Body Double (1984)

Thriller / Mystery

geregisseerd door Brian De Palma
met Craig Wasson, Melanie Griffith en Gregg Henry

Jake Scully verliest vrijwel gelijktijdig zijn werk als acteur, zijn vriendin en het dak boven zijn hoofd. Het toeval wil echter dat een vriend een paar maanden naar het buitenland moet, waardoor Jake tijdelijk in zijn luxe appartement kan doorbrengen. Via een telescoop kan hij elke avond een striptease zien van de overbuurvrouw Gloria Revelle. Op een dag is hij getuige van een gevecht op leven en dood tussen Gloria en een inbreker.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Intrigerende film die je bijblijft. Zeer spannend opgebouwd. Acteerwerk is niet veel soeps, maar De Palma zorgt wel dat de film je steeds kan boeien.

avatar van thomzi50
Een aantal jaren geleden gezien, maar staat me nog wel helder voor de geest. Mooi sfeertje wordt er neergezet, prima mysterythriller die helaas op het einde een stukje te ver doordraait en daardoor niet echt bovengemiddeld wordt. 3*

Zit er veel naakt in ? want daar houd ik van

Duo Maxwell
Het leek net een parodie van Rear Window en Vertigo, echt lachwekkend gewoon.

Reinbo
Geweldige film, heerlijk tijdsbeeld van de jaren 80 met een aantal geweldige scenes. 4* blijven staan.

Wat een slecht film, zeg! Waarom belde die Scully niet gewoon de politie toen hij die inbreker zag in het huis van die Gloria? Nee, in plaats daarvan blijft hij eerst minutenlang kijken wat er gaat gebeuren. Lekker realistisch. En dan die scène naar het einde toe, wanneer Scully en het personage van Melanie Griffith in die kuil liggen, dan is hij opeens weer op die filmset waar hij opnieuw last heeft van claustrofobie en vervolgens zien we hem weer terug in die kuil? Waar slaat dat op? Nadat Gloria's man samen met die hond over de railing is gestort, staat Griffith opeens weer op uit die kuil, terwijl ze toch bewusteloos was? Erg vreemd allemaal. Het enige leuke vond ik was dat Gloria's man zowel die Sam als die indiaan bleek te zijn. Maar verder een baggerfilm. Een 1,5!

avatar van The One Ring
Tot nu toe heb ik al De Palma's films overschat gevonden. Van Body Double verwachtte ik dus ook niet bijzonder veel. Ik ging hem dan ook alleen kijken vanwege de vergelijkingen met Hitchcock.

En wat blijkt: Body Double is een heerlijke film. Hitchcock zou er trots op zijn geweest. Zoals altijd bij De Palma een tikkeltje over-the-top, maar eindelijk heeft hij een film waarbij het past. Body Double is verrassend spannend, een constante puntje-op-de-stoel ervaring. En net als Hitch mixt De Palma het met een fijne laag zwarte humor. De film is een aaneenschakeling van zeer vermakelijke scènes. En Craig Wasson is perfect in deze rol. Een normale sul over wie je uiteindelijk met een glimlach kunt zeggen dat hij zichzelf flink in de nesten gewerkt heeft. Ook volgens de beste Hitchcock-traditie.

Enige fout is het moment in het graf, wanneer Scully ineens de set uitstapt en weer bij de horrorfilmers is. Dit stuk haalt de hele film bijna onderuit. Ik was even bang dat de film hier zelfs zou eindigen. Dat zou echt dodelijk geweest zijn. Nu doe ik maar net alsof die scène niet bestaat, omdat de film genoeg krediet opgebouwd heeft.

Veel milde reacties hier, maar ik vind het vermaak van de bovenste plank.
4,5* Misschien een halve ster teveel, maar ik ben in een goede bui

avatar van Rianneke_Dan
Opzich wel een vermakelijke film.
Verhaal is erg simpel, en van het acteerwerk moet je niet veel verwachten maar opzich keek het wel lekker weg.
Had niet echt iets bijzonders met de personages, maar dat maakte ook niet zoveel uit.

Wel leuk voor tussendoor.

avatar van Leland Palmer
Steengoede film van Bian de Palma! De verhaallijn is vooral in het begin erg simpel maar de dialogen en de uitwerking van dit verhaal zijn meesterlijk!

*5 sterren!

You_bastard schreef:
Goede spannende film met een wijze les in de soundtrack van Johnny goes to Hollywood: "relax don't push it if you want to come"

Frankie Goes To Hollywood dacht ik maar even!! En de zin luidt: Relax don't do it When you want to come!!

