Papillon (1973)

Frankrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Drama

geregisseerd door Franklin J. Schaffner
met Steve McQueen, Dustin Hoffman en Victor Jory

De film vertelt het verhaal van Henri Charriere, een kleine crimineel die onterecht wordt veroordeeld voor moord, en een levenslange gevangenisstraf krijgt op Frans-Guyana. Hij is vastberaden te ontsnappen, maar zijn eerste poging mislukt. Als straf wordt hij naar een gevangenis verplaatst waar nog nooit iemand van ontsnapt is.

Ondanks de toch vrij lange speelduur heeft deze film weinig 'vervelingsmomenten'. Sommige stukken hadden van mij wel een beetje ingekort mogen worden, maar echt storend vond ik dit niet. Hoffman en McQueen doen hun werk uitstekend. 3,5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Tsjongejonge wat een geklaag over de lengte. Ik vond deze film juist goed mede door zijn trage tempo.

Het soort avonturenfilm dat tegenwoordig niet meer gemaakt wordt. Groots opgezet maar toch intiem. Met ouderwetse muziek die precies op de juiste momenten wel en op de juiste momenten niet gebruikt wordt. Een prachtig tempo, bijna geen sentiment. Fraai decor, mooi gefilmd. Erg visuele film. Geen voiceovers, hele stukken met nauwelijks dialoog. Ik had de neiging om mijn vest uit te doen, zo'n mooi zweterig sfeertje. Prachtrol van McQueen, ideale kop voor dit soort rollen. Ik heb de volle speelduur zitten genieten.

avatar van The One Ring
Ondanks het hoge gemiddelde lees ik hier erg veel negativiteit en dat verbaasd me werkelijk. Ik hou van avonturenfilms en ontsnapping vind ik ook al fascinerend, dus hier kom ik goed aan mijn trekken. Dit is een typische avonturenfilm zoals ze tegenwoordig nog zelden gemaakt worden. Ondanks al het avontuur worden de karakters nog erg uitgediept en leef je met ze mee. Sterker nog, toen de laatste ontsnapping eindelijk slaagde wou ik werkelijk juigen. Ik had een slecht einde verwacht eigenlijk en daardoor komt het einde zoals het is als een werkelijke opluchting.

Dat de film traag genoemd wordt is op zich terecht, maar ik stoorde me er niet aan. De lengte vond ik juist perfect. Het is dan ook zo een mooi en boeiend avontuur. De beelden, de sfeer, de muziek de acteurs (met name een erg goede McQueen); alles klopt. Echt jammer dat ze zo niet meer echt gemaakt worden.
4,5 sterren

Waarom wordt dit trouwens een misdaad/ drama genoemd. Dit is toch echt geen misdaadfilm als je het mij vraagt. Verandering naar avontuur/ drama lijkt me hier wel op zijn plaats.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Papillon, ook een film waar ik vroeger van mijn ouders voor mocht opblijven om hem helemaal te zien. Vooral het eerste 1,5 uur is echt ijzersterk, de donkere cel en vooral het eten van de insecten is iets dat ik nooit meer ben vergeten (heb zelf wel eens een gefrituurd krekeltje en een geroerbakte keverlarve op, en wat ze ook zeggen trap er niet in! Lekker is anders!).

De boot, het gevangenkamp in de jungle vond het allemaal erg mooi en groots opgezet. Tropische stortbuien of juist de verzengende hitte, de modder, de constant zwetende gevangenen, de coleur local sijpelt inderdaad zo de woonkamer binnen. Sterk gevonden vond ik ook de surealistische koortsdromen van Papillon, het zorgt wel allemaal voor de juiste broeierige sfeer. Daarbij spelen Dustin Hoffman maar vooral toch Steve McQueen de pannen van het dak. Vond het een erg realistische vriendschap die er tussen die twee ontstond in de moeilijke situatie en dit gelukkig zonder overbodig (melo)drama.

Ben het er wel mee eens dat de film na het einde toe iets van zijn glans verliest. Verschillende scenes volgen elkaar redelijk snel op en de magie die er tussen Hoffman en McQueen is moet dit gedeelte van de film ontberen. De ontsnapping met de onbekende gevangene, Pocahontas en de valse moeder overste het is leuk maar haalt niet het niveau van het gedeelte in het kamp. Te fragmentarisch en lang niet zo sterk in sfeer. Gelukkig is de hereniging op het eiland wel weer uitstekend, de veranderde en ouder geworden karakters vond dat wederom weer erg sterk gespeeld door beidde heren.

