Transamerica (2005)

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Duncan Tucker
met Felicity Huffman, Kevin Zegers en Fionnula Flanagan

Bree is een conservatieve transseksueel. Ze werkt hard en spaart elke cent om de laatste operatie te kunnen betalen, die van haar eindelijk een echte vrouw zal maken. Dan krijgt ze een telefoontje van een zekere Toby, die haar zoon blijkt te zijn, veroorzaakt door een onhandig avontuurtje. Toby blijkt ook nog eens in de gevangenis te zitten in New York. Bree gaat op aanraden van haar therapeute dan toch maar naar New York om haar zoon op te halen. Deze heeft geen enkel idee hoe de vork in de steel zit en Bree besluit dat voorlopig maar zo te houden.

Roadmovies zijn veelal vrolijk en leuk, 'Transamerica' is tenminste de helft daarvan. Felicity Huffman speelt geweldig en geloofwaardig. Het verhaal is veruit interessanter dan ik de afgelopen dagen heb gezien. De film is goed gemaakt en zeker interessant!

4.0

avatar van weaselweasel
Origineel verhaal, en verrassend goed uitgewerkt!
Verder sterk acteerwerk van Felicity Huffman.

avatar van Hectometerpaal
AmazingPP schreef:
Ik vond dit een prachtige film. Nergens een valse emotie te bekennen, dus zo uit het leven gegrepen. Felicity laat even zien dat ze ook nog iets anders kan dan een Desperate Housewive spelen. Tjonge, wat een knappe rol! Ook heb ik erg genoten van de moeder van Bree, een heerlijk irritant en fout wijf. De zus van Bree maakt de briljante opmerking: We lijken heel gelukkig, maar dat zijn we niet. Ach, voor hoevelen geldt dit in deze materialistische wereld?? 4,5*.

Sluit perfect aan bij mijn mening!
Ik ben wel ietsjes zuiniger met mijn sterretjes...

avatar van VierkanteOogjes
Prachtige film, heb anderhalf uur genoten. Hier hou ik van.

confucius
De heruitvinding van een verloren gewaande Griekse Tragedie!
Film met een grote F. Heel speciaal. Het hééft iets, maar kan niet precies zeggen wat dat is. Is het de sfeer? Het thema? ´t Is een melange van ongeloof en realisme met daarrond een web van dramatiek en radeloosheid. Ook ontdekte ik een vleugje humor! Prikkelende humor met een verbrand laagje synisme weliswaar.
Alle acteurs - velen ervan komen mij bekend voor - spelen hun rol met overgave en zonder overdrijving, zeer zeer herkenbaar allemaal en actueel.
Een bekend citaat van Confucius uit het jaar 551 BC luidt als volgt:
' Alle mensen zijn hetzelfde. Het zijn slechts hun gebruiken die verschillen.'
En zo is het nog steeds heden ten dage. Vier (4) gouden sterren. (en dan hou ik mij nog in).
Een film die kleeft.

avatar van Co Jackso
Transamerica is wel een aardige film. Het concept van de film is best origineel en ook is het acteren van een behoorlijk niveau. Toch viel de film mij op een aantal punten wat tegen. Voornamelijk dat de film vol is met cliché momenten die in vrijwel iedere roadmovie zitten en dat zich vervolgens doorzet tot het einde. Verder voelde ik niets voor de beide hoofdpersonen. Ze bleven voor mij zeer afstandelijk, wat de film duidelijk niet ten goede komt. Ook is het visueel matig te noemen.

avatar van nightbreed
Mooie sfeervolle film met goed acteerwerk en een goed script.
Het 'foute' einde vond ik ook erg sterk.

avatar van eefke123
origineel en apart kun je deze film zeker noemen
ik had totaal geen hoge verwachtingen bij deze film maar hij viel best goed mee.

avatar van missl
Soms wel een beetje langdradig en voorspelbaar, neemt niet weg dat het een leuk verhaal is die je 1,5 uur geinteresseerd houdt.

avatar van Rancid
Een zeer origineel en prachtig verhaal. Een ijzersterke rol van Huffman, mooie amerikaanse landschappen en lekkere zwarte en droge humor. Ik heb genoten.

