ad

Met onder meer: Laura Vandervoort, Tobin Bell en Matt Passmore

Releasedatum: 26 oktober 2017

Over Jigsaw

"A New Game Begins."

Overal in een stad worden lijken aangetroffen, elk op gruwelijke wijze verminkt. Al het onderzoek wijst in de richting van één dader: John Kramer. Het probleem is dat Kramer jaren geleden al overleden is. Rechercheurs Halloran en Hunt onderzoeken de zaak.

imageimageimageimageimageimageimageimage

👎

avatar van Shadowed

Shadowed

Deel 8.

Nadat de vervolgdelen eindelijk even uit bleven besloten de broeders Spierig weer nieuw leven in de reeks te blazen, en dit doen ze niet perse verkeerd. Helaas blijft het uiteindelijk vrij weinig toevoegen en weet je eigenlijk al dat er zoiets als een twist in zit.

Niet slecht, maar het had allemaal wel wat harder gemogen. De vallen mochten wel aanwezig zijn en waren soms ook leuk bedacht. De twist was dan wat origineler bedacht, maar voegt uiteindelijk niet heel veel toe. Een film die dus niet gemaakt had hoeven worden.

Een slecht deel is het niet, maar lang niet meer zo goed als de eerste paar delen. Daarvoor is er al te veel gedaan om de magie eruit te halen. Wel ok voor een deeltje 8 alweer.

avatar van princesspeach

princesspeach

Het was weer heerlijk gore. Maar de plots en de hele rambam erom heen.. nee.. nietlogisch.

avatar van Doom4

Doom4

Cesar87 schreef:

Die film klopt voor geen meter Logan word gespoten en dan word ie in die laserding gebracht maar er is dus nog een helper want wie heeft die Halloran daar gebracht?

umh logan werd niet gespoten hij heeft halloran daar zelf gebracht....

Tarkus

Goed vervolg op de eerste 7 films, maar het brengt niets nieuws.

De film had evengoed Saw 8 kunnen heten, want het is allemaal weer van hetzelfde.

Gruwelijke moorden met bloederige scènes, wat we uit de reeks al goed gewend waren.

Ik blijf erbij, ik was destijds tevreden dat men was gestopt na 7 films, nu is er een achtste, en hopelijk definitief de laatste ??

avatar van Hando

Hando

Tarkus schreef:

Goed vervolg op de eerste 7 films, maar het brengt niets nieuws.

Waarom hoop je daarop als ik vragen? Je kunt ook gewoon stoppen met kijken en blij zijn voor de mensen die het nog wel leuk vinden.

Tarkus

Hando schreef:

Ik vind het ook nog wel goed hoor, dat schrijf ik ook.

Maar je kan het niet blijven uitmelken hé.

En bijkomend, ik ben een verzamelaar, eens ik aan een serie films begonnen ben wil ik de ganse reeks, of ze nu slechter wordt of goed blijft...

Ieder zijn smaak natuurlijk, voor diegenen die de serie met nog evenveel enthousiasme volgen als bij de eerste film, veel plezier nog...

Misschien mag ik hopen op een originelere verhaallijn bij een volgende film

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1 schreef:

Misschien moet ik de hele reeks maar eens opnieuw gaan kijken, heb daar wel zin in gekregen.

Wat ik dan ook ruim anderhalf jaar later eens heb gedaan. Met deze Jigsaw zit mijn periode van Saw herzien er weer op. Vanaf deel 2 tot Jigsaw zit er schommelend niveau bij en het niveau van het origineel haalt geen enkel vervolg, maar toch was het leuk. Deze Jigsaw is niet veel beter of slechter dan de andere vervolgen. Het plot spreekt me steeds minder aan, maar er zit nog genoeg gore en creativiteit in de vallen om het vermakelijk te houden. Maar voor een reboot van de reeks 8 jaar na de voorganger hebben ze er wel veel te weinig uitgehaald en beseffen ze nog steeds geloof ik niet wat de Saw franchise nou zo goed maakte.

Kleine voldoende. 3* blijven staan.

Heb zelden met zoveel verbijstering naar een film zitten kijken als naar deze, mensen die de film gezien hebben weten over welke momenten ik het heb. Zat echt in het verhaal gezogen.

En nee, de SAW reeks moet je niet serieus gaan nemen, je moet er gewoon in meegaan en anders niet kijken. Vind SAW eigenlijk meer een soort GTST maar dan in plaats van Ludo Sanders en Janine hebben we hier John en Jill die de rest van de cast toetakelen .

