Saw VI (2009)

Canada / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Australië
Horror / Thriller

geregisseerd door Kevin Greutert
met Tobin Bell, Betsy Russell en Costas Mandylor

Agent Strahm is overleden, en detective Hoffman wordt naar voren geschoven als de onbetwiste opvolger van Jigsaw's erfenis aan gruwelijkheden, waaronder weer een van te voren opgezet plan waarin gevangenen zich moeten bewijzen tegenover de zonden die ze zijn begaan. Wanneer de FBI bijna op het punt staat om Hoffman te arresteren, zet hij een nieuw spel in werking, met daarin de laatste wensen van Jigsaw die ter uitvoering moeten worden gebracht.

avatar van Curriculum
Absoluut geen moeite gehad om dit deel te volgen. Aangezien alles logisch in elkaar valt aan het eind. Wie een tegen argument geeft, heeft simpelweg niets begrepen van de film.

4.0

Een zeer mooi vervolg (en vele antwoorden op) de vorige delen. Af en toe wisselen van regisseur kan dus soms wonderen doen. En het maakt een mens ook warm naar het laatste deel in de reeks. Puik gedaan!

avatar van jipt
Vond het maar niks, veel te veel flashbacks naar delen die ik allang was vergeten. Vond ook de personages nogal kleurloos en de killings niet heel creatief in vergelijking met de vorige delen, weinig spannend ook. Grootste minpunt was nog dat er teveel geouwehoer in zat om alle eindjes aan elkaar te knopen. 2*tje

Deel zoveel, nauwelijks meer te onderscheiden van de overige films. Door vele wendingen blijft het vermakelijk genoeg om af te kijken, maar daar is het ook mee gezegd.

Niet verwacht dat deze reeks nog de rug zou rechten, maar dat is met deeltje 6 mondjesmaat toch gelukt. Het verhaal stelde na deel twee al niet veel meer voor, maar in deze Saw blijft men wel veel dichter bij de idealen van Jigsaw en dat doet deze afdruk veel goed. Het niveau van de eerste twee films wordt weliswaar nergens benadert, maar met Greutert aan het roer is wel een fris briesje gaan waaien. Benieuwd naar het slotstuk.

avatar van MichaelMovie
Net als (bijna) alle voorgaande delen is deze film ook vermakelijk, maar niet hoogstaand.

avatar van John Barry
Saw 6 vond ik een goede film.

Ik merk een verandering in de Saw serie. De eerste Saw film was een spannende psychologische thriller met een paar sterke gruwelijke scènes. In de Saw 2 en 3 werden die scènes alleen maar gruwelijker. En tegelijkertijd bleven de films spannend. In saw 4 doen de filmmakers er nog een schepje boven op wat betreft de gruwelijke scènes. Maar de spanning in Saw 4 is zo goed als weg. In Saw 5 het zelfde liedje. Veel gruwelijke scènes die op zich wel sterk zijn. Maar aan echte spanning ontbreekt het. Maar in saw 6 is de spanning weer terug.

In saw 5 focuste de filmmakers erg veel op de flashbacks en de gruwelijke scènes en vergaten ze een beetje het eigenlijke verhaal van Saw 5 uit te werken. In Saw 6 zitten ook flashbacks, maar het er zijn er minder dan in Saw 5. De flashbacks geven weer erg interessante achtergrond informatie. Ze zijn een goede aanvulling. Het verhaal in Saw 6 is spannend. Vooral het stuk dat Hofmann steeds meer in het nauw lijkt te komen vond ik spannend. Ook het stuk met de verzekeringsman was spannend. In saw 6 worden de verhaallijnen gelukkig niet afgerafeld en word ook niet alles super snel en chaotisch verteld. Saw 6 is goed te volgen. Saw 6 heeft ook weer een paar sterke gruwelijke scènes. De sterkste scene vond ik de test waarin twee personen zo lang mogelijk hun adem moesten inhouden.

Het acteerwerk in deze film is redelijk. Tobin Bell als Jigsaw acteert het beste. Bell zet een goede schurk neer. Ook goed vond ik Peter Outerbridge als William. Peter weet die emoties die zijn personage doormaakt goed te vertolken. Costas Mandylor als Detective Mark Hoffman acteert ook goed. De rest van de cast acteert wel aardig. Al springt niemand van de cast er echt bovenuit op acteer gebied. Het acteerwerk in deze film is niet slecht, maar ook niet bijzonder. De muziek die we in deze film voorgeschoteld krijgen vond ik niet zo goed. De muziek zorgt nu niet bepaald voor meer sfeer en spanning.

Het einde van deze film is niet echt verassend. Ik had wel verwacht dat Jill Tuck voor Hofmann een val had. Desondanks vond ik het einde wel goed. Het is een goede cliffhanger en maakt je benieuwd naar Saw 7.

Al met al vond ik Saw 6 een goede film. Het acteerwerk is redelijk. Het verhaal is redelijk spannend en er zitten een aantal sterke gruwelijke scènes in de film.

