The Foreigner (2017)

Verenigd Koninkrijk / China / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Martin Campbell
met Jackie Chan, Pierce Brosnan en Charlie Murphy

Quan, de eigenaar van een Chinees restaurant die in 1984 tijdens zijn vlucht naar Engeland twee dochters verloor en wiens vrouw stierf bij de bevalling van zijn jongste dochter, is dusdanig overmand door verdriet wanneer zijn dochter omkomt bij een bomaanslag die wordt opgeëist door 'The Authentic IRA', vermoedelijk een splintergroep binnen de IRA. Quan, een oud-commando gespecialiseerd in explosieven en hand-to-hand combat, besluit zelf af te rekenen met de daders. Zijn zoektocht leidt hem naar vice-premier en oud IRA-kopstuk Liam Hennessy (Pierce Brosnan), die probeert te voorkomen dat de aanslag leidt tot een hervatting van de gewapende strijd in Noord-Ierland.

avatar van Captain Pervert
Opvallend: The Foreigner is gebaseerd op een boek: The Chinaman - Stephen Leather (1991) - BoekMeter.nl. In het politiek correcte nu hebben ze de titel veranderd van Chinaman naar Foreigner want, zo meldt Wikipedia:
Although the term has no negative connotations in older dictionaries,[1][2] and the usage of such parallel compound terms as Englishman, Frenchman and Irishman[3] remain unobjectionable,[4] the term Chinaman is noted as offensive by modern dictionaries and is no longer the preferred nomenclature.

Dus om massale protesten en plunderingen van Chinezen te voorkomen en hen niet te hoeven blokkeren op de snelweg naar Dokkum... Oh nee, wacht, Chinezen doen niet zo kinderachtig over dat soort dingen. Om toch maar te voorkomen dat #metoochinaman trending wordt en carrières worden gesloopt zonder waarheidsvinding en rechtspraak, hebben ze het toch maar veranderd.

Anyhow, het boek is uit 1991 en het maakte destijds natuurlijk stukken meer sense dan nu om een verhaal te vertellen over een onschuldige stakker die verwikkeld raakt in The Troubles, het nogal eufemistische woord waarmee Groot-Brittannië de vele bloedige aanslagen placht aan te duiden, die destijds gepleegd werden door de IRA.

Desalniettemin krijgt Jackie Chan, de Chinama... Ik bedoel, foreigner in kwestie, het aan de stok met de IRA. Ditmaal is het een afsplitsing ervan die het niet leuk vindt dat er al 20 jaar vrede is op de Britse en Ierse eilanden.

Daarmee valt eigenlijk meteen op hoe stom die IRA eigenlijk is (was). Katholieken en protestanten die elkaar vermoorden omdat de ander een andere afsplitsing van hetzelfde geloof aanhangt. En dat in Europese landen, amper twee uur vliegen vanaf Schiphol. Echt te absurd voor woorden.
The Troubles worden ook altijd door moslims genoemd om westerlingen de maat te nemen wanneer wij zeggen "waar islam is, is geweld". Dan rest je niets anders dan de jij-bakkende mohammedaan in kwestie schoorvoetend gelijk te geven.

Nee, de IRA is allerminst sexy en het strontvervelende, dik aangezette Ierse accent van Pierce Brosnan is dat ook niet. De intonatie is nog zangeriger en debieler dan dat van een Limburger. Heb je wel eens een Limburgse politieagent iemand horen aanspreken die met 250 km/u door de bebouwde kom rijdt? Als je niet dicht bij genoeg staat om de woorden te verstaan maar alleen de toon kan horen, is het net alsof de agent de verdachte complimenteert met zijn mooie schoenen en vraagt waar hij deze ook kan kopen. De intonatie klopt niet met de inhoud, en dat is bij het Ierse accent ook zo.

