Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 112 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Don Siegel
Met onder meer: Clint Eastwood, Patrick McGoohan en Roberts Blossom
IMDb beoordeling:
7,5 (162.032)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Escape from Alcatraz
"No one has ever escaped from Alcatraz… and no one ever will!"
Op 18 januari 1960 landde Frank Morris onder zware bewaking op Amerika's meest gevreesde en beruchte gevangenis op het eiland Alcatraz - een geïsoleerde vesting waarheen uitsluitend de gevaarlijkste misdadigers overgebracht werden en vanwaar geen terugkeer mogelijk was. Gedreven door een sterke vrijheidsdrang en getergd door de gewetenloze en willekeurige straffen van de gevangenisleiding begint hij samen met een paar medegevangenen een plan voor te bereiden wat nog niemand gelukt is: ontsnappen van Alcatraz.
Externe links
Acteurs en actrices
Frank Morris
Warden
Doc
Clarence Anglin
John Anglin
English
Charley Butts
Wolf
Litmus
Johnson
Video's en trailers
Reviews & comments
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Ik vind het weinig overweldigend eigenlijk. Typische overeenkomsten die in elke type van genrefilm te vinden zijn. Zo zijn er 100en slashers te vinden met "overweldigende overeenkomsten".
Verder niet echt op de hoogte van hoe ver Darabont bij het boek gebleven is, maar moest het echt zo stotend op elkaar gebaseerd zijn lijkt een vergelijking tussen deze film en het boek van King mij veel logischer.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Tsja, als je het genre amper kent zal dat wel zo lijken.. feit blijft dat juist deze twee specifieke films wel erg veel met elkaar gemeen hebben.. gelet op het leeftijdsverschil is het duidelijk welke van welke trekjes heeft gejat. Shawshank had ook voor Papillon kunnen kiezen, maar dan hadden we het dáárover gehad 
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Deze film staat me niet zo heel goed meer bij maar ligt hier de focus niet heel erg op de ontsnapping zelf? M.a.w. zie je Morris hier niet de hele film bezig zijn met zijn ontsnapping?
Theunissen
-
- 12273 berichten
- 5515 stemmen
Zeker geen slechte film maar het ging wel allemaal een beetje makkelijk. Het is dat Clint Eastwood er nog iets van maakt maar zonder hem was dit waarschijnlijk een film om snel te vergeten.
Dat deze film in de Top 250 staat verbaasd me wel enigszins.
steventje
-
- 270 berichten
- 176 stemmen
Goede film met Eastwood. Alles leek inderdaad vrij makkelijk voor de bende om al die spullen bij elkaar te krijgen (reddingsvesten,...) en ook het materiaal en de poppen.
Dat ze dit allemaal zo goed verborgen konden houden in hun cel. Werden die cellen niet grondig doorzocht? Zo'n mal van een hoofd kan je toch niet even verstoppen tenzij ze dit
achter het ontsnappingsrooster rooster verborgen hielden.[\spoiler] Ik had daarom ook meer zulke weetjes verwacht in de film. Misschien wist niemand waar ze die dingen verstopten omdat het een waar gebeurd verhaal is. Als ik me goed herinner is Morris na 2 jaar ontsnapt uit Alcatraz. De film deed vermoeden dat het enkele maanden was.
Al bij al geen slechte film maar ik had liever meer details, weetjes te weten gekomen.
Baldur
-
- 691 berichten
- 3077 stemmen
Escape From Alcatraz, het werd tijd. En ik vond deze film briljant, tevens omdat deze itt tot TSR echt gefocust is op de ontsnapping en daarnaast ook nog wat zaken laat zien uit het (harde) gevangenisleven, wat me als thema sowieso wel aanspreekt. Stukje mysterieuzer ook (de achtergronden van personages e.d.).
De spanning naar het einde wordt uitstekend opgebouwd, vrij kalm, naar de grote - hoewel in deze film geen verrassende - climax. Zeer knap hoe de makers het einde nog zo spannend hebben weten te maken ondanks dat de verrassing er wel af is. Verder is de film onderhoudend, spannend en gaat die nergens vervelen. Ach, ook in EFA vond ik niet alles honderd procent geloofwaardig, maar dit doet voor mij niets af aan de maximale score. 5*
