Escape from Alcatraz (1979)

Drama / Thriller

geregisseerd door Don Siegel
met Clint Eastwood, Patrick McGoohan en Roberts Blossom

Op 18 januari 1960 landde Frank Morris onder zware bewaking op Amerika's meest gevreesde en beruchte gevangenis op het eiland Alcatraz - een geïsoleerde vesting waarheen uitsluitend de gevaarlijkste misdadigers overgebracht werden en vanwaar geen terugkeer mogelijk was. Gedreven door een sterke vrijheidsdrang en getergd door de gewetenloze en willekeurige straffen van de gevangenisleiding begint hij samen met een paar medegevangenen een plan voor te bereiden wat nog niemand gelukt is: ontsnappen van Alcatraz.

orbit
Scheelt dan toch wel heel veel plaatsen op de ranglijst.. de kenners zijn hier duidelijk in de zware minderheid

avatar van rensie32
Heb de film zojuist gezien en moet zeggen dat hij me echt meeviel! Veel gelijkenissen met The Shawshank Redemption, leek net dezelfde gevangenis...

Een goede opbouw van de film waarin rustig naar het hoogtepunt wordt toegewerkt. Clint Eastwood speelt zoals gewoonlijk weer top, maar over de bijrollen was ik minder enthousiast. Zo was ´Wolf´ in de korte stukjes die ik zag, niet echt overtuigend.

Wat me wel opviel, was dat die gevangene, Doc volgens mij, zomaar een bijl mocht gebruiken. Lijkt me sterk dat dat in het echt ook zomaar mag....

Het open einde past gewoon bij het waargebeurde verhaal - niemand weet of ze zijn ontsnapt of verdronken. Ook al wist ik wat er ging gebeuren, het bleef spannend en boeiend.

Omdat ik me goed heb vermaakt, en dit een bovengemiddelde gevangenisfilm is, geef ik 4 sterren.

avatar van Lucsz
Bart Simpson schreef:
Papillon vaak op tv? Nee...

Uhm, jawel. Kijk maar bij de statistieken van Papillon, afgelopen 7 jaar meer dan 10 op tv geweest. Me dunkt, dacht ik zo.

avatar van roebftb
Onderhoudend.

avatar van Metalfist
No one has ever escaped from Alcatraz... And no one ever will!

Het was al lang geleden dat ik Escape from Alcatraz nog eens had opgezet. De film was in mijn geheugen iets te overrated maar zeker en vast niet slecht. Nu is mijn smaak ten opzichte van vroeger toch wel sterk verandert dus wou ik de film toch nog eens een kans geven. Blij dat ik dat heb gedaan.

Al vanaf de openingsscène kreeg ik de indruk dat dit wel eens een andere ervaring kan zijn dan vroeger. De eerste paar minuten zorgen dan ook voor een heerlijke maar deprimerende en kille sfeer die de film nooit echt verlaat. Voor die sfeer ben ik Siegel dan ook ontzettend dankbaar want de laatste tijd heb ik teveel films à la Shawshank gezien waar alles er maar zeer lieflijk en vriendschappelijk aan toe gaat, hier is dat niet het geval. Oké, Morris sluit wel een aantal vriendschappen (ook met een neger) maar nergens komt dit zo geforceerd over als in die andere films. Eerlijk gezegd, ik wist niet dat er effectief ooit iemand uit Alcatraz was ontsnapt (het is allemaal ver voor mijn tijd gebeurd) maar heel de ontsnapping kwam op één vlak een tikkeltje ongeloofwaardig over, met name de hoofden die werden nagemaakt. Ik zou helemaal niet weten hoe ik zoiets zou moeten maken maar volgens Wikipedia is dit effectief gebeurt en er zijn zelfs foto's van de kop van Morris. Gelukkig zit de rest van de film wel bijzonder sterk in elkaar en dat is vooral te danken aan de rustige opbouw. Siegel neemt zijn tijd om het verhaal te vertellen en wilt ook niets overhaasten en juist daarmee komt de rest van de ontsnappingspoging geloofwaardig over. Hoewel de film natuurlijk ook zijn clichés kent. Het lijkt me zelfs moeilijk om nu nog een gevangenisfilm te maken die hier geen last van heeft maar in zijn tijdsgeest gezien is Escape from Alcatraz wel één van de voorlopers die zijn stempel heeft gedrukt op latere films zoals Shawshank en Green Mile. Ook qua personages komt het allemaal bekend voor maar storen doet het nergens. Het is trouwens wel jammer dat er op mijn dvd hoes even doodleuk staat uitgelegd dat ze met drieën zijn wanneer ze ontsnappen dus was het al wel vrij snel duidelijk dat Butts niet ging ontsnappen. Het zorgt nog wel voor een uitstekende scène wanneer hij hopeloos staat te springen aan het rooster.

