• 8.613.602 stemmen

They Live by Night (1948)

Misdaad / Film noir | 95 minuten

Genre: Misdaad / Film noir

Geregisseerd door: Nicholas Ray

Met onder meer: Cathy O'Donnell, Farley Granger en Howard Da Silva

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot They Live by Night

"Cops or no cops I'm going through!"

In de jaren 30 ontsnappen drie gevangenen in Mississippi. Een van hen is de jonge Bowie die net zeven jaar gevangenisstraf achter de rug heeft. Hij hoopt zijn onschuld te bewijzen dan wel een rustig leventje in de bergen te leiden met zijn geliefde. De twee anderen weten hem echter over te halen enkele overvallen te plegen en al gauw denkt de politie dat hij hun leider is.

imageimageimageimageimageimageimage

Young Farmer

Hagenheimer

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Sterke debuutfilm van Nick Ray. Beetje Bonnie and Clyde achtige film noir, met een schitterende Cathy O'Donnell in de hoofdrol. 4*

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

DVD release (R-1) verwacht in juli 2007 (Warner)

Poisonthewell schreef:

, met een schitterende Cathy O'Donnell in de hoofdrol. 4*

Veelste jong overleden (1923 - 1970).

avatar van boerenpummel

boerenpummel

Inmiddels ook al op R-2?

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

boerenpummel schreef:

Inmiddels ook al op R-2?

Weet ik niet, maar deze prachtfilm zit met vele boeiende extra's in DEZE BOXSET.

(*DVDreview2: http://www.dvdtalk.com/dvdsavant/s2363side.html )

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Dit regie debuut van de maker van "Rebel without a Cause (1955)" is een mix van een romantisch melodrama en een misdaad-thriller. Bowers heeft al meerdere jaren sinds zijn jeugd in de gevangenis gezeten en is met twee anderen ontsnapt. Keechie, het eenvoudige, ongeletterde nichtje van één van zijn handlangers wordt verliefd op hem. In tegenstelling met de andere twee - een crimineel brein en een éénogige alcoholicus - is Bowers echter een gevoelige jongeman, die eigenlijk wil breken met het verleden. Bowers en Keechie huwen en willen een nieuw leven beginnen. Maar het duurt niet lang of de handlangers van Bowers vinden hem en eisen dat hij meehelpt bij een nieuwe diefstal.

Zeker de moeite waard voor de fans van drama en film-noir.

Zoals Dogie_Hogan schrijft: die tiendelige box-set is een dikke aanrader.

avatar van Celluloid Dreams

Celluloid Dreams

Volgens mij heb ik nog geen een Nicholas Ray film gezien waar ik het droog heb kunnen houden. En ook bij deze rolden de tranen over de wangen. Wat een klootzak is het eigenlijk. Die karakters zijn ondanks hun misdaden zo onschuldig, en je gaat door de film heen steeds meer van ze houden, je voelt je steeds meer betrokken maar je weet tegelijkertijd dat je naar een noir kijkt, dus het moet ergens fout gaan. En je kan er helemaal niets aan doen. Wat een ellende, maar wel ongelofelijk goed.

avatar van ghostman

ghostman

Zeer invloedrijke film. En tevens een klein broertje van Public Enemies (2009). Een film met ziel!

***** / *****

avatar van ghostman

ghostman

Door Public Enemies heb ik deze film recentelijk herzien. Toen ik Public Enemies voor het eerst zag, moest ik meteen aan dit meesterwerk van Ray denken. Public Enemies is Manns gangster film-noir (neo-noir) epos helemaal in de stijl van de misdaad film-noirs van weleer.

Michael Mann heeft dit genre alleen naar een hoger niveau getild. Hij heeft al het sentiment dat bij dit genre hoort eruit gehaald en de expliciete (grafische) gewelddadige beelden / scènes eraan toegevoegd.

Maar They Live by Night blijft een prachtige misdaad film-noir klassieker. En is zowaar uitgeroeid tot mijn lievelingsfilm van Nicholas Ray. Dit is tevens de meest romantische film die ik ooit heb gezien!

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20770 berichten

Wat een fraai melodrama in noirsetting. Niet het meest originele verhaal ooit, ook in 1948 al niet, maar erg mooi uitgevoerd. Mede te danken aan twee hoofdrolacteurs waar alles aan klopt (O'Donnell en Granger) en vooral aan de oprechte, gevoelige toon.

Maakt me benieuwd naar Altmans verfilming van hetzelfde boek.

avatar van yeyo

yeyo

In vergelijking met zijn genregenoten een uitzonderlijk volwassen film noir / melodrama dat de tand des tijds prima doorstaan heeft. Geen opgeklopte romances of eindeloze verbale scherpzinnigheden, maar down-to-earth personages en oprecht sentiment. De schitterende rolbezetting versterkt de emotionele lading van de plot bovendien nog meer.

Ik vind de film zelfs veel beter dan Altman's versie en dat terwijl ik een enorme liefhebber van diens oeuvre ben.

avatar van Spetie

Spetie

Goede debuutfilm van Nicolas Ray, die thematisch de nodige overeenkomsten heeft met Bonnie & Clyde. Ik vind deze film persoonlijk net iets beter.

Vooral de sfeer kon mij erg bekoren. Een donkere atmosfeer, met een mooie zwart-wit cinematografie. Cathy O'Donnell en Farley Granger vormen een mooi duo en acteren prima. Ik vond alleen hun personages iets te naïef en onschuldig neergezet worden. Dat was soms een klein beetje teveel van het goede. De bijrollen worden overigens ook prima ingevuld en zijn boeiend om te zien. Het verhaal is licht voorspelbaar, maar Ray weet er in ieder geval goed zijn eigen stempel op te drukken.