Alles, maar dan ook alles, wordt gered door een ijskoude, stokoude, kwetsbare Jackie Chan - zoals je hem nog nooit zag. Deze film is voor Chan wat Creed was voor Stallone. De eerste film waarin ze een keer een ouder, kwetsbaar personage spelen. En het gaat hem goed af. Nee, het is geen hoogstaand acteerwerk. Hij heeft de hele film maar één blik en die ene taak voert hij uit met grote klasse. Wát een kop.

Ook Brosnan, drie jaar terug nog als een soort James Bond-lite te zien in The November Man (2014) (tegenvallende overbodige film), is in drie jaar compleet opa geworden. Oud, grijs, bril. Misschien is deze film ook voor hem wel een Creed. De rest van de cast is forgettable. Niet slecht maar ook niet bijzonder of opvallend goed.

De film is vooral gevuld met ondervragingen, kat en muis gedoe, en was zeker gebaat geweest bij nog één grote actiescène zoals die in het appartement waar Chan zich voordoet als monteur.

Sterker nog: het is best een tegenvaller dat zo ongeveer alle actiescènes in de trailer zitten, maar het beste stukje uit de trailer dan weer niet in de film. "Do you know who you're dealing with" wordt in de trailer telefonisch beantwoord door Chan met "Yes. Do you?" maar in de film blijft de vraag van Brosnan onbeantwoord.

Is iemand anders dit toevallig ook opgevallen?

Niet verveeld. Grimmig, sfeervol, onderhoudend.
Genoten van de stemmige synthesizer soundtrack.

3,5 sterren

avatar van mixmaster
Heerlijke actie/thriller met een goed spelende Jackie Chan maar ook zeker de geweldige rol van Pierce Brosnan doet deze film ten goede.

Gewoon heerlijk genieten van deze actie film , zeker een aanrader !!!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Goldeneye regisseur Martin Campbell is terug samen met Bondacteur Pierce Brosnan. Campbell mag dan wel 2 keer voor een boost gezorgd hebben in de Bondreeks, de laatste film die hij maakte voor The Foreigner was The Green Lantern, dus toch voorzichtig met die cv.

Brosnan is geen Connery en veel groots heeft hij niet gedaan na z'n carrière als Bond. Enkel The November Man was wel leuk, maar daar speelde hij eigenlijk een ouwe 007. Jackie Chan kent vooral z'n glorie in de gekende actiekomedie films, al is het wel bekend dat hij graag eens wat meer serieuzere rollen mag spelen. De combinatie van Campbell, Brosnan en Chan (de rest van de namen mag je vergeten, en dat zal ook snel gebeuren) maken van deze thriller een aangename blockbuster. Chan en Brosnan doen het wel aardig, al is er weinig interactie met de twee en is het ook niet meer dan een thriller volgens het boekje.

Leuk om te zien dus. Chan mag meer van dit soort rollen spelen. Gezien z'n leeftijd zal actie sowieso wat minderen en zie ik liever dit dan enkel de flauwe komedie. Brosnan kan een film zelf niet (meer) trekken, maar als de rol op z'n lijf geschreven is, valt hij nog wel mee.

avatar van GGG
GGG
Verrassend mooie film met dito acteerwerk. Was echt verrast. Aanradertje.

Toch wel een goede actiefilm geworden, had dit niet meteen verwacht. Brosnan en Chan zijn niet de allerbeste acteurs natuurlijk, maar kwijten zich hier behoorlijk van hun taak. Chan speelt eindelijk eens een serieuze rol en als hij de gekke bekken achterwege laat blijkt hij best te kunnen voldoen als de wraakengel Quan. Brosnan maakt onder regie van oude kameraad Campbell eindelijk weer eens een gedreven indruk, en zet de rol van schimmige vice-premier goed neer. Campbell houd het tempo lekker hoog en weet nog steeds hoe je een stevige actiescène zelfverzekerd moet vastleggen. Dat doet hij zo goed dat je bijna wil vergeten dat er wat onnodige zijpadjes worden ingeslagen waardoor het verhaal zelf af en toe ongeloofwaardig wordt. Geen perfecte film dus, het grimmige geweld wat bij tijd en wijle wordt ingezet is ook niet echt mijn ding, maar op zeker wel een enerverende kijkervaring, waar je niet onverschillig onder zal blijven.

