Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert (1994)

Australië
Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Stephan Elliott
met Guy Pearce, Terence Stamp en Hugo Weaving

Drie showgirls - twee travestieten en één transseksueel- uit Sydney zijn het leven in de grote stad beu. Het drietal besluit een uitnodiging aan te nemen voor een optreden in Alice Springs, midden in de woestijn. In hun oude bus, Priscilla gedoopt, beginnen zij aan een reis vol komische, bizarre en gevaarlijke avonturen.

neo (crew)
Deze film is echt leuk.

avatar van aSMoDeuS
Super grappig!

avatar van Ralfke
Ik heb deze een tijd geleden of Ned. 3 (geloof ik) gezien, maar ik heb hem eerlijk gezegd niet echt goed gevolgd. Daarom **1/2 (als ik hem nog een keer zie, misschien meer...).

avatar van jassonn
Gisteren laat nog op tv gezien ,en hele leuke film.Trouwens die ene travestiet speelt in de Matrix Trilogie Agent Smith (Hugo Weaving).

neo (crew)
Joh dat is nog eens een ontdekking!

Stukje van gezien. Werd er niet bepaald vrolijk van.

avatar van Saving Pvt. Pyle
Ik ook niet.

Zat geen verhaal in, geen emotie (behalve dan die korte scene met Hugo Weaving en zijn zoontje) en optredens van ABBA-travestieten hebben we al genoeg gezien...

1,5 ster.

Saving Pvt. Pyle schreef:
Zat geen verhaal in, geen emotie (behalve dan die korte scene met Hugo Weaving en zijn zoontje).

Ik vind het ook wel een emotionele scene als Guy Pierce in elkaar wordt gebeukt door wat 'hillbilly's', of de opbloeiende liefde tussen Terrence Stamp en die ouwe viespeuk. Daarnaast heb ik ontzettend moeten lachen om heel veel scenes uit de film (bijv. het banale stuk met de pingpong ballen). Ik vindt het een beetje kort door de bocht om de film een gebrek aan verhaal te verwijten.

Ik vond Priscilla, the Queen of the Desert dit keer leuker dan de vorige keer dat ik 'm zag, dus mijn waardering gaat een sterretje omhoog.
Het 'gebrek aan een verhaal' stoorde mij nauwelijks. Pas aan het einde brak het de film een beetje op, op het moment dat Alice Springs bereikt was en de film nog even doorging. Voor de rest vond ik het een heel aanstekelijke, warmbloedige en op momenten keiharde film. Terence Stamp is simpelweg ge-wel-dig.
De scenes met de Aziatische vrouw vond ik er wel erg bij gehaald.

Moviestar
Na een lange tijd nogmaals gezien en vond m echt goed vooral Terence Stamp speelt heel goed. 4,5*

Moviestar
jassonn schreef:

Ja en hij speelt ook de elvenkoning (Elrond) in de Lord of the Rings Trilogie, hij heeft het goed gedaan!!!

Mza
Ik denk dat er meer in deze film had gezeten als het als een drama gefilmd was. Het komedie aspect vond ik namelijk erg tegenvallen, maar de momenten tussen vader en zoon hadden potentie.

avatar van dray
Het is een klassieker in z'n soort.
Zeker ***** waard.

Ik ben al een tijd op zoek naar Priscilla, Queen of the Desert op DVD. Wie kan mij er bij helpen?

avatar van dray
Vanaf 15 juni 2005 te koop.

Ik heb er op zitten wachten, wilde haar echt op dvd had niet verwacht dat het geluid 5.1 zou zijn! Ik proef vaker bij 'low budget' films, dat er meer passie in zit, mensen die echt juist díe film wilden maken, nog zon voorbeeld vind ik Billy Elliot.

De film is 100% feel good, ga maar kijken, ook dus alle lof voor de dvd, menu's, extra's alles is aanwezig, het is absoluut geen dvd geworden van een ouwe film, hup dvd erin en de film begint, het is helemaal een dvd geworden van nu!

Heerlijke film. Gemaakt met veel warmte en gevoel voor humor. Vele malen beter dan de kort hierna verschenen "To Wong Foo Thanks for Everything, Julie Newmar".

Terence Stamp is absoluut weergaloos in deze rol. Wat een anti type-casting voor deze doorgaans ruwe bolster. Briljant!

Ik vond 'm eigenlijk lang niet zo grappig als de film volgens mij denkt dat 'ie is, hoewel de krengen wel constant van die typische opmerkingen naar elkaar maken zoals je vaker tussen die extravagante travestieten ziet. Verder toch een op een vreemde manier intrigerend portret van 3 gemene (zo vind ik ze stuk voor stuk wel overkomen) 'trutten' met werkelijk briljant gespeelde rollen van de mannen (vooral Guy Pearce leeft zich helemaal uit), alleen dat maakt de film al de moeite waard om te zien.

