Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Sunset Blvd. (1950)

Alternatieve titel: Sunset Boulevard

Drama / Film noir

geregisseerd door Billy Wilder
met William Holden, Gloria Swanson en Erich von Stroheim

Joe Gillis, een filmschrijver die bankroet is, verstopt zich voor zijn schuldeisers in de garage van een landhuis dat er verlaten uit ziet. Het huis blijkt echter de woning te zijn van Norma Desmond, een gepensioneerde filmster. Joe trekt bij haar in, en probeert tegelijkertijd Norma's hopeloze "comeback"-screenplay te herschrijven. Weken gaan er voorbij, en Joe raakt steeds meer afgezonderd van de buitenwereld.

avatar van Wolkenmeter
Schitterende filmklassieker met een script zoals ze dat vandaag niet meer kunnen schrijven

Ik kan één ding zeggen over deze film: schitterend!

monsieur psycho, probeer 'greed' eens. film uit 1925 van erich von stroheim, de butler uit sunset blvd.

avatar van Jordy
Vond het einde echt meesterlijk, maar verder had ik er meer van verwacht

neo (crew)
idd dat einde was meesterlijk,net als de rest van de film trouwens.prachtige rolbezetting en een geweldig script.5 sterren

William Holden is fantastisch en de voice over is heerlijk sarcastisch (a la American Beauty). De hoofdrolspeelster begon me op een gegeven moment knap te irriteren. Een tijdje naar een hysterische vrouw kijken is leuk, maar dit was een beetje teveel van hetzelfde. Goed begin en goed einde. Daar tussenin ietwat langdraderig. 3,5*

avatar van Goodfella
Erg goed geacteerd, idd leuke voice-over, geweldige flashback structuur, en een mooi, dramatisch verhaal. Terecht een klassieker. (dat betekent bij mij niet direct 5 sterren trouwens... )

Een klassieker, ben ik met je eens, maar ja dat is gewoon een feit.. Mar ik ben het met kappeuter eens dat Gloria Swanson op je zenuwen begint te werken..
Desondanks toch een toppertje!

Ontzettend goeie film. Erg mooi verhaal. Een goede cast en een mooi verhaal. 4*

avatar van Ramon K
Mooie klassieker. Ik heb genoten van de meeslepende vertelwijze, de sterke rollen van Swanson en Holden, de prachtige zwart/wit-beelden, de mooie camerastandpunten (het begon al meteen goed met een shot vanaf de bodem van het zwembad), de intense dramatiek en de cynische, vlotte voice-over. 4 sterren

avatar van ToNe
Mooie film.
Het zat vol met prachtige scenes.

een pijnlijk stuk was toen de oude regisseur tegen Hogeye roept dat hij de spots weer moet gaan schijnen naar waar ze 'horen'.
vanaf dat punt denk je, au, dat gaat niet meer goed komen.

als ze de slotscene in focus hadden gehouden, dan was het resultaat één van de angstaanjagende beelden, die je altijd zouden bijblijven.
ik kreeg gewoon kippenvel van de close-up van Norma...brrr

avatar van titan
Nadat ik deze film gisteren op dvd heb gezien heb ik ook gelijk maar even de als extra bijgevoegde documentaire bekeken. Je gaat je dan toch ernstig afvragen hoever feiten en fictie nou uit elkaar liggen.

Wat blijkt: Voor Gloria Swanson (Norma Desmond) was dit haar comeback-film. Ze had 9 jaar niet meer in een film gespeeld. Haar hoogtijdagen lagen in het tijdperk van de stomme film. Een van de films waarin ze speelde is Queen Kelly, een film geregisseerd door Erich von Stroheim (inderdaad, de man die de rol van de butler speelt die vroeger films met Norma Desmond maakte!). In de film heeft Norma een bridgeclubje. De acteurs die de leden van dit clubje spelen zijn allemaal sterren uit de gouden tijd van de stomme film (o.a. Buster Keaton), die ten tijde van de opname van deze film al over hun hoogtepunt heen waren.

avatar van De Knip
Nou, oude films, tenminste die algemeen hooggewaardeerd worden, vind ik vaak ook mooi. Echter, deze film viel me echt tegen: de film is geenzins verrassend, er ontwikkeld zich nauwelijks iets; je weet precies wat er gaat gebeuren...
Gloria Swanson's rol is gewoonweg irritant.
Absoluut niet mijn film. Al die melancholie in de film werkte bij mij op mn zenuwen.
Eigenlijk kan ik deze film het best als volgt omschrijven: Wat er zich tussen de eerste en de laatste scene afspeelde wekte nou niet echt mijn interesse op.

