• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.886 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.946 gebruikers
  • 9.369.601 stemmen

Film noir top 10

zoeken in:

Fikret8

• 6169 berichten
  • 4233 stemmen

Mijn 10 favoriete film-noirs op dit moment:

Touch Of Evil

Somewhere In The Night

The Killing

The Harder They Fall

The Lady From Shanghai

Gilda

Strangers On A Train

Rebecca

Notorious

Angels With Dirty Faces

De laatste 4 titels staan op imDb aangegeven als film-noir, op MovieMeter niet.

Glacius

• 4297 berichten
  • 3030 stemmen

Mulholland Dr.

Blade Runner

Angel Heart

Dark Country

L.A. Confidential

Sin City

Kiss Kiss Bang Bang

Body Double

Naked Lunch

Dark City

Ik moet bekennen dat ik weinig films uit de jaren 40 en 50 kijk.

Mijn lijstje is dus ook meer met film-noir als subgenre.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

1. Blade Runner

2. The Killing

3. The Last Seduction

4. Third Man

5. Maltese falcon

6. Ascenseur pour l'Échafaud

7. Man who wan't there

8. Night of the Hunter

9. White Heat

10. The Big Sleep

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

Even de Moviemeter aanduiding aanhoudend maak ik de volgende top 5 (de rest staat helaas 2.5* of minder):

01. 4.0* - Sunset Blvd.

02. 3.5* - In a Lonely Place

03. 3.0* - Night and the City

04. 3.0* - Laura

05. 3.0* - Woman in the Window, The

Eigenlijk een heel interessant genre, maar echt briljante films levert het voor mij tot nu toe nauwelijks op.

mister blonde

• 12689 berichten
  • 5824 stemmen

Doe voor mijn eigen gemak even traditionele film noirs en geen misdaadfilms, geen neo noirs, geen thrillers met noir kenmerken en andere varianten, maar echte noirs;

1) Kiss Me Deadly

2) the Maltese Falcon

3) Double Indemnity

4) the Big Sleep

5) the Big Heat

6) Detour

7) Touch of Evil

8 ) DOA

9) Sweet Smell of Success

10) He Walked by Night

Querelle

• 6548 berichten
  • 4894 stemmen

Ik heb het wel "iets" ruimer genomen. En ik heb er een 2e lijst aan toegevoegd met moderne film noirs. Nog meer bezuinigen dan 2 x top 15 lukte me niet.

1. Fury 4,5* (Lang)

2. Bad Day at Black Rock 4,5* (Sturges)

3. Party Girl 4* (Ray)

4. Kiss me Deadly (Aldrich)

5. The Big Steal (Siegel)

6. Brute Force (Dassin)

7. The Big Sleep (Hawks)

8. Clash by Night (Lang)

9. The Harder they Fall (Robson)

10. Body and Soul (Rossen)

10. Du Rififi chez les Hommes (Dassin)

11. Journey into Fear (Foster/Welles)

12. Hell is a City (Guest)

13. Suddenly (Allen)

15. Casque D'Or 4* (Becker)

Alternatieve lijst/Neo Noir:

1. The Killing of a Chinese Bookie 4,5* (Cassavetes)

2. Falling Down 4,5* (Schumacher)

3. Querelle (!) 4* (Fassbinder)

4. Crimes of Passion (Russell)

5. Miller's Crossing (Coen)

6. Crash (Cronenberg)

7. Carne Tremula (Almadovar)

8. Chinatown (Polanski)

9. A History of Violence (Cronenberg)

10. The French Connection (Friedkin)

11. Get Carter (Hodges)

12. Ghostdog: The Way of the Samurai (Jarmush)

13. The Grifters (Frears)

14. Zodiac (Fincher)

15. Wallstreet 4* (Stone)

Speciale vermelding:

La Bete Humaine (Renoir) De moeder van alle film noirs.

scanner

• 60 berichten
  • 0 stemmen

film noir

double indemnity

(afbeelding)

neo noir in de breedste zin van het subgenre

romeo is bleeding

(afbeelding)

first snow

(afbeelding)

u-turn

(afbeelding)

barton fink

(afbeelding)

fear x

(afbeelding)

the last seduction

(afbeelding)

mulholland dr.