Heb echt wel genoten van Papillon maar door het wat mindere tweede stuk (lees; is nog steeds niet slecht) blijft het bij 4* in de tropische nacht boven Frans Guyana.

avatar van Norma
In tegenstelling tot vele berichten hier had ik er juist wat moeite mee om in de film te komen en ging de film naar mate hij duurde me steeds meer boeien! Ik vond het eerste deel juist wat vlak; je kan merken dat het allemaal wat gedateerd aan het worden is en wat toen misschien spannend was is nu eerder grappig (aan het aanzwellen van de bombastische muziek kan je horen dat het een spannend moment moet voorstellen) Maar sterk acteerwerk raakt nooit over datum denk ik en tijdens de dramatische scenes heb ik dan ook aan de beeldbuis gekluisterd gezeten. De loop van het avontuurlijke verhaal is tevens ook zeer onderhoudend.
Zeer goede film, ik kan niet anders zeggen.

avatar van Leviwosc
Ik ben zo moe geworden van deze film! Het begin van de film was wel aardig en hoe zij terecht kwamen in het dwangarbeiderskamp van Saint-Laurent was ook mooi gedaan. Het verhaal boeide me tot zover, maar de eerste twee jaar die hij in eenzame opsluiting moest doorstaan werd veel te lang uitgerekt en vermoeide me enorm! De zin om te blijven kijken werd met de seconde minder.

Toen Papillon uiteindelijk de eenzame opsluiting verliet werd het interessanter. Het verhaal leefde weer op en ineens was daar ook Maturette, gespeeld door Robert Deman. Door zijn geweldige schoonheid zat ik weer ineens in de film, noem het seksistisch; maar hij maakte de film voor mij weer wat interessanter.

En dan gaan zij voor de ontsnapping en het lukt hen om in 4 weken tijd van een eilandje nabij Frans Guyana naar Honduras te varen. Althans dat wil de film ons doen geloven. Of begrijp ik het nu verkeerd?
Ik stel voor dat jullie eens kijken naar deze kaart en vertel mij dan eens of jullie denken dat 4 weken realistisch is!? Ik vind het niet realistisch... mits ze over een gemotoriseerde boot zouden beschikken.

En als ze dan stranden ergens op het strand van Honduras, dat neem ik aan, gaat het ineens mis en zijn Louis Dega en Maturette uit beeld verdwenen. Vervolgens komt een heel stuk waar Papillon gemoedelijk bij de Indiaantjes leeft, lekker paradeert over het strand met een prachtige schone die ook nog eens topless is (ja er wordt gedacht aan de behoeftes van de mannelijke kijker); die dan ineens zijn verdwenen en meneertje trekt verder met een aantal parels. Ik vond dit zo vreemd, hij leek zich niet te bekommeren om Dega of om Maturette. En dan wordt hij ook nog eens verraden door een non - heerlijk die katholieken - om vervolgens weer in Frans Guyana terecht te komen waar we hem voor het eerst weer zien na 5 jaar eenzame opsluiting. En dan zien we nog heel even Maturette, hij is stervende, die even later in zee wordt gedumpt, als voer voor de haaien.

Alles bij elkaar vind ik deze hele film een ongelooflijk deprimerende stinkfilm! Met overigens een fantastische cast, maar de film is ook zo langdradig en daardoor vermoeiend, de muziek is al niet veel beter...

Misschien is het ook mijn teleurstelling die hier spreekt, ik had graag gezien dat het wat mooier was geëindigd. Dit is zeker geen feel-good film.

Wel moet ik mijn complimenten geven voor de uitstekende acteerprestaties en de geweldige rol van Dustin Hofman met een geweldige droge opmerking waar ik wonderwel om heb heb moeten lachen:

Clusiot: You're Louis Dega. I'm Clusiot. How come you ended up in a place like this?
Louis Dega: Favoritism.

Maar ondans de mooie Maturette, de droge opmerking van Dega, de geweldige cast en hun acteerprestaties, maken deze film voor mij nog geen pareltje en geef ik dit prachtige gedrocht - Ja, ja, een contradictio in terminis - 2 sterren.

