Saw IV (2007)

Alternatieve titel: Saw 4

Horror / Thriller

geregisseerd door Darren Lynn Bousman
met Tobin Bell, Lyriq Bent en Scott Patterson

Nu Jigsaw en zijn kompaan Amanda dood zijn, lijkt het spel afgelopen. Maar als een nieuw videobandje van Jigsaw opduikt, blijkt het spel nog lang niet aan zijn eind te zijn. Twee FBI-profilers proberen de hele puzzel op te lossen en speuren door Jigsaws overgebleven spullen. Maar als een SWAT-lid ontvoerd wordt en onderdeel van het spel blijkt krijgt hij negentig minuten om, behalve zijn eigen leven, het leven van een oude vriend te redden.

TEASER

Slappe hap. Op allerlei manieren wringt men zich in bochten om de verhaallijnen voort te zetten en dat werkt voor geen meter. Zeker niet als dat alles ook nog eens in de blender is gestopt om vervolgens alles a-chronologisch neer te zetten. Wat overblijft is een verknipte, uitermate chaotische film die nergens verrast, nooit spannend wordt en eigenlijk gewoonweg helemaal nergens over gaat. Vul daar de inspiratieloze slashes (nou vooruit, diegene waarbij twee mannen aan het kettingwerktuig vast zitten is nog wel aardig gevonden), de matige cast en futloze cinematografie toe en er blijft bijzonder weinig over waar deze Saw productie nog enigszins op leunt: 1,5*

avatar van Daan258
Aardig 4e deel, alleen zeker niet zo goed als de vorige delen.
Jammer van de vele flashbacks in de film waardoor het verhaal een beetje wazig word en niet helemaal meer goed te volgen is.
acteerwerk was wel prima, en ook zeker een paar leuke kills.
Al met al heb ik me hier weer zeker goed mee vermaakt.
Snel ook maar weer is het 5e deeltje opzetten.

avatar van Katharina
Ik was al een keer eerder begonnen aan Saw IV, maar ik kwam steeds niet door het begin heen (ik ben niet echt een horrorliefhebber), en alweer wilde ik stoppen, maar ik heb uiteindelijk toch doorgekeken en daar heb ik geen spijt van! Ik ben niet heel dol op de horrorelementen, maar het verhaal vond ik best wel tof. Vooral dat je Jigsaw weer een beetje meer leert kennen. En uiteindelijk eindigde deze film ook weer in een verrassing en een beetje zoals in Saw I.

avatar van MichaelMovie
Opnieuw een vermakelijk deel, maar soms kan het wat verwarrend zijn. Het is best om de vorige delen gezien te hebben.
De openingsscène is de moeite waard als je van horror houdt.

avatar van John Barry
Saw IV vind ik een niet zo goede film.

Ik merk een verandering in de Saw serie. De eerste Saw film was een spannende psychologische thriller met een paar sterke gruwelijke scènes. In de Saw 2 en 3 werden die scènes alleen maar gruwelijker. En tegelijkertijd bleven de films spannend. In saw 4 doen de filmmakers er nog een schepje boven op wat betreft de gruwelijke scènes. Maar de spanning in Saw 4 is zo goed als weg. Saw 4 moet het bijna alleen maar hebben van de gruwelijke scènes. En hoewel die scènes best wel sterk zijn. Vind ik het jammer dat deze Saw film het voor het grootse deel alleen van die scènes moet hebben.

De filmmakers wilden zo nodig na Saw 3 nog een vervolg maken. Was eigenlijk wat mij betreft totaal niet nodig geweest. Het einde van Saw 3 met Jigsaw dood vond ik een goed einde van de reeks. Maar de filmmakers willen de boel zonodig uitmelken. De filmmakers komen met een uiterst complex verhaal aanzetten. Het einde van deze film is verassend. Hoffman blijkt de andere helper van Jigsaw te zijn. Saw 4 blijkt zich gelijktijdig met Saw 3 af te spelen. Op zich allemaal sterk gevonden. Alleen word het allemaal wat rommelig gebracht. Ik vind dat het in deze film allemaal wat te snel gaat. Ik snapte de clou niet meteen aan het einde van de film. Na wat informatie op internet te hebben opgezocht snap ik het wel. Het is allemaal sterk bedacht. Maar het is niet de bedoeling dat je pas erachter komt dat het sterk bedacht is na speurwerk op internet. De film faalt in het goed uitteleggen van het plot.

Deze film is erg rommelig. Zo zien we een scene met Luitenant Rigg. Dan zien we weer een scene met agenten Perez en Strahm en dan krijgen we plots even snel een flashback. De film komt op mij ontzettend chaotisch over. Er word van hak op de tak gesprongen. Wat de film nog wat chaotischer maakt is een erg vervelende hyper montage. Ik zie niet in waar die Irritante flitsende montage voor nodig is. Ik vind het hartstikke irritant en het voegt niks toe aan de film. Door die rommeligheid is de spanning ook meteen weg. Waar ik me in de vorige Saw films kon inleven met de personages is dat in deze film niet.

