Du Er Ikke Alene (1978)

Denemarken
Romantiek / Drama

geregisseerd door Lasse Nielsen en Ernst Johansen
met Anders Agensø, Peter Bjerg en Ove Sprogøe

De jonge tiener Bo is te gevoelig om om te gaan met druk op zijn kostschool. Het schoolhoofd is een kille, religieuze man die de gevoelens van zijn leerlingen niet begrijpt. Bo vereenzaamt langzaam. Tot hij steun vindt bij de zoon van het schoolhoofd, Kim. De jongens ontwikkelen een zeer hechte band en uiteindelijk zelfs een relatie.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Wil ik graag eens zien. Voor zo ver ik weet enkel te bestellen op een peperdure VHS in de VS. Hoge IMDB waardering.

Prachtige film die tegenwoordig waarschijnlijk niet meer gemaakt had kunnen worden. Toch: verhaal is soms fragmentarisch en daardoor minder gemakkelijk te volgen; karakters worden niet uitgediept (bijv. de relatie tussen Kim en zijn vader, het internaatshoofd). Interessant zijn de tegenstellingen tussen verschillende soorten relaties (meisje verleidt jongere jongen of wijdt zij hem in?; diverse jongen/meisje vrijages maar ook meer jongen/jongen dan alleen de ontluikende relatie tussen Bo en Kim). De DVD-versie (TLAreleasing besteld via Amazon UK, regio 1 zonder probleem af te spelen op regio 2) heeft goede vertaling (in het Engels) maar wel veel tekst zodat je snel moet lezen.

Typisch progressief oldschool Scandinavisch jeugdfilmpje. Leuk, kabbelend en aandoenlijk verhaal, maar uiteindelijk toch een beetje saai.

Het onderwerp spreekt me aan, maar ik vond de film nogal saai.

En JEETJE, wat zagen die jongens er toen fout uit hahaha!!

Wat een vage tijdsgebonden, broksgewijze en saaie coming of age film. Typisch jaren zeventig en wat achterhaald.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een zoetige film, een film met gebreken, maar ook een vrij bijzondere en soms een vrij expliciete film. In romantisch 'Timotei'-licht (was het debuut van Roy Andersson niet ook ongeveer zo gefilmd??) wordt zowel de ontluiking van seksualiteit (zeker niet alleen homoseksualiteit - bovendien homoseksualiteit is helemaal geen issue in de film, maar gewoon een geaccepteerd gegeven) ) als opstand tegen gezag en ouders naar voren gebracht. Inderdaad nogal fragmentarisch en sommige zaken voelen onuitgediept . De setting en sfeer, het spel van de jongens maken het aan de andere kant weer heel bijzonder.

avatar van Darbie
In mijn optiek is dit een film voor de jeugdmatinee.