- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Film noir top 10
Film noir top 10
rensie32
-
- 4359 berichten
- 1719 stemmen
01. 5,0* - Du Rififi chez les Hommes (1955)
02. 4,5* - The Third Man (1949)
03. 4,0* - Night and the City (1950)
04. 4,0* - Ascenseur pour l'Échafaud (1958)
05. 4,0* - The Big Heat (1953)
06. 4,0* - Double Indemnity (1944)
07. 4,0* - The Killing (1956)
08. 4,0* - Strangers on a Train (1951)
09. 4,0* - The Big Sleep (1946)
10. 3,5* - The Night of the Hunter (1955)
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
1. The Maltese Falcon (1941)
2. The Third Man (1949)
3. The Postman Always Rings Twice (1946)
4. Gaslight (1944)
5. Double Indemnity (1944)
6. Gilda (1946)
7. The Big Sleep (1946)
8. To Have and Have Not (1944)
9. The Spiral Staircase (1945)
10. The Big Heat (1953)
Badalamenti
-
- 23124 berichten
- 3447 stemmen
1. Touch of Evil
2. Killing, The
3. Asphalt Jungle, The
4. Maltese Falcon, The
5. Double Indemnity
6. Du Rififi chez les Hommes
7. Sweet Smell of Success
8. White Heat
9. Killers, The
10. Big Heat, The
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
ScarFish
-
- 744 berichten
- 3060 stemmen
1. Strangers on a Train
2. Double Idemnity
3. Touch of Evil
4. The Big Sleep
5. The Killing
6. I am a Fugitive from a Chain Gang
7. Du Rififi chez les Hommes
8. Laura
9. Sunset Blvd.
10. The Big Heat
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
De non-profit Film-Noir Foundation zoekt nog sponsors: Film Noir Foundation - filmnoirfoundation.org
Film-Noir topic: Film >> Genres en landen >> Film noir
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
Ik doe een Top 5 (volgens het zoeksysteem)
1 The Third Man (1949)
2 Postman Always rings twice (1946)
3 Sudden fear (1952)
4 Thieves' Highway (1949)
5 House of numbers (1957) ? / Scarlet street (1945)
kan hem niet vinden, helaas daarom (?) vroeger wel gezien Jack Palance in een dubbelrol.
The Black Dahlia is volgens mij ook een film noir. Heb volgens mij veel meer gezien, maar zitten denk ik in drama.
erniesam
-
- 181 berichten
- 103 stemmen
Tja, wat is noir en wat niet. Een eindeloze discussie waarbij zelfs als je het eens wordt over de criteria je nog steeds hannest met vele grensgevallen. Persoonlijk hanteer ik een zeer strikte definitie gebaseerd op narratieve structuur: anti-protagonist, femme fatale, noodlot. Dus enorm veel potentiele noir-films vallen voor mij al snel af zoals The Maltese Falcon, The Big Sleep, The Night of the Hunter, The Big Heat, Touch of Evil etc. Al deze films bevatten veel noir elementen, maar mijns inzien niet het volledige pakket. Ik moet zeggen dat ik Vertigo een interessant geval vind, want op narratief niveau heeft het erg veel weg van noir, maar bepaalde ontwikkelingen aan het eind doen het voor mij toch net niet in het noir-canon passen.
Wat mij betreft zijn er wel degelijk noir films in kleur, aangezien ik de narratieve structuur als leidinggevend ervaar. Ook het neo-noir gebeuren wordt mijns inzien veelal veel te ruim opgevat. Enorm veel films vanaf de jaren 70 bevatten noir elementen en in zeer sterke mate, maar weinig voldoen echt aan de criteria die ik voor mezelf hanteer. Enkel Body Heat en Memento schieten mij te binnen. Wellicht Blood Simple, hoewel hier een femme fatale ontbreekt.
Ik vind het moeilijk rangorde aan te brengen, maar dit is ruwweg mijn top tien (van de honderden noirs die ik heb gezien).
