They Live by Night (1948)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Nicholas Ray
met Cathy O'Donnell, Farley Granger en Howard Da Silva

In de jaren 30 ontsnappen drie gevangenen in Mississippi. Een van hen is de jonge Bowie die net zeven jaar gevangenisstraf achter de rug heeft. Hij hoopt zijn onschuld te bewijzen dan wel een rustig leventje in de bergen te leiden met zijn geliefde. De twee anderen weten hem echter over te halen enkele overvallen te plegen en al gauw denkt de politie dat hij hun leider is.

avatar van Poisonthewell
Sterke debuutfilm van Nick Ray. Beetje Bonnie and Clyde achtige film noir, met een schitterende Cathy O'Donnell in de hoofdrol. 4*

avatar van Dogie_Hogan
DVD release (R-1) verwacht in juli 2007 (Warner)
Poisonthewell schreef:
, met een schitterende Cathy O'Donnell in de hoofdrol. 4*
Veelste jong overleden (1923 - 1970).

avatar van boerenpummel
Inmiddels ook al op R-2?

avatar van Dogie_Hogan
boerenpummel schreef:
Inmiddels ook al op R-2?
Weet ik niet, maar deze prachtfilm zit met vele boeiende extra's in DEZE BOXSET.

(*DVDreview2: http://www.dvdtalk.com/dvdsavant/s2363side.html )

avatar van Mac Hammer Fan
Dit regie debuut van de maker van "Rebel without a Cause (1955)" is een mix van een romantisch melodrama en een misdaad-thriller. Bowers heeft al meerdere jaren sinds zijn jeugd in de gevangenis gezeten en is met twee anderen ontsnapt. Keechie, het eenvoudige, ongeletterde nichtje van één van zijn handlangers wordt verliefd op hem. In tegenstelling met de andere twee - een crimineel brein en een éénogige alcoholicus - is Bowers echter een gevoelige jongeman, die eigenlijk wil breken met het verleden. Bowers en Keechie huwen en willen een nieuw leven beginnen. Maar het duurt niet lang of de handlangers van Bowers vinden hem en eisen dat hij meehelpt bij een nieuwe diefstal.
Zeker de moeite waard voor de fans van drama en film-noir.
Zoals Dogie_Hogan schrijft: die tiendelige box-set is een dikke aanrader.

Volgens mij heb ik nog geen een Nicholas Ray film gezien waar ik het droog heb kunnen houden. En ook bij deze rolden de tranen over de wangen. Wat een klootzak is het eigenlijk. Die karakters zijn ondanks hun misdaden zo onschuldig, en je gaat door de film heen steeds meer van ze houden, je voelt je steeds meer betrokken maar je weet tegelijkertijd dat je naar een noir kijkt, dus het moet ergens fout gaan. En je kan er helemaal niets aan doen. Wat een ellende, maar wel ongelofelijk goed.

avatar van xgogax
Zeer invloedrijke film. En tevens een klein broertje van Public Enemies (2009). Een film met ziel!

***** / *****

avatar van xgogax
Door Public Enemies heb ik deze film recentelijk herzien. Toen ik Public Enemies voor het eerst zag, moest ik meteen aan dit meesterwerk van Ray denken. Public Enemies is Manns gangster film-noir (neo-noir) epos helemaal in de stijl van de misdaad film-noirs van weleer.
Michael Mann heeft dit genre alleen naar een hoger niveau getild. Hij heeft al het sentiment dat bij dit genre hoort eruit gehaald en de expliciete (grafische) gewelddadige beelden / scènes eraan toegevoegd.
Maar They Live by Night blijft een prachtige misdaad film-noir klassieker. En is zowaar uitgeroeid tot mijn lievelingsfilm van Nicholas Ray. Dit is tevens de meest romantische film die ik ooit heb gezien!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Wat een fraai melodrama in noirsetting. Niet het meest originele verhaal ooit, ook in 1948 al niet, maar erg mooi uitgevoerd. Mede te danken aan twee hoofdrolacteurs waar alles aan klopt (O'Donnell en Granger) en vooral aan de oprechte, gevoelige toon.

Maakt me benieuwd naar Altmans verfilming van hetzelfde boek.

avatar van yeyo
In vergelijking met zijn genregenoten een uitzonderlijk volwassen film noir / melodrama dat de tand des tijds prima doorstaan heeft. Geen opgeklopte romances of eindeloze verbale scherpzinnigheden, maar down-to-earth personages en oprecht sentiment. De schitterende rolbezetting versterkt de emotionele lading van de plot bovendien nog meer.

Ik vind de film zelfs veel beter dan Altman's versie en dat terwijl ik een enorme liefhebber van diens oeuvre ben.

avatar van Spetie
Goede debuutfilm van Nicolas Ray, die thematisch de nodige overeenkomsten heeft met Bonnie & Clyde. Ik vind deze film persoonlijk net iets beter.

Vooral de sfeer kon mij erg bekoren. Een donkere atmosfeer, met een mooie zwart-wit cinematografie. Cathy O'Donnell en Farley Granger vormen een mooi duo en acteren prima. Ik vond alleen hun personages iets te naïef en onschuldig neergezet worden. Dat was soms een klein beetje teveel van het goede. De bijrollen worden overigens ook prima ingevuld en zijn boeiend om te zien. Het verhaal is licht voorspelbaar, maar Ray weet er in ieder geval goed zijn eigen stempel op te drukken.

Goed dus, en een mooie opmars naar het nog veel betere “In a Lonely Place”. Ray is en blijft een interessante en erg goede regisseur.

Het duistere, cynische, poëtische en roerende romantische film noir melodrama (roadfilm) speelde zich af in de tijd van de grote depressie in de USA. Het verhaal over een kwetsbare en naïeve 23-jarige jongeman, die vastzat voor moord en uit de gevangenis ontsnapte en verliefd werd op de dochter van een medeplichtige, was tragisch en melancholiek en had geen pretenties. De dromen van het jonge paar waren suikerzoet, maar de realiteit was bikkelhard. Het filmdebuut van Nicholas Ray maakte indruk (op mij).

Het plot van deze debuutfilm van regisseur Nicolas Ray toont in z’n kern aardige overeenkomsten met zijn latere en meer beroemde “Rebel without a cause”. In tegenstelling tot de mening van velen vind ik dit evenwel de betere film van die twee. Allicht speelt daarbij een rol dat ik sinds het zien van The Best Years of Our Lives een zwak heb voor Cathy O'Donnell.