Papillon (1973)

Frankrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Drama

geregisseerd door Franklin J. Schaffner
met Steve McQueen, Dustin Hoffman en Victor Jory

De film vertelt het verhaal van Henri Charriere, een kleine crimineel die onterecht wordt veroordeeld voor moord, en een levenslange gevangenisstraf krijgt op Frans-Guyana. Hij is vastberaden te ontsnappen, maar zijn eerste poging mislukt. Als straf wordt hij naar een gevangenis verplaatst waar nog nooit iemand van ontsnapt is.

avatar van speedy23
orbit schreef:
en de beelden van frans-guyana zijn geweldig!

Daar zijn enkel de beelden in de gevangenis geschoten en de 'closing sequence'. De rest is gedraaid in Spanje en Jamaica.

orbit
OK, ziet er allezins lokaal uit dan

mooie film, superieure Hoffman natu 4,5*

avatar van Gehenna
Avontuur, drama, actie, komedie Papillon is meer dan het zoveelste standaard hollywood vehikel.
Natuurlijk draagt de prima cameravoering daar aan bij, in combinatie met de vaak mooie omgevingsbeelden waan je je echt daar in de binnenlanden van Frans Guyana. Het verhaal is eigenlijk simpel, een onschuldig man word veroordeeld en krijgt levenslang. In het kamp aangekomen word al snel duidelijk dat hij andere plannen heeft dan te wachten totdat hij een eenzame dood sterft. De film bestrijkt bijna 2 en een half uur, en daarvan is misschien zo'n 30 minuten té veel want die zijn niet echt boeiend te noemen.
De overige 2uur is het genieten, de film is boeiend en pakt je gelijk vast maar verliest dit wanneer hij ten einde loopt.
De acteerprestaties laten niets te wensen over, Steve McQueen speelt goed en gaat behoorlijk diep in bepaalde scenes, Dustin Hoffman weet door zijn ingetogen spel toch ook tamelijk te imponeren.
De muziek vind ik niet bepaald noemenswaardig, het is er, maar daar is ook alles mee gezegt.
Franklin J. Schaffner leverde een mooie avonturenfilm af die nog beter had kunnen zijn wanneer er meer in geknipt had geworden. 4*

avatar van Silvio Dante
Zeer leuke film, Mc Queen en Hoffman waren fantastisch.

avatar van fabbyke
De film Papillon begon ik met zeer hoge verwachtingen te zien omdat hij zo hoog gewaardeerd wordt en omdat het een ontsnappingsfilm is en daar kan ik altijd super hard van genieten.

De film begin goed met niet al te veel rond de pot draaien en direkt te beginnen met de gevangenen naar de gevangenis te brengen. Je weet niet veel over de achtergrond van de personages maar dat doet er eigenlijk ook niet toe. Het eerste anderhalfuur van de film zat ik echt de genieten van de film en het anderhalfuur was dan ook direkt voorbij. Voor dat deel zou ik de film dus beschouwen tot een van men favoriete films allertijden.

Dan het uur dat nog kwam was voor mij veel minder, bij de indianen en toen hij samen met Dega en die andere gepakt werd viel voor mij zwaar tegen. Op het einde was de film nog altijd goed maar het heeft me niet meer zo kunnen boeien tot in het begin.

Gelukkig speelde Dustin Hoffman en Steve Mcqueen erin mee dat maakt de film ook direkt een stuk beter. Al bij al was Papillon toch een geslaagde film maar hij had alleen op het einde wat korter gemogen van mij.

4****

avatar van Dennis Evahi
Geweldig verhaal! Aangrijpend. Ik heb deze film een stuk of 4 keer gezien, blijft indrukwekkend.

****-sterren

een ontzettend goeie film. Het is heel indrukwekkend en interessant. Dit is echt een superfilm.

avatar van kort0235
Ik heb deze film meerdere keren gezien en hij blijft boeiend. Echt een klassieker ondertussen en kan gerangschikt worden onder de meesterwerken.
Een 4.0*

Geweldige ontsnap-uit-de-gevangenis-film met een uitmuntende Steve McQueen en Dustin Hoffman. Al kijk je hem 10 keer hij blijft goed.

Een van de beste ontsnappingsfilms ooit met heel goed akteerwerk. Kon er in de bioscoop maar niet genoeg van krijgen ging hem keer op keer zien.

Mooie film de eenzame opsluiting is gruwelijk

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Papillon, ook een film waar ik vroeger van mijn ouders voor mocht opblijven om hem helemaal te zien. Vooral het eerste 1,5 uur is echt ijzersterk, de donkere cel en vooral het eten van de insecten is iets dat ik nooit meer ben vergeten (heb zelf wel eens een gefrituurd krekeltje en een geroerbakte keverlarve op, en wat ze ook zeggen trap er niet in! Lekker is anders!).

De boot, het gevangenkamp in de jungle vond het allemaal erg mooi en groots opgezet. Tropische stortbuien of juist de verzengende hitte, de modder, de constant zwetende gevangenen, de coleur local sijpelt inderdaad zo de woonkamer binnen. Sterk gevonden vond ik ook de surealistische koortsdromen van Papillon, het zorgt wel allemaal voor de juiste broeierige sfeer. Daarbij spelen Dustin Hoffman maar vooral toch Steve McQueen de pannen van het dak. Vond het een erg realistische vriendschap die er tussen die twee ontstond in de moeilijke situatie en dit gelukkig zonder overbodig (melo)drama.