Wel jammer dat de poging tot diepgang (verklaringen 'waarom ze zo zijn', hun jeugd etc.) op zo'n vreemde, oppervlakkige manier wordt uitgewerkt. De flashbacks verklaren uiteindelijk helemaal niets, terwijl er wel een opmerking achteraan komt van 'nou, daarom ben ik dus zo'

Ik ben in Australie geweest en je herkent meteen alles weer! In de stad is iedereen heel open en kan je eigenlijk niet opvallen door anders te zijn. In het binnenland is het net andersom. Leuke pakkende muziek met een brilliant openingsnummer.

avatar van Gehenna
Ik verwonder me nog steeds van het feit dat deze film gemaakt is met een relatief klein budget van rond de $1.000.000.
De film is al ruim 11jaar oud maar dat zie je er niet echt van af, hij zou net zo goed nu gemaakt kunnen zijn.
En dan de drie hoofdrollen, wat een klasse acteerwerk van deze hetero-acteurs. Terence Stamp als de transexuele "moederfiguur" van de groep, fantastisch!
Ook Hugo Weaving is erg goed en vermakelijk, Guy Pierce steelt vaak de show je zou het zonder twijfel aannemen dat hij écht een homosexuele travestiet is.
Het is een roadmovie met drie hele verschillende types, zonder dat ze het echt goed beseffen krijgen ze wél steeds meer waardering voor elkaar.
De dialogen zijn soms lekker vals, de film is absoluut niet sentimenteel wat het gemakkelijk wel had kunnen zijn, toch knap dat de film daar niet op inspeelt.
De kostuums zijn schitterend, de film kreeg daar ook een oscar voor.
De soundtrack is eigenlijk tijdloos en geeft de film een feel-good sfeer mee van hier tot en met.
Een bijzonder fijne film die je absoluut achterlaat met een glimlach. 4*

Prissie
Hahaha..Deze film vond ik grappig.Vooral de naam.Ook omdat ik ook Priscilla heet

avatar van Guyke
Echte aanrader.
Een doorsnee grap zou best kunnen beginnen met: Er waren eens twee travestieten en een transsexueel in de woestijn...
En deze film is inderdaad één grote grap. Maar onderliggend weet Elliot heel goed enkele prangende levensproblemen weer te geven.
Boeiend van begin tot einde, met zelfs zeer hilarische momenten.
Guy Pierce heeft mij al in al zijn films kunnen bekoren. Ook hier zet hij een, zelfs verleidelijke, supernicht neer.
De film schuwt de vooroordelen niet. En dat vindt ik prachtig. Transsexuelen mogen in deze film echt verwijfd zijn.
Zeer goed film van onze tegenvoeters.

Heel goede film, weinig verhaal maar wel een serieuzere onderlaag. Mooi kostuums, scene op de bus fenomenaal. 4,5

Couch Potato
cbokhove schreef:

Een aparte roadmovie eigenlijk. Veel muziek veel kitsch uiteraard, maar toch toont de film mensen van vlees en bloed, veel typische cliché's omtrent dragqueens worden toch wat vermeden; Ook de landschappen waar de bus doorrijdt zijn wondermooi, dit is een modern sprookje zowaar.
Hele sterke vertolkingen, van elk der acteurs, stuk voor stuk.

Aanra(N)der van formaat, één van mijn all-time favourites is deze hilarische, grappige maar ook gevoelige film.

****1/2

avatar van Nelusje
Een hele bijzondere film, over het lief en leed van een groep transexuelen. Echt een fantastische sfeer, ik ging er helemaal in op!
Een van de moosite films die ik gezien heb.

avatar van soom
'No more fucking ABBA?' Ahem, dat kan je natuurlijk niet zeggen. Grote verontwaardiging bij het horen van deze quote. Adventures of Priscilla, Queen of the Desert is een film die wel het een en ander losmaakte bij mij. Vanuit mijn achtergrond kijk ik namelijk op een bepaalde manier naar mensen die 'anders' zijn. Maar ik kan beter eerst naar mezelf kijken, voor ik met een vingertje ga wijzen naar anderen. Excentriek of apart zijn is niet altijd erg. Opvallen mag.

Wat een heerlijke muziek . Begint al als de film opent, om dan de hele film door te overtuigen. Adventures of Priscilla, Queen of the Desert is gewoon een hele mooie film.

avatar van Silvio Dante
Geweldige feelgood movie met heerlijk foute nummers.
Guy Pearce en Terence Stamp zijn fenomenaal.
3.5* met kans op verhoging

avatar van maxcomthrilla
De titel van deze film klonk wel intrigerend,

Gelukkig is men na 10 minuten dan ook snel vertrokken voor een trip door de woestijn. Soms betoverend mooi, als Guy Pearce ' getooid in een wat futuristisch uitziend kledingstuk ' op de bus plaatsneemt en achter hem een lange kledingsliert laat wapperen. Waarna de camera uitzoomt en de bus in een moederziel alleen gelaten woestijn, gelijk wat meer meerwaarde krijgt.

Wel geinig waren de ontmoetingen met andere mensen op hun weg. Niet origineel ' een wedstrijdje wie kan wie onder de tafel drinken etc. ' Maar de charismatische, over de top doorgevoerde typische trekjes van de travestieten die heus geen nieuw beeld van travestieten trachtten neer te zetten of zich te richten op een serieus sociaal drama geven de doorslag. Veel valse opmerkingen naar elkaar over ' the way you dress ' met als hoogtepunt die opmerking over dat groene jurkje dat echt niet kon.

Goed vermaak, die richting het einde dan wel aanstipt dat ook travestieten normale mensen zijn die kampen met de vragen des levens, maar dat blijft doen met de benodigde humor. Leukste rol was weggelegd voor Guy Pearce, op de voet gevolgd door Terence Stamp, in deze kleurrijke en uitbundige ' klere(n)film '. 4*

Deze film behoort tot mijn favorieten!
Al 7 keer gezien en hij blijft leuk.
De scène met de lippenstift blijft hilarisch. Zo simpel maar zó leuk; daar hou ik van.

avatar van Queen-Bee
1 woord.... MAGISTRAAL