• 8.670.561 stemmen

Met onder meer: Joseph Cotten, Teresa Wright en Macdonald Carey

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Shadow of a Doubt

"What horror did her secret life hold… that made her dread this man of her dreams?"

De charmante oom Charlie is op de vlucht voor twee vreemde mannen. Hij trekt in bij zijn enige zus, haar man en hun drie kinderen. Hij heeft echter een kwaadaardig geheim waar de oudste dochter van zijn zus, ook Charlie geheten, een vermoeden van begint te krijgen.

Charlie Newton

Roger Newton

Station Master

avatar van Dievegge

Dievegge

Tegenwoordig is het aantal inwoners bijna vertienvoudigd, maar in de vroege jaren '40 was het Californische Santa Rosa een stadje met minder dan 20.000 inwoners. Misdaad kenden ze er voornamelijk uit detectiveromans. Hume Cronyn speelt een komisch nevenpersonage dat fictieve manieren bedenkt om een moord te plegen, zonder een benul te hebben van wat er zich werkelijk onder z'n neus afspeelt.

Wanneer nonkel Charlie (Joseph Cotten) in het stadje aankomt, stijgt een zwarte rookpluim uit de trein op als symbool voor het kwaad dat in het idyllische oord binnendringt. Noirelementen als rook, schaduw en weerspiegelingen worden symbolisch aangewend. Kort voor het einde is er een gesprek tussen de twee hoofdpersonages waarbij nonkel Charlie in de schaduw staat en z'n nichtje in het licht.

Teresa Wright speelt het nichtje dat moeilijk kan geloven dat zo'n ogenschijnlijk brave sul zulke wandaden op z'n geweten kan hebben. Haar zonnige glimlach maakt plaats voor een blik van angst en vertwijfeling. De elfjarige Edna May Wonacott voegt wat humor toe als het zusje dat te intelligent is voor haar leeftijd. Hitchcock zelf heeft een merkwaardige cameo als de treinpassagier met de perfecte speelkaarten.

De regisseur slaagt erin het verhaal met beelden te vertellen. In de vroege achtervolgingsscène onthult de camera dat de voortvluchtige zich op het dak schuilhoudt, zodat de kijker meer weet dan de detectives. Wanneer nonkel Charlie van bovenaan de trap op z'n nichtje neerkijkt, zie je hem denken dat hij haar uit de weg wil ruimen omdat ze te veel weet. Het is een spannende, sfeervolle thriller met gelaagde personages, een gezellige locatie, een dosis humor en een vleugje romantiek.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een familiedrama met enkele leuke personages, want een echt mysterie kan je deze Hitchcock niet noemen. Het had pas echt gewerkt als je nog veel meer als kijker met de vraag bleef zitten wie er schuldig was. Ten slotte is dat de essentie 'Shadow of a doubt'. We zien één van de personages er in elk geval mee worstelen. Qua script we interessant en enkele boeiende personages. Denk aan die vriendschap van de vader met buurman Herbie hoe ze discussiëren over de ideale moord. Typisch Hitchcock, maar met een flair die zeer hard doet denken aan Wood Allen. Misschien dat de man zijn zwarte/neurotische humor hier vandaan haalde? Ook het kleine zusje is geweldig. Met het telefoongesprek in het begin van de film zat ik meteen in het verhaal. Geweldige scène!

Mooie film dus en zeker één waar Hitchcock trots op mag zijn. Maar het mist wel het mysterieuze om echt boven zijn andere klassiekers uit te stijgen.

avatar van Kiekerjan

Kiekerjan

Komt te traag op gang en heeft qua spanning weinig te bieden. Het is eerder een oppervlakkig melodrama met enkele kenmerken van een thriller. Cotten doet zijn best om de leegte op te vullen, maar wordt gehinderd door onnodige verhaalelementen die de boel behoorlijk uitrekken. Denk aan de vader en zijn vriend die op nonchalante wijze fantaseren over moord. Ongepaste comic relief die ook in The Lady Vanishes aanwezig was. De politie-inspecteur die zijn liefde verklaart voelt eveneens geforceerd aan. Het enige dat deze film de moeite waard maakt is de interactie tussen de twee Charlies, hetgeen vooral in het laatste halfuur enkele interessante scènes oplevert. De hoogtepunten waren wat mij betreft de 'restaurant scène' waarbij ze hun kaarten op tafel leggen, alsook het POV shot aan de eettafel tijdens Charlie's nogal vrouwonvriendelijke monoloog. Bizar einde overigens. Een volwassen man die zijn kleine nicht niet kan overmeesteren? Misschien niet heel verrassend als je beseft dat ze werd geholpen door de Hays Code.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Wederom een geslaagde Hitchcock en voor mij persoonlijk toch één van zijn betere werken als ik het al niet als één van zijn beste films beschouw. Het uitgangspunt van deze thriller is erg fijn uitgewerkt met een charmante aimabele wolf in schaapskleren die iedereen rond zijn vinger draait me zijn innemend karakter.

