Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Sunset Blvd. (1950)

Alternatieve titel: Sunset Boulevard

Drama / Film noir

geregisseerd door Billy Wilder
met William Holden, Gloria Swanson en Erich von Stroheim

Joe Gillis, een filmschrijver die bankroet is, verstopt zich voor zijn schuldeisers in de garage van een landhuis dat er verlaten uit ziet. Het huis blijkt echter de woning te zijn van Norma Desmond, een gepensioneerde filmster. Joe trekt bij haar in, en probeert tegelijkertijd Norma's hopeloze "comeback"-screenplay te herschrijven. Weken gaan er voorbij, en Joe raakt steeds meer afgezonderd van de buitenwereld.

mooie intro, het einde is zeer mooi gemaakt, een prachtig shot is dat van onder het zwembad! dat je de schaduwen van de politie agenten ziet!
maar zoals ik hier ook vaker lees tussen door is het te langdradig, als ie wat korter zou zijn 4 sterren, nu toch een halve minder!

avatar van gemaster
Ik vond de film ook af en toe iets te langdradig. Swanson werkte me af en toe behoorlijk op de zenuwen, maar Holden was daarentegen weergaloos. 3,5*

FisherKing
Nog NOOIT zoiets geniaals gezien. Een film die hollywood aanvalt, een film die een spiegel geeft voor ALLE generaties.

Het script is het meest geniale wat ik OOIT zag.

En een Voice over die echt KAN.

5* Supersterren.

Dustyfan
Een adembenemend mooie film, ik weet niet waar te beginnen met beschrijven ... Deze film zit zo vol met briljante cast, verhaal, vlijmscherpe sneren naar de Hollywood-fabriek.

De persoon en het onderliggende leed van Norma Desmond wordt tot op het bot blootgelegd met een subtiliteit... Ik had zo'n enorme medelijden met haar. En de tweestrijd van Joe Gilles; eerlijk zijn of toch beter van niet. Wel of niet de waarheid zeggen... Prachtig hoe deze thema's zijn verwerkt. Nog nooit zo iets bijzonders gezien.

avatar van gemaster
Zou ik dan toch iets gemist hebben?

FisherKing
Zou kunnen, ik had hem heel vroeger eens gezien, maar pas nu snapte ik alle verbanden, waardoor er een enorm fascinerende kijkbeurt tot stand kwam.

Dustyfan
gemaster schreef:
Swanson werkte me af en toe behoorlijk op de zenuwen,

Dat kan ik me wel voorstellen. Maar als je echt begrijpt waarom ze zich zo gedraagt, dan wijkt de irritatie en komt medelijden daarvoor in de plaats.

Niet te vergeten ook, dat het heel lang zo geweest is dat actrices na hun 40ste uitgerangeerd waren voor hun beroep. Actrices moesten vooral jong zijn en dat was ze niet meer.

Ondertussen was ze wel gewend geraakt aan populariteit en aandacht. Ze kon niet meer zonder. Daarbij spreekt de opmerking van Cecil B. DeMille boekdelen, als hij een opmerking maakt in de trant van: "publiciteit heeft haar persoonlijkheid kapotgemaakt".

Dustyfan schreef:

Dat is nu grosso modo nog steeds zo. De meeste actrices van boven de 40 komen nauwelijks nog aan de bak.
Of ze krijgen enkel nog (groot)moeder-rollen.

FisherKing
Het is hier niet zozeer de leeftijd maar de overgang van zwijgende film naar de "talkie". Daarom heeft ze hier ook een vrij irritante stem. (doelbewust gedaan)

Dustyfan schreef:

Sorry, daar kan ik geen medelijden mee hebben. Ze heeft zeer veel geld verdiend met haar carriere en dat ze dan vervroegd met pensioen kan, tsja, ik zou ervoor tekenen hoor.

Los daarvan vond ik het acteren af en toe ietsje te hysterisch, ik kon er vrij weinig mee.

avatar van Ramon K
Ik heb mijn stem door die lovende reacties iig wel omhooggeschroefd naar 4,5*. Samen met Double Indemnity de beste film van Wilder. Trouwens; dat hysterisch acteren van Swanson is tuurlijk geniaal gevonden. Haar personage is immers een uitgerangeerde ('stille film') actrice die zelfs irl niet uit haar rol valt.

Ramon K schreef:

Het zal best bij het personage horen, maar ik vond het irritant.

Oh en Stalag 17 is de beste Wilder.

gemaster schreef:
Het zal best bij het personage horen, maar ik vond het irritant.

Ik vind nagels over een schoolbord erg irritant, zowel irl als in film.

avatar van gemaster
Ik vind Jack Spijkerman erg irritant, zowel bij de Vara als bij Talpa.

Wat is nu eigenlijk je punt?

gemaster schreef:
Ik vind Jack Spijkerman erg irritant, zowel bij de Vara als bij Talpa.

Wat is nu eigenlijk je punt?