Prima actie terreur film met een degelijke Pierce Brosnan.
Ben niet van de Jacky Chan films die vaak erg melig zijn maar in deze serieuze rol is hij best te pruimen.
2 uur goed misdaad vermaak. Niks mis mee.

avatar van Starscream
Absoluut een van chan zn beste filmpjes!

avatar van Donucius
Matige film die vooral gedragen wordt door Brosnan en Chan, twee oude rotten in de industrie. Brosnan zit goed in zijn rol en is prima op dreef. Chan is voor zijn leeftijd nog best fit, maar het goede is er wel een beetje vanaf. Het is tijd voor de nieuwe generatie om het stokje over te nemen, voor zover die bestaat. Want zeg nou eerlijk, wie is/wordt de opvolger van Jackie Chan? Potentiële kanshebbers zijn namelijk op één hand te tellen.

Voor Jackie's kunnen is deze film uiteraard appeltje eitje en draagt hij met gemak de actiescènes. De flow en de gevechtschoreografieën zijn okay, maar niet heel bijzonder of interessant (in beeld gebracht). Ze zijn functioneel, that's all. Jackie is degene die een scène maakt en leven geeft, zijn tegenspelers zijn de volgers. Gelukkig weet de regisseur dat hij met Jackie niet zoveel hoeft te cutten (Jackie is the real deal), waardoor de actie nog enigszins geloofwaardig overkomt.

De film is verder niet bijster spannend en er wordt ook niet echt moeite gedaan om het spannend of intrigerend te maken. Daarentegen, echt saai wordt het ook weer niet, maar verder ook nergens waar je op het puntje van je stoel gaat zitten. Vrij weinig verrassingen en twists. Eigenlijk is vanaf de eerste minuten al duidelijk waar deze film naar toe wilt gaan.

Spreekt het gevoerde thema je bij voorbaat al niet aan? Dan is het overslaan van deze film ook bepaald geen ramp.

avatar van Corcicus
De muziek bij de trailer is wel bijzonder slecht gekozen. Heb al geen goesting meer om te kijken.

avatar van John Milton
Beetje onevenwichtig filmpje, dat niet helemaal succesvol balanceert tussen drama, actie en spythriller. Het script voelt wat rommelig en ontbeert focus; soms realiseer je je opeens dat je Jackie al een tijdje niet hebt gezien, zonder duidelijke reden. Brosnan is natuurlijk een oudgediende van regisseur Martin Cambell, maar komt hier helaas met een vrij onnatuurlijk Iers accent op de proppen, al is hij er wel ooit geboren. Wij kregen er een beetje de giechels van, in het begin. Jackie draagt de dramatische stukken verrassend degelijk, maar uiteindelijk zat ik toch wel een beetje onaangedaan op mijn horloge te kijken.

Ik vraag me af of ze nou een thriller wilde maken, een actiefilm en serieus drama. Nu is van van alles maar allemaal net niet. De cast en actie maken dit nog redelijk de moeite waard, maar voor Campbell één van zijn mindere films.

avatar van JacoBaco
Leno schreef:

Ze wilde een film maken met zowel actie, drama en thriller. Dat is tegenwoordig bij zoveel films. Ik heb films zitten kijken met actie, horror, komedie, fantasy en drama. Terminator 2 bijvoorbeeld. Volop drama, volop actie, volop spanning (thriller), volop sciencefiction en de film kent vele komische momenten. Dus wat is het nou? Een actiefilm natuurlijk.