En ja, de vergelijkingen met TSR vielen mij ook nogal op. Hoewel de focus hier toch wat anders ligt zijn er toch wel erg veel overeenkomsten te vinden. Ik blijf TSR een enorm goede film vinden, maar een aantal zaken gingen bij de herziening net toch wat tegenstaan. Dit heeft verder niet zozeer met het bekijken van EFA te maken maar zoals gezegd zijn bepaalde zaken wel opvallend.
markie1978
-
- 597 berichten
- 397 stemmen
Echt raar, ik dacht altijd dat deze film met Dustin Hofman was.
markie1978
-
- 597 berichten
- 397 stemmen
Waarschijnlijk ben je in de war met Papillon.
Oja tuurlijk Papillon, die bedoel ik ook.
steventje
-
- 270 berichten
- 176 stemmen
Papillion vind ik nog iets beter dan Alcatraz gevolgd door de Shaw...Red...
Bartel
-
- 170 berichten
- 0 stemmen
Goede film met Eastwood. Alles leek inderdaad vrij makkelijk voor de bende om al die spullen bij elkaar te krijgen (reddingsvesten,...) en ook het materiaal en de poppen.
Dat ze dit allemaal zo goed verborgen konden houden in hun cel. Werden die cellen niet grondig doorzocht? Zo'n mal van een hoofd kan je toch niet even verstoppen tenzij ze dit
achter het ontsnappingsrooster rooster verborgen hielden. Ik had daarom ook meer zulke weetjes verwacht in de film. Misschien wist niemand waar ze die dingen verstopten omdat het een waar gebeurd verhaal is. Als ik me goed herinner is Morris na 2 jaar ontsnapt uit Alcatraz. De film deed vermoeden dat het enkele maanden was.
Al bij al geen slechte film maar ik had liever meer details, weetjes te weten gekomen.
Precies ben ik het mee eens, het lijkt wel of het allemaal van een leien dakje gaat. Veel dingen moest je zelf maar een beetje invullen en bedenken zonder dat er echt duidelijkheid werd gegeven hoe het gegaan was.
Op zich een vermakelijke film om naar te kijken, maar ik denk wel dat hij een beetje over-rated is. De ontsnapping vond ik niet zo "spectaculair" als in The SR. Daar leefde ik echt mee met het hoofd personage, wat ik in deze film totaal niet had, mede omdat je ook zo weinig over hem te weten komt, zodat je er niet echt een bant mee krijgt.
3*
Baldur
-
- 691 berichten
- 3077 stemmen
Escape From Alcatraz, het werd tijd. En ik vond deze film briljant, tevens omdat deze itt tot TSR echt gefocust is op de ontsnapping en daarnaast ook nog wat zaken laat zien uit het (harde) gevangenisleven, wat me als thema sowieso wel aanspreekt. Stukje mysterieuzer ook (de achtergronden van personages e.d.).
De spanning naar het einde wordt uitstekend opgebouwd, vrij kalm, naar de grote - hoewel in deze film geen verrassende - climax. Zeer knap hoe de makers het einde nog zo spannend hebben weten te maken ondanks dat de verrassing er wel af is. Verder is de film onderhoudend, spannend en gaat die nergens vervelen. Ach, ook in EFA vond ik niet alles honderd procent geloofwaardig, maar dit doet voor mij niets af aan de maximale score.
En ja, de vergelijkingen met TSR vielen mij ook nogal op. Hoewel de focus hier toch wat anders ligt zijn er toch wel erg veel overeenkomsten te vinden. Ik blijf TSR een enorm goede film vinden, maar een aantal zaken gingen bij de herziening net toch wat tegenstaan. Dit heeft verder niet zozeer met het bekijken van EFA te maken maar zoals gezegd zijn bepaalde zaken wel opvallend.
Toch ietwat minder enthousiast nu. EFA is nog steeds een uitstekende film maar ik was iets te makkelijk met mijn score. De film bevat toch enkele minpuntjes die me wat zijn gaan tegenstaan, zoals de in bovenstaande quote al genoemde geloofwaardigheid (toevalligheden en verdieping). Verder is die nog steeds top. Daardoor 5* > 4.5*.
powerman
-
- 1226 berichten
- 3230 stemmen
Ik vind Escape from Alcatraz een super en vooral spannende film.
Heel veel actie zit er niet in, waar ik meestal wel van hou.Een schitterende rol van Clint Eastwood en één van mijn top-10 films
5*
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Heel erg goede film, ik heb deze film minstens 5x gezien, maar hij verveeld nooit!
4.5*
misterwhite
-
- 4726 berichten
- 656 stemmen
Een leuke film, maar ik vind het nu niet echt een geweldige topper.
bild
-
- 318 berichten
- 0 stemmen