Tjah, Clint Eastwood. Wat valt er nog over de man te zeggen dat er nog niet is gezegd? Velen irriteren zich blijkbaar aan zijn stereotiepe rollen maar die vlieger gaat bij mij niet op. Eastwood is gewoon Eastwood en weet in mijn ogen vaak perfect een rol naar zich toe te trekken. Is hij nu een flik, gunslinger, bokstrainer, ... Elke keer weet hij zijn rol perfect te vertolken en ook hier is dat het geval. Die chagrijnige kop, die verbeten kop, ... Heerlijk! Met het ouder worden is dit precies nog meer het geval geworden. Escape from Alcatraz leek in het begin meer een one-man show van Eastwood te worden, niet dat ik daar iets op tegen heb, maar gelukkig is de rest van de cast ook van een zeer hoog niveau. Patrick McGoohan speelt een sterke rol als baas van de gevangenis maar de beste vertolkingen behoren toch tot bij de rest van de gevangenen. Roberts Blossom als de schilder Doc, Jack Thibeau en Fred Ward als de broertjes Anglin, Paul Benjamin als English en natuurlijk Larry Hankin die de rol van de sullige Butts neerzet.

Uiteindelijk is Escape from Alcatraz gewoonweg een ijzersterke gevangenisfilm. De film ontsnapt niet aan de clichés maar het blijft de moeite waard, vooral door de sterke rollen van de cast en de rustige opbouw van het verhaal. Het was de 5e en laatste keer dat Siegel met Eastwood samenwerkte maar samen met Dirty Harry behoort dit tot een selecte groep pareltjes.

avatar van jordandejong
Ik wou dat ie weer eens op tv kwam. Erg goeie film.

Epiccc
het lukt ze om aan het einde te ontsnappen. door een eigengemaakt opblaasbootje kunnen ze het water oversteken.

Avlater
Pas gezien op TCM en het blijft een dijk van een film.

avatar van chevy93
En dat is dan de volgende film uit mijn (Clint Eastwood-)to-see-list. Ik vond het een ijzersterke film en ik heb zelden tot nooit zo ademloos zitten kijken naar een film met nagenoeg geen muziek.
Meestal mist een film zonder muziek toch een bepaalde dimensie. (Je merkt zo'n dimensie pas als er geen muziek bij zit).

Inderdaad wat gelijkenissen met The Shawshank Redemption en ook wel een beetje The Green Mile. Volgens mij is zelfs Prison Break deels op deze film gebasseerd.
Niet dat ik bovengenoemde titels nu opeens slecht(er) vind, maar is gewoon het vermelden waard

Enige minpunt: Af en toe ging het mij wat te makkelijk, een bewaker merkt het echt wel als je een hoofd van papier-maché neerlegd ipv je echte eigen hoofd. Ook kwamen ze wel erg gemakkelijk aan spullen voor zo'n strengbewaakte gevangenis.

Ik vond het jammer van het einde, maar na wat research (op wikipedia) ben ik erachter gekomen dat het nooit zeker is of ze nou wel of niet heelhuids ontsnapt zijn. Prachtig einde dus!

'Now you didn't sit down for two reasons, either you scared or you just hate niggers.
I'm not scared ... I just hate niggers.
'

avatar van Rosicky
Schitterende thriller, die trouw blijft aan de realiteit. Een van Eastwood's beste films die ik tot nu toe zag, al is dat bij deze Escape from Alcatraz ook voor een groot gedeelte te danken aan het ijzersterke plot, en de goede opbouw van het verhaal.

Een echte klassieker!

Lang geleden eens gezien of misschien toch wel twee keer. Nu opnieuw kijken.

Geweldige gevangenis film. Eastwood is weer goed bezig!

Wat een heerlijke film!

petersen91
wel een leuke film, alleen de ontsnapping ging wel erg makkelijk.

avatar van belizard
Geweldige film.
Geweldig geacteerd en het verhaal is ook goed. Het einde vond ik, zeker nadat ik keek naar de werkelijke gebeurtenis, heel erg goed.
Ik vond wel dat sommige dingen hun iets te makkelijk af gingen, maar daar stoorde ik me eigenlijk niet echt aan.
Verder denk ik dat ik na het zien van deze film binnenkort meer films met Clint Eastwood ga kijken (zo goed vond ik hem acteren ).

avatar van smn1993
Prachtige film.
Zo'n soort films zijn altijd prachtig...

jordandejong schreef:
Ik wou dat ie weer eens op tv kwam. Erg goeie film.

goed de tv gids in de gaten houden want hij komt regelmatig voorbij op diverse zenders.

avatar van brabusRUS
Welcome to Alcatraz

Dit is voor mij de ultieme gevangenis film. Zelfs beter dan TSH. Je kunt ze weliswaar niet echt vergelijken.
Heerlijk duister sfeertje hangt er in de film. Ook de characters waren erg interessant en realistisch. Vooral Clint was super in zijn rol als Morris. Ook zit er genoeg spanning in de film.

