The Chumscrubber (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Arie Posin
met Jamie Bell, Camilla Belle en Justin Chatwin

De film draait om Dean Stiffle en alle inwoners van zijn omgeving in een buitenwijk. Als zijn beste vriend Troy zelfmoord pleegt worden al hun levens op de kop gezet, met gevolgen die een groot effect zullen achterlaten op iedereen.

avatar van Esteban
Geen idee wat ik hiervan moet verwachten... Tijd voor een hoognodige trailer dus.

avatar van jacobine_rodijk
Ziet er veelbelovend uit, vooral de grote cast spreekt me wel aan. Alleen de plotbeschrijving hierboven kan ik niet uit de trailer halen, er spelen wel meerdere dingen af als ik de trailer zie.

avatar van Esteban
Het lijkt me een veelbelovende 'Look Closer...' film. De opmars van Jamie Bell (Undertow, Dear Wendy, Chumscrubber, King Kong) is eindelijk van start gegaan sinds het schitterende Billy Elliot.

is deze film al op dvd ?

avatar van jacobine_rodijk
Fantastische donkere, satirische tienerfilm. Echt één van de meest merkwaardige films van 2005, die ik naar aanleiding van het gemiddelde op IMDb en de recensies zwaar ondergewaardeerd vind. Bell doet het uitstekend eveneens als de rest van de jonge cast, en de rest van de volwassen cast mag ook noemenswaardig zijn, ondanks ieders z'n kleine on-screen tijd, met Fiennes als uitschieter (nu nog The Constant Gardener).

Het verhaal is moeilijk te omschrijven, ondanks dat er in principe nogal weinig gebeurd heb je tijdens het kijken toch het gevoel dat er zovéél gaande is rondom de personages dat je het allemaal nog niet door kan hebben in één kijkbeurt. Voor nu een dikke 4*, maar kan nog verhoogd worden na een 2de kijkbeurt.

avatar van Hemdale
Aangename film, vermakelijk van begin tot eind, maar het geanimeerde gedeelte vond ik nogal slecht en de voice-over op het laatst was ook wat overbodig.

3,5* voor de rest van de film.

avatar van Diederik58
Een geweldige en prettige film. Wat een spiegel wordt de middleclass in de VS (en ik denk ook in Nederland) voorgehouden. Daardoor wat pretentieus.
Uitstekend acteerwerk. Goed verhaal. Ik weet niet wat ik van die animaties vind; kan ze niet goed plaatsen. Maar ze zullen zeker een rol spelen.
Ik vind dat de filmposter doet vermoeden dat het om een slechte horror gaat. Maar dat is beslist niet het geval. Drama van redelijk niveau.
Kortom: de moeite waard om te zien.

Daar sluit ik me bij aan. Het Amerikaanse middelclassleventje in de suburbs is al vaker goed verfilmd (Darko, American Beauty), maar deze film geeft er toch wel weer een nare, maar goede wending aan.

Ben echt prettig verrast door deze film, goed gespeeld en mooi uitgewerkt. ik vond het naar het einde toe ook wat te ver over the top gaan, maar toch, zeker de moeite waard. Dikke 3,5.

It's for School .

Ik heb de film gisteren gekeken, en ik vond het maar een vage film.

bijzonder vage film, maar hij heeft wel indruk op mij gemaakt.. niet iedereen zal deze film kunnen waarderen. Ik vond het wel een mooie film, goed in elkaar gezet, niet gaan kijken als je vrolijk wilt worden. Goed geacteerd weer door Jamie Belle die mij regelmatig positief verrast met zijn rollen..
Van mij dus een dikke 3,5*

de film vind ik beetje vaag, maar de muziek is echt zeer goed

deze film vond ik echt geen fuck aan

2.0

avatar van KW2
KW2
Slecht acteerwerk op bepaalde momenten en een non-sensibel plot zorgen ervoor dat deze film 2,5* van me krijgt.

avatar van AmazingPP
Fascinerende, vage film. Echt een verhaal is er niet in terug te vinden, maar toch blijft de film je op 1 of andere manier boeien. Bell is zoals gewoonlijk goed in zijn rol, maar ook Close mag er zijn. Nogmaals, erg vaag, maar erg boeiend. Voor mij een dikke 4 *!!

avatar van Ronnievb
Wat mij hier even ontgaat is de reden waarom films als American Beauty en The Virgin Suicides aanslaan als bommen en dat een prachtige indiefilm als deze niet dezelfde aandacht en lof behandelt worden. De film is zeker niet saai, zelfs op momenten zeer spannend te noemen, het levert weer een fascinerende kijk op suburban life op, de rollen worden met verve vertolkt door een soort van sterrencast en last but not least de goede tot zeer goede soundtrack van James Horner. Echt bijzonder raar dat een film als deze geen bioscooprelease heeft gekregen, je zou denken dat de film (met box-office succes zoals boven genoemd als voorgangers) dat wel beter aangepakt zou hebben, maar alas.

Om samen te vatten, leuke persiflage op de Amerikaanse samenleving. Leuke bijzondere personages die niet allemaal in stereotypering vervallen, waar dat dan weer wel gebeurt is dat dan in mijn visie weer leuk (zoals rory culkin's character) .

Zeker een filmpje dat meer verdient dan een 3,38 en 26 stemmen hiero op moviemeter, daarvoor zit er teveel aandacht en toewijding in de film.