(afbeelding)

bricks

(afbeelding)

one false move

(afbeelding)

insomnia

(afbeelding)

lost highway

(afbeelding)

fargo

(afbeelding)

red rock west

(afbeelding)

reservoir dogs

(afbeelding)

a simple plan

(afbeelding)

blood simple

(afbeelding)

glengary glenn ross

(afbeelding)

bound

(afbeelding)

the man who wasn't there

(afbeelding)

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Top 10 Film-Noir:

01. The Third Man (1949) Carol Reed

02. Touch of Evil (1958) Orson Welles

03. The Killing (1956) Stanley Kubrick

04. The Big Heat (1963) Fritz Lang

05. Panic in the Streets (1950) Elia Kazan

06. White Heat (1949) Raoul Walsh

07. The Lady From Shanghai (1947) Orson Welles

08. The Wrong Man (1956) Alfred Hitchcock

09. The Maltese Falcon (1941) John Huston

10. Double Indemnity (1944) Billy Wilder

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

1. Public Enemies (2009)

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Is geen film-noir en bovendien troep.

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Drs. DAJA schreef:

Is geen film-noir en bovendien troep.

Dan zou ik me maar eens gaan verdiepen in film-noir en in dit geval (modern) neo-noir!

Public Enemies is de moderne (geëvolueerde) versie van They Live by Night. Film-noir meesterwerk van Nicholas Ray.

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Ik ben bekent met de neo-noir. film- en neonoir heeft veel meer te maken met visuele stijl; Film noir - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

"Among big-budget auteurs, Michael Mann has worked frequently in a neo-noir mode, with such films as Thief (1981) and Heat (1995) and the TV series Miami Vice (1984–89) and Crime Story (1986–88). Mann's output exemplifies a primary strain of neo-noir, in which classic themes and tropes are revisited in a contemporary setting with an up-to-date visual style and rock- or hip hop–based musical soundtrack."

"Michael Mann's Collateral (2004) features a performance by Tom Cruise as an assassin in the lineage of Le Samouraï"

Film noir - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Verder:

"Michael Mann's cinematic landscape is the mean streets of urban neo-noir. His stylistic signature is a hip, almost neon look, the images sharply edited and backed by adrenalin-pumping music. Given the razzle-dazzle MTV approach he brings to his craft, it is ironic that he started out wanting to be a writer. However, while attending the University of Wisconsin and majoring in English literature, he took a film course for a fast A and got hooked on moviemaking instead."

Michael Mann - Director - Films as Director:, Other Films:, Publications - filmreference.com

Public Enemies staat er nog niet tussen, omdat het om een recente film gaat...

Miron

• 744 berichten
  • 74 stemmen

Dat ziet er allemaal erg tof uit @ scanner.

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Vind Heat en Public Enemies dan ook absoluut geen neo-noir. Valt wat mij betreft veel meer in het misdaadgenre, ik meende ook dat Mann inspiratie had gehaald bij films als The Public Enemy en Little Caesar (maar ik ben niet de Mann-kenner hier).

allmodcons

• 382 berichten
  • 9387 stemmen

Mijn Top 10 Film Noir

01 The Night of the Hunter

02 Double Indemnity

03 Criss Cross

04 Out of the Past

05 The Big Combo

06 The Reckless Moment

07 Mildred Pierce

08 Angel Face

09 Leave Her to Heaven

10 The Big Heat

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Drs. DAJA schreef:

Vind Heat en Public Enemies dan ook absoluut geen neo-noir. Valt wat mij betreft veel meer in het misdaadgenre, ik meende ook dat Mann inspiratie had gehaald bij films als The Public Enemy en Little Caesar (maar ik ben niet de Mann-kenner hier).

Public Enemies is van alles wat. Maar vooral een kruising tussen de oldschool Amerikaanse gangstercinema, de film noir (Nicholas Ray, Melville), de Nouvelle Vague (JL Godard) en het neorealisme {Rossellini en Antonioni).

Het misdaadgenre en de film-noir kunnen hand in hand gaan. Denk hierbij aan de cinema van Jules Dassin (Du rififi chez les hommes), Jean-Pierre Melville (Le samouraï), Nicholas Ray (They Live by Night) en Samuel Fuller.

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

allmodcons schreef:

Mijn Top 10 Film Noir

01 The Night of the Hunter

02 Double Indemnity

03 Criss Cross

04 Out of the Past

05 The Big Combo

06 The Reckless Moment

07 Mildred Pierce

08 Angel Face

09 Leave Her to Heaven

10 The Big Heat

Angel Face staat ook in mijn top 10. Meesterlijke film noir.

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

xgogax schreef:

(quote)
Public Enemies is van alles wat. Maar vooral een kruising tussen de oldschool Amerikaanse gangstercinema, de film noir (Nicholas Ray, Melville), de Nouvelle Vague (JL Godard) en het neorealisme {Rossellini en Antonioni).