3,5 ster voor deze film.

avatar van Insignificance
Zou je deze strippen van z'n gebruikelijke verhalende geweld, hou je de blauwdruk van een Saw vervolg over. Of wat dat wat mijns inziens had mogen zijn. Je neemt iemand die zich inlaat met foute praktijken, stelt hem voor als een enorme gluiperd, haalt z'n entourage erbij en stopt het hele spul in een desolate omgeving met scherp, roestig hang- en sluitwerk dat een lesje kan leren.

Het lijntje rondom de verzekeringsagent in dit geval. Veel meer hoeft dat echt niet te zijn. Het politieplot waarmee de rest van dit deel wordt opgevuld, nou ja, vindingrijk is het wel, maar daar zijn andere films voor. Ik zit hier voor zo'n eerste test, waar een vrouw in maniakale paniek steeds meer arm kiest om nog een kans te hebben tegen eentje die duidelijk meer vlees heeft te geven.

Ik kan daar wel om lachen. Verderop heeft het nog zo'n saillant momentje, als eentje het uit pure angst maar laat lopen. Het soort vernedering waar de reeks tot nu toe niet echt iets mee heeft gedaan. Ander plusje voor Gruetert is dat hij het tijdens de ademhalingsproef zowaar even zo goed als stil heeft. Het leent zich er ook voor, maar toch. Ook een kleine noviteit in de Saw delen.

Zo heeft het wel wat, al vlakt het een beetje af naar het einde toe. De carrousel is op zich een geweldige vondst, maar met weer een dilemma had het (of ze) best iets creatiever mogen worden afgemaakt. Ook zonde is dat het slot weer wordt versjteerd door flashbacks en de hele reutemeteut. Vermoeiend, elke keer dat gedoe. Desondanks nog een aardig deel zo ver in de franchise.

Deze film vond ik totaal geen tijd verspilling. Hij was spannend en héél eng. Conclusie: Het was een goede film!

avatar van LOTR-lover
Vandaag maar weer is een Saw marathon gehouden (helaas hield m'n partner 't niet langer vol dan VI dus morgen nog de laatste film kijken). Maar goed, we zijn dus met Saw VI geëindigd en ondanks het feit dat de film me absoluut niet verveeld heeft vind ik 'm toch minder krachtig of overtuigend als de voorgaande delen. Ook het acteerwerk van sommige acteurs begon me een beetje tegen te staan. Verder een voorspelbaar plot (had wel iets van een plottwist verwacht) maar ach, de gore was weer prima in orde en daar gaat het eigenlijk ook gewoon om

6/10 (IMDB)

weer een leuk vervolg.heb me weer prima vermaakt.

avatar van De_Dorstige
Heerlijke film. Die verdraaide Hoffman is wel een baasje.

Alweer de 6e deel uit de reeks en ik vind het nog steeds leuk. Het verhaal is nog steeds goed en de film word nog steeds nergens saai.
Omdat ik een paar dingen niet begreep geef ik dit deel iets minder sterren, misschien kan iemand mij helpen. Op een gegeven moment zie je waarom Amanda getest werd en dat was omdat ze op de nacht van de miskraam samen was geweest met Cecil. Hoffman zou het niet vertellen als ze doet wat hij zegt maar hoe weet Hoffman dat hun samen waren? De hele game was toen nog niet eens begonnen. En dan het einde, Hoffman krijgt dat apparaat om zijn nek. Betekend dat dat zijn spel was omdat hij die nep jigsaw moord (Baxter) had gepleegd? En hij had geen kans om te overleven omdat baxter ook geen kans had gekregen? Klinkt wel logisch nu ik er over nadenk. Dan ben ik nog zeer benieuwd naar mijn eerste vraag.

avatar van Kondoro0614
De horrormaand is nog maar een paar dagen afgelopen (en ik mis het wat dat betreft nog niet bepaald) maar toch zet ik de serie ‘Saw’ door, een serie ik in mijn ‘Guilty Pleasure’ lijst heb gestopt aangezien de filmreeks niet meer veel nieuws heeft en de spelletjes nogal eentonig begonnen te worden. Toch vond ik dit zesde deel wel weer geslaagd en sowieso geslaagder dan zijn voorganger ‘ Saw V (2008) ‘ die ik erg soft vond. Kevin Greutert weet echter weer wat leven in de brouwerij te gooien en komt met een waanzinnige comeback waarvan ik genoten heb, dit zesde deel is weer keihard en ondanks dat het verhaal misschien niet bijzonder is in veel manieren blijft de film sterk en zijn de moorden ook erg goed gelukt.

Kevin Greutert kent naar zijn voorganger ‘Darren Lynn Bousman’ een bloederige Saw op de wereld te zetten waarvan ik niet had verwacht dat deze zou komen. Ik vond de serie in kakken en eentonig worden maar deze film is aardig fris en komt vaak goed en sterk over, zoals ik Saw ken. Met wederom bloederige en keiharde spellen staat deze film als een huis en is dit zeker weer een opfrisser voor de serie.

