The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert (1994)

Australië / Verenigd Koninkrijk
Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Stephan Elliott
met Guy Pearce, Terence Stamp en Hugo Weaving

Drie showgirls - twee travestieten en één transseksueel- uit Sydney zijn het leven in de grote stad beu. Het drietal besluit een uitnodiging aan te nemen voor een optreden in Alice Springs, midden in de woestijn. In hun oude bus, Priscilla gedoopt, beginnen zij aan een reis vol komische, bizarre en gevaarlijke avonturen.

film vol humor en hilarische maar ook serieuze momenten.
ik heb hem zeker al 10 keer gezien en hij verveelt nog steeds geen minuut.
heerlijke humor

avatar van bjerik76
een paar leuke kostuums.
Er gebeurt verder niet echt heel veel dramatische dingen.
Er word leuk geacteerd, maar het verhaal was erg matig en luchtig.
Ik moest het meest lachen om de naam van het hondje wat ze onderweg tegen kwamen.

avatar van Flat Eric
Een fijne roadtrip met de nodige dosis zelfspot, humor en drama. In combinatie met de fraaie Australische vergezichten van de outback en de overdreven hysterische kostuums blijft dit toch wel een erg leuke film.
Ik werd er vrolijk van.

avatar van 606
Verhoogt, na 2de kijk beurt nog steeds immens genoten en gelachen.

HALVE TAMME.

avatar van Jawaddedadde
Heerlijk filmpje.

Gortdroge komedie (This is an ABBA-turd? ) waarin twee travestieten en een transseksueel een roadtrip ondernemen om ergens in het midden van de woestijn een aantal optredens te geven. De situaties waarin de drie heren (?) in verzeild raken zijn vaak hilarisch. Het is moeilijk om één acteur eruit te pikken want zowel Weaving, Stamp als Pearce spelen geweldig, maar als het dan toch moet kies ik laatstgenoemde. Pearce legt zo veel goesting in z'n personage dat het een genot is om naar te kijken.

Uitstekend!

avatar van HarmJanStegenga
Ja, best leuk. Verhaaltechnisch weinig bijzonders, maar daar draait deze prent dan ook niet om. Het zijn vooral de acteurs en de door hun geproduceerde dialogen + grappen die deze film goed moeten maken.

Goede rollen van Weaving, maar vooral Stamp. Pearce valt een beetje buiten de boot met z'n over-the-top performance. De mooiste momenten zien we onderweg in de woestijn, o.a. de enorme wapperende jurk.

avatar van notsub
Deze film is best onderhoudend, maar de serieuze ondertoon werkt niet helemaal. Gebaseerd op de humor en de muziek scoort deze film prima. De kleurrijke kostuums en het extravagante gedrag zijn heerlijk om naar te kijken. De reisavonturen komen wat geforceerd over en de confrontaties met de conservatieve hetero wereld zijn net te voorspelbaar. Toch gewoon leuk vermaak, deze prent.

Ik kende de film al langer dan vandaag, ooit eens bekeken in een ver verleden.
Maar ben eigenlijk nooit opgetogen geweest over deze film, en ben dat nog steeds niet.
Waarschijnlijk omdat het niet mijn ding is zeker.
Mooie muziek wel, maar verder toch niet iets dat me kon boeien of bekoren.

avatar van Roger Thornhill
Het bezwaar van "weinig verhaal" was niet bij me opgekomen, wèl de bedenking dat de drie hoofdpersonen wel èrg licht denken over een bezoekje aan provinciale vermaakscentra: dat slechts één van hen slechts één maal met zulke non-verbale agressie in aanraking komt (althans voor zover we zien) is tamelijk ongeloofwaardig, maar wanneer ik zie hoe Bernadette er in slaagt om een militante vrouw met een vrij matige one-liner ("light your tampon") het zwijgen op te leggen en het naderende onheil weet af te wenden (en even later zelfs met haar in een drinking contest verwikkeld is), begrijp ik dat het niet per se de bedoeling van de regisseur was om hier een totaal realistisch portret van de ups & downs van Mitzi, Felicia en Bernadette van te maken, en dat accepteer ik. Daarna heb ik me hier over het geheel genomen meer dan uitstekend mee vermaakt, met een speciale vermelding voor Terence Stamp: ik heb hem al in twintig films gezien, maar daarin heeft hij zó weinig indruk op me gemaakt dat ik hem op basis daarvan altijd heb beschouwd als iemand die dan wel tegelijkertijd met kanonnen als Peter O'Toole, Albert Finney, Richard Harris en Tom Courtenay is opgekomen maar feitelijk nooit hun niveau heeft gehaald. Als Bernadette is hij echter werkelijk fantastisch: kwetsbaar zonder melig te worden, sterk zonder in machismo te vervallen, grappig en ontroerend tegelijk, een openbaring om deze acteur eens in volle glorie te zien, en dat op z'n 55ste. In z'n eentje is hij goed voor de helft van mijn waardering voor deze film.

avatar van Filmkriebel
Drag queens waren enorm populair in de jaren '90. Een film over de cultuur van deze in vrouw verklede performers en entertainers kon dan ook niet uitblijven. Hugo Weaving en Guy Pearce moet je toch gezien hebben hier... ze zijn redelijk onvergetelijk, en dit nog voor ze hun doorbraakhits scoorden. Vooral Pearce speelt hier één van zijn enige echt komische rollen. Ik denk dat iedereen zich daar echt moet geamuseerd hebben op deze filmset.

Adventures... is een excentrieke, kleurrijke, geestige maar ook menselijke roadmovie geworden. Er wordt gek gedaan (de scène waarin ze het dance nummer Finally opvoeren, ), maar tussen de malligheid door weerklinken ook enkele ernstiger noten die te maken hebben met de "normale" levens die ze hebben moeten opofferen. Daar vindt de film een goed evenwicht, een evenwicht dat ook in stand gehouden wordt door Terence Stamp als de oude drag die het stilaan wel gezien heeft (vooral Abba!).

avatar van DjFrankie
Heeft ff geduurt voordat ik deze film heb gekeken. Heeft ook ff geduurt voordat ik in de film zat. Dit omdat de film bol staat van dialogen, verwijten en het belachelijk maken van elkaar. Na een uurtje ongeveer zat ik in de film en begon deze zowaar vermakelijk te worden. Dacht zelf ook dat deze film uit 2005 ergens kwam maar dus al een 10 tal jaar ouder. Ook fijn dat Coober Pedy angedaan wordt, staat nog op mijn lijst van te bezoeken plekken op deze wereld.