Edit: 4 *

avatar van Esteban
'k Zou met plezier willen stemmen, maar wacht nog steeds op een manier om hem legaal te pakken te krijgen. Nog steeds niet op DVD verschenen én nog steeds geen bioscooprelease. Geen idee wat het lot van deze is.

avatar van Ronnievb
USA Box Office: $0 Million

Heeft dus nergens een bioscoop release gekregen, al wel verkrijgbaar op amazon.com.

avatar van The_Game
Dit is voor mij echt zo'n film die uit verveling maar eens ben gaan kijken, had ik me maar veel eerder verveeld. Hij is van het begin tot het eind erg sterk. Een van de betere films, en ik hoop dan ook dat hij binnenkort wel goed verkrijgbaar is.

avatar van bisse
Redelijke film over het ondertussen uitgemolken suburbia lifestyle genre.Buiten de goede acteerprestatie van de hoofdpersoon had deze niet erg veel te bieden. Er wordt heel veel gejat van andere films en de regisseur weet geen keuzes te maken waardoor het een rommeltje wordt en de uiteindelijke point verloren gaat in een stroom van ongeordende vage gebeurtenissen.

avatar van Esteban
Alweer een film die nooit in Nederland of Belgie zal geraken zeker?

avatar van Bart013
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik vond dit echt een extreem vreemde film. Misschien begrijp ik de film niet goed?

Maar de hele film slaat nergens op? De ontvoering die nergens op sloeg, het kind had heel de tijd lol. Hem ontvoeren om die pillen sloeg nergens op. De karakters sloegen nergens op (een vent die dolfijnen schilderen leuk vind, een of andere paranoide moeder die schalen terug brengt etc etc

Ik dacht eerst dat de film nog maar op gang kwam, maar het bleef gedurende de hele film hetzelfde vreemde verhaal. Ik hoopte ergens op een twist die het interessant zou maken maar die kwam maar niet. Heb ik nu echt een film zitten kijken over een kind dat halve bak ontvoert wordt voor wat antidepressiva? Vreemde karakters included.

2* voor de acteerprestaties van de hoofdpersoon.

avatar van The_Game
Gisteren voor de 4e of 5e keer gezien. Hij blijft zeer goed, daarom verhoogd tot 4.5*

avatar van ExToR
heb lang gezocht naar de film, maar heb hem eindelijk gevonden en gekeken.

allereerst moet ik zeggen dat ik op deze titel ben gekomen door te zoeken naar films als donnie darko en american beauty (ook al vind ik american beauty niet helemaal in dit rijtje vallen). omdat ik dit beide zeer goede films vond, had ik een zeker verwachtingspatroon.

de film wist me wel te boeien. veel mysteries, weinig achtergrond informatie. maar helaas ook weinig antwoorden op de mysteries. in de film was niet echt een bepaald verhaal vast te stellen. de film omschrijving (boven aan de pagina) zegt dat het verhaal gaat over hoe de zelfmoord van toby alle levens op zijn kop zet. maar is dit wel zo? ik vind eigenlijk juist alles vrij los van elkaar staan. okee.. toby gaat dood en er zijn een paar mensen die zijn pillen willen, wat uitloopt in een ontvoering, maar verder staat de hele ontvoering en daarnaast ook vrijwel alle andere ongein (waaronder de man die overal dolfijnen in ziet, of de vrouw die de hele tijd ovenschotels maakt) hier helemaal los van.

met andere woorden vind ik het verhaal niet samenhangend, en daarnaast zijn er veel te veel onzinnige/onopgelose 'mysteries': wat heeft die zogenaamde chumscrubber in godsnaam met het verhaal te maken, waarom gaat die man in vredesnaam in een plas wijn staan, wat is er aan de hand met het broertje van dean dat gameverslaafd is?? allemaal vragen. geen antwoorden.

een matige film, wist me wel van begin tot eind te boeien, maar biedt uiteindelijk toch niet de verlichting waar je halverwege de film op hoopt en wist daarom ook niet aan mijn verwachtingen te voldoen.

avatar van ExToR
leuk meisje trouwens die camilla. had haar heel vroeger nog eens in een dramatische steven seagal film gezien, mooi opgegroeid

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuke opzet met goede acteurs en een aardig verhaaltje.
Toch had ik het idee dat de regisseur niet precies wist welke kant hij op wou gaan, en vond het verhaal daarom op sommige punten nogal wat rommelig en cliché vol overkomen.

Gelukkig is The Chumscrubber goed kijk baar en weet de film mede door het goede acteer niveau te blijven boeien, toch ben ik van mening dat met deze goede cast veel meer gedaan had kunnen worden.

avatar van Fortune
Behoorlijk goed.

Postmodern tot het bot, misschien te veel van het goede daarom minder spectaculair.
Maar ik kan altijd wel genieten van dit soort filmpjes en deze gaat behoorlijk ver.

Lijkt wel een satire op films die de mindere kanten van het leven in mooie buitenwijken laten zien en deze doet daar een paar schepjes bovenop.

Minpunt is toch wel de animatiestukjes die nogal ongepast zijn en nergens over gaan al slaat dat wel weer op het postmodernisme maar dat vond ik teveel van het goede.

Maar er zitten genoeg geniale vondsten in deze film en gestoorde ouders en kinderen en zeker te weten een aanrader.

Redelijke film waarin een tiener niet goed weet wat hij moet voelen als zijn beste vriend zelfmoord heeft gepleegd. Een onderhoudende, maar minder scherp of treffend in vergelijking met soortgelijke films die zich afspelen in een ogenschijnlijk perfecte buitenwijk. Ietwat rommelig qua opzet, maar genoeg goeie momenten. Verder nog een fijne cast.

avatar van Jessen0wnt
Toffe film die me vaag deed denken aan Donnie Darko. Het heeft eigenlijk alles, mysterie, psychologische en sociale verbanden, humor, ontzettend toffe muziek en soundeffects, een heerlijk ritme en genoeg stof tot nadenken. Het mag bij vlagen wat knullig overkomen, maar dat vind ik juist zijn charmes hebben. Aanrader!