Er zijn voldoende films die een mix zijn van verschillende genre's en filmstromingen (waarbij Nouvelle Vague, Film-Noir en Neo-realisme duidelijk stromingen zijn). Genre's hebben veelal te maken met het onderwerp, thematiek, en bij Public Enemies lijkt mij die toch duidelijk "misdaad". Dat er her en der sprake is van een lichte vergelijking met de door jouw genoemde filmstromingen (alhoewel ik het neo-realisme absoluut niet kan thuisbrengen, alleen al vanwege het enorme budget en de cast) zorgt het er in mijn ogen nog niet voor dat het een film-noir is. Zo is de film Martin van George A. Romero duidelijk een film die zich qua decoupage en montage heeft laten beinvloeden door de Nouvelle Vague, maar vanwege subject blijft het gewoon een horror. Een filmstroming heeft vaak strikte regels aan subject, techniek, visuele look en deze is vrijwel altijd tijdsgebonden. Een paar simpele overeenkomsten of inspiraties zorgen er in mijn ogen absoluut niet voor dat een dergelijke film als Public Enemies onder de noemer "film-noir" valt. Nog niet eens "neo-noir".

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Drs. DAJA schreef:

Een paar simpele overeenkomsten of inspiraties zorgen er in mijn ogen absoluut niet voor dat een dergelijke film als Public Enemies onder de noemer "film-noir" valt. Nog niet eens "neo-noir".

"Nog steeds verschijnen er met regelmaat hedendaagse varianten als Sin City, Black Dahlia en Public Enemies die tegenwoordig 'neo noir' genoemd worden."

KEMP= MAG – kempis poetry magazine » Museum De Pont Tilburg: Suspect – hedendaagse kunstenaars en film noir

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

"Categories: ... | ... | ... | Crime drama films | Neo-noir | Gangster films | ... | ..."

Public Enemies (2009 film) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Wapedia - Wiki: Category: Neo-noir

Public Enemies staat hier ook tussen.

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Public Enemies heeft alle kenmerken van de neo / film noir. Denk bijv. aan veel nachtopnames op locatie; vooral in de stad, een beetje duistere sfeer waarbij 1 figuur (crimineel) centraal staat en de belichting. Een film vol met donkere steegjes, grimmige personages etc.

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Mooi man, die neo noir.. maar misschien verdient dat een apart topic. Film-noir is natuurlijk redelijk goed beschreven..

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Ok. Speciaal voor jou, alleen de film noir!

01. À bout de soufflé (1959)

02. They Live by Night (1948)

03. Plein Soleil (1960)

04. Le jour se lève (1939)

05. Touch of Evil (1958)

06. Angel Face (1952)

07. Macao (1952)

08. The Big Sleep (1946)

09. Key Largo (1948)

10. Vertigo (1958)

11. In a Lonely Place

12. The Lady from Shanghai

13. The Third Man

14. The Big Heat

15. On Dangerous Ground

16. Pépé le Moko

17. The Maltese Falcon

18. Pickup On South Street

19. White Heat

20. Double Indemnity ( beter dan Sunset Blvd. )

21. The Night of the Hunter

22. Bob le Flambeur ( Le Samouraï is beter, maar na 1965 gemaakt )

etc.

Fikret8

• 6169 berichten
  • 4233 stemmen

xgogax schreef:

alleen de film noir!

10. Vertigo

Ook dit is maar de vraag of het wel of geen film-noir is. Is i.t.t. alle andere film-noirs in kleur en valt buiten de film-noir periode (kwam na de film-noir tijdperk uit, de laatste film-noir Touch Of Evil kwam een half jaar eerder uit).

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Fikret8 schreef:

(quote)

Ook dit is maar de vraag of het wel of geen film-noir is. Is i.t.t. alle andere film-noirs in kleur

Onzin. Leave Her to Heaven kwam in 1945 uit en Niagara kwam in 1953 uit. Deze films zijn in KLEUR. En zelfs MovieMeter geeft aan dat ze film noir zijn!

en valt buiten de film-noir periode (kwam na de film-noir tijdperk uit, de laatste film-noir Touch Of Evil kwam een half jaar eerder uit).
Ook onzin. Touch of Evil is geen laatste 'film noir'.

Daar zijn films als Cape Fear (1962) en Underworld U.S.A. (1961) van Samuel Fuller het bewijs van!

