Hallam Foe (2007)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door David Mackenzie
met Jamie Bell, Sophia Myles en Claire Forlani

Hallam Foe is een gevoelige en ouderwetse tiener die voyeuristische neigingen heeft. Vooral richting zijn stiefmoeder op wie hij een oogje heeft. Maar dan raakt hij ervan overtuigd dat deze stiefmoeder zijn echte moeder heeft vermoord. Hij vlucht van huis naar Edinburgh, waar hij een meisje stalkt dat precies op zijn echte moeder lijkt.

avatar van nightbreed
Leuk bescheiden filmpje met een origineel script en met goed acteerwerk. Alleen jammer van een paar verwikkelingen die niet al te geloofwaardig zijn, dat had makkelijk anders gekund.

avatar van Ronnievb
Welke verwikkelingen doel je op?

Ik heb ook geen verwikkel gezien. Vond het een aardige film. Geen biosfilm. Lekker op zondagavond op de bank.

Zeer goed in geacteerd, prima gedaan, leuke sfeer, muziek enzo alleen ik snap niet dat er 12 jaar opstaat om deze film te kijken terwijl er gewoon mensen (open en bloot) liggen te neuken, je ziet alles, maar ok! Dus 12 jarigen: jullie mogen deze film ook zien! Lekker origineel een keer , een film...

avatar van Noodless
De film is degelijk en heeft een origineel script. Maar de ontwikkelingen in het verhaal zijn niet zo geloofwaardig. Vooral naar het einde toe werd het op dat gebied wat storend. Juist dat je als man/vader dat allemaal maar goed vindt wat je zoon je partner aandoet. Ook de relatie met het vriendinnetje en al die ontwikkelingen daarbij waren vrij ongeloofwaardig. Wel goede rollen van de acteurs in een leuk verhaaltje. Mijn partner vond het een zeer flauwe film, maar daar ben ik het niet mee eens. Een film moet je proberen in zijn totaliteit te zien en deze film had zeker pluspunten.
Score : 6/10 wederhelft 0/10

avatar van Donkerwoud
Jamie Bell mocht al eens eerder de titelfiguur spelen als dansende jongen in Billy Elliot, maar nu geeft hij wederom niet onverdienstelijk gestalte aan Hallam Foe. En het moet gezegd worden, acteren kan hij! Het is een genot om te kijken naar hoe hij van deze figuur de meest sympathieke stalker maakt die je ooit hebt gezien. Hallam Foe is weer eens zo'n fijne independent voor het grote publiek, oftewel een tikkeltje aparte film die toch aan zal slaan bij grote groepen mensen. De toon is constant een mengeling van het tonen van de duistere psyche van de mens tot een warm beeld van de hang naar intimiteit en veiligheid zoeken bij een ander. De verhaallijnen worden mij net iets te makkelijk naar een te bevredigende climax geschreven om echt diep op de materie in te kunnen gaan. Maar als vermakelijke allemansvriend is het meer dan geslaagd.

avatar van Blokland
Eigenaardig maar desondanks charmant schots filmpje...

Mooie film met een origineel verhaal, hoewel niet geheel geloofwaardig. Prima geacteerd, vooral een hele goede overtuigende prestatie van Jamie Bell. En Sophia Myles en Claire Forlani zijn een genot zijn voor het oog.

4 sterren

avatar van Near_Dark
Deze regisseur is een serieus getroubleerde kerel als je't mij vraagt

Plot: Hallam is een geboren gluurder.
Als volwassen tiener slijt hij zijn dagen in een boomhut in 't bos naast zijn ouderlijke huis. Soms schminkt hij zich als indiaan.

Sinds de dood van zijn moeder een jaar geleden heeft zijn vader een relatie met een jongere vrouw. Halam kan haar niet uitstaan en verdenkt haar er van zijn moeder te hebben vermoord.

Het loopt thuis helemaal uit de hand en Hallam besluit om het ouderlijke huis te verlaten.
Hij vertrekt naar de stad in de hoop daar een nieuwe leven te kunnen beginnen.
Hier ontmoet hij een vrouw die hem mateloos fascineert, hij begint haar te volgen en solliciteert voor een job in't Hotel waar ze werkt.

Wat ziet Hallam in deze vrouw...?
Hoe moet het verder met zijn leven en de onverwerkte gevoelens voor zijn plots overleden moeder...?