Mooie klassieker, schitterend verhaal en ook nog eens zeer boeiend. Steve McQueen en Dustin Hoffman acteren geweldig in deze film, vooral eerst genoemde. De film is al meer dan 30 jaar oud maar de beelden zijn nog altijd prachtig en de film is eigenlijk tijdloos.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Film wist mij ongeveer driekwart van z'n speelduur te boeien. Het hele begin t/m de grote ontsnapping waren erg goed te doen, daarna zakte de film voor mijn gevoel behoorlijk in. Erg jammer, had gehoopt dat de film het sterke niveau van het eerste gedeelte wist te houden. Maar goed, toch heb ik aardig wat uitstekende momenten gezien. Vooral de scènes dat Papillon langzaam begint door te draaien in de isoleercel zijn fenomenaal. McQueen en Hoffman spelen trouwens voortreffelijke rollen.

3,5 sterren.

avatar van Matchostomos
In 'Papillon' sluit Schaffner een eigenzinnig compromis tussen de onverbiddelijkheid van de Europese cinéma en de kenmerkende vrijheidsdrang van de Amerikanen (zie de eenzame rots aan het slot, die met enige verbeelding is gevormd naar het vrijheidsbeeld). Een poëtische, doch pijnlijke puurheid en een opvallend surrealisme worden daarbij blootgelegd. Een combinatie die zich zichtbaar én voelbaar laat doorschijnen in de gedrevenheid waarmee Papillon terug op zoek gaat naar zijn symbolische vleugels. De vraag rijst dan ook meermaals of Papillon al dan niet bewust leeft binnen de illusie van vrijheid. En net die mentaal uitputtende strijd maakt van 'Papillon' een uiterst indringende onderneming. Ware het niet dan Schaffner voorbij het midden, gedurende een half uur, het noorden kwijt is en achteraf moeite heeft om de kijker terug bij het geheel te betrekken.

Matige mix tussen gevangenis en avonturenfilm. Zal dan wel zijn om het contrast tussen gevangenschap en vrijheid te verbeelden, maar vond het niet bepaald goed werken.

Wel leuk om een keertje de jonge Hoffman aan het werk te zien, deed het aardig. McQueen was een stuk minder. Verder bleken ze ook Fransen te spelen, redelijk misplaatst wat mij betreft. Ook onbegrijpelijk dat er op het einde dan wel weer Spaans gepraat wordt. Maakt de verwarring alleen maar groter.

Film is eigenlijk een herhaling van drie ontsnappingspogingen. De laatste mag dan eindelijk succesvol zijn, het boeit dan al lang niet meer. De film is veel te traag met een hoop overbodige scenes. De personages zijn plat en ééndimensionaal, hun uitwerking leidt tot niks meer dan het voorbijgaan van de minutenwijzer.

Film is ook best lelijk gefilmd, vooral het kleurgebruik is opvallend slecht. Prachtige landschappen die bleek en beteuterd in de film tentoongespreid worden. Muziek zwengelt ook tussen beide genres in waardoor het sfeertje regelmatig verstoord wordt door epische en jolige frutdeuntjes.

Vind het uiteindelijk een bijelkaargesmeten hoopje van allerlei elementen die smaken als friet en soep met kaasfondue. Verder te lang gerekt en niet echt interessant.

avatar van maxcomthrilla
Aardige avonturenfilm waarin de ontsnappingspogingen en de tijd dat men uit de handen van de bevelhebbers is wel veel interessanter is dan als Mc Queen in de gevangenis bivakkeert. Meer een avonturenfilm in de zin dat men in een vreemd gebied belandt, dan een avonturenfilm waarin men veelal onderweg is.

De strijd die Mc Queen en de zijnen voerden tegen het regime vond ik niet bijster interessant, maar de sfeerimpressies van Frans Guyana waren wel goed getroffen. Het werd ook allemaal steeds beter, met het tropische oerwoud binnen handbereik en de knalblauwe heldere lucht als grootste sfeerelementen. Soms sleepte de film wat voort, maar het werd nooit ergerlijk omdat de film zich wel bleef focussen op Mc Queen en Hoffman.