Iedereen is dolblij als oom Charlie op bezoek komt, maar het gelijknamige nichtje ervaart na enkele dagen rare dingen aan haar oom en stilaan beginnen de puzzelstukjes in elkaar te vallen. Een zeer vreemd gegeven alvast in het vredige rustige stadje waar niets gebeurt en iedereen een modelgezin blijkt. Het contrast tussen de suikeroom enerzijds en de moordenaar anderzijds kon niet groter zijn. Hoewel de film vrij langzaam op gang komt, behoudt Hitchcock toch een bepaalde spanning en schwung in de film.

Joseph Cotten Doet het uitstekend en moet zeker niet onderdoen voor pakweg Cary Grant of James Stewart. Ook Teresa Wright doet het goed. Leuk is ook om een komische luchtige noot terug te vinden in de film met de vader en diens vriend die fantaseren over een moord. Mooie ontdekking alvast en een dikke 4,0* waard!

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Jaren geleden dat ik deze voor het eerst gezien heb. Wat me nog was bijgebleven, was het charisma van Joseph Cotten, de charme van een Amerikaans stadje en de garagescene. De herziening heeft me allesbehalve ontgoocheld, no shadow of a doubt about it (ja deze kan ik natuurlijk niet laten liggen).

De openingsscene met Joseph Cotten is meteen goed raak. Prachtig gefilmd kat-en-muisspel met twee mysterieuze vreemdelingen. Van het pension in New Jersey verplaatst de actie zich vervolgens naar Santa Rosa, Californië, toen nog een slaperig stadje maar vandaag toch middelgroot te noemen. Heel mooi aan deze productie is toch wel het filmen op locatie, wat in die tijd zeker nog niet zo gebruikelijk was. Santa Rosa als doorsnee Amerikaans stadje waar zich het leven afspeelt van een doorsnee middenklasse gezin. Behalve de fantastische Joseph Cotten heeft deze film veel te danken aan de aanwezigheid van Teresa Wright, die als onschuldige tiener het perfecte tegenwicht vormt voor haar dubbelzinnige oom Cotten.
De film weet van minuut 1 tot het einde te boeien, zonder dooie momenten, wat natuurlijk bewijst dat er een sterk script achterzit. Behalve een bovengemiddelde dosis suspense bevat deze film ook enkele snuifjes humor onder de vorm van de komische dialogen tussen Henry Travers en Hume Cronyn, op die typisch Hitchcockiaanse wijze. Heerlijk.
Dit alles wordt op een perfecte manier in beeld gebracht door de meester en zijn handlanger, cameraman Joseph A. Valentine. Noir en het Duitse expressionisme (Hitchcock leerde het vak onder meer in Duitsland) zijn daarbij nooit ver weg wat geweldig mooie plaatjes oplevert.
Een belangrijke rol is eveneens weggelegd voor de score van Dmitri Tiomkin die in zijn - grandeur uitstralende - muziek een stukje wals van 'Die Lustige Witwe' verwerkte, als het belangrijkste leidmotief in de film. Experimentele zet om daarboven meerdere malen beelden van dansende koppels te monteren, wat op mij een bevreemdend effect had, en in die zin toch aansluitend bij de vreemde gebeurtenissen in de film.

Naar verluidt was dit de favoriete film van de meester zelf. Wat mij betreft is dit zeker top 10 binnen zijn oeuvre, en mogelijk top 5. Wat dan weer veelzeggend is over de sterke concurrentie! Niettemin kan ik hier zonder schroom de hoogste score aan geven

avatar van Corran

Corran

Daar waar het herkijken van The Maltese Falcon voor een opwaardering zorgde, was deze toch net iets minder dan in mijn herinnering. Niet dermate dat ik hem een lager cijfer zou geven, maar vooral Cotton vond ik deze keer net dat tikkeltje zwakker, ik had zijn personage graag iets meer in de grijze zone tussen goed en kwaad gezien, tegen 't einde valt alle nuance daar weg. Wright blijft het grootste pluspunt van de film, van onschuldige spring-in-'t-veld naar getormenteerde detective. Ook de rest van de familie zorgt voor de nodige dynamiek.

avatar van clubsport

clubsport

Aardig familie drama metwat spannende momentjes maar geen echte nagelbijter.

avatar van Ste*

Ste*

Geen idee wat dit was, maar vond er geen klap aan. Snap het stemgemiddelde ook niet zo, het lijkt wel of ik een andere film heb gezien dan de meesten hier.

De gezinstafereeltjes zijn uiterst irritant, met die overdreven opgewekte moeder en dochter. Zelfs voor die tijd lijkt het wel een soort creepy parodie op het gezinsleven in Amerika.

Vervolgens is heel het plot met uncle Charlie saai, totaal niet mysterieus want het staat redelijk vast dat hij gezocht wordt voor iets en het ook gedaan heeft, en de rest van de film kabbelt alleen maar voort en wordt echt op geen enkel moment spannend, je hoeft niet na te denken, je wordt niet op het verkeerde been gezet, gewoon niks.

