• 8.985.968 stemmen

Genre: Drama

Ontwikkeld door: James M. Cain

Met: Kate Winslet, Guy Pearce en Evan Rachel Wood

Datum van release: zondag 27 maart 2011

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk miniserie via HBO Max

Plot Mildred Pierce

Het verhaal speelt zich af in Glendale, Californië, in de jaren 30 van de vorige eeuw en vertelt de geschiedenis van een huisvrouw uit de middenklasse, Mildred Pierce genaamd, die probeert om haar sociale positie en die van haar familie te handhaven tijdens de Grote Depressie. Ze raakt gefrustreerd door haar werkloze en overspelige echtgenoot en maakt zich zorgen om hun penibele financiële situatie. Mildred besluit dan ook van hem te scheiden en neemt het heft in eigen handen om zichzelf en haar kinderen te onderhouden.

1. 1. Part 1

27 maart 2011 (58 minuten)

Mildred Pierce is een jonge moeder met veel talent om te bakken. Ze gooit haar man Bert uit huis en zal nu op zoek moeten naar een baan om haar twee dochters te kunnen onderhouden. Een goede vriendin, Lucy Gessler, probeert haar ondertussen te helpen met daten.

2. 2. Part 2

28 maart 2011 (1 uur en 02 minuten)

Het zakelijke plan van Mildred krijgt een boost wanneer ze haar taarten tijdens een diner verkoopt. Samen met Wally Burgan, de ex-partner van Bert, vindt ze de perfecte plek om haar eigen restaurant te beginnen. Ze wordt verliefd op de aantrekkelijke klant Monty Beragon. Het geluk duurt echter niet lang.

3. 3. Part 3

3 april 2011 (1 uur en 06 minuten)

Na een afschuwelijk ongeval gaat Mildred verder met haar plannen voor het restaurant. Na een slechte start loopt de zaak steeds beter en neemt ze Ida aan als hulp. Op aanraden van Monty huurt Mildred een pianodocent in voor Veda maar een piano kan ze niet betalen. Daarnaast komen Mildred en Monty in een confrontatie met elkaar terecht.

4. 4. Part 4

10 april 2011 (1 uur en 10 minuten)

Na vier jaar gaat het erg goed met het restaurant van Mildred en ze besluit samen met Lucy te kijken of Laguna Beach wellicht nog wat plaats heeft voor een nieuw restaurant. De relatie tussen Mildred en Veda verloopt steeds slechter en Veda belandt bij Carlo Treviso. Mildred confronteert Veda en dit resulteert in een emotioneel gesprek waarna Mildred Veda uit huis zet. Later wordt Veda een beroemde zangeres.

5. 5. Part 5

11 april 2011 (1 uur en 19 minuten)

Mildred probeert het bij te leggen met Veda, maar haar pogingen lopen op niets uit. Wel weet ze haar relatie met Monty te herstellen. De carrière van Veda loopt steeds beter mede dankzij Carlo Treviso. Door een serie gebeurtenissen komt het restaurant van Mildred in gevaar en heeft ze een lening van Veda nodig. Wanneer Mildred terug naar huis keert staat haar een onverwachte verassing te wachten.

Een iets te veel doelloos voortkabbelende serie soms, op die wat afgeraffelde laatste aflevering na. Toch is dit wel melodrama op zijn best. Je wordt zo in het verhaal wordt gezogen door de kwaliteit van de productie, acteurs en de regie. De aandacht voor de details van het runnen van een restaurant zijn bijvoorbeeld erg mooi. Mildreds uitbarstingen van assertiviteit en haar zakelijke succes zijn zo bevredigend dat het soms voelt alsof je naar pure wish fulfillment loopt te kijken.

Maar goed, dat is slechts een kant van het verhaal. De belangrijkste is de relatie tussen Mildred en haar onuitstaanbaar kreng van een dochter Veda. Als het om haar gaat zien we altijd een veel minder rationeel handelende Mildred. Personages zijn gecompliceerd en doen niet altijd wat je verwacht of wat voor de hand ligt. Dat is voor mij toch het belangrijkste in een serie denk ik.

avatar van mister blonde

mister blonde

Goede (mini) serie maar weer eens van HBO. Ongelooflijk hoeveel goede series zij hebben. Heb wel een voorkeur voor de filmversie uit 1946. De cast is niet minder hier, maar vond het tempo uit de film van Curtiz aangenamer en de sfeer beter. Maar dit is ook zeker e de moeite waard.