Odd Man Out (1947)
Genre: Misdaad
Speelduur: 116 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Carol Reed
Met onder meer: James Mason, Robert Newton en Kathleen Ryan
IMDb beoordeling: 7,6 (11.336)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Odd Man Out
"An adventure in unbearable suspense!"
IRA-leider Johnny (Mason) raakt zwaargewond bij een mislukte overval. Hij slaat op vlucht voor de autoriteiten, die de stad afgrendelen om hem en zijn kompanen te kunnen grijpen. Johnny zoekt een schuilplaats terwijl zijn vriendin Kathleen hem probeert te vinden.
Externe links
Acteurs en actrices
Johnny McQueen
Lukey
Pat
Shell
Kathleen Sullivan
Fencie - the barman
Rosie
Father Tom
Inspector
Theresa O'Brien
Video's en trailers
Reviews & comments
606
-
- 23784 berichten
- 11825 stemmen
Niet echt een volledige misdaad film alleen het begin.
Rest is eigenlijk gewoon drama / thriller zoals ik het zie.
Verhaal was best goed en acteurs ook.
Einde was best heftig.
3,5 ster
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Shit! Gemist op tv Wat een tijdstip ook voor zo'n film, 12.35 uur op de woensdagmiddag.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5581 stemmen
Mooie Belfast noir over een zwaargewonde, ijlende man op de vlucht, verteerd door schuld. Zijn lot lijkt bezegeld, iets dat wordt onderstreept door de invallende duisternis, het steeds guurder wordende weer en een klok, terwijl Johnny steeds dieper wegzakt. De fotografie is bij tijd en wijle prachtig, zeker wanneer de nachtelijke straten, stegen, schaduwen en sneeuw aan bod komen.
De verschillende reacties van de mensen die tegenkomt, voeden het innerlijke conflict, ook bij de kijker wellicht, maar daar schiet de film zichzelf onderweg toch een beetje in de voet. Alle goede bedoelingen ten spijt, zodra de schilder zich ermee gaat bemoeien, kraakt het de toon meer dan dat het toevoegt. De dubbele verlossing in het slot is dan weer van poëtische schoonheid.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
”In my profession there is neither good nor bad. There is innocence and guilt. That's all.”
Een erg mooie film noir, die vooral erg stijlvol en mooi geschoten is. Qua cameravoering wordt er goed gebruik gemaakt van de donkere steegjes en schaduwen, wat direct ook bijdraagt aan de sterke, soms zelfs onheilspellende sfeer van Odd Man Out. Het is in dat opzicht erg vergelijkbaar met The Third Man, die ook al zo mooi is in dat opzicht en ook van de hand van Reed is, die een duidelijke en sterke regie heeft.
Het verhaal is niet eens zo bijzonder, maar de uitwerking is erg goed. De acteurs spelen goed. James Mason speelt een uitstekende hoofdrol als de man op de vlucht, die ondanks zijn daad toch erg sympathiek weet over te komen. Hij is afhankelijk van de mensen die hij onderweg tegenkomt en dat maakt het verloop niet alleen onvoorspelbaar, maar ook nog eens behoorlijk spannend. Verder oogt het allemaal erg realistisch en zijn de keuzes die gemaakt worden verdedigbaar en vooral ook erg geloofwaardig.
Jammer van het onvermijdelijke trieste einde. Wel weer prachtig gefilmd, dat dan weer wel, maar stiekem hoopte ik dat Mason het zou redden. Het maakt de film er echter niet minder om. Het is prachtig gefilmd, met prima acteerwerk, een goed uitgewerkt verhaal en een groots einde.
4,0* dik
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Even gecheckt: Het vermoeden dat Krasker ook het camerawerk gedaan heeft voor Brief Encounter (’45) blijkt te kloppen.
