschijnlijk buiten de spaghetti western wat minder last van ga hebben.

Echter wil ik Leone nog niet opgeven, ik merk nu met deze 2e film dat ik het allemaal nét dat beetje meer weet te waarderen, dus wie weet over een tijdje nog een 3e titel ertegenaan in de hoop dat de eerste voldoende zal vallen.

TMP
Wederom een aardige western van Leone.

Clint Eastwood acteert prima, en het verhaal is in de eerste helft van de film ook zeer boeiend. Leuke om te zien hoe Joe beide families tegen elkaar uitspeelt. Het wordt echter minder na de bevrijding van Marisol. De actiescenes zagen er niet altijd even goed uit, maar gezien de tijd waarin de film gemaakt is, is dat nog wel te begrijpen. Al met al wederom een leuke western van Leone, met ook wederom een fijne soundtrack van Morricone, al werden voor mijn gevoel wel vaak dezelfde deuntjes gebruikt.

avatar van martijn011
Heb besloten om de trilogie weer eens te bekijken..

Begonnen met 'A fistfull of Dollars', een film die het helemaal moet hebben van de sfeer.
De acteerprestaties zijn maar zozo, en ook Eastwood vind ik niet helemaal in goede doen moet ik eerlijk zeggen.
Om over de rest maar te zwijgen.. Niet best in ieder geval.

Het verhaal is leuk, hoe Eastwood de 2 groepen tegenover mekaar uitspeelt is goed gedaan.
De actiescenes zijn matig, maar niet storend slecht gelukkig.

Zoals ik al zei, de film moet het echt hebben van de sfeer. En Morricone helpt natuurlijk heel erg mee aan het plaatje.
Heerlijke soundtrack, mooie beelden, op en top western,dat maakt deze film in ieder geval tot een voldoende!
Wel de minste van de 3, dat moet gezegd worden.