Deze film moet het dus vooral hebben van de gruwelijke scènes. Wat deze film ook interessant maakt zijn de flashbacks over Jigsaw. Je krijgt in de flashbacks te zien hoe hij zo geworden is. En je krijgt ook de eerste val van Jigsaw te zien. Erg interessant vond ik de achtergrond informatie die over Jigsaw gegeven werd.

Het acteerwerk in deze film is op zich wel goed. Tobin Bell als Jigsaw acteert erg goed. Bell zet een goede schurk neer. Lyriq Bent als luitenant Rigg vond ik ook wel goed acteren. Hij weet de emoties die zijn personage doormaakt goed te vertolken. Ook de rest van het acteerwerk is op zich wel goed. Al is het acteerwerk ook weer niet hoogstaand te noemen. Maar de rest van de cast acteert wel naar behoren. De muziek die we in deze film voorgeschoteld krijgen vond ik niet zo goed. De muziek zorgt nu niet bepaald voor meer sfeer en spanning.

Al met al vind ik Saw 4 een niet zo goede film. Het verhaal is in principe wel goed verzonnen. Alleen word het verhaal te rommelig verteld. Ik vond de film chaotisch overkomen en de film was niet spannend. Niet alles aan deze film is slecht. De gruwelijke scènes en de flashbacks over Jigsaw maken deze film nog wel de moeite waard. Maar deze film kon een heel stuk beter.

2 sterren voor deze film.

avatar van Insignificance
Het piept en en het kraakt in de wereld waar Jigsaw de gemoederen bezighoudt. Nog altijd grauw, bleek en aangevreten met personages die zich bijna altijd in kleine ruimtes bevinden en/of een camera dicht op de huid hebben, maar het komt minder uit de verf dan in vorige delen. Eentje die steeds op het punt staat te bezwijken onder z'n eigen verhaaldruk.

Best knap om ondanks al het voorgaande toch nog met een, in zekere zin, coherent plot op de proppen te komen, maar hoe meer je moet c.q. gaat vertellen en in hoe meer bochten je je moet wringen om dat te doen, hoe meer de horror daar onder te lijden heeft. Bovendien is er ergens onderweg een tipping point, waar al dat gepuzzel je onverschillig laat.

Dat heb ik sowieso al met Kramers achtergrond en dergelijke, het personage is nu letterlijk en figuurlijk kapot geschreven. De vallen blijven een smakelijk onderdeel, zo zitten er weer een paar leuke vondsten tussen. Het is alleen jammer dat Bousman daar wat te weinig tijd insteekt. Zo voelt de film in elke vezel als een haastklus waar impact ver te zoeken is.

het goorste deel voor mij. Dat geswitch tussen scenes die in elkaar overlopen vind ik zelf wel bijzonder irritant, bij de hair trap bijvoorbeeld tussendoor dat politiegeneuzel.

Na herziening toch maar een halfje erbij. Vind met name de twist op het eind mooi, wanneer je erachter komt dat deel 4 simultaan loopt met deel 3. Daarnaast is dit het eerste deel waarin Hoffman een belangrijke rol speelt, en hij is toch wel een van mijn favoriete Jigsaw's.

Wist dat ik nog wat vergeten was in de comment hierboven... en wel de "Save Them" scene, waarin Jill een miskraam krijgt door toedoen van Cecil. Fantastische scene begeleid met prachtige muziek. Sowieso alle scènes waarin we meer te weten kwamen over John's motieven waren allen een verademing.

weer een leuk vervolg.heb me weer prima vermaakt.

avatar van Shadowed
Matig vervolg op de eerste 3 zeker niet slechte delen.

Opnieuw zie je hier weer hoe Jigsaw opengesneden wordt

Het verhaal wordt ook wazig door de vele flashbacks, en de boobytraps zijn weerzinwekkend.
Vooral het stuk waarbij de vrouw aan haar haar getrokken wordt of het stuk dat de man niet mag bewegen of anders gebeurd er iets..., moet je zelf maar kijken

Niet al te beroerd maar het begint slechter te worden vanaf hier.