Dank! Gelijk eens wat meer films waar die Krasker aan meewerkte gaan kijken -edit- ah tof Billy Bud is ook van zijn lens.
missl
-
- 3868 berichten
- 5323 stemmen
Mooie film over een gewonde man die een schuilplaats zoekt. Je ziet mensen die er een slaatje uit willen slaan en zijn vriendin die naar hem op zoek is. Mooie film.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Fijne film-noir hoor, al leek ie qua looks wel erg veel op The Third Man en heb ik bij al die film-noir-truken (schuine camerastandpunten, donkere straten) dat ik het wel allemaal eerder gezien heb. Wat dat betreft wordt dit genre soms een parodie op zichzelf, maar ik reken het Odd Man Out niet te zwaar aan. Vond het dus wel een aardig filmpje met eerst een zeer koel uitgevoerde overval en daarna een lange kwelling van James Mason, die gewond is geraakt bij die overval. Hij is continu op de vlucht en dat levert wat mooie scenes op. Goed, het deed wat theatraal aan, maar met zo'n dramatisch einde mag dat ook allemaal wel.
Edit: Ah ik ontdek nu dat deze film van dezelfde regisseur is als The Third Man. Dat verklaart
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Als ik al wist dat Belfast een Blitz had meegemaakt, dan was ik het weer vergeten. Maar het ziet er bijna even haveloos uit als in de Italiaanse neorealistische films van vlak na de oorlog, of de Duitse Trümmerfilme. Schaduwrijk vastgelegd door een fijne DoP, Robert Krasker.
Jammer dat er geen Netflix is die bol staat met dit soort films in Nederland, iets als FilmStruck. Je moet echt aan de fysieke schijfjes als je dit wilt zien, of aan het pindakazen. Niet on demand te kijken hier, zo te zien.
Al ligt het in lijn der verwachting dat hij eerdaags weer eens op BBC2 komt. They're overdue
Kiekerjan
-
- 119 berichten
- 106 stemmen
Odd Man Out is op het eerste zicht een simpele misdaadfilm, die naarmate het verhaal vordert steeds meer tekenen geeft van diepgang en symboliek. Het begint allemaal met het plannen van een overval door enkele leden van de 'organisatie', om daarna te veranderen in een dromerige vluchtpoging doorheen een in duisternis gehulde stad. De regie en het camerawerk zijn uitstekend. Reed weet perfect welke perspectieven hij moet hanteren om de uitgeputte Johnny en de vele typetjes die hem omcirkelen te onderstutten. Er zijn vele prachtige shots te bewonderen die het stedelijke landschap volledig tot zijn recht laten komen. Het doorlopend gebruik van low-keybelichting, gecombineerd met de vallende sneeuw resulteert in opvallende contrasten. De ongure steegjes straalden nooit eerder zoveel dreiging uit. Het is een goed voorbeeld van de Duits-Expressionistische stijl die vaak doorheen film noir zit verweven, al zou ik deze film niet in die categorie durven plaatsen. Er ontbreken te veel kenmerken om hem als noir te bestempelen. Ik moet toegeven dat ik het eerste uur weinig interessant vond. Pas na de introductie van de drie paria's steeg het niveau exponentieel en wordt het zwaard van Damocles dat al een tijdje boven het hoofd van Johnny hangt volledig zichtbaar. Ik kreeg tijdens de scènes in het kraakpand ook een onverwachte 'Blade Runner' vibe. Heel mooi vormgegeven. De soundtrack was bij momenten geweldig en versterkte het gevoel van wanhoop en de naderende dood. Het einde vormde een passende conclusie, al waren de motieven van de vrouw niet geheel duidelijk. Een aanrader.