Ik had helemaal geen verwachtingen m.b.t. deze film maar wat heb ik genoten. Voor alles van Felicity Huffman, wat een actrice, maar ook van Kevin Zegers en nog wat leuke bijrollen. Het prachtige Amerikaanse landschap, de humor en het groot en klein menselijk leed. En gelukkig geen des Hollywood maar een meer realistisch einde dat me toch deed glimlachen.

rose
Prachtige film. Als je niet beter zou weten, zou je idd denken dat je naar een man aan het kijken was. Erg goed gedaan!

avatar van Near_Dark
Bijna had ik hem afgezet.....
Ik kon er écht niet inkomen....maar w817 ?
Hold your horses !!
Een goeie 40 minuten in de film, wanneer Bree & Toby arriveren
op die bijeenkomst van verbouwde vrouwen
, was ik plots helemaal mee !

Vanaf dan begon ik écht mee te voelen met de personages en vond ik het een bangelijk goeie film !

Ik dacht even dat ik mijn vertrouwen in films aan't verliezen was, maar deze heeft nogmaals bevestigd waarom ik filmfan ben.

Een dikke 8/10, topklasse

Filmsite : http://www.bacfilms.com/sit...

avatar van jikamajoja
In het begin vond ik de film maar niets. Ik kon er moeilijk inkomen, en wilde hem afzetten. Ik ben blijven kijken en moet zeggen dat de film toch nog meeviel. Felicity Hufmann (bekend van Desperated Housewives) die de hoofdrol vertolkt in deze film, is fenomenaal.

Redelijk sterke roadmovie, die helaas nooit echt geweldig wil worden. De film is behoorlijk mooi in beeld gebracht, echt bijzonder is het niet. Muziek was redelijk stemmig, toch zoog het me niet de film in. Film was zo nu en dan best geestig, echt grappig werd ie niet. Drama werkte soms, echt overtuigd was ik niet. En dat is wel een beetje het verhaal van deze film.

Op papier is het een opmerkelijke film, maar uiteindelijk is dit ook gewoon een vrij gangbare roadmovie over een moeder/vader die zijn/haar zoon leert kennen. De transseksualiteit, maakt hierin verder nauwelijks uit en dient eigenlijk alleen als verhoging van de drempel. Het had ook kunnen gaan om een vader die net uit de gevangenis kwam. Toch zijn het de worsteling met de eigen seksualiteit en een aantal vrij expliciete scenes die deze film anders maken dan andere roadmovies.

Maar wat deze film echt bijzonder maakt is Felicity Huffman. Ten eerste dacht ik echt dat het een vent was. De volgende verdienste is dat het een vrij ingetogen rol is en Huffman laat zich niet verleiden tot overdreven spel. Tot slot brengt zij perfect de maniertjes over van iemand die heel erg zijn best om vrouwelijk te zijn. Echt heel knap.

3,5 sterren verdient deze film wel. Door al dat gefeest omtrent het voetbal was ik eigenlijk te moe voor een film, maar Transamerica wist me wakker te houden.

avatar van rep_robert
Sluit me aan bij mister blonde.

Transamerica is ondanks het onderwerp een redelijk standaard filmpje, wat niet wegneemt dat het mooi en ingetogen in beeld is gebracht. De roadtrip is een leuke kennismaking van de fenomenabele Huffman met de zoon die ze nooit heeft gekend, gespeeld door een sterke Zegers.
De transseksualiteit is eigenlijk maar een bijzaak, ondanks de vele problemen die Bree hierdoor ondervindt. Is dat erg? Nee, niet bepaald. Transamerica blijft een mooi drama/roadmovie dat dankzij de sterke cast en en mooie plaatjes blijft boeien.

"We all looks much happier than we really are."

Mooi rustiek filmpje met twee perfect gecaste hoofdrolspelers. In het midden zakt het echter een beetje in elkaar, Op het moment dat hun auto gestolen wordt en ze met Calvin op stap gaan verloor ik m'n interesse een beetje.