Punt is dat ik het eigenlijk flauwe kritiek vind. Swanson's personage is geloofwaardig, motieven en handelingen van het personage zijn geloofwaardig, Swanson's acteerwerk sluit geheel aan bij haar personage en derhalve is de uitvoering van het personage dus eigenlijk perfect. Maar uiteindelijk irriteert het personage je en dat heeft puntenaftrek tot gevolg. Ik vind dat eigenlijk heel flauw terwijl ik me er bewust van ben dat ik dat bij sommige films ook zo heb gedaan (ik meen oa Seul Contre Tous). Door het gebruiken van zulke criteria kun je ook absoluut niet verder discussieren over de kwaliteit van een film jammer genoeg. Uiteindelijk kun je een film over nazi's ook afkraken omdat het hoofdpersonage er extreme overtuigingen op na houdt terwijl je die overtuigingen verfoeit. Kan en mag natuurlijk, maar persoonlijk vind ik dat niet geheel fair. Zo las ik pas een post van iemand bij een film, waarin kritiek geuit werd op het feit dat er een oude gammele auto door een mooi in beeld gebrachte omgeving reed (ipv een nieuwe Mercedes?).. "tsja".. denk ik dan. Heeft het uberhaupt zin om dan nog te discussieren over zo'n film? Ik vind de boxershort van Bruce Willis in Die Hard ook niet mooi eigenlijk.

avatar van gemaster
Het zal allemaal best goed geacteerd zijn, maar als ik me erger aan het personage dan wordt het plezier waarmee ik naar de film kijk minder. Dat lijkt me toch echt het criterium voor het uitdelen van sterren.

Diesel
Groots meesterwerk met een bovennatuurlijk briljant script. Had ook niet anders verwacht van Billy Wilder.

We didn't need dialogue. We had faces!

jordybeukeboom schreef:

- Als Norma in bed ligt na haar zelfmoordpoging speelt het orkest het Wilhelmus, heel apart

Je bedoelt denk ik Auld Lang Syne, wat ze in Amerika altijd met nieuwjaar spelen/zingen.

Op die tonen zong Hazes ook 'Wij houden van Oranje', ik denk dat je dat bedoelt.

avatar van Chr.s
Fantastische film! Een super verhaal en fantastische acteerprestaties. Mijn eerste Wilder, zeker niet de laatste.

avatar van Mac Hammer Fan
Een heerlijk nostalgische prent met talloze referenties naar klassieke cinema. Maar persoonlijk vind ik Billy Wilder's FEDORA nog iets impressionanter. Jammer dat deze film nog niet op DVD te krijgen is.
Hoe dan ook, SUNSET BLVD is een klassieker die bij mij nog lang zal blijven nazinderen. Een ware ode aan Hollywood.
Zeker 4,5 sterren.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Erg indrukwekkende film met uitstekende acteerprestaties.

Gloria Swanson speelt fenomenaal, vooral tegen het einde (als mevrouw Desmond langzamerhand écht gek begint te worden) laat Swanson zich van haar beste kant zien. William Holden speelt ook ontzettend sterk en verzorgt de film ook van een erg amusante voice-over. Verder ook goede rollen voor Erich von Stroheim en Nancy Olson.

Daarnaast weet het verhaal van Sunset Blv. geen minuut te vervelen en ook zijn de personages erg goed uitgewerkt. Had hiervoor alleen Double Indemnity van Wilder gezien (die me tevens net zo goed bevallen is) en ik hoop nog veel meesterwerken van deze man te zien!

4 dikke sterren.

avatar van otherfool
Viel me na alle loftuigingen toch een beetje tegen. Het verhaal is wel sterk en Swanson is geweldig, maar de film is toch ietwat te langdradig. Wel goed, maar niet geweldig bijzonder.

3,5*.

avatar van Naomi Watts
Weer een Wilder gezien en wat een ontzettende goede film. Sterk acteerwerk, vooral Swanson speelt geweldig, een heerlijke perfecte sarcastische voice over en het script is niet minder dan geniaal. Dikke 4,5* voorlopig maar zeker een film die ik nog vaker ga zien.

Best een fascinerende film. Goed geacteerd en interessante dialogen. 3,5*

avatar van BenicioDelToro
Geweldig! Superlatieven komen tekort om deze film te beschrijven. Ten eerste al het briljante script, waarin - voor het eerst - de filmwereld van Hollywood fel bekritiseerd wordt. Ten tweede het fantastische acteerwerk van Holden (sowieso een held van mij overigens), Swanson, Von Stroheim en Olson. Ten derde de sublieme cynische voice-over die hier geheel op zijn plaats is en zijn tijd ver vooruit was. Tenslotte nog de ontelbare 'knipoogjes' naar de werkelijkheid die in deze film verborgen zitten.

Een van Billy wilder zijn beste, misschien wel zijn beste.

avatar van boerenpummel
Vond het niet zo geweldig. Het verhaal is zeer origineel, zeker voor die tijd en ook het acteerwerk is zeer goed, maar ik kon me niet inleven in de personages. Het einde film is wel mooi gevonden.

avatar van ToNe
boerenpummel schreef:
Het verhaal is zeer origineel, zeker voor die tijd

Dus het is uitzonderlijk dat een verhaal dat 56 jaar oud is zeer orgineel blijkt te zijn?

Is het dan niet paradoxaal dat de maatstaf van originaliteit (of het nu oorsprong, introductie of nieuwigheid is) in de tegenwoordige tijd ligt?

Lijkt het dan niet logischer dat de meeste verhalen, die volgden na deze voor die tijd zeer origineel blijkende verhalen (en het zijn er veel), gewoon minder origineel zijn?

avatar van Pieter Montana
Weet iemand al meer over dit?

Sunset Boulevard (2010) - imdb.com

avatar van Naomi Watts
Lijkt mij weer de zoveelste onnodige remake uit Hollywood. Waarom zo'n pareltje gaan verkrachten, waar ze het lef vandaan halen.