De uiteindelijke climax deed wat mat aan maar zal op zich wel geloofwaardig zijn aangezien ik mij kan voorstellen dat je wat duf wordt als je al meerdere malen gefaald hebt om te ontsnappen waardoor je op een gegeven moment wat gelatener wordt in alles en besluit te berustten in je lot wat overigens ook goed aan Duffman te zien was. Lijkt mij ook geen straf trouwens met zulke mooie natuur en de zee binnen handbereik. Dat Mc Queen maar bleef proberen om te ontsnappen werd alleen een beetje teveel een tic, waardoor ik niets voelde toen hij daadwerkelijk ontsnapte. Al vond ik zijn eraan voorafgaande pogingen geinig om te aanschouwen. 3,5*

avatar van hellblazer93
Zeer goede film die toch anders verliep dan ik had gedacht. Het acteerwerk was hier fantastisch. Vooral Steve McQueen speelde de sterren van de hemel. Het verhaal bevalt me wel, en de muziek zorgt voor een goede sfeer. De film duurt relatief lang, maar toch is het niet langdradig. De isoleercel waar Papillon belandt, was geweldig goed gemaakt. Rauw, gemeen, maar ook realistisch in elkaar gezet.

Is dit verhaal gebaseerd op een waargebeurd verhaal of op een boek trouwens?

avatar van Montorsi
Mooie film hoor. Vond vooral het laatste halfuur geweldig, waar de twee als volledig vergaan over dat eiland lopen. Ook daarvoor heeft de film genoeg te bieden, zoals de scenes in de isoleercel en toch ook zeker wel de ontsnappingen zelf

Hoffman blijft een held en springt er toch wel het meest uit, McQueen is net iets minder maar alsnog heel erg sterk.

avatar van Prudh
Papillon drijft vooral op het genietbare spel tussen McQueen en Hoffman, die ook afzonderlijk goed op dreef zijn. De mentale aftakeling van de twee hoofdpersonen is daarmee het beste aspect van de film. Vooral tijdens de stukken in gevangenschap, met als hoogtepunt de scène in de isoleercel, is het acteerwerk van magnifiek niveau. Beklemmend.

Dat Papillon te lang zou duren of te lang van stof zou zijn, daar ben ik het niet mee eens. Deze gevangenis-/avonturenfilm blijft spannend en indrukwekkend genoeg om 150 minuten te vullen. Naar het einde toe wordt het almaar interessanter. Een kanttekening is de vreemde tussenpoze na de ontsnapping. Vooral het stuk bij de Indianenstam is een opmerkelijke zijweg en past als enige scène niet tussen de rest van de film, ook al zit dit stuk ook in het boek. Toen alle stamleden ook nog eens van de ene op de andere dag verschwunden waren plaatste ik mijn vraagtekens bij het nut van deze passage.

Gevangenisfilms zijn altijd wel leuk, maar door het niet betreden van veel bewandelde paden is deze net wat interessanter dan het gros. Vooral de setting draagt hier aan bij, maar dat spreekt voor zich. Door daarnaast weinig personages belangrijker te maken dan nodig is, ontwijkt Papillon centrale clichéfiguren zoals de gevangenisdirecteur en boosaardige bewaarder subtiel. Natuurlijk zijn ze aanwezig, maar niet nadrukkelijk.

Het wat rare plotverloop in de tweede helft is eigenlijk de grootste smet op een verder geslaagde prent dus. Machtig kijkvoer.

avatar van ®Tc
Film waarin alles klopt van begin tot eind.

Het begint eigenlijk al heel perfect met de scènes waarin de personages rustig worden voorgesteld tijdens de tocht door de stad en op de boot. Het trage tempo leek me zeker de juiste aanpak in deze film. Het brengt het gevangenisleven beter naar boven dan als ze het allemaal even vlug vlug moesten afhandelen. Op dat vlak vind ik het stuk in de isoleercel het best. Mijn complimenten voor het make-up departement en Steve McQueen zelf. Henri Charriere zie je werkelijk aftakelen heel die scènes door in dat klein celletje. Echt geniaal gespeeld door Steve McQueen die samen met Dustin Hoffmann (die het ook perfect deed) misschien wel één van de beste duo's in de filmgeschiedenis vormt. Ze zijn goed op elkaar ingestemd en hun dialogen stralen heel de film door hun chemie uit. Alles klopt simpelweg in die gevangenis. De bewakers worden zeer goed geïllustreerd, de personages hun gezondheid gaat er duidelijk op achteruit en de decors waren prachtig alles was perfect neergezet. Het leek erg onaangenaam daar te verblijven. Het leek erg zo goor, onmenselijk.