Hmmm, Hmmmmmm....
Dat was een goe filmpke

Hij neemt een sterke start om vervolgens af te zakken naar een middelmatig Drama.
Tot 50 minuten in de film er plots schot in de zaak komt.
Vanaf dan blijft het goed tot op't einde
De Alternatieve soundtrack is ook 't vermelden waard.

Het is een film over rauwe emoties die je het ene moment dolgelukkig maken en 5 minuten later een miserabel gevoel kunnen geven, zoals iedereen wel weet...?

7,5/10.
Een knap Drama dat na een beloftevolle start even minder wordt om vervolgens terug aan te trekken tot een knap liefdesdrama.
Een aanrader voor cinefielen

Filmsite : http://www.thefilmfactory.c...

avatar van Pruim
Leuke, lieve, sympathieke, gevoelige, soms vreemde Schotse film over liefde, verdiet, gemis en obsessies. Een film die ondanks die eigenschappen nooit klef, melodramatisch, (te) sentimenteel of vervelend word. Naturel acteerwerk en een toffe soundtrack maken dat ik er een dik verdiende 4 sterren voor geef!

avatar van wendyvortex
Off-beat romantische komedie.
In plaats van Hugh Grant( ) krijgen we hier een peeping Tom met een Oedipus-complex.
En in plaats van de gebruikelijke mierzoete kleffe liefdesballads hier een Domino-soundtrack vol met Britse Indie.
Uiteindelijk resultaat is een heerlijke film.

Goeie film waarin een jongen zijn stiefmoeder verdenkt van het vermoorden van zijn moeder. Een redelijk apart en verrassend verhaal met een frisse aanpak. Het duurt een tijdje voor je hoogte krijgt van het hoofdpersonage, maar alles wordt wel netjes afgerond. De scenes tussen Jamie Bell en Sophia Myles werken het best.
Bij een tweede kijkbeurt, bleek 4.0 sterren toch iets te hoog gegrepen.

avatar van bjerik76
De muziek was wel goed tijdens bepaalde scenes.
De film zelf vond ik langdradig/eentonig en saai.
puur afgekeken omdat er simpelweg helemaal niks anders op de tv was.
net een voldoende

avatar van rupie
zeer amusant fimpje, zeker sophie myles prachtig..

avatar van brabusRUS
Onbekend pareltje

Heel erg leuk. Hoewel Hallam een kleine pervert is die iedereen aan het stalken is, krijg je wel sympathie voor hem. Je leeft met hem mee en hoopt dat ie het overleeft in de grote stad. Jamie Bell zet een mooi rol neer als de de aparte Hallam. Het verhaal is interessant en er zitten veel bizarre scènes in, zoals de scène waarin hij zijn stiefmoeder neukt, die je uitnodigen om verder te kijken. Ook vond ik de affaire met Kate interessant om te volgen, maar ergens ook een beetje onrealistisch. De film heeft voor de rest een mooie sfeer en is de cinematografie erg mooi.

Aanrader! 4.0*

avatar van jadolino
Pruim schreef:

Bij deze mooie woorden sluit ik me bij aan.

Goede film. Een stukje (seksuele) coming-of-age tezamen met het verwerken van het verlies van de moeder door de hoofdpersoon. De adolescent vertrekt van huis en beleeft zijn avonturen in de stad.

De jongen heeft wat eigenaardige trekjes (stalken en gluren), wat voor mij inleven wat moeilijker maakte. Zijn tegendraadsheid en ook naïviteit waren best groot en zijn keuzes niet altijd voor de hand liggend, maar best interessant. Ook anderen (vnl de vrouwelijke personages) vond ik verre van doorsnee en een beetje absurd neergezet. De jongen was in deze film duidelijk bezig de vrouw in het algemeen te ontdekken, met zijn moeder in het achterhoofd, Oedipus-like. Verder waren m.i. sommige ontwikkelingen net te toevallig.
Zo krijgt het geheel een tikje surrealistische uitstraling, wat ik ook wel weer leuk vind.