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Met deze Jigsaw heb ik nu dus alle 8 delen herzien, en ik heb weer genoten van deze Saw reeks. Hoewel het erg op en neer gaat qua niveau, blijft het toch leuk om ze allemaal op een rijtje te zien. Ook dit achtste deel, een soort reboot eigenlijk, was te genieten hoewel nergens de intense spanning van het eerste deel wordt gehaald. In dit deel wordt niet echt verder geborduurd op de andere delen. Wat is er bijvoorbeeld gebeurd met Hoffman? Die zal wellicht gestorven zijn in de martelkamer van de allereerste film? Maar dan, aan het einde van dit deel, wordt duidelijk dat het hier eigenlijk ten dele om een prequel gaat en dat Jigsaw nog maar eens een slachtoffer tot assistent heeft omgetoverd die in dit deel na de dood van John Kramer als een soort copycat van Jigsaw aan de slag gaat. Er zijn op den duur meer assistenten van Jigsaw dan slachtoffers! De vraag rijst echter, wat is er dan met dr. Gordon gebeurd? Is die nu inactief geworden als Jigsaw hulpje of zal hij in Jigsaw II weer opduiken? Ik had hem eigenlijk liever gezien in deze film in plaats van die saaie Logan.

De acteurs die zich lenen voor deze film zijn weer niet van het hoogste niveau. Hannah Emily Anderson als labassistente Eleanor Bonneville is wel een lekkertje! Visueel is Saw 8 kleurrijker en warmer dan de vorige delen, en over het algemeen wordt er minder gebruik gemaakt van de schokkende camerabeelden waarvan in de overige delen overmatig gebruik gemaakt werd.

Er zaten in dit deel ook een aantal grappige oneliners, zoals:

"No, that's not creepy at all!"

"Good luck, lollypop!"

Ik vind dat een beetje humor wel past in deze vervolgdelen, aangezien de intensheid van het eerste deel toch nooit wordt geëvenaard. Ik zou na het bekijken van alle delen na elkaar, de serie als volgt indelen (van beste naar minste): 1-3-6-2-5-4-7-8.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Toch komt er een vervolg. En daar ben ik blij mee, ondanks dat Jigsaw niet geweldig was. Heb me er mee vermaakt en het concept blijft prima, maar neem wel wat betere schrijvers in dienst. En misschien moet het eens een prequel worden ofzo, met gewoon nog een levende John Kramer.

Dat vind ik wel een goed idee, gewoon opnieuw John Kramer inschakelen in plaats van al die minderwaardige opvolgers van hem. (We hebben in dit achtste deel weliswaar een gedeeltelijke prequel, maar die werd enkel ingevoerd om de nieuwe handlanger van Jigsaw in te voeren.) Misschien moet men in Saw 9 een echte opstanding van John Kramer doen, Jigsaw 2: The Resurrection of John Kramer.

avatar van hellblazer93

hellblazer93

Kwam erachter dat ik dit deel nog niet had bekeken en om deze reden net als vele anderen maar eens de hele reeks herzien. Voornaamste reden was om weer enigszins in het verhaal te komen, aangezien dat zich in allerlei vreemde bochten wist te wringen waardoor je de draad al snel kwijtraakt.

Direct in het begin is al duidelijk dat de regie van andere hand komt. De grauwe kleuren hebben plaatsgemaakt voor kleurrijke omgevingen wat de sfeer niet ten goede doet. De opzet van het verhaal is best leuk, maar uiteindelijk blijkt de plottwist deels weer een herhaling te zijn van diverse andere delen. Wel leuk dat het deels een prequel was, waardoor Jigsaw zelf ook nog een rol had De personages in dit deel zijn niet erg kleurrijk, maar dat had ik in een deel 8 ook niet meer verwacht. De traps zijn een cruciaal deel van de reeks en die variëren van matig tot leuk. Die bucket trap heeft ook wel érg veel weg van die collar trap in deel 5, waar ze een sleutel uit een glazen kist moeten halen.

De film biedt plat vermaak, maar niet veel meer.

Op naar het aankomende The Organ Donor, welke weer geregisseerd is door Darren Lynn Bousman.

Kleine 2.5*

avatar van shrink

shrink

Fantastisch. Voldoet helemaal aan de verwachtingen van een SAW film!

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Opvallend meer rust in de montage dan in de vorige films, wat eigenlijk wel een fijne verandering is. Is even leuk, maar na een tijdje vond ik het toch meer van hetzelfde worden. Maar ach, je weet wat je krijgt en het is aardig vermaak.

