Rear Window (1954)

Alternatieve titels: De Stille Getuige | De man aan het Venster

Thriller / Mystery

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met James Stewart, Grace Kelly en Thelma Ritter

L. B. Jefferies (James Stewart) is een fotograaf die vanwege een gebroken been in een rolstoel zit. Om de tijd te doden kijkt hij, vaak met zijn telelens, door het raam naar de levens van zijn buren. Overtuigd dat een van zijn buren een moord gepleegd heeft schakelt hij de benen van vriendin Lisa (Grace Kelly) in om de zaak te onderzoeken.

Geniale film!
Adembenemend, wederom ijzersterke dialogen, goed geacteerd en boeiend van minuut tot minuut.
Tijdloze film, kortom: een aanrader!

neo (crew)
superfilm.ik heb zo'n beetje al (en dat zijn er veel) zijn films gezien.mijn favoriete hitchcockfilms zijn: the birds,vertigo,north by northwest,psycho,the lady vanishing en rear window.
Als ik zou moeten kiezen wordt het rear window dit zijn wel zijn bekendste films.ook de oudere films van hem zijn erg goed: rope,spellbound,the man who knew too much,suspicion en saboteur.

Zeker niet de beste Hitchcock, maar wel een groot meesterwerk.

avatar van Jordy
Van de paar Hitchcock films die ik tot nu gezien heb vond ik dit een van de beste. Sterk, boeiend verhaal (heel leuk om te zien hoe hij de hele buurt vanuit zijn stoel in de gaten houdt) en geweldig geacteerd, maar erg spannend vond ik het ook weer niet: 4 sterren.

avatar van Ibrahim
Deze film wordt over het algemeen gezien als de beste hitchcock film en daar ben ik het mee eens dit was de eerste hitchcock film die ik zag en ik was gelijk verkocht aan de films van hitchcock .

Eva
Door wie? Doorgaans wordt Vertigo als zijn grootste meesterwerk gezien en Notorious als zijn beste zwart-wit film. Hitch zelf vond overigens Shadow of a doubt zijn beste.

avatar van aburefan
op imdb is ie anders wel het hoogst genoteerd van alle hitchcock's

avatar van aburefan
ik vond er trouwens weinig aan, er zitten af en toe wel aardige dialogen in enzo maar maar over het algemeen een saaie en ongeloofwaardige film

avatar van jex
jex
Persoonlijk is dit m'n favoriete Hitchcock film. Blijft spannend en boeien van begin tot einde.

Rear Window is inderdaad een enge film en ik vond hem ook erg goed, kan ik me herinneren (het is al een tijdje geleden). Ik vind het persoonlijk leuk om remakes te vergelijken met het origineel, dus toen de remake een tijdje gelden werd uitgezonden, moest ik die natuurlijk ook even kijken en ik kan me herinneren dat ik zwaar teleurgesteld was.. Slechte remake.. Buitengewoon slecht. Als je geen goeie remake kan maken, maak dr dan GEEN! Maar goed, ieder zn eigen..
Rear Window (het origineel uiteraard) is een goeie film, 4 sterren.

avatar van Ramon K
Heerlijke thriller die scenes bevat die talloze keren zijn gekopieerd. James Stewart acteert weer eens heel goed in deze klassieker van Hitchcock met als onderwerp voyeurisme. Zeer goed!! 4,5 sterren

avatar van Macmanus
Meesterwerk.

Dit is nou een echt meesterwerk.
Supper Spannend nog steeds na wat zou het zijn 60 jaar dat is toch knap van die Alfred Hitchcock.
eeen Klassieker MUst see 5 ui 5 sterren.

Meer woorden hoef je er niet aan te geven.

FisherKing
De perfecte cocktail van Hitchcock met een fantische Steward en Grace Kelly ( die nooit had mogen trouwen met een klein prinsje) subliem in camera-voering en script..je zou soms bijna schreeuwen ; James ; walk James

Stewart en Kelly inderdaad erg sterk. Origineel verhaal en alles gefilmd uit het oogpunt van Stewart. Vond m niet de beste van Hitchcock. Rebecca en Vertigo hebben mijn voorkeur.

avatar van De Knip
Heerlijke film!

