The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert (1994)

Australië
Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Stephan Elliott
met Guy Pearce, Terence Stamp en Hugo Weaving

Drie showgirls - twee travestieten en één transseksueel- uit Sydney zijn het leven in de grote stad beu. Het drietal besluit een uitnodiging aan te nemen voor een optreden in Alice Springs, midden in de woestijn. In hun oude bus, Priscilla gedoopt, beginnen zij aan een reis vol komische, bizarre en gevaarlijke avonturen.

Ik vond Priscilla, the Queen of the Desert dit keer leuker dan de vorige keer dat ik 'm zag, dus mijn waardering gaat een sterretje omhoog.
Het 'gebrek aan een verhaal' stoorde mij nauwelijks. Pas aan het einde brak het de film een beetje op, op het moment dat Alice Springs bereikt was en de film nog even doorging. Voor de rest vond ik het een heel aanstekelijke, warmbloedige en op momenten keiharde film. Terence Stamp is simpelweg ge-wel-dig.
De scenes met de Aziatische vrouw vond ik er wel erg bij gehaald.

avatar van maxcomthrilla
De titel van deze film klonk wel intrigerend,

Gelukkig is men na 10 minuten dan ook snel vertrokken voor een trip door de woestijn. Soms betoverend mooi, als Guy Pearce ' getooid in een wat futuristisch uitziend kledingstuk ' op de bus plaatsneemt en achter hem een lange kledingsliert laat wapperen. Waarna de camera uitzoomt en de bus in een moederziel alleen gelaten woestijn, gelijk wat meer meerwaarde krijgt.

Wel geinig waren de ontmoetingen met andere mensen op hun weg. Niet origineel ' een wedstrijdje wie kan wie onder de tafel drinken etc. ' Maar de charismatische, over de top doorgevoerde typische trekjes van de travestieten die heus geen nieuw beeld van travestieten trachtten neer te zetten of zich te richten op een serieus sociaal drama geven de doorslag. Veel valse opmerkingen naar elkaar over ' the way you dress ' met als hoogtepunt die opmerking over dat groene jurkje dat echt niet kon.

Goed vermaak, die richting het einde dan wel aanstipt dat ook travestieten normale mensen zijn die kampen met de vragen des levens, maar dat blijft doen met de benodigde humor. Leukste rol was weggelegd voor Guy Pearce, op de voet gevolgd door Terence Stamp, in deze kleurrijke en uitbundige ' klere(n)film '. 4*

avatar van 606
Een film die mijn verwachting overtrof en met een boodschap.
De grappen waren echt super, en dan het acteerwerk niet te vergeten hugo als travestiet overdonderd goed acteerwerk net als guy en terence.
(Texas chainsaw mascara ) geweldig....
En de kostuums waren echt erg mooi gemaakt

4,5 ster

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Humor in Dragarama.

Het verhaal heeft, evenals de hoofdrolspelers, weinig om het lijf. Maar dat hoeft bij dit soort roadmovies ook niet. E.e.a. valt en staat met de drie hoofdrolspelers, die goed hun best doen.

Sommige dialogen zijn werkelijk hilarisch evenals de vele performances, maar niet alles is even grappig. Ook het drama-deel is niet erg sterk.

Goed.

avatar van movie acteurs
Geinige komedie/road movie.

Verrassende film met erg goede muziek en goede rollen van alle drie de mannelijke ? acteurs. Geweldig hoe deze grof gebouwde mannen toch geloofwaardig overkomen als vrouwen/travestieten.
De humor afgewisseld met het serieuze thema/ probleem was erg goed in elkaar verweven. Goede film dus een 3,0.

avatar van The One Ring
Fijne roadmovie, die eigenlijk op zijn best is in de luchtige stukken. Het leek mij dat Elliott toch vooral een ode wilde brengen aan de dragqueencultuur en als hij daarmee bezig is komt de film het meest tot zijn recht. Het persoonlijke drama is ook goed, maar de regelmatige haat die geuit wordt tegen de queens wordt opvallend vluchtig behandelt, alsof dat toch vooral niet is waarop Elliott zich wilde richten. Veel maakt het niet uit, want films die homofobie en daar aan verwante angsten in beeld brengen zijn er al veel en dit soort luchtige eerbetonen aan travestieten minden. Je moet er overigens wel van houden, van die levenstijl. Ik kon me wat dat betreft wel inleven met de reactie die kennelijk heerste in die zaal van de vrouw van Mitzi: publiek die niets tegen dragqueens heeft, maar tegelijkertijd er ook niet enthousiast van wordt. Een acquired taste is het denk ik, mannen die vrouwen nadoen door meer vrouwelijk te zijn dan de vrouwen en los gaan in maffe danspasjes en uitbundige jurken.