1. Double Indemnity (1944)
2. Out of the Past (1947)
3. Murder My Sweet (1944)
4. The Reckless Moment (1949)
5. Detour (1945)
6. Criss Cross (1949)
7. In a Lonely PLace (1950)
8. Body Heat (1981)
9. Force of Evil (1948)
10. Pitfall (1948)
erniesam
-
- 181 berichten
- 103 stemmen
Nog een goede neo-noir die me te binnen schiet en aan mijn criteria voldoet: The Last Seduction (1994).
mr rumson
-
- 2163 berichten
- 2724 stemmen
1. Double Indemnity (1944)
2. Big Sleep, The (1946)
3. White Heat (1949)
4. Criss Cross (1949)
5. Hot Spot, The (1990)
6. Out of the Past (1947)
7. Killing, The (1956)
8. Killers, The (1946)
9. In a Lonely Place (1950)
10. Laura (1944)
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
10 Favorite B Noirs with Eddie Muller | Nitrate Diva
B-noirs
De charme zit hem in de beperkingen. Film noir-expert Eddie Muller kiest zijn tien favoriete B-films in het genre.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
MIJN TOP 50:
01. 1950: In a Lonely Place (Nicholas Ray)
02. 1951: Detective Story (William Wyler)
03. 1950: Sunset Boulevard (Billy Wilder)
04. 1948: They Live by Night (Nicholas Ray)
05. 1944: Double Indemnity (Billy Wilder)
06. 1951: Strangers on a Train (Alfred Hitchcock)
07. 1946: The Big Sleep (Howard Hawks)
08. 1946: Notorious (Alfred Hitchcock)
09. 1944: Laura (Otto Preminger)
10. 1955: Kiss Me Deadly (Robert Aldrich)
11. 1943: Shadow of a Doubt (Alfred Hitchcock)
12. 1945: Spellbound (Alfred Hitchcock)
13. 1955: The Desperate Hours (William Wyler)
14. 1945: Leave Her to Heaven (John M. Stahl)
15. 1953: The Big Heat (Fritz Lang)
16. 1940: The Letter (William Wyler)
17. 1941: The Maltese Falcon (John Huston)
18. 1949: The Third Man (Carol Reed)
19. 1947: Out of the Past (Jacques Torneur)
20. 1949: White Heat (Raoul Walsh)
21. 1938: Angels with Dirty Faces (Michael Curtiz)
22. 1946: The Killers (Robert Siodmak)
23. 1948: The Big Clock (John Farrow)
24. 1953: Pickup on South Street (Samuel Fuller)
25. 1946: Gilda (Charles Vidor)
26. 1947: Dark Passage (Delmer Daves)
27. 1956: The Harder They Fall (Mark Robson)
28. 1956: The Wrong Man (Alfred Hitchcock)
29. 1947: Kiss of Death (Henry Hathaway)
30. 1948: Call Northside 777 (Henry Hathaway)
31. 1941: Suspicion (Alfred Hitchcock)
32. 1945: Detour (Edgar G. Ulmer)
33. 1949: House of Strangers (Joseph L. Mankiewicz)
34. 1950: Where the Sidewalk Ends (Otto Preminger)
35. 1950: No Man of Her Own (Mitchell Leisen)
36. 1952: Kansas City Confidential (Phil Karlson)
37. 1942: This Gun for Hire (Frank Tuttle)
38. 1952: Scandal Sheet (Phil Karlson)
39. 1955: The Big Combo (Joseph H. Lewis)
40. 1946: The Strange Love of Martha Ivers (Lewis Milestone)
41. 1953: Crime Wave (André De Toth)
42. 1950: Woman on the Run (Norman Foster)
43. 1941: A Woman's Face (George Cukor)
44. 1937: Marked Woman (Lloyd Bacon & Michael Curtiz)
45. 1953: The Man Between (Carol Reed)
46. 1948: Road House (Jean Negulesco)
47. 1944: Phantom Lady (Robert Siodmak)
48. 1948: Pitfall (André De Toth)