Ik ben ter voorbereiding op Jigsaw de hele reeks opnieuw aan het kijken. Ik let nu vooral op hoe het verhaal loopt want ik kan me goed herinneren dat ik het op een gegeven moment niet meer begreep.
Deze film vond ik nog steeds net zo tof als de vorige drie delen maar bij deze was wel het moment dat je goed moest blijven opletten want hier kan je de kluts zo kwijtraken en dat hadden ze kunnen voorkomen door het begin pas aan het einde te laten zien. In deze film komen zowel een aantal oude als nieuwe personages aan het bod die belangrijk zijn voor het verhaal, in de vorige delen waren het maar een paar waardoor het verhaal makkelijker te volgen was. Wat ik steeds goed vind aan alle films is dat ze precies laten zien hoe en wat er met een personage gebeurd is die niet meteen dood gaat in de film en meestal zie je dat weer terug in het opvolgende deel. Ik verwacht dus dat we in deel 5 gaan zien wat er met de mannelijk fbi agent gebeurd is. Het enigste minpuntje vind ik dat Hoffman er betrokken bij raakt terwijl er geen reden voor is. Amanda werd uitgekozen omdat zij het spel heeft overleeft, maar misschien is zoiets ook bij hem het geval, ik hoop dat we dat zullen zien in deel 5.

avatar van Hando
Doom4 schreef:

Daar is zeker een reden voor maar het is niet wat je denkt dat het is.

avatar van Kondoro0614
En we gaan weer lekker verder met de Saw reeks en dit is de derde en tevens laatste Re-watch die ik nog moest doen op deze serie maar, deeltje vier viel me vies tegen. Het hele concept staat me persoonlijk niet meer aan, en hoewel ik die vele delen telkens uitroep tot mijn ‘beste’ horror saga viel deze me toch wel echt vies tegen en gaat de kwaliteit van de eerste drie delen ver onderuit.. Misschien had Darren Lynn Bousman het beter kunnen laten bij een trilogie dan de serie zo uit te melken, John is overleden in deel drie en laat dat zo. Maar wat dan wel weer aanslaat, en dat vind ik ook heel leuk is het feit dat het verhaal nu wel gaat kloppen want John wou graag hebben dat het na zijn dood nog gehanteerd werd. Toch geinig om zo’n vervolg te maken alleen is de film wel erg soft.

Toch is dit filmpje wel educatief voor de vervolgen die komen. Zo komen we er makkelijk en snel achter wie Jigsaw gaat opvolgen maar ook komen we er achter hoe Jigsaw zijn achtergrond is, waarom is hij aan het moorden geslagen en wat is het motief van zijn denk wijze? Ook brengt deze film natuurlijk weer een ‘slachteroffer’ met zich mee en dat is dit keer Lyriq Bent. De SWAT leider die maar geen genoegen er mee kan nemen wat Jigsaw heeft gedaan en dat zijn waardige collega vast zat in de handen van Jigsaw. Toen hij mee genomen werd heeft hij dus niet duidelijk naar bandjes zitten luisteren wat helaas niemand lukt en faalt ook dit keer weer op het eind.

Lt. Rigg krijgt duidelijk de aanwijzing om niet zomaar de deuren in te rennen waar het geen veilig gebied is, hij word op de proef gesteld door de ‘nieuwe’ Jigsaw en komt bij allerlei deuren terecht in de weg om Eric Matthews weer te vinden die nog altijd vermist en ontvoerd is door Jigsaw.

Rigg komt allerlei personen tegen die in het verleden kwade dingen gedaan hebben een vrouw die zich bezig hield met waarschijnlijk kinderporno of pedofilie en daarna komen we bij een dikke man aan die verschillende vrouwen verkracht heeft en dit op beeld materiaal heeft gezet, de echt uitdaging van Rigg is het punt waar zijn nieuwsgierigheid zich heen brengt, dit toch in de zin van: open je alle deuren naar nieuwsgierigheid of laat je het wezen voor wat het is? Een mooi voorbeeld van deze nieuwsgierigheid is het punt waarbij het masker bij zijn eerste slachtoffer af haalt die er voor zorgt dat de machine begint te werken. Als hij dit niet had gedaan wat deze vrouw ook nooit overleden / gemarteld. Het tweede slachtoffer en voor mij is dit de man is het punt waar hij de verkrachtingskamer binnen loopt: ga nooit onveilige ruimtes in Rigg! En dan natuurlijk de finale waar Rigg de kamer in rent waar Eric Matthews zich bevind maar dit juist niet moest doen. Als hij dit niet deed en zo de tijd af liet lopen gingen de heren vrij uit: nu is Eric Matthews door omdat zijn hoofd geïmplodeerd is met twee ijsrotsen, Rigg is beschoten door Eric en de advocaat van Jigsaw is doodgeschoten door Rigg een groot drama dus. En als finale natuurlijk het gezicht van de nieuwe Jigsaw: Lt. Mark Hoffman.

Tobin Bell blijft voor mij de uitstekende Jigsaw en ik kan altijd genieten van zijn acteerwerk. Toch heeft dit vierde deel mij niet goed gedaan en vind ik de serie steeds verder uitgemolken. Toch in het algemeen redelijk vermaakt alleen is het niet meer bijzonder.