Gewoon super amusant hoe Morris zijn plan uitwerkt om uit de gevangenis te komen.

Een klein voordeel van mij, voorafgaand aan de film, is dat ik het hele verhaal niet wist. Ik daardoor vaak op het puntje van de stoel.

Dikke 5*

avatar van jordandejong
Gisteren gezien en met een 1 punt verhoogd. Schandalig trouwens dat dit soort klassiekers om half 1 worden uitgezonden en bijvoorbeeld de hele avond word volgegooit met domme komedies.
Over de film. Zeer sterk acteerwerk van Eastwood maar ook zeker van Blossom. De gevangenissfeer zit er goed in. Erg goed uitgedacht die ontsnapping. Wel een beetje zielig voor Butts die te laat was.

petersen91
orbit schreef:

avatar van Vinokourov
Prima film ! Een gevangenissetting doet het (mits goed aangepakt) altijd wel goed met de opbouw van karakters en hier in deze film is dat niet anders. De ontsnappingspoging zelf vond ik ietwat onduidelijk gefilmd, maar spanning was de hele tijd gelukkig wel voelbaar.

avatar van John Lee Hooker
Ben het eens met Vino, het is een prima film. Maar echte hoogtepunten of mooie dialogen zitten er niet tussen. Het is een constant tempo, maar tijdens de ontsnapping had wel wat meer spanning kunnen zitten en het is jammer dat sommige stukken daarbij zo donker gefilmt zijn.

- 4 -

GuyB
Veelgeziene klassieker.

Film is spannend, alsook de opbouw, weet me telkens in de ban te houden.Dat het einde aan de kijker wordt overgelaten is grote meerwaarde.
Tevens inspiratiebron voor velen na dit.

Eerste keer dat ik deze klassieker zie en na alle besprekingen hier had ik er ook wel wat van verwacht. De film heeft me zeker niet ontgoocheld: knap acteerwerk, mooie opbouw en een wat verrassend einde. Ik vond hem minder goed dan bvb Shawshank, maar zeker de moeite waard om te zien.

avatar van sofripa
De ontsnappingsfilm . Eastwood op het lijf geschreven.

avatar van fappie
Yeah.. Clint!

avatar van fappie
orbit schreef:

Duidelijk. Na het zien van deze film ben ik mijn respect voor Shawshank een beetje verloren.

avatar van simonvinkie
Ook na de herziening is dit een sterke gevangenis film gebleken, al ga ik er wel een halfje vanaf halen. De film moet het vooral hebben van de rauwe sfeer, de acteerprestaties van Eastwood en de rest, en het laaste uur, waarbij vooral de ontsnapping stijlvol in beeld wordt gebracht. Eastwood zet in Escape from Alcatraz een personage neer zoals we hem graag willen zien. Hij krijgt misschien niet veel diepgang mee, maar daardoor blijft hij wel mysterieus. Maar verder vond ik dit een sterke film. Ietsje minder dan de vorige keer dat ik hem zag, maar nog steeds erg spannend en boeiend.

avatar van maxcomthrilla
Een fijne ontsnappingsfilm, die weinig heeft te lijden onder zijn voorspelbare imago. Dat is vooral te danken aan een vlot plot verloop en een relevante aanloop naar de ontsnapping. In het begin vond ik het regime op Alcatraz niet zo doortastend streng, maar al snel bleek dat het een grote verschrikking was aldaar.

Het moment dat de gevangenisdirecteur de priveleges van iemand afnam deed mij denken aan de minstens zo sadistische gevangenisdirecteur uit The Shawshank Redemption. Aardig vermaak, maar zeker niet meer dan dat. Een kleine 3,5*

avatar van Jesse93
Ik heb denk ik toch teveel verwacht van deze film. Desondanks heb ik me zeker vermaakt. Ik hou altijd wel van gevangenis films. De gebeurtenissen in de gevangenis vond ik wel wat raar. Het zou de meest verschrikkelijke gevangenis moeten zijn, maar bijna niemand vecht en mensen kunnen gewoon aan een bijl komen .
Echt acteerwerk van Eastwood droeg een groot gedeelte van de film. Wat me ook opviel was dat er erg veel sulletjes in de zwaarste gevangenis van Amerika zaten. Het eind was wel lekker spannend en ik heb je wel degelijk vermaakt.