Ik heb drie Alcatraz films gezien, en deze is overduidelijk de beste. Spannende film die geen moment verveelt. Heel ontspannend en zeer goede rol van Clint Eastwood. 100 % vermaak. De beste gevangenisfilm naar mijn mening.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Sterke film!!
Ondanks dat het niveau niet grensverleggend is, blijft het een sterke film.
Wat mij vooral aanspreekt in deze film is de grauwheid. Er wordt weinig geromantiseerd en het komt gewoon over als de keiharde waarheid.
Clint Eastwood is zoals je hem gewend bent, niet een man van heel veel woorden, maar wel eerlijk en erg hard.
Hier en daar zit er humor in de film en kan je er ook leuke quotes uithalen:
English:Now you didn't sit down for two reasons, either you scared or you just hate niggers.
Frank Morris: I'm not scared,
......
Frank Morris: I just hate niggers.
of een leuke verwijzing richting het acteerverleden van Eastwood:
Clarence Anglin:What movie is playing this week?
John Anglin: Some cowboy piece of shit
[goes into Italian-American voice]
John Anglin: 'ey, least dey could show was a gangsta movie!
[laughs]
Frank Morris: I may have found a way out of here
Zoals mensen hierboven melden over het feit over hoe ze alle spullen verborgen. Gewoon achter het ventilatierooster. Een aantal spullen hadden ze ook al op hun geheime plekje neergelegd. Wordt zelfs gezegd in de film en je ziet hem dat wassen hoofd dacht ik ook achter het neprooster weghalen. Dat het verder niet overduidelijk in beeld komt doet daar verder niks voor onder. Soms is het juist wel leuker dat je dingen aan je verbeelding over kunt laten.
Al met al een sterke gevangenisfilm met een goede, grauwe sfeer. Met leuke en creatieve ontsnappingstrucages en redelijk tot goed/sterk acteerwerk van de cast. Alleen de soundtrack is een beetje oubollig en komt ook niet helemaal goed over op mij.
4*
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Heel erg goede film, ik heb deze film minstens 5x gezien, maar hij verveeld nooit!
4.5*
Inmiddels 6 keer. Ik heb de film net weer gezien en heb besloten mijn score voor deze film, met een 0.5* te verhogen.
5.0*
---
Zelf denk ik trouwens dat die gevangenen het wel hebben gered. Ze hebben nooit de lichamen gevonden, dus ook geen bewijs dat ze het niet hebben gered. Het is juist logischer om te denken dat ze het wél hebben gered want:
Als je succesvol weet te ontsnappen, dan laat je dat toch niet weten?
Van familieleden moesten ze het ook al niet hebben, werd in de film zelf duidelijk gemaakt. En wie weet leven ze nu ergens in Mexico (als ze nog leven, dat zou best kunnen) in vrijheid. Frank Morris is geboren op 1 september 1926, als hij nog levend is, wordt hij binnenkort 83 jaar oud. Dat zou op zich wel kunnen...
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Inmiddels 6 keer. Ik heb de film net weer gezien en heb besloten mijn score voor deze film, met een 0.5* te verhogen.
5.0*
---
Zelf denk ik trouwens dat die gevangenen het wel hebben gered. Ze hebben nooit de lichamen gevonden, dus ook geen bewijs dat ze het niet hebben gered. Het is juist logischer om te denken dat ze het wél hebben gered want:
Als je succesvol weet te ontsnappen, dan laat je dat toch niet weten?
Van familieleden moesten ze het ook al niet hebben, werd in de film zelf duidelijk gemaakt. En wie weet leven ze nu ergens in Mexico (als ze nog leven, dat zou best kunnen) in vrijheid. Frank Morris is geboren op 1 september 1926, als hij nog levend is, wordt hij binnenkort 83 jaar oud. Dat zou op zich wel kunnen...
Misschien een spoilertag plaatsen?
Maar je hebt wel gelijk, er wordt volgens de filmmakers ook weinig aan de fantasie gelaten, aangezien die bloem op het strand ligt.
Die directeur weet dat op het moment dat hij die bloem vind.
Alleen uit pure egoïsme en imagoschade zegt hij wat anders.
mitsy12
-
- 5 berichten
- 10 stemmen
zeker goeie film
goed boeiend verhaal
een kennis van mij heeft daar ook nog gezeten, omdat hij niet het leger in wilde ofzo.
daarom extra boeiend om te weten hoe het er daar vroeger aan toe ging
4.0 *
Lucsz
-
- 180 berichten
- 1375 stemmen
Deze film en Papillon zijn echt de ultieme jeugdfilms geweest voor mij. Op de een of andere manier komen/kwamen ze beide heel vaak op televisie. Allebei geweldige films ook.
