Wrong Turn (2003)

Verenigde Staten / Duitsland
Horror / Thriller

geregisseerd door Rob Schmidt
met Eliza Dushku, Desmond Harrington en Emmanuelle Chriqui

Onderweg naar een sollicitatiegesprek krijgt Chris Finn in de bossen van West-Virginia een botsing met de auto van een paar tieners. Als ze dan besluiten op zoek te gaan naar hulp, komen ze plotseling tot de ontdekking dat ze achtervolgd worden door een paar gruwelijk mismaakte kannibalen ...

avatar van Alexander1900
Het verbaast me dat deze film slechts een zesje scoort, terwijl deze film een van de betere horror films van tegenwoordig is. Alles is goed in beeld gebracht en ook lekker spannend. Heb de film zeker vijf keer gezien. Wat mij betreft een top film!

avatar van Phantasm
Prima horrorfilm die lekker wegkijkt, genoeg gore momenten.

ipman-99
"Thank you, take care. You're the one who's gonna need to take care." ... " !!!

Heerlijke Horrorfilm (Heropfrissing) !!! 'Wrong Turn 1' is een Horrorfilm die
ik voor het eerst zag in de bioscoop in 2003 en die ik ondertussen toch al ontelbare
keren heb mogen en kunnen bewonderen! Het concept is ook weer zo'n cocktail
dat me volledig aanstaat. We leren wat karakters kennen en raken verdwaald ergens
in een afgelegen bos gebied. Al gauw merk je dat er iets niet pluis is !
Beklemmende spanning en heerlijke kills die werden uitgevoerd door enkele
'mooie' killers. Three Finger met zijn vettig lachtje, Saw-Tooth en One-Eye zijn heerlijke
figuren om je de stuipen op het lijf te jagen, dit in combinatie met heerlijke kills en locatie
zijn prima elementen om een fantastische horrorfilm te maken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
We kennen het verhaal al zoveel in de stijl van Texas Chainsaw Massacre, Deliverance, The hills have eyes, House of wax, Jeepers Creepers, Cabin fever, ... en eigenlijk ook wel Halloween en Friday the 13th. Weinig origineel dus met de cliché-figuren waarvan je al op voorhand weet wie het gaat overleven en wie niet. Het overbekende gerecht wordt op zich wel goed geserveerd en is toch nog te genieten. Wrong turn heeft wel als prestatie dat het dit genre in de 21e eeuw (terug) bekend heeft gemaakt. Al is het daar weer niet alleen natuurlijk. Jeepers Creepers is van 2001 en de remake van TCM is van hetzelfde jaar. Best nog te genieten dus, al mocht het toch ietwat meer plotwendingen hebben. Bij pakweg Friday the 13th hoeft dat misschien niet, maar Jason Voorhees is wel een pak bekender dan deze incestmonsters.

avatar van tattoobob
Dit is eigenlijk de enige uit deze serie die nog een beetje leuk uit de verf komt.
De gore is oke en ook de acteerprestaties zijn boven gemiddeld vergeleken met de rest uit deze serie films.

Verder is deze film natuurlijk geen hoogvlieger daar vind ik de film wat te simpel voor.

avatar van xxERWINxx
Leuke vermakelijke horrorfilm! Ik probeer ze allemaal te bekijken, te beginnen met deel 1 natuurlijk.
De gore in deze film vond ik wel meevallen eigenlijk, heb in veel horrorfilms erger gezien, dat maakt het kijken van deze film wel een stuk draaglijker want dat gore moet je van houden..
het verhaal is leuk en het einde is ook erg goed, ik miste wel de blote borsten die je normaal altijd wel ziet in een horrorfilm zoals Friday the 13th maar al met al een goed begin van de Wrong turn delen! Op naar deel 2

avatar van FillumGek
Negen jaar geleden voor het laatst gezien en Wrong Turn is nog steeds een erg leuk genrefilmpje. Als je inbred/hillbilly zegt dan is deze film de eerste die altijd in me opkomt. Ik zie Wrong Turn ook een beetje als de grondlegger van de moderne inbred horrorfilm.

Erg diepgaand is de plot niet. Een groepje vrienden crasht in een verlaten bos en worden snel daarna op de hielen gezeten door een paar wilde psychopaten. Vroeger was ik helemaal weg van Dushku, dat is nu een stuk minder al zitten er nog wel een paar goede shots in van haar prachtige lichaam. De cast is in het geheel een groot pluspunt. Een verademing om eens geen onderlinge ruzies te zien en waar de vrouwen Booth, Dushku en Chriqui heerlijk zijn om naar te kijken zijn de mannen sympathiek, behalve Zegers dan.