****1/2

avatar van Stephan
Haalt het niet bij Vertigo. De introductie van de mooiste actrice ever is adembenemend...

Stephan schreef:

De introductie van de mooiste actrice ever is adembenemend...
Meneer is duidelijk een kenner

avatar van jay73
Net weer eens gezien. Rear Window blijft mijn favoriete Hitchcock.
Dat ene moment:
dat Lars Thorwald (de moordenaar) jou als kijker RECHT aankijkt. De schrik sloeg me weer om het hart. God, wat voelde ik me betrapt!

Geniaal!

De personages van Stella en Miss Torso ( ) zijn ook van grote klasse!

Na eindeloze verhalen van mijn oma , die blijkbaar trauma's van Rear Window en The Birds heeft overgehouden, waagde ik me dan eindelijk aan deze Hitchcock ( Niet dat dat erg is ,uiteraard). Ik heb eerst Rear Window uit 1998 gezien; erg spijtig, want die film is simpelweg een copie van het origineel, alhoewel ik deze versie stukken beter vind. De film is qua spanning wel achterhaald , maar verder zit de film prima in elkaar.
ik vond de scene waarin Lisa inbreekt in het huis niet alleen prachtig gefilmd, ik zat ook nog eens op het puntje van mijn stoel, terwijl ik de scene al eens gezien had in de 1998-versie

Een zeer goede thriller met een paar geweldige dialogen , waarmee Hitchcock zijn talent maar weer mee bewijst. 4.5 sterren

Geniaal, geen foutje te vinden. 5*

empirekees schreef:

Geniaal, geen foutje te vinden. 5*

Alleen op het einde als Stewart naar onder wordt geduwd; beetje nep Vond ik ietsjes minder (maar dat zien we maar door de vingers...)

Ik vond het voor de tijd best mooi gedaan. Je kan niet verwachten dat 50 jaar geleden een dergelijke scene er zo strak uitziet als bij films vandaag te dag.

Na 'North by Northwest' mijn 2e Hitchcock. Geweldige film, ik zat 2 uur bij Stewart in z'n kamer en verveelde me geen seconde. Erg knap...4,5*.

Bij Play.com krijg je de tweede Hitchcock gratis. Ik heb s ff goed rondgeneust op het internet en op bijna alle film- en fansites staat deze als hoogste genoteerd.
Daarom deze ook maar gekozen.

Binnenkort ligt ie bij mij op de deurmat (samen met Frenzy).

Tot nu toe (ik heb ze nog nie allemaal gezien) de beste Hichcock film. Buitegewoon, alles speelt af vanuit één kamertje, en toch zo'n spanning kunnen opwekken. Acteurs zijn bijzonder goed vindt ik, en over Grace Kelly hoef ik niet veel te vertellen denk ik ... ze had inderdaad niet mogen trouwen met dat prinsje, dan hadden we haar nog wat meer kunnen bewonderen in haar films.

vdc
Bij een tweede kijkbeurt betrapte ik mezelf erop dat ik niet enkel geboeid zat mee te gluren, maar ook te luisteren. Bijna de ganse film door, hoor je ook wat er zich bij de buren afspeelt. Zonder dat het verhaal er onder te lijden had ; integendeel, ik vond dat de film hierdoor nog realistischer overkwam.
Echt wel een super-film.

Ik vind dit Hitchcock's beste film. Sterker nog, ik kan me geen spannendere film herinneren dan deze, ooit.

Eerst gebeurt er een hele tijd niks, dan nog minder en dan nog minder en dan nog minder, dan wordt het spannend en dan is het afgelopen. Maar goed wel goed geacteerd enzo.

Je moet eens bij Café Hollywood gaan solliciteren als recensent dttom

Dat is het meest onzinnige commentaar dat ik me bij deze klassieker kan indenken. Zat je weer tegelijkertijd aan het computeren en film kijken Tom ?