FunkStarr
-
- 1922 berichten
- 719 stemmen
Één van de betere gevangenisfilms, en zeker voor z'n tijd.
Goed geacteerd van Clint (zoals altijd) en ook boeiend om te volgen.
Wat mij betreft terecht in de Top250, want deze is zeker bovengemiddeld.
Fixi88
-
- 277 berichten
- 504 stemmen
Geweldige film met Clint Eastwood. Denk dat dit ook een van zijn beste rollen is die hij ooit gespeeld heeft. In Gran Torino liet hij ook nog zien geweldig te kunnen acteren. Die werd natuurlijk wel omlaag gehaalt door de neppe aziatische gangsters . Verdient zijn plek in de top 250 dubbel en dwars.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31154 berichten
- 5451 stemmen
Je zit bij gevangenisfilms al snel in het zelfde schuitje. Gevangenen waar je sympathie voor hebt, andere die de boel verzieken, pogingen om te ontsnappen, enkele oude gevangen die er al bijna heel hun leven zitten, ... De vergelijking met films als Green Mile, Papillon en Shawshank Redemption is dan ook snel gemaakt. Zelfs de muis van The Green Mile en de poster van Shawshank Redemption zijn verre van origineel blijkt.
De spanning in deze film is gelukkig een pak hoger. Het accent ligt vooral op de ontsnapping. Waarom Morris er zit en z'n achtergrond doet er niet toe. Geen melancholische gedachten of sentimenteel gedoe. Lekker droog en dat mag wel. Geen idee hoe het er in Alcatraz aan toe ging, maar over het algemeen waren de gevangenen nogal braaf moet ik toch vaststellen.
Qua acteerwerk is het niet veel soeps echter en buiten de spanning is er van verhaal ook niet veel te merken. Maar Eastwood's presance maakt veel goed en de spanning werkt gelukkig wel. Een film die als voorbeeld diende voor het genre, maar een echte topper op zich is het toch niet helemaal. Maar wel een stevige film om te genieten. En dat is ook niet slecht, niet waar?
morgan_freeman
-
- 69 berichten
- 0 stemmen
Goede film, simpel maar goed gefilmd en de rollen werden goed ingevuld. Maar natuurlijk steekt clint eastwood erboven uit maar dat doet hij wel bij meer films(gran torino)
Overigens vind ik wel dat the Shawshenk Redemption veel gejat heeft van deze film, dat is wel matig van hun....
Movie Jim
-
- 641 berichten
- 359 stemmen
De cast bestaat uit stuk voor stuk uitgelezen akteurs die het geheel naar een hoger niveau tillen. Clint Eastwood is één van de weinige akteurs zonder ego-problemen en is niet bang om mensen naast hem te hebben die beter zijn. Hierdoor ontstaat een pure en degelijke film met een dragend verhaal en zonder zwakke momenten.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Had ooit wel de laatste 45 minuten gezien, nooit helemaal, en dat vond ik uiteraard te weinig om zijn stem op te baseren.
Heel erg veel heb je het eerste uur niet gemist, maar voor de aanloop zijn ze wel essentieel. Gewoon een lekker wegkijkende film, erg bijzonder is het ook allemaal niet, maar wel onderhoudend. Leuk om de opzet van de plannetjes te zien, leuk gebracht, en erg goed geacteerd. Eastwood knalt er verder wat aardige oneliners uit.
Misschien net iets minder dan TSR, omdat de onderlinge relaties en de drijfveer wat minder goed zijn uitgewerkt. Daar was het verrassende element uiteindelijk overheersend, hier ligt de nadruk 100% op de ontsnapping.
3.5*
Handsome Bill
-
- 269 berichten
- 0 stemmen
Daar komt bij dat EFA waargebeurd is en TSR nageaapt is en vol met cliche's zit.
Eigenlijk moet dus EFA op 1 staan.
Gerelateerd nieuws

'Escape from Alcatraz' met Clint Eastwood verdwijnt zeer snel van Netflix

'Escape from Alcatraz' staat binnenkort weer op Netflix: 'Dit is voor mij de ultieme gevangenisfilm'

Deze klassiekers voegde Netflix vandaag toe aan het aanbod

Lockdown: een greep uit de beste gevangenisfilms ooit gemaakt
Bekijk ook

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Gran Torino
Drama / Misdaad, 2008
1.412 reacties

Papillon
Avontuur / Drama, 1973
351 reacties

Die Brücke
Drama / Oorlog, 1959
199 reacties

Midnight Express
Biografie / Misdaad, 1978
534 reacties

Per un Pugno di Dollari
Western, 1964
396 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