Het sfeertje is vies en broeierig. Vooral bij de scenes in het hutje krijg je al snel zin om zelf onder de douche te stappen. De freaks zijn geslaagd. De zoekacties zijn best spannend en de geluiden die ze maken lekker gestoord. Enkele moorden zijn leuk en blinken uit in goede make-up, maar de bodycount is helaas wat laag. Fijne speelduur ook, met nog geen anderhalf uur.

Thereisnospoon
Je moet ook nooit een Wrong Turn nemen na je Final Destination.
Er is immers a Nightmare on Elm Street, die je na Scream VIII leidt naar
Halloween, de nacht na Psycho die je in je bitterste dromen leidt naar
The Omen, in het huis aan Amytiville.

avatar van IH88
Ik heb deze film na The Descent gekeken en dat was geen goed idee. Het niveauverschil is wel erg groot. Je weet precies wie er dood gaan en wanneer, en wie het einde haalt is ook geen verrassing. Dat hoeft niet perse een groot minpunt te zijn, als de film voor de rest maar spannend is en je met de personages meeleeft. Dat was hier niet het geval. De lachwekkende kannibalen hielpen ook niet echt mee. Pluspunt was Dushku, heerlijke actrice.

avatar van Mr-Mcmovie
Een genre dat iedereen kent, en dat ze al 1000 maal over hebben gedaan. Jaja tankstation met een rare kerel dan een hutje in de bossen we denken allemaal dan meteen aan: The Hills have eyes, Texas chainsaw massacre, evil dead, Friday the 13th en ik kan doorgaan tot morgen.
Maar daarom kan het nog steeds leuk zijn om te kijken en vooral heel coole kills vooral de moord op dat meisje in de boom met het bijl recht op haar mond dat haar onderlijf terwijl naar beneden valt was erg vet.

Nu op naar de andere delen !
Heb gezien dat er sinds dit jaar een 6de is mag mijn schade inhalen heb alleen deze nog maar gezien en nu voor de 2de maal.

Uitgemolken of niet ik heb een zwak voor dit horror genre. Wel leuk dat cabin in the Woods toen die uitkwam met een flinke mep recht in het gezicht voor dit genre geef toe die film blies een frisse wind dit soort films.

3,0 sterren

avatar van Kondoro0614
Wrong Turn

Aah, het begin van deze heerlijke slasher films. Ik heb deze laatst nog gezien (16 mei, mijn verjaardag) en ik wou graag deze reeks weer opnieuw kijken waarna ik dus heb besloten ze bijna allemaal te kijken (Vooral de gene waar nog geen recensie onder staat en die een tijd terug nog gezien zijn).

Het zijn in het algemeen heerlijke B-films maar, niet van grote klasse. Ook deze film was gaaf met lekkere scenes maar, wel met een heel dun verhaallijn erin wat ik dus erg zonde vind. Ook het acteer werk van de acteurs waren matig en het was allemaal maar typisch Hollywood. Word er eentje neer geslagen en staat zo'n vijftien keer weer op. Dat is jammer. In het algemeen gewoon een prima film.

avatar van IH88
Wrong Turn

Een aardig horrorverhaal die wel een wat voorspelbaar verloop heeft. Je weet precies wie er dood gaan en wanneer. En wie het einde haalt is ook geen verrassing. Dat hoeft niet perse een groot minpunt te zijn, als de film voor de rest maar spannend is en je met de personages meeleeft.

De film heeft zeker goede schrikeffecten en sommige moorden zien er gruwelijk uit maar de personages zijn wel heel mager en clichématig uitgewerkt. Dat heb je meestal bij dit soort horrorfilms maar hier was het wel heel opvallend. De kannibalen zijn niet heel bijzonder en echt dreigend zijn ze niet. Door slimme regietrucs en de moordpartijen wordt dat nog aardig gemaskeerd. Pluspunt is zeker Dushku, heerlijke actrice.

avatar van krosnicky
Vermakelijk maar voorspelbaar toch als je zoals ik al wat horror films gezien hebt je weet wie gaat sterven en je weet ongeveer wie er over blijft .acteer werk was niets speciaals maar het kon er mee door en het was ook over duidelijk vanwaar ze de inspiratie gehaald hebben ( Texas Chainsaw en Hills Have Eyes ) en ik schrok ervan dat deze al bijna 15 jaar oud is ik dacht dat het nog maar een film van 2012 was ofzo tzag er totaal niet 2003 uit .
Leuke horror dus kom maar op met die sequels.

wrong turn is een vrij goede horrorfilm. De opvolgers zijn matig, maar de eerste is vrij goed.

avatar van Shadowed
Beste deel.