49. 1947: The Unsuspected (Michael Curtiz)
50. 1944: To Have and Have Not (Howard Hawks)
Point of View
-
- 157 berichten
- 886 stemmen
1. Force of Evil (VS 1948, Abraham Polonsky)
2. Sunset Blvd. (VS 1950, Billy Wilder)
3. Double Indemnity (VS 1944, Billy Wilder)
4. The Killers (VS 1946, Robert Siodmak) - ex aequo The Killers (VS 1964, Don Siegel)
5. Out of the Past (VS 1947, Jacques Tourneur)
6. High Sierra (VS 1941, Raoul Walsh)
7. White Heat (VS 1949, Raoul Walsh)
8. The Big Combo (VS 1955, Joseph H. Lewis)
9. The Naked City (VS 1948, Jules Dassin)
10. Brute Force (VS 1947, Jules Dassin)
En omdat het onmogelijk is mijn favoriete films-noir maar tot tien te beperken zonder zoveel goede films tekort te doen:
11. Du rififi chez les hommes (Fr. 1955, Jules Dassin)
12. Touch of Evil (VS 1958, Orson Welles)
13. Kiss Me Deadly (VS 1955, Robert Aldrich)
14. Detour (VS 1945, Edgar G. Ulmer)
15. The Postman Always Rings Twice (VS 1946, Tay Garnett) - ex aequo Ossessione (It. 1943, Luchino Visconti)
16. Pickup on South Street (VS 1953, Samuel Fuller) - ex aequo The Big Sleep (VS 1946, Howard Hawks)
17. Ascenseur pour l'échafaud (Fr. 1958, Louis Malle)
18. The Lady from Shanghai (VS 1947, Orson Welles)
19. Leave Her To Heaven (VS 1945, John S. Stahl)
20. The Third Man (GB 1949, Carol Reed) - ex aequo Odd Man Out (GB 1947, Carol Reed)
Eerzame vermeldingen:
- Blade Runner (VS 1982, Ridley Scott) - SF/neo-noir
- Point Blank (VS 1967, John Boorman) - misdaad/neo-noir
- The Stranger (VS 1946, Orson Welles)
- Mildred Pierce (VS 1945, Michael Curtiz)
- Gun Crazy (VS 1950, Joseph H. Lewis)
cinemanukerke
-
- 1157 berichten
- 737 stemmen
Vijf films die op mijn grafzerk mogen gebeiteld worden
1. Raw deal van Anthony Mann
2. The asphalt jungle van John Huston
3. The lady from Shanghai van Orson Welles
4. Sunset blvd. van Billy Wilder
5. The killing van Stanley Kubrick
vanaf dan moet ik zeker 20 films bijvoegen die een nummer zes verdienen ...
Point of View
-
- 157 berichten
- 886 stemmen
Amen to that! Ik had nog wel tot 50 door kunnen gaan, net zoals gauke voor mij deed.
Maar dat leek me weer iets teveel van het goede. Desondanks zie ik dat ik toch nog één titel vergeten ben: Stanley Kubrick's onvolprezen The Killing (1956). Meesterlijke film!
Marrk
-
- 5 berichten
- 540 stemmen
Yeah film noirs, af en toe heerlijk om er eentje te kijken. Noirs hoe je ze maar definieert, ik heb zoiets van Film Noir is ook echt uit de periode
Dan een top 10 proberen maken:
1: White Heat
2: Sunset Boulevard
3: Strangers on a train
4: Touch of Evil
5: Rififi
6: Double Indemnity
7: The Maltese Falcon
8: The Big Combo
9: Pickup on South Street
10: Laura
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
...
etc.
Alleen ' klassieke ' Angelsaksische film noir :
01. The Lady from Shanghai (1947)
02. Touch of Evil (1958)
03. To Have and Have Not (1944)
04. Angel Face (1952)
05. On Dangerous Ground (1951)
06. Kiss Me Deadly (1955)
07. Fallen Angel (1945)
08. Gilda (1946)
...