Het was ook even wennen aan Felicity's diepere stem, maar eens dat je dat gewoon bent merk je dat ze alweer een fantastische prestatie neerzet. Flannagan was eerst een verschrikking als de overdreven perfect mom-karikatuur, maar ook hier is ze weer erg goed. Sterke scène ook, de eerste confrontatie met haar ouders. En Carrie Preston had ook een leuk bijrolletje als Huffman's zus (voor de 2de keer al, nadien ook in Desperate Housewives).

Mooie film over het transseksuele, de façade en de confrontaties die (in dit geval) ermee gepaard gaan, ingepakt als een vlot uitkijkende roadmovie.

avatar van Elineloves
'' My body may be a work-in-progress, but there is nothing wrong with my soul. ''

Ik blijf een zwak houden voor deze film. Sowieso omdat 'mijn' Desperate Housewiveje er in speelt, en ook omdat Kevin Zegers ontiegelijk knap is... maar het hele verhaal is gewoon aandoenlijk. Erg mooi om de opbloeiende relatie tussen deze twee te zien, en dat het niet altijd even gemakkelijk gaat.. De chemie is ook overduidelijk aanwezig en dat maakt het zo prettig om naar te kijken.

Het verhaal voelt nergens geforceerd of onecht aan. Echt fantastisch hoe Felicity deze rol weet neer te zetten, dan moet je toch veel zelfvertrouwen hebben. Zo kwetsbaar maar toch zo zelfverzekerd.. schitterend.

De empathie die je voelt voor beide partijen blijft aanhouden, je begrijpt ze alle twee en ook de 'slechtere' eigenschappen neem je voor lief.

Schitterende beelden van de landschappen, een heerlijke feelgoed roadmovie die je meesleept, en stiekem toch wel een beetje blij maakt dat jouw vader niet plots een vrouw blijkt te zijn, het zou je maar gebeuren....

avatar van Skrean
Lekker droge humor, de (man) vrouw speelt bijzonder goed. Veel komische situaties. Heerlijke roadmovie met omgevingsshots en goede soundtrack.

avatar van Donkerwoud
Fijne indie, met een leuke rol voor Felicity Huffman als drag queen.

^^dat laatste zal de transseksuele gemeenschap je niet in dank afnemen

Er is een verschil tussen drag queens (kleden en gedragen zoals het andere geslacht) en transseksuelen (voelen zoals het andere geslacht), soms in kleine nuances, maar in deze film toch wel een groot verschil.

avatar van TimZor
Co Jackso schreef:

Hier sluit ik me bij aan en geef een nipte voldoende wat mede komt door het geweldige acteerwerk !

avatar van Donkerwoud
Musicer schreef:
^^dat laatste zal de transseksuele gemeenschap je niet in dank afnemen

Ik dacht dat het moment dat ik het opschreef, maar ik was te lui om het te veranderen.

Uitstekende tragikomische road-movie waarin vader en zoon elkaar leren kennen zonder dat de zoon weet dat het zijn vader is en ook zonder dat hij weet zijn vader een transsexueel is. De relatie tussen de twee, hoe verknipt ook, is geheel geloofwaardig. En dat is een pluspunt. Een ander pluspunt is de bijzondere en ook moedige van rol Felicity Huffman waar de film toch wel bij valt of staat. Haar intonatie is op het begin wat irritant, maar hoort gewoon bij het personage. Verder zijn de scenes met de oma hilarisch.

avatar van nadrin
grappig en goed geacteerd.
alleen kon het verhaal mij niet boeien

avatar van Ton Paulusse
Mooie film voor een zondagavond. Felicity Huffman inderdaad in een geweldige rol.

avatar van Awake78
Prima film.

Super geacteerd, mooi verhaal en lekker sfeertje bij de beelden. Heb hier maar weinig op aan te merken. Vond het verhaal ook goed in elkaar steken. Moest in het begin wel even nadenken; was ze nou man die vrouw wil worden of vice versa.
Film heeft ook z'n komische momentjes en dan weer z'n dramatische, maar vliegt nergens uit de bocht. Soms alleen een ietwat toevallig momentje (als ze aankomen in die jongen z'n geboortestadje en dat ze toevallig iemand tegenkomen die hem goed kent en in huis neemt bijvoorbeeld, maar nog wel meer frons-gebeurtenisjes).

