Zatôichi (2003)

Japan
Actie / Drama

geregisseerd door Takeshi Kitano
met Takeshi Kitano, Tadanobu Asano en Yûko Daike

Japan in de 19e eeuw. Zatoichi is een blinde zwerver die leeft van het gokken en het geven van massages. Maar deze onopvallende man is eveneens een meester in het zwaardvechten. Zatoichi is bliksemsnel en uiterst doelgericht. Als hij in een bergdorpje aankomt, merkt hij dat het hele dorp geterroriseerd wordt door de bende van Ginzo. Wie Ginzo in de weg durft te staan, wordt onherroepelijk uitgeschakeld. Aangezien Ginzo de ronin Hattori heeft ingehuurd, gebeurt het opruimen van de niet-eensgezinden snel en doeltreffend. Maar als Zatoichi de bende van Ginzo tegen het lijf loopt, wordt een bloedbad onvermijdelijk...

avatar van james_cameron
Herzien, maar eigenlijk best wel een tegenvaller. De film is traag en flauw, met veel doelloze prietpraat en niet bijster interessante personages. In de korte maar heftige gevechtsscenes komt de film sporadisch tot leven, maar de toevoeging van flinke hoeveelheden cgi-nepbloed is een slechte keuze geweest. Alles ziet er hierdoor nepperig en lelijk uit, wat de impact van de gevechtsscenes compleet teniet doet. Jammer, want met een meer serieuze en visueel sterkere aanpak had dit best iets kunnen worden.

avatar van Leland Palmer
Takeshi Kitano, dat was alweer een tijdje geleden. Binnenkort 'Sonatine' eindelijk maar eens herzien, dat blijft mijn favoriete prent van de beste man. Dit weekend deze 'Zatôichi', na lang wachten, maar eens opgezet. Prima film. Vooral qua humor zit het wel goed, heb weer een paar keer best kunnen lachen om alle droge figuren die Kitano weer op laat draven. Verder vermaakt deze prent goed. Het einde, met dat dansen op die boutmuziek had Kitano er wat mij betreft wel uit kunnen laten. Toch een zeer stijlvolle prent, met mooie settings. Het vele CGI bloed lijkt soms wel nergens op. Maar oké, prima film. Voldoende.

avatar van 93.9
Grappige scenes die gassies die aan het uuhh ja hakken waren.
Verder mwaaa leuke gevechten, maar echt super vind ik het niet..

avatar van Filmkriebel
Veel folklore in Zatoichi, en Kitano brengt heel wat bedwelmende muziek en dans in deze film, die wel een oude volksvertelling lijkt over een blinde zwaardvechter. Veel diepgang heeft de film niet en het plot is nogal wankel; over Zatoichi zelf kom je nauwelijk iets te weten, behalve dat hij flitsend snel is met zijn zwaard. De humor is sterk aanwezig en best genietbaar: de dorpsidioot, de gokbuddy van Zatoichi die combat lessen geeft... . En zo heb je een klassiek verhaal dat qua regie buiten de lijntjes kleurt en bovendien met een hoge amusementsfactor uitpakt. Heel fijn.

Fijn herziening.

Erg eigenlijk dat ik in die 16 jaar nog geen enkele andere Zatoichi films gezien heb, er zijn er namelijk genoeg. Maar met reeksen als deze probeer ik ze toch in volgorde te kijken, wat wil zeggen dat ik moet starten in een tijdperk dat mij niet zo ligt. Bond heeft een soortgelijk probleem.

Soit, maakt niet zoveel uit, want hoewel Kitano zich netjes binnen de franchise nestelt, is dit toch ook wel een film die duidelijk van een regisseur met visie komt. De komische stukjes, maar vooral de muzikale stukken, zijn scenes die je (denk ik) niet in de originele reeks zal terugvinden.

Verder is er Kitano zelf natuurlijk, die mooi de balans opzoekt tussen het personage en z'n eigen typische acteerstijl. Kitano's Zatoichi blijft een film met een erg eigen identiteit, die toch ook weer niet al te veel afwijkt van het typischere genrewerk. Een erg fijne oefening in balans die ook 16 jaar later nog steeds veel filmvreugde uitstraalt.

4.0* en een uitgebreide review