Ik kon in ieder geval wel met deze film meegaan, niet in de laatste plaats door de voornamelijk vrolijke energie en het bijzonder fijne acteerwerk van Terence Stamp (geniaal hier), Hugo Weaving en Bill Hunter. Guy Pearce bleef me wat te oppervlakkig hangen in een over-the-top performance. Verder een aantal mooie scènes, waarbij iedereen denk ik wel als favoriet de momenten heeft waarop een travistiet bovenop de bus zit, waarbij de lange jurk (of wat is het?) kleurig door de woestijn wappert). Verder ook een fijn script, met wat toepasselijk bitsige dialogen. Het enige wat ontbreekt is toch een wat pakkender verhaal of gewoon wat meer bijt. Misschien had de film zelf wat meer flamboyant mogen zijn als zijn protagonisten. Buiten dat om is Priscilla goed vermaak.

Deze opmerkelijke mix van komedie, drama, roadmovie en musical is verbluffend, bont, schuin, amusant, hilarisch, melancholiek en clever gemaakt. De film kent knappe dialogen en histerische one-liners, is pure fun en over de top. De regisseur heeft ervoor gewaakt dat de hoofdpersonages geen freaks, maar mensen blijven en omdat homofobie en intollerantie diverse keren worden aangekaard, stemt deze reeks van gebeurtenissen ook tot nadenken. De kostuums zijn in een woord prachtig (een complete, bizarre, oogverblindende modeshow trekt aan je voorbij); de poster met een van de drie hoofdpersonen op de bus is treffend. Het spel van de cast is adembenemend en overtuigend; Terence Stamp is fantastisch als trannseksueel. Kortom een kwaliteitsfilm: wat een show!

avatar van K. V.
Een héél aparte roadmovie Naast de natuurbeelden, bevat de film erg leuke/foute liedjes en natuurlijk de nodige humor.
Maar de grootste verdiensten zijn toch wel de acteerprestaties van de 3 hoofdpersonages. Iets totaal anders dan dat we van hen gewend zijn.
Als je wil weten wat een Aziatische vrouw met pingpongballetjes kan doen, moet je deze zeker eens bekijken
Een feel-good roadmovie die zeker het bekijken waard is.

Goeie film over twee travestieten en één transseksueel in een bus onderweg naar een optreden. Afgezien van de hoofdpersonages is dit een vrij standaard roadmovie. Leuke dansnummers met een aantal bijzondere kostuums. Het geheel blijft vrij vrolijk en luchtig van toon zonder dat de personages karikaturen worden. Verder worden de drie hoofdrollen uitstekend neergezet.

avatar van Flat Eric
Een fijne roadtrip met de nodige dosis zelfspot, humor en drama. In combinatie met de fraaie Australische vergezichten van de outback en de overdreven hysterische kostuums blijft dit toch wel een erg leuke film.
Ik werd er vrolijk van.

avatar van HarmJanStegenga
Ja, best leuk. Verhaaltechnisch weinig bijzonders, maar daar draait deze prent dan ook niet om. Het zijn vooral de acteurs en de door hun geproduceerde dialogen + grappen die deze film goed moeten maken.