Ik was in het begin ook wat verward over de band tussen Charlie en uncle Charlie, het lijkt wel een soort verliefd stel. De latere scènes tussen hen twee en vooral de moordpogingen zijn uiterst knullig, en doen je echt 0,0. Heb op geen enkel moment gemerkt dat ik zat te kijken naar een film van ‘the master of suspense’.

avatar van shrink

shrink

• 2085 stemmen

Een van de minderen van Alfred Hitchcock. Wel aardig om een keer te kijken, maar het verhaal is niet heel bijzonder. Misschien voor die tijd, maar nu niet meer.

avatar van harm1985

harm1985

Tot het einde spannend, lange tijd vraag je je af of Uncle Charlie inderdaad de moordenaar is en of het hem lukt om Young Charlie te doden.

Zoals ik al bij Rope zei, Hitchcock zou de spanning in latere films veel verder opvoeren. Grappig is het onderonsje tussen de vader van Charlie en diens vriend. Lijkt al te hinten op Rope, want hoe pleeg je de perfecte moord?

Ook een mooi inkijkje in de jaren 40 vaag de vorige eeuw. Mannen in pak, etiquette van die tijd en normen en waarden.

avatar van mrklm

mrklm

Hitchcock filmde zowaar het grootste deel van deze suspensethriller op locatie in een "typisch Amerikaans dorp" en verzamelde een perfecte cast voor de hoofdrollen. Teresa Wright is ultieme All American Girl Charlie die zich maar verveelt en dolblij is dat haar favoriete oom (en haar moeders oogappeltje) Charlie [Joseph Cotton] aankondigt enige tijd bij hun door te brengen. Wij weten dan al dat oom Charlie een moordenaar is die het heeft gemunt op weduwes en de spanning stijgt wanneer eerst Charlies zusje [Edna May Wonacott] begint door te krijgen dat haar oom niet geheel te vertrouwen is. De situatie wordt nog meer gespannen wanneer Emma [Patricia Collinge] aankondigt dat het gezin is uitgekozen voor een reportage over een 'typisch Amerikaans gezin'. Schetst een vlijmscherp beeld van een gewoon Amerikaans gezin met goed uitgewerkte karakters, een aangename dosis zwartgallige humor en een uitstekende Cotton als de afwisselend charmante en sinistere oom. Hitchcock beschouwde dit als zijn beste film.

avatar van Alathir

Alathir

• 1931 berichten

Redelijk maar niet de beste Hitchcock, zeker niet. Er zit wel een soort onderhuidse spanning in. Het moet best onaangenaam zijn om met een moordenaar in huis te leven. Hoe ze blijft zwijgen is bewonderenswaardig, de vraag is echter of het slim is want ze laat bijna 2x zelf het leven. 2 sluwe moordtechnieken om het op een ongeval te doen lijken. Het verhaal is simpel wat wel vaker het geval is bij Hitchcock. Less is more is soms gewoon beter. Van een mysterie is in feite nooit echt sprake. Er wordt ook geen poging gedaan om het mysterieus te houden. Dat is ook wel apart. Van de acteurs kende ik eigenlijk niemand, maar heb ook niet bepaald veel films uit deze tijden gezien.

avatar van korenbloem02

korenbloem02

Heerlijke Hitchcock. Scherp, spannend maar vooral ontspannend om te kijken. Los van het complot van het verhaal, wordt een ambiguïteit vertelt, wat zich in aantal vormen vertelt wordt. Als eerst de familie Newton het 'typisch amerikaans gezin, het portrait heeft iets cynisch, wat het cynisme helder maakt is Charlie haar klasgenootje tegenkomt, in wie 2 baantjes heeft gehad in 3 weken, maar ook de vriend van vader Newton, wie aansluiting zoekt bij het gezin, maar niemand geeft hem erkenning, Niemand in het gezin lijkt gelukkig en missen allemaal iets. Een tweede vorm ambiguïteit zien we terug in de relatie tussen Oom charlie en de moeder, de haast trieste en onbegrijpelijke blindheid en naiviteit van de moeder, In hun zo schijnbaar diepe band komen we het dezelfde cynische portrait van uiterlijke schijn en oppervlakkigheid terug. Te gelijk kan deze band ook uitgelegd worden als een zus die begrijpt wat er gebeurt en ondansk alles haar broetje het hand boven het hoofd houudt. Als laatst zien ew deze elementen terug in de relatie tussen Charlie en Charlie waar het thriller plot zich om het leren kennen van wie oom Charlie werkelijk is. De stad, de mensen en atmosfeer wat opgewekt oogt, is vooral een decor van oppervlakkigheid, zoals ik al aan haalde: het mmeisje uit haar klas, maar ook het voorbeeld van de kerken wie niet gevuld raken, het nieuws wat Vader en zijn collega bespreken is altijd negatief en afstandelijk. Ook hierin zien we die oppervlakkige schijnbaar sereniteit wat te gelijk een stad in verval lijkt te zijn. Hitckcock brnegt deze elementen zeer subtiel naar voren, maar helpt gigantisch bij de opbuw van de suspence.

Al met al een zeer leuke hitchkock.