Een kleine 3,0*

avatar van Boneka

Boneka

Heb de andere delen nooit gezien, maar afgezien van de eerste 7 delen is ie ook bepaald niet origineel. Zag ooit Mindhunters uit 2004, maar een soort gelijk script. Alleen zat Mindhunters veel sterker in elkaar. Heb nog best genoten van deze legpuzzel, maar meer dan een 2.5 zit er niet in.

avatar van mjk87

mjk87

Heel slecht. Ik vond het qua gore tegenvallen, weinig bijzondere moorden ook en matig in beeld gezet. Dat is in vorige films in de reeks wel beter gedaan. Maar verder is dit ook niet echt een serie die me als geheel trekt, terwijl deze film inhoudelijk zwaar leunt op die John Kramer. Het was voor mij dus weinig interessant als film, maar überhaupt die hele mythe die men in die serie erom bouwt heb ik weinig mee dan komt zoiets wat lachwekkend over. Ook matig geacteerd, dan blijft er heel weinig over. 1,0*.

avatar van jipt

jipt

Nu iedereen met corona aan het puzzelen is, ben ik dan ook maar gaan doen Ongeveer dezelfde formule als de voorgaande delen: tien kleine indiaantjes met een plotwending. Helaas was deze niet bijster origineel, knulle personages, ontzettend vergezocht en bij vlagen vermakelijk. Het had ook allemaal wat intenser gemogen. Hopen dat het aankomende Spiral wat nieuw leven in de brouwerij brengt, want deze serie is nu toch wel tot zn eind gekomen. Kleine 2,5*

avatar van Royalere

Royalere

Bagger. Deel 1 en 2 zijn 1 van mijn lievelings films. toen hadden ze moet stoppen. Dit is gewoon tenenkromend slecht. Ga niet stemmen want heb hem na 20 minuten uitgezet.

avatar van Patjée

Patjée

Oké vermaak, kijkt prima weg, maar dat “het spel” tien jaar geleden plaatsvond zag je van mijlenver aankomen. Zeker na die hints dat Jigsaw zo’n machine jaren geleden ook al gemaakt zou hebben. Wat ik niet helemaal begreep is waarom de “hulp” van Jigsaw het spel opnieuw heeft gespeeld met drie lichamen. Wat voegt dat precies toe? Ik had verwacht dat de lichamen van tien jaar geleden waren geconserveerd in een grote vriezer en dat ze nu tevoorschijn kwamen, als ware de moorden net gepleegd. Maar nee, kennelijk moesten de moorden opnieuw gepleegd worden om.... de detective erin te luizen? Maar waarom dan? Had hij niet simpeler een aantal mensen kunnen vermoorden en daar dan de detective voor laten opdraaien, ipv het spel van tien jaar geleden naspelen? Nu leek het er iets te veel op gericht om de kijker op het verkeerde been te zetten ipv dat het echt paste binnen het verhaal. Oh, en dan nog iets: waarom zou Kramer de assistent zoveel jaar geleden hebben gespaard? Dat doet hij normaal toch ook niet met zijn slachtoffers die het spel verliezen? Waarom kreeg deze persoon zo’n voorkeursbehandeling? En, kwam deze assistent ook in vorige seizoenen terug of heeft hij letterlijk al die tijd niks gedaan? Zoveel vragen...

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

De doorgezaagde ledematen vliegen je weer om de oren in dit 8ste deel alweer van de Saw-filmreeks, het horrorequivalent van bekende televisie-afvalraces als Big Brother of Wie is de mol?. De acteurs zijn in ieder geval al net zo irritant aanwezig als de deelnemers aan dat soort programma's.

Die maffe kabouter op z'n driewieler die steevast komt binnenfietsen als er weer 's een opdracht zit aan te komen en er natuurlijk weer een dooie gaat vallen. Dat had in deel 1 al iets lachwekkends, maar is nu ook nog eens gewoon vervelend.

Pierlala John Kramer met z'n lange lijzige hoofd is allang morsdood, maar heeft voor zijn overlijden nog van allerlei dingen geregeld en het stokje aan een ander doorgegeven, ja zo lust ik 'm ook wel.. Zo kun je dus eeuwig door blijven gaan met deze onzin.

De vraag is of er nog iemand op zit te wachten?

Neen.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2018 stemmen

Ja, leuk hersenloos vermaak weer. Kan het niet nalaten een Saw te zien, eigenlijk puur om te zien welke methodes er gebruikt worden. Verder weinig sfeervol en te ‘uitleggerig’.