Verder niets dan lof. Wil hem nog wel een keer zien.

De regisseur ziet transseksuelen als normale mensen, die net als iedereen op zoek zijn naar geluk. Daarnaast lijkt dit hoogwaardige, prachtige, smaakvolle drama (ook grappige roadfilm), die het daarnaast moet hebben van de geloofwaardigheid van de cast, een smeltkroes van culturen. De film is niet belerend, noch verzandt ie in sentimentaliteit; de regisseur heeft een goede balans gevonden tussen gratie en grap. Echter de kracht ligt vooral in de relaties tussen de hoofdpersonen onderling.

avatar van K. V.
Wat een leuke film. Het genre balanceert tussen drama en komedie en de humor kom me zeker bekoren. Ze konden er een belachelijke of zelfs een melige film van maken, maar dit hebben ze gelukkig niet gedaan.
Een originele roadmovie met een Felicity Huffman die een totaal andere rol speelt dan in Desperate Housewives (ook een veel zwaardere stem trouwens). Ze doet dit dan ook heel overtuigend .
Wie een film met een origineel verhaal/thema wil zien, komt hier zeker aan z'n trekken.
Een aanrader.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een roadmovie over een transseksueel. Hoe kan dit boeiend genoeg zijn, vroeg ik me af. En vervalt het niet in een karikatuur of in een kitscherige komedie stijl Almodóvar... De makers zetten gelukkig het hoofdpersonage centraal, in die zin dat we ook als kijker kennis maken met Bree als persoon en haar problemen. En niet zo zeer een algemeen issue over hoe de maatschappij omgaat met transseksuelen. Het is een mooie persoonlijke film geworden. Als roadmovie is het misschien wat voorspelbaar, maar evengoed wordt heel veel goed gemaakt door de prachtige vertolkingen van vooral Felicity Huffman, maar toch ook wel Kevin Zegers. Enorm respect voor Huffman in deze rol. Een schande dat ze geen Oscar won (die trouwens naar Reese Witherspoon ging in Walk the line).

De film is geen veralgemening geworden van transseksualiteit, maar een persoonlijk portret. En dat maakt de film zo goed. Echt van genoten en ook al zijn er weinig verrassingen in het verhaal zelf, is het verloop boeiend genoeg. Knappe film!

avatar van Thomas83
Erg mooi breekbaar spel van Huffman. Ook af en toe gewoon een erg grappige film. De niet overdreven zware toon werkt goed voor dit zware onderwerp. Het verhaaltje rondom de zoon (leuk gespeeld door Zegers) is wel wat geforceerd, maar slechts een middel om meer te vertellen over Bree. Verrassend wel dat op het einde de zoon gewoon porno-acteur is geworden. Misschien een wat al te sterke uitwerking van de boodschap van acceptatie, maar het is wel verfrissend en beter dan als de acceptatie heel makkelijk was gekomen van Brees ouders.

Mooie rol trouwens ook van Flanagan. En een goede keuze om deze rol wel klein te houden. Anders had ze met teveel scènes aan de haal kunnen gaan. 3.5*.

Lee92
Al een oude film, maar toch maar eens gekeken. Ik begrijp werkelijk niet waar iedereen zo'n hoge score voor geeft. Felicty Huffman, weer typisch American shit. Een vrouw die een man speelt die vrouw wil worden. Zo'n serieus onderwerp als dit, mag best een tintje komedy in zich hebben, maar dit is VOLLEDIGE ONZIN! Ik ken van ZEER dichtbij de gang van zaken omtrent mensen die transsexueel of transgender zijn en geloof me; de meesten schrikken zich rot en janken van ellende.
Hoe kan je zo'n Amerikaanse film nog een beetje geloofwaardig over laten komen, als je weet dat tot op de huidige dag, dit soort mensen vooral door de vooringenomen Amerikaanse opvattingen over deze mensen, nog steeds nauwelijks geaccepteerd wordt. Mensen die zo vertrapt en vernederd worden, dar 30 % van hen zelfmoord pleegt! Is het nou nog steeds een 'leuke en goed geacteerde film' die je hebt gezien? De meest verachtelijke rol die Felicty Huffman ooit gespeeld heeft!