Ben het er wel mee eens dat de film na het einde toe iets van zijn glans verliest. Verschillende scenes volgen elkaar redelijk snel op en de magie die er tussen Hoffman en McQueen is moet dit gedeelte van de film ontberen. De ontsnapping met de onbekende gevangene, Pocahontas en de valse moeder overste het is leuk maar haalt niet het niveau van het gedeelte in het kamp. Te fragmentarisch en lang niet zo sterk in sfeer. Gelukkig is de hereniging op het eiland wel weer uitstekend, de veranderde en ouder geworden karakters vond dat wederom weer erg sterk gespeeld door beidde heren.

Heb echt wel genoten van Papillon maar door het wat mindere tweede stuk (lees; is nog steeds niet slecht) blijft het bij 4* in de tropische nacht boven Frans Guyana.

avatar van pjutter
4* voor deze spannende avonturen film,
had deze film wel eens gezien, toen ik klein was, het einde herinnerde ik me nog vaag,

de effecten zijn voor 1973 erg goed gedaan, zoals de onthoofding en de wonden!
film duurt lang, maar verveelt geen moment!

Deze film kun je echt blijven kijken! Super acteer prestaties van McQueen en Hoffmann een dik verdiende 5*

Deze film heb ik al best wel lang geleden gekeken, net nadat ik het boek had gelezen. En dat moet je nooit doen! Als je een boek leest heb je er zelf helemaal een beeld bij, wanneer je dan de film kijkt, kijk je dus naar de interpretatie van het boek van de regisseur. En ik dacht: dat klopt helemaal niet! Heel veel was ook weggelaten. Ik snap dat je daar niet omheen kan, maar het is echt zonde wanneer je zo'n ontzettend goed boek verfilmend. Dus een tip: kijk deze film niet wanneer je het boek hebt gelezen! Voor mij zat de magie die het boek wel had, er bij deze film niet in.

Ik weet dat ik 1 van de weinigen ben, maar de film deed mij niet veel. De eenzame opsluiting had wel iets, maar daar blijft het bij.

avatar van Norma
In tegenstelling tot vele berichten hier had ik er juist wat moeite mee om in de film te komen en ging de film naar mate hij duurde me steeds meer boeien! Ik vond het eerste deel juist wat vlak; je kan merken dat het allemaal wat gedateerd aan het worden is en wat toen misschien spannend was is nu eerder grappig (aan het aanzwellen van de bombastische muziek kan je horen dat het een spannend moment moet voorstellen) Maar sterk acteerwerk raakt nooit over datum denk ik en tijdens de dramatische scenes heb ik dan ook aan de beeldbuis gekluisterd gezeten. De loop van het avontuurlijke verhaal is tevens ook zeer onderhoudend.
Zeer goede film, ik kan niet anders zeggen.

Voor degenen die het boek gelezen hebben is dit absoluut geen aanrader. Er worden tè veel belangrijke dingen weggelaten, en alle personages, behalve papillon zelf, worden door elkaar gehaald. Voor degenen die het boek nièt gelezen hebben, best een aardige ontsnappingsfilm, maar wel in het achterhoofd houden dat het al een oudje is.

avatar van Jules [NL]
ik heb het boek gelezen en vond het een mooi boek, nu ben ik toch wel erg benieuwd naar deze film.

avatar van Didi_1975
Is alweer even geleden dat ik deze film op tv heb gezien. Ondanks dat t een oude film is, is hij niet gedateerd en komt absoluut niet oubollig over.

Sterk acteerwerk van met name Dustin Hoffman die echt 100% in deze rol past en zit.

Bepaalde scènes waren behoorlijk aangrijpend. Verhaal zit goed in elkaar.

Zou deze film best wel weer eens willen zien, dus ik ga hem op dvd opzoeken.

Ik twijfel tussen 4 en 4,5 * maar tot ik hem nog een keer heb gezien, krijgt hij nu een dikke 4*.

avatar van Jaxxx
Een van de betere films van Dustin Hoffman vind ik!!

Barrie vd Laan
Indrukwekkende film. Goed gespeeld en erg ontroerend. 4.5 sterren

avatar van Ethicus
Heel erg mooi en meeslepend! Gewoon een geweldige film, die iedereen gezien moet hebben. 4.5*

avatar van Kevin_1989
Prachtfilm, maar ik vond hem iets te lang(dradig).
3,5 *

Kevin_1989 schreef:
Prachtfilm, maar ik vond hem iets te lang(dradig).
3,5 *

mee eens met je mening. een 3,5 voor mij

goeie film, 4,5 sterren

Echt gewoon hele mooie en goede film
alleen vroeg ik me nog wel 1 ding af
Als hij achterna wordt gezeten door die jagers en hij valt uit die boom in het water, hoe komt hij dan zo ineens bij die nonnen terecht?

ik heb het boek voor de film gelezen daarom viel de film me erg tegen na de eerste anderhalf uur raffelen ze het verhaal heel snel af terwijl eigenlijk dat nog niet eens het midden van het boek is heel veel gebeurtenissen zin weggelaten en als je het boek gelezen hebt moet je vooral de film niet kijken

avatar van nightbreed
Prachtige sfeervolle klassieker met 2 top acteurs, Steve McQueen en Dustin Hoffman.
Helaas ontbreekt deze nog steeds aan mijn DVD-collectie.

Cijfer: 4