*1/2

Ik vond Some Like It Hot van Wilder vele keren leuker. Maar Sunset Blvd. is misschien ook geen echte komedie maar een 'aanklacht', haha!
Nee, ik kreeg niet echt hoogte van de film. Dat lag 'm trouwens niet (zoals bij veel mensen) aan Gloria Swanson - ik vond het juist meesterlijk hoe zij zich constant op die manier gedroeg zoals ik me kan voorstellen dat het voor een geluidloze film goed uitkomt: grote ogen, grote gebaren, grote emoties, etc. Dat maakte haar ook zo'n tragisch karakter. Trouwens ook wel herkenbaar. Ik ken wel meer van die - om het hard te zeggen - 'uitgerangeerden' die dat niet willen accepteren. Maar goed, de waardering van een film laten afhangen de realiteitswaarde van z'n personages is natuurlijk gevaarlijk en dat zal ik dus niet doen.
Ik wilde deze film al jaren zien en na een uitgebreid artikel erover in de krant, ben ik 'm eindelijk gaan zien.
Grunberg (de schrijver v.h. artikel) vermeldde over een voorvertoning van de film waarbij het publiek zo vreselijk moest lachen dat Wilder teleurgesteld het theater uitliep. Gek genoeg had ik daar juist behoefte aan, aan heel hard lachen. Maar zo'n film was het ook weer niet. Misschien is het een film die moet rijpen ofzo.
Het probleem zat 'm een beetje in de voice-over. Een ad remmer en cynischer en alwetender voice-over dan die van Gillis zal ik van mijn levensdagen denk ik niet vinden. Het zat de emotie in de weg, is mijn gok.
Tevens vermeldde het script (dat ik ook gelijk maar even gelezen heb) talloze details die me bij het twee keer kijken niet waren opgevallen. Sunset Blvd. is derhalve misschien zo'n film die ik op groot scherm moet zien. Daar worden films niet voor niets op gemaakt.
Ik heb dus geen idee nog hoeveel sterretjes ik deze film moet toekennen. Ik zie de klassieker-status wel (waaraan zie je dat dan, Renske?). Maar net als Goodfella ooit zei, is dat geen reden om 'm dan maar automatisch het hoogste aantal sterretjes te geven.

Zalig goed, op meesterlijke wijze wordt hier de waanzin van het hollywood-bestaan getoond. De decadentie, de ontvreemding van de realiteit, de isolatie, ....
Zeer triestig eigenlijk, vooral als je weet dat het allemaal echt gebeurt in hollywood, de hoogmoed, de wanhopigheid om in de kijker te staan, ... zeer actueel.

Ook filmtechnisch prachtige scenes, en de muziek die wonderwel bijdraagt tot het melodramatische, je voelt de tragedie werkelijk aankomen.

avatar van Mug
Mug
Gloria Swanson spettert van het doek/scherm. Theatraal en (euh) spookachtig. Werelds.

Stijlvolle film. Er wordt een donkere sfeer neergezet van Hollywood, en ik kan me voorstellen dat deze film destijds behoorlijk wat stof deed opwaaien.
Heb genoten van het karakter van Holden met zijn grappige, cynische one-liners. Heel iets anders dan zijn rol in "Kwai", die ik onlangs ook zag. Verder vond ik Swanson ook heel erg goed, perfect haar rol neer gezet, ik irriteerde me er helemaal niet aan.
Het enige minpunt is eigenlijk het verhaal, dat ik helaas niet boeiend genoeg vond om een hele film te dragen. Al met al een 3,5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Onlangs kwam ik op de chat tot de conclusie dat ik pas een film van Billy Wilder had gezien (Double Idemnity). Hoogste tijd voor een tweede vond ik.

Ook dit was weer heerlijk. Sommige mensen vinden voice overs vervelend. Ik heb er, mits goed gebruikt, een zwak voor. Zeker in oudere films. Ook hier genoot ik erg van het scherpe, wat cynische toontje. Ik vond Swanson en Holden prachtig. En het einde erg, erg goed. En Wilder is heerlijk in het neerzetten van sfeer.

Een messcherpe, fascinerende, gedurfde film.

avatar van bioscoopzaal
Mijn eerste echte kennismaking met het werk van Billy Wilder, en tot mijn oprechte verbazing heb ik er meteen een favoriete film bij. Jongens, wat heb ik hier ongelofelijk van genoten.