Het verhaal word er echter niet veel beter om en is gewoon uitgemolken in het begin maar nu word het nogal chaotisch. We volgen wederom Lt. Mark Hoffman die in de eerdere films uitgekomen is als de nieuwe ‘Jigsaw’. Hij probeert Agent Strahm alles aan te smeren en bij het overlijden van Agent Strahm weet hij met de hand vingerafdrukken achter te laten van Strahm om zichzelf er uit te redden. Echter schrikt hij wanneer Agent Perez weer terug is op de scénes waarvan hij hoopte dat ze overleden was. Ze komt samen met Erickson er achter dat de stem helemaal niet van Strahm is maar van Hoffman die vervolgens de drietal die het ontdekt hebben wist te vermoorden en zo met behulp van vingerafdrukken van agent Strahm weer een moordscene achter te laten waaruit moet blijken dat Hoffman onschuldig is.

We beginnen deze film wederom weer met een beginmoord waar we twee mensen (een man en een vrouw) zien die tegen elkaar moeten strijden om te overleven. Ze hebben beiden een hoofdklem die een bout door hun brein draait als ze verliezen, hun spel: zoveel mogelijk vlees in een bak gooien en wie het meeste er in krijgt wint. De dikke man lijkt te winnen door zijn buikvet er in te mikken maar wanneer de vrouw haar arm afhakt en die er in gooit wint ze uiteindelijk het spel.

De moorden (de spellen) zijn weer aardig geslaagd. We beginnen dit keer niet al te bruut en ik mis de beginmoord. We komen daarna wel snel bij het slachtoffer uit: William. Ik weet niet precies wat voor werk hij deed maar hij heeft mensen het leven niet bepaald gegund. Hij moet in de spellen binnen (90min. Dacht ik) een bepaalde tijd spelen waarbij hij tegen zijn collega’s moet strijden of redden en wederom moet hij bepaalde keuzes maken. Zijn begin spel is niet zo moeilijk (is tevens ook niet al te speciaal) waar hij een wedstrijd aan moet gaan met een persoon die zijn eigen leven niet waardeert en met roken zijn leven meer verpest. Hij moet met hem zijn adem in blijven houden en wie het meest ademt word vast geplet. William wint en mag daarna door naar het volgende spel dat niet al te lang op zich laat wachten. En als ik het goed heb komt hij nu tegen twee werknemers van hem te staan (althans mensen die hem geholpen hebben met iets) en ze hangen aan een bepaald prikkeldraad. William krijgt de keuze met twee kettingen wie hij het leven wel of niet gunt en hij kiest voor de oudere vrouw waarbij de jonge man opgehangen word aan het prikkeldraad.

Vervolgens mag William weer een spel spelen waarbij zijn werknemers die allemaal wat geflikt hadden bij hem vast zitten op een zo’n speeltuin attribuut. Hij mag twee mensen laten leven van de zes maar, de shotgun heeft wel zes kogels in zijn magazijn dus niet iedereen blijft leven. Hij heeft dan de keuze met een knop dat de gene die aan de beurt is niet dood gaat maar dat verwond hem wel aan zijn hand. Hij maakt twee keer de keuze en komt zo bij zijn familie terecht waarvoor hij het spel moest spelen. Ook komt er een spel voor met hun advocate die vast zit in een kooi en de weg die ze kan belopen zit vol met erg warme waterdamp. William kan wel kiezen om haar door te laten lopen door een hendel over te halen die het waterdamp (stoom) op zichzelf gericht word. Wanneer ze vrij is en opmerkt dat de sleutel voor haar nek klem in William zit wil ze hem vermoorden maar de tijd was op en ze krijgt als nog een pen in haar hoofd. Heerlijk bruut en erg leuk weer, zo ken ik saw met erg veel bloed.

Het einde vond ik persoonlijk het mooist waar een gedupeerde familie het lot van William mogen bepalen. William heeft de vader en man van de twee ten dode opgeschreven. Ze kiezen er voor dat hij dood gaat en dit deel vond ik het gaafst. Wanneer ze de hendel overhalen op ‘Die’ word William geraakt door een soort arm met allemaal naalden aan het bevestigd die de hele rug van William door boren. Deze naalden zijn bevestigd aan het zoutzuur dat in de twee cellen hangt. Dit zoutzuur word aangevoerd via de naalden in William zijn rug waardoor William helemaal van binnen opgevreten word door het zoutzuur en met zo’n te gek einde stopt de film al gauw. Al om al, een geslaagd zesde deel en ik kan niet wachten om de serie voor te zetten.

avatar van Shadowed
Verbetering.

Weer een wat beter te volgen deel inplaats van dat door elkaar heen gedoe. De traps zijn niet zo gruwelijk meer maar zelfs beter. Leuker om te volgen, al heeft het verhaal al lang geen hoogtepunten meer.

Iets beter acteerwerk, maar een nogal dommig einde. Heel vergezocht, maar toch een hele verademing in vergelijking met deeltje 5.