The Foreigner (2017)

Verenigd Koninkrijk / China / Verenigde Staten
Thriller / Actie

geregisseerd door Martin Campbell
met Jackie Chan, Pierce Brosnan en Charlie Murphy

Quan, de eigenaar van een Chinees restaurant die in 1984 tijdens zijn vlucht naar Engeland twee dochters verloor en wiens vrouw stierf bij de bevalling van zijn jongste dochter, is dusdanig overmand door verdriet wanneer zijn dochter omkomt bij een bomaanslag die wordt opgeëist door 'The Authentic IRA', vermoedelijk een splintergroep binnen de IRA. Quan, een oud-commando gespecialiseerd in explosieven en hand-to-hand combat, besluit zelf af te rekenen met de daders. Zijn zoektocht leidt hem naar vice-premier en oud IRA-kopstuk Liam Hennessy (Pierce Brosnan), die probeert te voorkomen dat de aanslag leidt tot een hervatting van de gewapende strijd in Noord-Ierland.

Goed verhaal en veel spanningen. Heerlijk! Jackie chan is het nog niet verleerd. Nog steeds geweldig om hem te zien vechten.

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

Niet de meest geloofwaardige film, maar al bij al secuur genoeg om een avondje film te rechtvaardigen. Jackie Chan acteert beter dan de stijve Pierce Brosnan, toch een matig acteur eenmaal er wat emotie aan te pas komt. Maar Chan voelt evenzeer wat misplaatst aan, zeker wanneer hij Rambo mag spelen. Zijn actiescènes zijn voor mij niet echt compatibel met het politieke geneuzel en de twistjes die daarbij horen.

Dat alles zorgt voor een film die niet helemaal in evenwicht is, al slaagt Martin Campbell er wel in om het er deftig genoeg te laten uitzien. Sowieso rijdt hij wel een raar parcours als regisseur, van goede en avontuurlijke actiefilms naar een archislechte superheldenfilm en dan meest recent terug dit. Het is te hopen dat hij nog eens het niveau haalt van films als GoldenEye en The Mask of Zorro.

avatar van Riddierid
De film op zichzelf deed me teveel denken aan law abiding citizen, verder was het verhaal wel prima maar het deed niet veel bijzonders voor mij. De emotionele kant van het hele verhaal en het acteerwerk van Jackie Chan daarin zorgt er nog wel voor dat het een goede 3 is, los daarvan anders een 2,5

avatar van Black Math
Best interessant. De Ierse kwestie heb ik eigenlijk voor zover ik me kan herinneren niet eerder in een film aangekaart zien worden en dat levert de nodige politieke verwikkelingen op, die in deze film vermengd worden met een soort Rambo-achtig plot. Die combinatie van politiek en Rambo had ik niet aan zien komen en is erg interessant.

Een mooie rol voor Chan die erg kwetsbaar weet te ogen op emotionele momenten. Brosnans karakter is duidelijk gebaseerd op Gerry Adams. Ik lees veel kritiek op zijn Ierse accent. De man komt zelf uit Ierland, maar niet uit Noord-Ierland en van wat ik heb begrepen probeert hij een Belfast accent, wat hem kennelijk niet helemaal goed af gaat. Ik heb helemaal geen verstand van Ierse accenten en het is volledig langs me heen gegaan. Voor mij deed het dan ook geen afbreuk.

Het is uiteindelijk netjes gemaakt. Niet briljant, maar wel wat complexer dan de standaard actiefilm. 3*.

avatar van des1
Zweeft ergens tegen de 3,5 * aan, omdat het inderdaad zoals hierboven al geconstateerd is, de Ierse kwestie als backdrop gebruikt. Ben benieuwd hoe dat in N.Ierland is gevallen indertijd. Genoeg taboe materie. Voor mensen die niet echt bekend zijn ermee, nog best ingewikkeld. Gematigden balanceren op een koord tussen de Britse regering en met name Ierse katholieken. Om z'n onderhandelingspositie te vesterken doet Brosnan als vice-premier iets waarvan Jackie Chan vermoedt dat het niet het daglicht kan verdragen. Geen spoilers. Alle actie eromheen vond ik nogal onwaarschijnlijk en de spanning van de film niet ten goede komen, hoe goed bedoeld ook (actiefilm met inhoud).

Hele stukken heb ik doorgespoeld, en ... niks gemist. Ofwel, deze kan in de categorie "doorspoelen maar" of zoals de Engelsen zeggen "A waste of time."

avatar van panax
goeie film
met een hele goeie jackie chan
spannend genoeg
met mooie beelden van ierland

avatar van Donkerwoud
Tijdje terug alweer dat ik een onvervalste IRA-film heb gezien, en dan ook nog met Jackie Chan in de hoofdrol. Hij doet dan misschien niet meer zijn eigen stunts, maar er staat een sombere en meer volwassen rol tegenover. Er zit geen luchtig grapje tussen wanneer hij zich als Chinese restauranthouder mengt in de wereld van het Ierse terrorisme om zijn dochter te wreken. Pierce Brosnan speelt ook een aardige rol als de politicus die de vreedzame en diplomatieke tak van de IRA vertegenwoordigt, terwijl hij de balletjes omhoog moet houden wanneer er een gewapend conflict dreigt te ontstaan. Hoe ver kun je gaan om een (ooit) gewelddadige beweging te normaliseren als politieke beweging? 'The Foreigner' (2017) heeft als ouderwetse knokfilm net wat meer politieke verwikkelingen dan je zou verwachten van een film in het genre.

avatar van Movie Jim
De ouder geworden Jackie Chan speelt weer geweldig in the foreigner.
Jackie Chan lijkt mij doet geen eigen stunts meer, en dat begrijp ik heel goed
vaak raakte hij onnodig levensbedreigend gewond denk maar aan een schedelbasisfractuur in 1987
die hij opliep bij opnames van Armour of god.
Pierce Brosnan vindt ik erg matig spelen ook dat accent in the foreigner .
Jackie Chan is het zeker niet verleerd in deze prachtige film waar hij gerechtigheid zoekt voor zijn omgekomen dochter.