Goed dus, en een mooie opmars naar het nog veel betere “In a Lonely Place”. Ray is en blijft een interessante en erg goede regisseur.

gauke

Het duistere, cynische, poëtische en roerende romantische film noir melodrama (roadfilm) speelde zich af in de tijd van de grote depressie in de USA. Het verhaal over een kwetsbare en naïeve 23-jarige jongeman, die vastzat voor moord en uit de gevangenis ontsnapte en verliefd werd op de dochter van een medeplichtige, was tragisch en melancholiek en had geen pretenties. De dromen van het jonge paar waren suikerzoet, maar de realiteit was bikkelhard. Het filmdebuut van Nicholas Ray maakte indruk (op mij).

BBarbie

Het plot van deze debuutfilm van regisseur Nicolas Ray toont in z’n kern aardige overeenkomsten met zijn latere en meer beroemde “Rebel without a cause”. In tegenstelling tot de mening van velen vind ik dit evenwel de betere film van die twee. Allicht speelt daarbij een rol dat ik sinds het zien van The Best Years of Our Lives een zwak heb voor Cathy O'Donnell.

scorsese

Goeie film over drie gevangenen die ontsnappen en samen een bank willen beroven. Zeker voor die tijd een behoorlijk rauw misdaad-drama. De personages komen goed uit de verf, vooral ook vanwege de uitstekende casting. Het einde zie je al van ver aankomen. Niet zo goed als zijn latere films, maar verder een prima regiedebuut van Nicholas Ray.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Wat een debuut van Nicholas Ray. De film lijkt op alle vlakken zijn tijd vooruit en het geheim ligt, denk ik, in de toewijding van Ray en zijn producer Johnny Houseman. In die tijd zijn er talloze gangsterfilms gemaakt maar deze heeft toch wel een andere kwaliteit. Het heeft een rauwe authentieke kant die mijlenver van de Hollywood glamour lijkt te staan. Neem nu de verfilming enkele jaren eerder van The Postman Always Rings Twice. In principe handelt dat verhaal ook over everyday people maar daar mist het voor mij geloofwaardigheid wanneer een vamp als Lana Turner opduikt als dienster in het wegrestaurantje. In They Live By Night geen glamour maar acteurs die passen bij hun rol en niet dat men in omgekeerde richting tewerk gaat. Cathy O’Donnell en Farley Granger zijn perfect gecast in de rol van jonge zoekende mensen. Beiden stralen in deze film een soort kwetsbaarheid en oprechtheid uit die hun rol helemaal geloofwaardig maakt.

They Live By Night is gebaseerd op de novelle Thieves Like Us. De roman focust meer op de bende waar in de film de aandacht vooral op de prille relatie van O’Donnell en Granger gericht is. Ook het maatschappijkritische kantje van het boek is hier wat weggevijld. Om te beginnen met het wijzigen van de titel (het resultaat van een publiekspoll in die tijd). Het boek is goed op zijn manier, en de film mag dan wel afwijken maar vind ik evenzeer goed als een op zichzelf staand artistiek werk. En dat hebben we, naast het uitstekende scenario, uiteraard ook te danken aan de visie van Nicholas Ray. Zijn tijd vooruit gooit hij er bijvoorbeeld verschillende actieshots vanuit een helicopter tegenaan en verder bevat de film enkele shots waarin op adembenemende wijze met licht en schaduw wordt gespeeld. Een moment waarin vorm en inhoud in deze film noir perfect samenkomen is de eerste ontmoeting tussen O’Donnell en Granger: schitterende dialoog tussen (dan nog) twee vreemdelingen wiens confuse toestand op scherp wordt gezet door het spel van licht en schaduw.

They Live By Night wordt gezien worden als een film noir, wat het zeker is, en toch vind ik dat deze film ook iets in zich draagt dat het genre en het alledaagse Hollywoodcynisme overstijgt zonder te vervallen in sentimentaliteit.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

They live ,by night. 'They' dat zijn Bowie en Keechie, twee outsiders die nooit een plaats zullen vinden in de maatschappij. Maar bij uitbreiding zijn dit in feite alle personages. Een economisch verloederd ruraal Amerika dat wordt bevolkt door niet te vertrouwen figuren (de huwelijks maker, de bendeleden, de vrouw van een man in de gevangenis, de nachtbar uitbater, etc). Onschuldigen hebben geen plaats in dit universum. Pessimisme troef dus. 'By night' is zowel een samenvatting van het inhoudelijke als het vormelijke. De nacht dat is de veilige haven voor de geliefden, hun moment van rust en vrede. Het is het licht dat het noodlot zal brengen (in de vorm van een flashlight op het einde wanneer Bowie wordt gespot). Slechts een kwestie van tijd (tijd wordt veel getoond in de vorm van uurwerken en klokken – ook in dialoog) voor de jonge geliefden hun ondergang vinden. Ray mengt een liefdesverhaal, een sociaal kritisch milieu schets en een misdaadverhaal tot één geheel. Ik was niet echt achterover geblazen van de film. Misschien omdat dit melodrama over de romantiek van jongeren in de marginaliteit te zoet was, een overdreven sympathie voor de jongeren toonde waardoor het verhaal wat braafjes, standaard, eerder sprookjesachtig (zo iets als roodkapje en de boze wolf) bij mij overkwam.

avatar van clubsport

clubsport

Bijna meer een drama love story dan een misdaadfilm , op zich niks mis mee en de uitvoering is prima maar de boodschap ( eens op het verkeerde pad dan is er geen weg terug meer ) is wel erg neerslachtig .

avatar van Basto

Basto

Opmerkelijke mix tussen misdaad en melodrama. Dat laatste is nooit erg mijn favoriet. Maar id deze vroege Bonny & Clyde achtige filmheeft het gelukkig niet de overhand.

Kleine 3,5