De film was goed op weg om misschien wel een 5 sterren film te worden. De ontspanning zelf was ook erg goed enkel het post-ontspanning uit de eenzame gevangenis zakt het nogal in. De scènes bij die inhemse stam of wat het ook mocht zijn vond ik (integenstelling tot andere stukken) nogal saai overkomen. Jammer, want de reünie en de gelukte ontsnapping maken veel goed Die long shots waar Hoffman op die berg staat en McQueen ziet wegzwemmen ! maar voor die overbodige scènes toch puntenaftrek.

avatar van italklaas
Een echte klassieker. Wat een fantastische film en wat een goed verhaal. Echt zo'n film die je eens in de 3 jaar opnieuw moet bekijken.

avatar van movie acteurs
Indringende film over twee gevangenis maatjes in Frans Guyana. Wat Australie was voor Engeland was dit voor Frankrijk.
Geweldige film waar veel inzit en lang bij blijft.
Beiden acteurs hebben hiermee hun beste rollen neergezet.
4,5 voor deze klassieker.

avatar van Drs. DAJA
Ben erg gecharmeerd van deze film. De lekker klassieke Hollywooddécoupage wordt erg fijn gebruikt voor het rauwe gevangenisverhaal. Vooral de scenes in de isoleercel zijn erg indrukwekkend en bovendien met veel creativiteit gemaakt. Hoffman en McQueen spelen overigens erg goed en vormen een onverwachts goed koppel. Gevoel voor suspense was erg sterk en het groteske van het verhaal komt vooral tegen het einde goed uit de verf.

avatar van 606
Wat een krachtige gevangenis film.
Eigenlijk geen gevangenis maar gevangenschap vanwege dat er niet constant tralies aanwezig waren.
Er wordt erg sterk geacteerd door de acteurs.
Het verhaal is pakkend en wordt goed verteld.
Mooie beelden.

4 sterren

avatar van SaNDuTjE
In een woord geweldig! Met name het gedeelte in de isoleercel was erg sterk. Wat een acteerprestatie zet McQueen hier neer.

Kan er wel van alles over zeggen maar dit is gewoon een must-see.

avatar van simonvinkie
Vandaag maar eens deze klassieke gevangenisfilm herbekeken. Tja, ik vond hem de vorige keer beter. Grootste probleem van Papillon is, dat hij net wat te lang duurt. Het laatste half-uutje hadden ze van mij niet hoeven doen. Ook was het soms een beetje langdradig. Maar verder was het best een aardige film, met uitstekekende vertolkingen van Steve McQueen en Dustin Hoffman. Al liet de film niet echt een indruk achter, en ik vind niet dat de film in de top 250 thuishoort.

avatar van rep_robert
Lekkere avonturen/gevangenis film die beide elementen uitstekend weergeeft. De eenzaamheid van een opsluiting en het langzaam gek worden is perfect in beeld gebracht.
De tropische omgeving van de zonnige eilanden zien er betoverend uit, vond het perfect bij het huidige weer passen. Ook was het hardstikke realistisch in mijn ogen, iedereen zag er vermoeid, bezweet uit en de mensen uit de isoleercel werden ook echt bleek vanwege het gebrek aan zon. Mooi!

Ook waren Hoffman en McQueen heel erg in vorm en mede dankzij hun fantastische acteerwerk word je compleet de film ingezogen, waardoor de lange tijdsduur van 2,5 uur toch bijzonder vlot voorbij gingen.

avatar van chevy93
Papillon is totaal niet wat ik er van verwacht had. Ik had een (simpele) gevangenisfilm verwacht waarbij aan het einde de vraag of hij daadwerkelijk gaat ontsnappen de grote finale moet zijn. Echter heeft Papillon zoveel meer te bieden.

Een enorm donker en grauw begin. Het lijden wordt enorm goed in beeld gebracht. Als je je bedenkt dat het een autobiografie is, is het alleen maar intenser. Met als "hoogtepunt" natuurlijk de tijd in de isoleercel. Dan ontsnapt hij en het verhaal neemt een enorme wending. Een aangename wending. Wat volgt zijn prachtige scènes, schitterende omgevingen, mooie muziek en bovenal opluchting. Opluchting omdat hij zijn rust heeft gevonden. En dan als een mokerslag opeens weer die isoleercel. Je bent weer terug in die eerste stemming. Maar nu zelfs nog onaangenamer, omdat je nu weet wat je mist. Ondanks dat het maar 10 seconde duurt, voelt het alsof je zelf zolang daar bent geweest.
Overigens wordt dit alles perfect bewerkstelligd door Goldsmith. Hij heeft sfeervolle muziek gecomponeerd. Ik denk overigens dat hij wel wat inspiratie heeft gehaald bij de muziek uit Hitchcockfilms. De achtervolgingsscène op het tweede eiland was typisch voor een Hitchcock, lekker bombastisch.