Het verhaal is vrij klein gehouden, met enkele er toe doende personen, dat vond ik prettig. De sfeer vond ik ook prima opgebouwd. Goed geacteerd, goed gekozen muziek, verzorgd en kundig gefilmd.

avatar van k.grubs
Leuke film, fijne muziek, oogstrelende hoofdrolspeelster. Romkom is geen goeie classificatie voor deze verrassing.

avatar van nadrin
Sophia Myles is in mijn ogen een wonderlijk mooie vrouw die de gehele film en extra pittige erotische nevel meegeeft.
Voor de rest vond ik dit een leuke feel good movie.
Waar de zorgen en het trauma eigelijk op de achtergrond verdwijnen,
door de sensuele relatie van de hoofdrolspeler.
Maar toch een film die me enorm kon bekoren.
Suggestief en lief dat zijn de superlatieven waarmee ik de prent wil omschrijven.

confucius repeat
Niet een voorstelling waar iedereen zit op te wachten, maar eens je dan toch een besluit hebt genomen wordt je tijdens het verloop nieuwsgierig naar de afloop ervan. Zo'n soort film is dat, halverwege.
Kleine ergernissen zoals: met een haarspeld slot openen, of zich naakt aan/uit kleden voor een verlicht raam - en er zijn er nog meer - deed mij bijna besluiten om er mee op te houden.
Gelukkig deed ik dat niet en keek verder. Een juist besluit zoals later bleek. Maar oordeel zelf en je zult merken dat dit een klein Schots meesterwerkje is. De muziekale begeleiding nam ik er met graagte bij want ook die was goed tot zeer goed zelfs.

avatar van 93.9
vreemd, zitten 'grappige' scenes in, maar alles doordrengd met een een sfeertje die nou niet echt om te lachen te noemen is.
Ik vind deze film echt een grote aanrader. Wat ben ik toch blij dat er vaker een Europese dan Amerikaanse film in m'n speler zit
Alles is zo veel meeslepender en beter mee te identifiseren.

avatar van gillie24
Prima Schots/Brits filmpje dit het van het puike acteerwerk en de sfeer moet hebben. Jamie Bell is perfect als 'pervert' waar je op de een of andere manier toch symphatie voor kan opbrengen en Sophia Myles is ook een zeer goede actrice en inderdaad beeldschoon.

avatar van Roger Thornhill
Lief en sympathiek blijven de omschrijvingen (zie Pruim hierboven) waar ik het mee eens ben. Veel mensen hier noemen de beide actrices, maar ik was ook wel geporteerd van Maurice Roeves als Hallams ruwe-bolster-blanke-pit-collega in de keuken (prachtige kop!), en zelfs als Ciarán Hinds niet veel te doen heeft worden mijn ogen altijd naar zijn imposante gezicht gezogen.

avatar van moviemafketel
Sinds tijden niet meer zo'n pakkende film gezien. Het komt gewoon door het goede acteerwerk van de gehele cast. In het begin weet je echt niet hoe het zal aflopen met Foe. Je hoopt soms dat hij eens flink in elkaar geramd wordt, daarna krijg je weer medelijden met hem, dan is hij weer gestoord met zijn verkleedpartijen en geschmink. De chemie met de schitterende Sophia Myles spat van het scherm af. De film doet je soms pijn. Het einde hakt er best in en is bitter-sweet te noemen. Zat er toch nog even over na te denken voor ik ging slapen. Dat betekent dat het gewoon een prima film is die goed van opbouw is en een pakkende staart heeft gekregen. Top !

onverwacht goed!

avatar van Insignificance
Sympathiek filmpje. Visueel heeft het best wat in huis, de indie soundtrack draait lekker mee, hier en daar wat droge humor en als dat het niet is, dan is het wel de hoofdpersoon die het met gemak aan de praat houdt. Interessant ventje met z'n merkwaardige, vastbesloten gedrag. Iemand met een donkere kant, maar bewapend met een aanstekelijke gedrevenheid.

Innemend vertolkt door Jamie Bell en de rest van de cast weet ook te overtuigen. Naarmate het vordert krijgt het verhaaltje het wel steeds iets moeilijker. Het wordt allemaal wat onwaarschijnlijker nadat Hallam en Kate samen een nacht doorbrengen. Richting het einde barst het wat dat betreft dan ook wel een beetje uit z'n voegen. Desalniettemin goed te doen.

Tarkus schreef:
Prima film is dit, ik had het er zeker niet van verwacht.
Puik scenario, goed uitgewerkt en verbluffend sterke acteerprestaties vooral van de beide hoofdrolspelers, Jamie Bell en Sophia Myles.
Het enige nadeel is dat de film een beetje traag op gang kwam, maar naarmate het verhaal vordert is dat snel vergeten.