5 sterren.

FisherKing
bioscoopzaal schreef:
Mijn eerste echte kennismaking met het werk van Billy Wilder.

Dan heb jij nog HEEL veel moois in het verschiet. Briljant regisseur wiens hoofddoel het was om de mensen te amuseren met film, en met goede scripts. Als scenarioschrijver begonnen, maar noodgedwongen regisseur geworden omdat de studio's zijn scenario-werk zo verknalden.

avatar van bioscoopzaal
Daar had ik inderdaad al wat van gehoord. Bij het doorzoeken van Wilders filmografie kwam ik tot de ontdekking dat ik ook Irma La Douce al had gezien, maar die heeft niet zo enorm veel indruk gemaakt. Ik weet nog wel dat ik hem best vermakelijk vond.

De volgende Wilder op m'n lijstje is voorlopig Double Indemnity. Ben benieuwd.

avatar van Tomtommer
":o"
Erg knap! Acteerprestaties, verhaal, de onthullingen en bovenal de butler vertolking is fascinerend!

avatar van poko
starbright boy schreef:

De voice over is hier erg leuk, maar volgens mij opzettelijk over-done. De film is een satire op Hollywood. Norma Desmond vertegenwoordigt het oude Hollywood, en zij wordt door Gloria Swanson met veel pathos gespeeld als in een stomme film. Joe Gillis vertegenwoordigt het 'moderne' Hollywood, en zijn karakter beantwoordt aan de stereotypen van de film-noir, destijds hét genre in Hollywood. Daar hoort ook de cynische voice-over bij.

Leuk is ook dat Sunset Blvd. voor GLoria Swanson zelf ook een mislukte come-back poging was, en Erich von Stroheim echt een veelbelovend regisseur in het tijdperk van de stomme film...

Sunset Blvd. is in ieder geval een fantastische film, een heel dik verdiende 4,5* van mij.

6 t/m 9 april in het Filmmuseum! Misschien iets voor een meeting?

avatar van jordybeukeboom
Mooie film met scherpe dialogen/teksten en komische en boeiende scenes. Nog wat opmerkingen:

- Als Norma in bed ligt na haar zelfmoordpoging speelt het orkest het Wilhelmus, heel apart
- Een scene die mij echt een glimlach bezorgde was die als Art Joe introduceert op het feest. Beetje ouwe jongens krentenbrood
- Nancy Olson is prachtig, net als de ontluikende verliefdheid tussen haar en Joe en het afhouden van Joe

Ik vind het wel jammer dat Joe zo praktisch doet door Nancy de deur te wijzen en haar richting Art te sturen, terwijl hij zelf ook erg gek op haar is. Laten we het houden op goedheid van Joe voor zijn vriend Art

4 sterren

avatar van Pacino88
Ik hoor toch niemand over het feit dat je in het begin al weet hoe de film al afloopt,wat ik toch wel een domper vond,hoewel het altijd leuk is om te zien hoe het wordt gebracht,uiteraard.Maar deze film kon me toch niet de hele speelduur boeien,wat me wel weer uitstekend lukte bij Stalag 17 en Some like it hot.Acteerwerk was ok,maar verhaal boeide niet echt,weinig wendingen.
ok,een paar dan, bijv. dat Max haar eerste man bleek te zijn en haar films regisseerde,en hij wilt haar nooit teleurstellen
Er zaten wel wat goede dialogen bij en over het einde valt nog veel te praten,wat hierbij positief is.
Goeie karakter uitdieping is er wel.

Voor nu 3,5*
Zal hem volgend jaar wel eens herzien.

Prachtige film met een geweldige rol van Gloria Swanson.
Vooral leuk dat er veel echte dingen doorheen geweven zijn. zoals:

- Gloria swanson die "Queen Kelly" kijkt.
- Keaton en ander afgevallen sterren die kaart spelen.
- Cecille B de Mille die ook nog effe een rol speelt.
- Erich von Stroheim die vroeger een bekende reggiseur was met gloria swanson als grote ster.

trouwens ook hele mooie muziek van Frans Waxman.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Er komt ook van deze film een remake of anders gezegd: de op deze film gebaseerde musical wordt verfilmd.

avatar van Bonemans
Poeh, indrukwekkend zeg!

Vooral geweldige castingwerk. Swanson natuurlijk, maar ook de butler, regisseur, ex-man is spetterend in al zijn soberheid.

Het einde is kippenvel!

4 sterren!