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Zonder neo-noirs:

1. Sweet Smell of Success (5*)

2. Murder, My Sweet (5*)

3. The Third Man (5*)

4. The Big Sleep (5*)

5. Strangers on a Train (5*)

6. The Maltese Falcon (4*)

7. Pickup on South Street (4,5*)

8. Laura (4,5*)

9. Double Indemnity (4,5*)

10. The Killers (4*)

Ik heb hierbij de meest strikte definitie van film noir gehanteerd. Aan de discussie hierboven kun je al opmaken dat het genre niet altijd gemakkelijk te plaatsen is. Sommige willen het zo breed mogelijk uitrekken, anderen zoveel mogelijk inperken. Wat mij betreft werkt het laatste het beste. Geen enkel genre is eenduidig, maar soms wordt er wel wat te gortig gesmeten met de term film noir, wanneer ineens ook The Night of the Hunter, Sunset Blvd., Vertigo en zelfs het kostuumdrama Rebecca meetellen.

Het genre wordt ook wat inconsequent gebruikt. Alle thrillers en gangsterfilms van de jaren '40 en '50 worden vaak meteen een noir genoemd, maar die van de jaren '30 totaal niet. Waarom is White Heat een film noir, maar zijn vergelijkbare films als The Public Enemy en Scarface dat niet? Persoonlijk laat ik White Heat dan ook buiten mijn definitie van het genre vallen. Film noirs hebben wat mij betrefd een bepaalde sfeer en een aantal mogelijk elementen, maar als je de groep films die eronder valt niet wat inperkt wordt het al snel een loze term (wat het wellicht ook is, maar dat is een andere discussie). Voor je het weet worden hier The Godfather en Gosford Park nog genoemd.

scanner

• 60 berichten
  • 0 stemmen

Het begrip film noir vs. niet-noir zelf is voor mij wat betreft film bijna zoiets zoals mensen tegenwoordig de term "indie" (mis)gebruiken in de muziek. Diezelfde discussie is daar ook aan de hand en kan je eeuwig over blijven soebatten. Ik deel films meestal op in noir en niet-noir naar het gevoel wat de film oproept. De meeste gangsterfilms zijn wat mij betreft ook niet echt noir te noemen, dat door de art deco sfeer, of gebrek aan een anti-held die bijv. door zijn naive behulpzaamheid meegesleurd wordt in een spiraal van ongeluk enzo. De kenmerkende karakterschetsen van de personages bepalen voor mij of een film noir is . Daarnaast is de term film noir pas redelijk laat ontstaan. De meeste dan wel niet de beste boeken in dit genre zijn geschreven in de later jaren 30, 40-50 en vast daarom dat films gebaseerd op die boeken noir bevonden worden. Dus films als public enemies en bonnie and clyde zullen derhalve niet zo snel als film noir bestempelt worden omdat de karakters simpelweg niet noir zijn. Tis dus voor een groot gedeelte gewoon echt een zeitgeist gebeuren, waarin wij in ons collectieve geheugen graven en aan de hand van dat referentiekader bepalen waaraan zo'n film, qua (on)geschreven wetten MOET voldoen om noir genoemd te worden. Blijft een lastige. Want alien (1997) schijnt tech-noir te zijn waar ik dan eerder zou zeggen klasse A science fiction. Ander verhaal is dan weer Blade Runner, waar echt het sfeertje weer opgeroepen wordt van een hardboiled private investigator.

mister blonde

• 12689 berichten
  • 5824 stemmen

Op zich zijn de regels wanneer iets een film noir is, redelijk duidelijk. Film moet;

- tussen 1941-1959 zijn;

- zwart/wit zijn;

- komen uit Verenigde Staten;

- meerdere noir kenmerken bezitten; zoals femme fatale, donkere sfeer etc. (zie bijv. IMDB voor volledige lijst)

Alles dat daarna komt is neo noir (hoewel elke donkere film meteen al neo noir wordt genoemd).

Alles daarvoor kun je hooguit pro noir noemen of zo, de filmstroming kwam immers daarna pas op gang.

Veel misdaadfilms en thrillers uit de jaren 40 en 50 voldoen aan de bovenste 2/3 criteria, maar slechts aan een paar aspecten van het laatste criteria (de enige die echt voor interpretatie vatbaar zijn, eigenlijk). Hierdoor vind ik veel zogenaamde film noirs, erg magere voorbeelden.

Vooral punt 1 en 3 zijn wel een beetje muggenzifterig, maar het gaat immers om een waarneembare stroming uit een bepaalde hoek (VS) in een bepaalde periode. Het is ook wel weer leuk dat er zo veel afsplitsingen zijn gekomen van wat inmiddels een heus genre is (de Fransman die de naam heeft bedacht, ben zijn naam kwijt, kon trots zijn).

kos

• 46682 berichten
  • 8841 stemmen

mister blonde schreef:

Alles daarvoor kun je hooguit pro noir noemen of zo.

pré-noir dan,. .

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.