Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Escape from Alcatraz (1979)

Drama / Thriller

geregisseerd door Don Siegel
met Clint Eastwood, Patrick McGoohan en Roberts Blossom

Op 18 januari 1960 landde Frank Morris onder zware bewaking op Amerika's meest gevreesde en beruchte gevangenis op het eiland Alcatraz - een geïsoleerde vesting waarheen uitsluitend de gevaarlijkste misdadigers overgebracht werden en vanwaar geen terugkeer mogelijk was. Gedreven door een sterke vrijheidsdrang en getergd door de gewetenloze en willekeurige straffen van de gevangenisleiding begint hij samen met een paar medegevangenen een plan voor te bereiden wat nog niemand gelukt is: ontsnappen van Alcatraz.

naar het einde van de film toe (track 14 op de DVD), kijken de gevangenen naar een oorlogfilm.
Weet iemand welke film dat is?

Danny Glover debuteert in deze film.

Gisteren DVD gekregen. Wat ik me niet meer aan deze film herinnerde is de gave "one-liners", korte zinnetjes die (niet voor iedereen) heel komisch overkomen die vooral in de eerste heft van de film voorkomen. Er wordt in de film nog een verwijzing gemaakt naar 1 of andere saaie cowboyfilm (clint eastwood, western...). Humor die buiten de scoop van de film om gaat, LEUK! Clint Eastwood is toch echt wel heel erg goed. Als Cowboy is ie goed, als Dirty Harry is goed, als iemand die van plan is uit de zwaarst bewaakte gevangenis van de VS te ontsnappen ie ie ook goed. Goed einde, misschien wel beter als het einde van The Shawshank Redemption!

4,5 sterren en hij gaat mijn top 10 binnen!

Super film.. de manier waarop alles gebeurd tot ergenis van bazen van alcatraz.. zeker de moeite waard.. 4,5 sterretjes!

avatar van PeterNL
Leuke film inderdaad..(4,5)

Een absoluut meesterwerk met een geweldige cast onder aanvoering van de perfect gecaste Clint Eastwood, boeiend en spannend van begin tot eind, en voor meerdere kijkbeurten geschikt. 5*

Gister op BBC gekeken , hij heeft me weer geen seconde verveeld een echte topper!

Inderdaad, is echt een superfilm, echt genoten. Ga een halve punt omhoog op 4,5 ster. Vooruit 1 punt 5 sterren.

x
Eén van de meest spannende films die ik ooit heb gezien. Wel veel saaie momenten.

Gewoon een geweldig verhaal

avatar van DiKKe_OsCaR
Superfilm. 5 dikverdiende sterren.. Keek deze als klein menneke altijd al met veel plezier.

avatar van redjina
Een fantastische (gevangenis)film

Met top-acteur Clint Eastwood.
image
Helemaal top

avatar van sn@ke
Vrij lineaire , voorspelbare en niet steeds boeiende gevangenisfilm. Verhaaltje kan je in 1 zin samenvatten. Eastwood is hier al vrij oud , en doet voor de zoveelste keer weer eens z'n rol van de stille cowboy lichtjes over zonder veel vernieuwing in z'n sombere acteerstijl te leggen. De uiteindelijke finale zorgt voor een spannend hoogtepunt , en nog redelijk wat andere scenes zijn best te pruimen maar in het algemeen niet meer dan een erg dikke voldoende.

7/10

Film was vanavond op tv, en echt geen moment dat deze film je verveeld. Eastwood op zen best !

Ik zal eens ineens stemmen : 4.5 sterren verdient ie toch wel (zeker omdat ie van 1979 is)

avatar van xenne
eergisteren ook nog eens op tv gezien...er valt weinig op aan te merken, simpel verhaal maar uitstekend verfilmd

leverafronny
Traag op gang komende maar uiteindelijk zeer spannende film. Je merkt niet echt dat deze al zo'n 25 jaar oud is. Heb me helemaal niet gestoord aan de geluids- of beeldkwaliteit!

avatar van gemaster
Ben het eens met [email protected] De film zit goed in elkaar en het acteerwerk is alleraardigst, maar de film kakte af en toe behoorlijk in. 3,5 ster.

Mooie gevangenis drama met de acteurs Clint Eastwood en Patrick Mcgoohan.
Veel overtuigender en spannender dan The shawdanks redemption
Maar niet beter dan The Great escape ( 1963).

avatar van Pacino88
Hier wordt die wel erg overgewaardeerd,vind ik.Zo speciaal is die nou ook weer niet,de ontsnapping had vele malen beter gekund,ten eerste is het veel te donker om te kunnen zien wat ze doen,het had beter kunnen uitgewerkt worden.Eastwood is goed als altijd,verder is het gewoon een goeie film,maar zeker geen klassieker,vanwege de matige ontsnapping en vrijwel geen of slechte muziek.

THE NIGHT FLIER
Dit vind ik nou een prachtfilm, omgeving mooi, en ik heb de film gekeken met veel aandacht en ik had ook ontzettend veel storingen in mijn videoband (VHS) dus het was geen doen met het kijken ervan, maar toch kon ik het een beetje zien en verstaan, en dan nog vond ik het een hele goede ilme, ech waar!! ik geef de film een 4.0 omdat het verhaal goed is de hoofdrolspeler ''Clint Eastwood'' was ook prima in die film, en die acteur die Wolf heette, was redelijk mooi gespeeld in de film, één woord: SUPERFILM!!

Wil je een keer met mij discusseren over de film en er lekker over chatten of e-mailen, tuurlijk kan dat maar stuur dan eerst even een bericht naar [email protected]

avatar van Jorick
Prachtige film en in mijn ogen een klassieker.
Goed acteerwerk en een boeiend verhaal.

avatar van XfofaXX
Deze heeft volgens mij heel wat andere films en boeken geïnspireerd.
Het is wat voorspelbaar, maar wat kan je anders vertellen over het plan over een ontsnapping uit een gevangenis? In elke film uit het genre zal het dit soort verhaallijn hebben.

ik vraag me af of ze echt waren verdronken, of gewoon ontsnapt....

Ze hebben ze in ieder geval niet weer gevonden :evil :evil

Vakkundig gemaakte film hoor; goed geacteerd, vlot geregisseerd - maar het probleem is toch dat je vanuit de titel al de hele plot kan uitstippelen. De film verveelt nergens, maar iets meer tegenslag en/of originaliteit had toch wel gemogen; zie bijvoorbeeld ter vergelijk eens Un Condamné à Mort s'Est Échappé of Le Trou. 3 *

snap hoe mensen kunnen zeggen dat het verhaal matig is. Het is namelijk echt gebeurd, dan kan het verhaal toch niet matig zijn. Ben zelf namelijk op alcatraz geweest en daar zie je precies waar de echte gevangene gezeten hebben en hoe ze het geprobeerd hebben en mogelijk gehaald.

5 sterren! Top film, ga hem donderdag weer kijken.

avatar van Ramon K
Het is namelijk echt gebeurd, dan kan het verhaal toch niet matig zijn.

Ik heb gisteren gewerkt in een fabriek, gedoucht, gegeten, een half uur tv gekeken en daarna ben ik gaan slapen. Echt gebeurd! Wil jij de filmrechten?

Ik zie gelijk een nieuwe Dardenne voor me. Heb je het al aan hun voorgesteld?