Onlangs aangeschaft voor amper 1 €, en dat is deze film meer dan waard.
Mooi verhaal, onverwacht goed.

avatar van blurp194
Hallam Foe is nogal getroubleerd. Zo'n mooie jeugd heeft hij dan ook niet, probleem stapelt zich op probleem. Daar reageert hij soms verstandig op, soms ook erg emotioneel - en afwisselend gaat hij daarmee de goeie kant op, soms werkt hij zich in de nesten. Toch ligt er een soort warme gloed over zijn verhaal, waardoor het nooit een drama wordt maar meer een soort melancholie oproept.

Erg mooi gespeeld, zowel Sophia Myles als Jamie Bell zijn echt prima bezig. Zeker de intensiteit waarmee Jamie Bell af en toe bezig is, met zijn dassenkop rondloopt is mooi om te zien. Daardoor krijgt het verhaal een extra diepte, een dimensie, geloofwaardigheid mee. En meer op de achtergrond is ook Ciaran Hinds - die me meestal vooral irriteert - goed bezig.

Redelijk lichtvoetig coming-of-age drama met een apart verhaal over een jongen met een Oedipuscomplex. Er zitten een paar verrassende wendingen in en ook het acteren van Bell, Myles en Forlani is goed verzorgd. Geen topper, maar best aardig.

avatar van RuudC
Voyeuristische neigingen? Bwahaha, de hoofdpersoon doet haast niets anders dan gluren. Hallam Foe is dan ook een behoorlijk vreemde film. Je hebt geen idee wat je moet met de protagonist, al belandt hij wel in interessante situaties. De seksscene met zijn schoonmoeder was vrij bizar en daarna gaat het plot helemaal van de hak op de tak. De situaties in het hotel zijn in elk geval best grappig. Maurice Roëves zet een fantastische Raymond neer. Beste rol van de film. Wat heb ik om die vent moeten lachen. Maar wat ik met Jamie Bell moet die door ramen gluurt en in zijn nieuwe vlam zijn moeder ziet, weet ik nog steeds niet. Toch wordt het verhaal naar de ontknoping toe steeds beter en zien we meer en meer van de ware aard van Hallam. Dan is het toch een mooie film geworden met enkele bijzondere scenes.

avatar van Valii
Creatief rariteitencabinet dat aanvankelijk wat moeilijk op gang komt. Nadat de hoofdpersoon naar Edinburgh vertrekt, ontvouwt zich echter een alleraardigst filmpje, welke nog het best te plaatsen is als een romcom, maar dan met sterke humor en zonder vervelend zoetsappigheden. Jamie Bell speelt een hele sympathieke rol, het script is ontzettend origineel en ook op het audiovisuele vlak is het behoorlijk sterk. Dit soort films mag van mij vaker gemaakt worden.

avatar van Spiekercoen
Sympathiek. Prima verhaaltje, niet te sentimenteel gelukkig. Opvallendst is de soundtrack, allemaal juweeltjes. Daar hebben Schotten toch een duidelijk voordeel t.o.v. Nederlanders, al leent de maker ook bij de benedenburen. Mag best als je Hood en Movietone kiest, mooi hoor. Voor Nederlandse makers moet dat toch een stuk lastiger zijn als je met de soundtrack iets van couleur locale in je film wilt brengen.

avatar van Boenga
Een wat aarzelende, vage start, tot de verplaatsing naar Edinburgh: vanaf het moment dat Hallem vanop het dak een eerste keer Kate ziet, komt er plooi in het verhaal. Dat, en de chemie die er toch is tussen de twee hoofdacteurs zorgen voor een luchtig, aangenaam, meeslepend, en soms grappig drama.

Heel sfeervol, heel mooi, heel warm, fantastische soundtrack, maar...: teveel situaties en gebeurtenissen zijn net iets 'té'. Het gemak waarmee er op daken wordt geklommen (sponsoring: Edinburgh Roofing Ltd ?), de bedscène Hallam + stiefmoeder, de moordpoging,... Niets dat niet kan, maar alles samen is het een stap te ver: oké bij James Bond, hier stoorde het me, waardoor ik toch net niet aan 4* kom.
Fijn (half-open) einde ook.
En op 1 of andere manier zegt mijn buikgevoel me dat door Sophia Myles veel mannen hier nog net een half sterretje meer aan geven...