Eerst de muziek kennen, dan reageren!!

avatar van Mac Hammer Fan
Wat de soundtrack betreft, vind ik de muziek van Pino Donaggio ook erg goed

avatar van chiel
Ja, die is heerlijk, bijv. het thema dat te horen is wanneer Jake zijn buurvrouw begluurt.

avatar van Leland Palmer
Echt wel! Body Double is wat mij betreft een van de beste films van zijn soort...! Deze film heeft mij zwaar overdonderd......Prachtige film en zoals ik al eerder zei: Echt een van de beste films in zijn soort!

wat vind je er mooi aan HarmJan? hoor ik graag. ik ben ook fan van de film

chiel schreef:
wat vind je er mooi aan HarmJan? hoor ik graag. ik ben ook fan van de film

De sfeer pakte mij direct! Het lijkt in het begin zo'n simpel verhaal maar op het einde is het toch allemaal erg gecompliceerd. Het verhaal sprak me opzich nog niet eens het meest aan! Vooral een aantal scenes die ik nooit vergeet zoals: de achtervolging in de winkelstraat, dat die prachtige vrouw in het kleedhokje de slip aantrekt, de heerlijke muziek in de prachtige woning als Jake de vrouw gaan bestuderen door zijn telescoop.... Ik vind het over het algemeen gewoon een heerlijke film, waarom weet ik niet precies. Zeker de bovenstaande punten vond ik goed, maar de sfeer de prachtige vrouw (niet Melanie Griffith) pakten mij beet en lieten mij niet meer los....! Wat vind jij zo goed aan de film Chiel....?

avatar van Leland Palmer
De soundtrack is ook lekker! Vooral dankzij deze film vond ik dat nummer nog beter dan eerst....! En de man met het masker vond ik angstaanjagend! Vooral toen ie op het dak bij de antennen die vrouw stond te begluren.....!

Natuurlijk keek deze film flink naar Hitchcock, maar het lijkt verder ook op een soort Amerikaanse giallo.

avatar van Quentin
Wouter schreef:

Maar dan met de nodige humor, heb het gevoel dat veel mensen deze film te serieus nemen.

Wouter schreef:

Giallo? Wie of wat is dat?

Forum » Film » Genres en landen » Giallo

Had er ook nog nooit van gehoord.

bedankt, ik ga 't lezen

avatar van Leland Palmer
Gister weer herzien! Wat een prachtstuk is dit toch van de meester van suspense...! Na de tweede keer kijken vond ik de film toch weer een stuk beter en mooier om naar te zien! Vooral de achtervolgingen op het strand en in de winkelstraat zijn zo goed in beeld gebracht, deze scenes blijven mij lang bij! Geweldig....! Natuurlijk blijft dit meesterwerk op vijf sterren staan!

* * * * *

Huh dit plot lijkt ook wel verdacht veel op Disturbia die nu in de bios draait. Is Disturbia hier losjes op gebaseerd?

avatar van chiel
Disturbia en Body double zijn allebei geïnspireerd op Rear Window, van Hitchcock.

avatar van Sergio
Deze versie van Relax (Frankie Goes To Hollywood) was in Engeland verboden. Of dat nu nog zo is weet ik niet.
In ieder geval mocht deze videoclip destijds niet uitgezonden worden.

avatar van mikey
chiel schreef:
Ik zag er ook veel vertigo elementen in (de eindeloze achtervolgingen). Beetje een wansmakelijke (niets mis mee) thriller van meester d'Palma maar wel onweerstaanbaar. De spanningsboog is optimaal.

avatar van chiel
ja, het is een combinatie van de plots van Vertigo en Rear Window idd.
Een 360 graden-shot zoals in BD zit ook in Vertigo .

avatar van mikey
Ja die is geniaal, ook nog eens zeer overtuigend toegepast in de film Blow-Out.

Merkwaardige wisselingen van kwaliteit deze film. Geweldige scenes worden afgewisseld met wel heel matige momenten. (On)bedoelde humor?

Die wel hele lange (dubbele) achtervolging is het beste voorbeeld. Heel sterk stuk van de film, maar wordt dan weer afgesloten met een van de meest debiele liefdesscenes (of miste ik de knipoog?) ooit. Strontvervelend begin ook, echt niets aan. De gluurscenes waren dan weer perfect in beeld gebracht (vanaf dat moment wordt de film boeiend) met als hoogtepunt de moord, een van de betere 'moorden in een film'.
Denk toch echt dat dit meer een ode aan Hitchcock (inderdaad met name Rear Window en Vertigo) is dan puur jatwerk; de manier waarop de claustrofobie in beeld gebracht werd was daar het duidelijkste voorbeeld van.

De ontknoping was dan weer behoorlijk voorspelbaar. Voor mij was vanaf het begin al duidelijk dat de hoofdrolspeler (charismaloze kwast trouwens) die flat niet voor niets zou krijgen en die vent die hem te leen gaf achter het geheel zat. De laatste scenes waren dan ook nog eens heel matig. Heb lang met het idee gelopen (en nog steeds wel een heel klein beetje) dat de hoofdpersoon zich alles inbeelde. Maar dat zal wel niet. Toch wegen de sterke momenten zwaarder dan de mindere momenten. Vooral een erg aparte film gezien de wisseling in kwaliteit. 3,5 sterren