Als je ziet wat de delen vanaf 3 zijn, hoef je alleen deze te kijken. De spanning is duidelijk voelbaar, en de shots in de bomen zijn goed.

Begon een beetje basic, ongeluk, opgejaagd door smerige bosmensen maar gelukkig is dit dan goed uitgewerkt. Mooie shots en mooie achtervolgingen. Soms ook spannend en goor.

Helaas is een film zoals deze totaal geen hoogvlieger. Gewoon een van de betere films in dit genre.

avatar van joolstein
Acceptabel genrewerk! Neem een stel tieners, zet ze in een verlaten omgeving en laat er vervolgens één of meer psychopaten op los en voilà. Het is al zo vaak voorbij gekomen in de horror. Uiteraard zijn er genoeg klassieke voorbeelden en ook die munten niet allemaal uit door hun geweldige plots, goede acteerprestaties of schitterende camerawerk. In dat opzicht is deze film niet heel veel anders. Een effectieve rechttoe-rechtaan benadering en natuurlijk zo voorspelbaar als wat! Maar heeft dit nadelen voor deze film ? Dat is de vraag? Die graad van voorspelbaarheid kan in ieder geval de fun niet bederven, integendeel, hij is op sommige momenten echt zeer genietbaar. Wrong Turn pretendeert gelukkig ook niet meer te zijn dan een van-dik-hout-zaagt-men-planken horrorfilm. Niets nieuws onder de zon dus maar dat maakt de film wel tot fijn (horror)genot om te kijken.

avatar van EW101
Gewoon goed.

Leuke slasher. Er zitten goede moorden in en soms is het zelfs iets goor.
Alleen jammer dat die gemuteerde inteeltfamilie minder uitgewerkt is. Daar hadden ze meer mee kunnen doen. Vermakelijk waren ze wel, maar iets magertjes. Ook hun make-up zag er degelijk uit.
Verder kent de film goede en sfeervolle settings die zelfs in het genre indrukwekkend zijn. Bv. het gedeelte in de bomen of de uitkijktoren.

Op naar deel drie dan maar??

avatar van Kondoro0614
EW101 schreef:
Op naar deel drie dan maar??

Doen .

avatar van Collins
Prima film die er in slaagt om bijna continu een redelijk spanningsniveau te handhaven. En dat is knap.
Op een paar introductie- en bonding momentjes na zijn de personages steeds in beweging om aan dreiging te ontkomen. En die dreiging is spannend uitgewerkt. Door de vaart en de goed geplaatste momenten van schrik, suspense en gore, valt de film nooit dood en is spanning gegarandeerd. Als kijker word je zo gedwongen om bij de les blijven. En dan gaat het dus niet over de ingewikkeldheid van het verhaal, maar over de kans dat je anders een spannend moment mist. Het verloop gaat snel.
De introductie van de personages is vrij kort en gebeurt al in een sfeer van dreiging. Het is een sfeervol voorspel tot de echte spanning. Geen onaangename personages trouwens. We leren ze net genoeg kennen om een gevoel van medeleven te kunnen ontwikkelen. Daarnaast is Eliza Dushku bijzonder aangenaam om te zien, zodat medeleven ook zonder introductie bijna automatisch het geval zou zijn geweest.
Het monsterlijke gevaar is minder rond uitgewerkt. De kannibalistische dégénérés blijven duidelijk achter in de ontwikkeling. In letterlijke zin is dat logisch. In figuurlijke zin niet. Zij zijn te karikaturaal weergegeven. Geen verdere verklaring of verdieping daar. Daar viel nog wel wat te halen om de psychologische spanning groter te maken. Nu zijn ze er gewoon. Ze voldoen overigens grandioos als spannende factor. Ik werd gewoon nieuwsgierig naar hun verhaal. Vandaar.
Mooie lokatie ook. Gesitueerd in dichte onbegaanbare bossen. Eenzaam en verlaten. Dus weinig kans op hulptroepen. Dat isolement wordt goed uitgespeeld, Altijd goed voor een extra laag onderhuidse spanning.
Korte film. Zonder de credits slechts zo'n 75 minuten, schat ik. Precies genoeg. Dat wel. De film treedt daardoor niet teveel in herhaling. De acties en de spanning blijven zodoende fris aanvoelen.
In de eindcredits nog een korte reprise, Een overbodige vingerwijzing naar een vervolg, dat er dan ook is gekomen. Verder zonder toegevoegde waarde.
Goeie film.