cinemanukerke
-
- 1157 berichten
- 737 stemmen
Schitterende film ! Fabuleuze fotografie van Robert Krasker waarin doem en noodlot visueel oogverblindend mooi voorbij komen. Maar ook inhoudelijk zetten we koers naar een fatale afloop dat reeds na het eerste kwartier (een bankoverval die verkeerd afloopt) voelbaar is. Geniale film momenten : de dood van de twee leden voor het huis van de oude mevrouw, het einde natuurlijk, de scene waarin Mason in de drankbellen de gezichten ziet (één van de openingsshots in de monumentale docu The story of film van Mark Cousins), de wandeling in de sneeuw ... enfin, genoeg om in vervoering te geraken van de zevende kunst. Ondanks de setting (IRA leden die in Belfast hun underground protest willen financieren door een bankoverval te plegen) is dit geen politiek portret van een periode. Ook gaat het niet over de verleidingen van misdaad (roem en geld) die de personages ten val brengen. Deze twee evidente thema's zitten ergens ver op de achtergrond. Voornaamste bedoeling van het scenario zijn de morele acties van de burgers tonen die toevallig met een misdadiger worden geconfronteerd? Hun dilemma ; helpen of negeren ? menselijk gevoel of burgerlijke plicht ? Daardoor wordt de film af en toe afgeremd (lange conversaties tussen priester en Anna, de sequentie met de schilder bv) maar toch is dit meesterlijke cinema. De circel structuur met de klok (eerste en laatste beeld is de klok die een etmaal omvat), de locaties in Belfast, de regen en later de sneeuw ... een mooie scene is die subtiele droomscene waarin Mason een jongetje met de bal voor een politie agent aanziet. Lange tijd blijft dit ambigue, mysterieus. Odd man out ademt een zeer grote authenticiteit uit en vertelt over universele waarden nl gewetensconflict waardoor goed en slecht een grijze zone worden. Iedereen heeft immers een reden om te doen wat ze doen. Wie heeft dan gelijk ?
TMP
-
- 1796 berichten
- 1629 stemmen
Aanvankelijk lijkt dit nog een best interessante misdaadfilm (over de IRA) te zijn, maar de film verzandt helaas in een wat sentimenteel gebeuren. Op enig moment duiken enkele personages op die zo karikaturaal zijn dat het niveau flink keldert. Uiteindelijk ook geen al te boeiend verhaal. Wel best sfeervol in beeld gebracht en het acteerwerk is veelal niet slecht, maar vond het uiteindelijk een matige film.
Fisico (moderator films)
-
- 8352 berichten
- 4695 stemmen
Sterke misdaad thriller over een min of meer mislukte overval waarbij de bendeleider zoek raakt. We zitten in de setting van de IRA ergens in de jaren 30 van de vorige eeuw schat ik. Bijzonder sfeervol gemaakt met al die donkere kleine geplaveide straatjes en tiny rijhuizen. Ook het weer speelt zijn rol met enerzijds plensbuien of wat sneeuw. Bijzonder sfeervol alvast en de zwartwitbeelden versterken dat gevoel alleen maar.
Prima regie en camerawerk. Ik vond de film vooral op technisch vlak bijzonder sterk, zeker voor een prent van 1947. Het vluchtrelaas, het kat en muisspel met de politie en de zoektocht door de kompanen, ik ervoer het als een spannend geheel met enkele mooie scènes. Ik kreeg wel wat sympathie voor Johnny McQueen. Zijn lijdensweg was lang, maar uitzichtsloos.
Het laatste nieuws
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
'The Bear'-acteur Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Het publiek krijgt geen genoeg van HBO Max-parel 'Something the Lord Made': 'Ga deze zeker nog eens bekijken'
Bekijk ook
I Am a Fugitive from a Chain Gang
Misdaad / Drama, 1932
44 reacties
Obchod na Korze
Drama / Oorlog, 1965
31 reacties
Voskhozhdenie
Drama / Oorlog, 1977
55 reacties
Make Way for Tomorrow
Drama, 1937
22 reacties
Biruma no Tategoto
Drama / Oorlog, 1956
16 reacties
The Incident
Misdaad / Drama, 1967
11 reacties
Gerelateerde tags
film noirira (irish republican army)cultfilmbritse noirzwarte film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.