Goede rollen van Weaving, maar vooral Stamp. Pearce valt een beetje buiten de boot met z'n over-the-top performance. De mooiste momenten zien we onderweg in de woestijn, o.a. de enorme wapperende jurk.

avatar van Roger Thornhill
Het bezwaar van "weinig verhaal" was niet bij me opgekomen, wèl de bedenking dat de drie hoofdpersonen wel èrg licht denken over een bezoekje aan provinciale vermaakscentra: dat slechts één van hen slechts één maal met zulke non-verbale agressie in aanraking komt (althans voor zover we zien) is tamelijk ongeloofwaardig, maar wanneer ik zie hoe Bernadette er in slaagt om een militante vrouw met een vrij matige one-liner ("light your tampon") het zwijgen op te leggen en het naderende onheil weet af te wenden (en even later zelfs met haar in een drinking contest verwikkeld is), begrijp ik dat het niet per se de bedoeling van de regisseur was om hier een totaal realistisch portret van de ups & downs van Mitzi, Felicia en Bernadette van te maken, en dat accepteer ik. Daarna heb ik me hier over het geheel genomen meer dan uitstekend mee vermaakt, met een speciale vermelding voor Terence Stamp: ik heb hem al in twintig films gezien, maar daarin heeft hij zó weinig indruk op me gemaakt dat ik hem op basis daarvan altijd heb beschouwd als iemand die dan wel tegelijkertijd met kanonnen als Peter O'Toole, Albert Finney, Richard Harris en Tom Courtenay is opgekomen maar feitelijk nooit hun niveau heeft gehaald. Als Bernadette is hij echter werkelijk fantastisch: kwetsbaar zonder melig te worden, sterk zonder in machismo te vervallen, grappig en ontroerend tegelijk, een openbaring om deze acteur eens in volle glorie te zien, en dat op z'n 55ste. In z'n eentje is hij goed voor de helft van mijn waardering voor deze film.

avatar van Filmkriebel
Drag queens waren enorm populair in de jaren '90. Een film over de cultuur van deze in vrouw verklede performers en entertainers kon dan ook niet uitblijven. Hugo Weaving en Guy Pearce moet je toch gezien hebben hier... ze zijn redelijk onvergetelijk, en dit nog voor ze hun doorbraakhits scoorden. Vooral Pearce speelt hier één van zijn enige echt komische rollen. Ik denk dat iedereen zich daar echt moet geamuseerd hebben op deze filmset.

Adventures... is een excentrieke, kleurrijke, geestige maar ook menselijke roadmovie geworden. Er wordt gek gedaan (de scène waarin ze het dance nummer Finally opvoeren, ), maar tussen de malligheid door weerklinken ook enkele ernstiger noten die te maken hebben met de "normale" levens die ze hebben moeten opofferen. Daar vindt de film een goed evenwicht, een evenwicht dat ook in stand gehouden wordt door Terence Stamp als de oude drag die het stilaan wel gezien heeft (vooral Abba!).

avatar van DjFrankie
Heeft ff geduurt voordat ik deze film heb gekeken. Heeft ook ff geduurt voordat ik in de film zat. Dit omdat de film bol staat van dialogen, verwijten en het belachelijk maken van elkaar. Na een uurtje ongeveer zat ik in de film en begon deze zowaar vermakelijk te worden. Dacht zelf ook dat deze film uit 2005 ergens kwam maar dus al een 10 tal jaar ouder. Ook fijn dat Coober Pedy angedaan wordt, staat nog op mijn lijst van te bezoeken plekken op deze wereld.

Best aardig.

Allicht dat het in de jaren '90 wat scherper en aparter was, ondertussen is een film over drie drag queens niet zo héél speciaal meer. Gelukkig wel met acteurs die drag queens spelen en geen "bekende" drag queens uit het wereldje, dat komt het acteerwerk doorgaans niet ten goede.

De film brengt een leuke mix tussen road movie en luchtige comedy. Klein streepje drama erbij ook, maar dat wil niet zo heel veel indruk maken. Gelukkig lijkt dat ook niet Elliott's hoofddoel, waardoor de film best vlot blijft lopen en niet te neerslachtig wordt.

Een hoop kitscherig drag queen gedoe, maar de drie centrale heren doen het best goed. Elk hun eigen karakter, elk op hun manier sympathiek, maar ook lekker irritant. De film duur gelukkig ook niet te lang, het Australische landschap biedt iets extras en de figuren die ze onderweg tegenkomen zijn ook komisc genoeg.

Een grootse film vind ik het zeker niet, wel een vermakelijke.