Het einde is erg mooi, wederom die schitterende beelden. Je kunt een beetje bedaren en gewoon genieten van wat er op het beeld verschijnt. Volgens mij weet hij zelf niet meer waarom hij van het eiland moet, hij weet alleen nog dat hij dat ooit heeft gewild. En dus voelt hij zich verplicht om nog te ontsnappen. Met als ultieme climax dat hij de ultieme vrijheid krijgt. Je gunt het hem zo!

Papillon is een 'rollercoaster ride' van emoties. Alle emoties passeren de revue. Dus ook de onaangename. Je voelt je precies zoals Papillon.

avatar van schram101
Zonde dat de film erg langdradig is. De film begint ijzersterk en houdt dat niveau ook lang vol, echter vanaf het moment dat Papillon daadwerkelijk ontsnapt gaat de film steeds meer vervelen. Gelukkig zijn er de prachtige beelden van de natuur en de muziek waardoor het nog te doen blijft, maar zeker het laatste half uur had er af mogen worden geknipt.
chevy93 schreef:
Met als "hoogtepunt" natuurlijk de tijd in de isoleercel.

Hier heb je helemaal gelijk in. Prachtig in beeld gebrachte elendige tijd voor Papillon.

avatar van Justinw
Mixed Feelings,

De eerste keer dat ik deze zag heb ik hem heel goed gevonden. Nu wat minder. McQueen en Hoffman acteren soms slecht en soms briljant. De tijdsduur is wat lang maar wel goed. De isoleercel scene's vind ik in tegenstelling tot anderen hier niet extreem goed. Ze mogen er best wezen. Maar absoluut geen meesterwerk. Wat de make-up overigens wel was.

We krijgen wat mooie beelden te zien, en soms lijk je de hitte mee te voelen. Toch werd ik niet echt meegesleept in de emotie's van de mannen.
Daarom een 3.5*

avatar van david bohm
Bij herziening doen een aantal stukken van de film, zoals dat bij de indianen, wat overbodig aan. Het is één van de gevangenisfilmklassiekers, maar niet mijn favoriet. Acteerwerk is goed en ook een hoop mooie plaatjes, maar d'r zitten zoals eerder gezegd wat minder sterke stukken in, blijf bij 3½ sterretje

avatar van Vinokourov
Poeh, wel erg lang deze film, maar het is wel geslaagd mooi gefilmd werk te noemen. Genoeg mooie scenes en het plot zelf is ook boeiend genoeg. Het begin vond ik wel het sterkst overigens.

avatar van Awake78
Best aardige film, hoewel het laatste half uur echt een vol punt inlevert wat mij betreft.

Het eerste uur is 'leuk' en goed te volgen. Je leert de personages en de gevangenis kennen en je voelt de verdoemenis en de wanhoop dat ze ooit nog uit de nor geraken. Daarna wordt het een soort fugitive-film wat op zich ook nog wel vermakelijk is. Jammer van het laatste half uur waarin de film instort (als ie aankomt bij dat gedeelte waar hij die vrouw ontmoet).

Eindscene ook wat makkelijk: je ziet hem wegdrijven op die kokosnoten en er wordt vervolgens door een voice-over gezegd dat hij het wel heeft overleefd. Ja, zo kan ik ook wel een slot aan een film breien. Zonde.

avatar van tommykonijn
Ik heb gisteravond Papillon gezien en ik moet zeggen dat ik het een interessante film vond. De 'gevangenis-films' (The Green Mile, The Shawshank Redemption) scoren toch meestal vrij hoog bij me, ook al geef het onderwerp daar geen garantie op. Deze film, Papillon, is toch weer net wat anders. Dustin Hoffman en Steve McQueen geven beiden zeker een goede prestatie af evanls de rest van de cast. Bij elke poging bleek ik me afvragen of het zou lukken of niet, en als je dan het ene dacht, gebeurde het andere weer. Het stuk waarbij McQueen bij die soort van stam/indianen belandt vond ik iets minder. Maar verder zaten er geen vervelende scenes in en ik vond juist die laatste scenes op het eiland erg goed. Het échte einde gaf me een tevreden gevoel. De film heeft ook de setting en de muziek met zich mee. Ik vond het zeker een spannende en boeiende film die ik vast en zeker nog wel eens vaker zal zien.

avatar van Metalfist
We're the only animals that shove things up their ass for survival

Papilion was alweer zo'n film die ik tijden geleden eens had opgenomen van televisie en sindsdien weer digitaal stof stond te happen. Een kleine maand geleden was ik er al eens aan begonnen maar wegens te moe toen ergens in de helft afgezet met het idee hem de dag erna af te kijken maar dat is er nooit van gekomen. Paar dagen geleden dan toch maar ineens terug opnieuw van begonnen en deze keer wel in een beurt uitgekeken.

Al had ik het wel lastig, dat moet ik toegeven. Papilion is een film met een vrij grote status maar die is in mijn opzicht toch niet geheel verdiend. Het idee is op zich boeiend genoeg en wordt ook redelijk goed maar traag uitgewerkt maar het is het gedeelte nadat ze uit de gevangenis zijn, dat de film bijna echt de strop omdoet. De film werkt op zich goed als gevangenisfilm maar de rest voelt allemaal zo verschrikkelijk overbodig aan. Het is pas ergens helemaal op het einde dat de film ietwat terug aan kracht wint door de geniale performance van McQueen en Hoffman op het eiland maar heel het effect van Papilion die ontsnapt via de zak met kokosnoten wordt simpelweg teniet gedaan door de voice-over. Het had veel beter geweest mocht men gewoon de kijker in het ongewisse gelaten. De film kent op zich wel een aantal sterke stukken maar over het algemeen wordt het mij allemaal te saai gebracht. We zitten uiteindelijk ook naar 3 ontsnappingspogingen te zien en op den duur heb je dat wel allemaal gehad. Ook het feit dat de film zich geheel in het Engels afspeelt is echt wel een enorme afknapper. Oké, een Frans sprekende Steve McQueen was misschien niet zo ideaal geweest maar dit is toch echt wel enorm jammer. Een film over een gevangene met zelfs het Franse woord voor vlinder als naam en die zich afspeelt in een Franse gevangenis maar toch wordt er nergens één woord Frans gesproken. Doet toch ook wel wat afbreuk.

Gelukkig slagen Dustin Hoffman en Steve McQueen er met een geniale performance in om deze ergernis grotendeels naar de achtergrond te dwingen. McQueen is nu niet perse een acteur die ik echt enorm hoog in het vaandel heb (ken hem alleen maar van het genietbare The Blob) maar hier speelt hij wel enorm goed. Vooral de scènes wanneer hij na een x aantal jaren in een isolatiecel te zijn opgesloten zorgen echt voor rillingen. Toch is het voor mij Dustin Hoffman die hier echt de pannen van het dak speelt als de valsemunter Louis Dega. Hoffman was voor mij al legendarisch via All the President's Men maar hier is hij, en dat had ik niet voor mogelijk gehouden, nog een tikkeltje beter. Hij baseerde zijn trekken en manier van doen op Donald Trumbo en dat werkt wonderwel. Hoffman zet de rol van Dega met zoveel overtuiging neer, prachtig om naar te kijken en hij overtreft McQueen werkelijk op elk gebied. Visueel kwam de film eigenlijk maar vrij flets op mij over. Volgens Imdb is er in Spanje, Hawaii en Jamaica gefilmd en dat zijn nu toch wel prachtige landen maar het kwam allemaal maar ontzettend kleurloos op me over. Soms paste het, vooral in de meer donkere scènes in de gevangenis, maar grotendeels zag het er maar wat flauw uit.

Papillion is een film die eigenlijk voornamelijk wordt gered dankzij het acteerwerk van de twee hoofdrollen, Steve McQueen en Dustin Hoffman. Beide zijn enorm goed in hun rol van gevangene en nemen de film mee naar een hoger niveau. Het is dan ook jammer dat het niveau op zich niet zo bijster hoog is met enorm saai middenstuk en een verkloot einde. Voor mij zijn status in ieder geval niet waard.