Dus ik snap je punt, het was het allemaal net niet bij The Foreigner. Meestal heeft een film een specifieke basis zoals bijvoorbeeld actie. Maar als de actie al niet lekker uit de verf komt, dan faalt de film al een beetje. Soort identiteit crisis.

avatar van Kondoro0614
Nu dan toch helaas, het is waar mijn vakantie ten einde is gelopen hebben we gisteravond besloten om ‘The Foreigner’ op te zetten, de nieuwe actie kraker met Chan in de hoofdrol die al enige tijd door een erg sterke trailer hoog bij mij in het lijstje stond. Ik moet zeggen dat deze zit mij nog behoorlijk meeviel en ik me meer en deels toch wel redelijk vermaakt heb met deze film. Toch wist de film soms iets in te kakken dat het wat saaier wist te maken maar in het algemeen heb ik me prima vermaakt met deze Chan film.

De film kent een redelijk goeie cast waar natuurlijk Chan en Pierce Brosnan springen hier natuurlijk ver uit en komen erg dichtbij. Twee geweldige acteurs die ik al vanaf jongs af aan kijk en volg via films nu samen op het doek, en ze doen het goed ook. Chan zit prima in zijn rol, op zijn oude leeftijd springt de man nog overal rond en vond ik hem nog aardig goed acteren, en vooral leuk acteren. Chan redt toch wel het meest uit de film en weet als door Amerikanen getrainde super soldaat zich prima te redden in de wereld.

We volgen een, uit China gevluchte getrainde soldaat die in het Verenigd Koningrijk is gaan wonen waar hij een restaurant beheert. Zijn enige dochter en laatste familielid gaat samen met hem naar een bank (tenminste ik dacht dat het een bank was) waarna er een bom ontploft wat de dochter van Quan Ngoc Minh laat overlijden. Quan komt er snel achter dat de IRA hier achter zit (tenminste meer een groepering die doen alsof ze erbij horen) waar Quan snel uit komt bij Liam Hennessy. Quan eist namen op die hij maar moeilijk verkrijgt en hij besluit zelf bommen te maken en Liam een beetje in de weg te zitten. Zolang hij de namen niet heeft gaat hij door met het terroriseren van Liam. Op een dag komen ze achter de namen waarop Quan besluit om de groep te bestormen en ze te vermoorden om later Liam nog even te pakken en samen met zijn nieuwe vriendin (dacht ik) het leven verder te lijden.

Al om al was het geen moeilijke zit maar ben ik zelf erg moe (vanmorgen moest ik er weer vroeg uit) om een lange mening te typen dus dan zijn de kortere wat fijner om te maken. Ja, dit was een leuke voor op de zondagavond maar speciaal word hij nergens, al was het wel een film die verassend beter uit kwam dan dat ik er van verwacht had.

avatar van IH88
“Politicians and terrorists, they are just 2 ends of the same snake.”

The Foreigner kijkt verrassend lekker weg. Het is een actiespektakel, maar Martin Campbell is een regisseur die altijd net iets meer doet dan alleen hersenloos vermaak afleveren. De film heeft politieke intriges, traumatische gebeurtenissen, terroristische aanslagen en dramatische ontwikkelingen, en er heerst een constante spanning. En er zitten ook gewoon vette actiescènes in. The Foreigner is geen meesterwerk, en dat komt vooral door een wat slap politiek plotje en wat belachelijke plotontwikkelingen. Chan en Brosnan verkopen het goed, maar zelfs zij kunnen niet alles onder het tapijt vegen.

avatar van karilem
Spannende actie film

avatar van Smugmarty
Captain Pervert

Hahaha ja inderdaad heel clownesk en niet serieus te nemen

avatar van Smugmarty
Ondanks dat ik het eens ben met de hilarische bevindingen van Captain Pervert hierboven...
aardige actiefilm met een verassende combinatie van hoofdrolspelers en verhaallijn voor Chan.

De oogleden van Chan verraden zijn drukke bestaan en tand des tijds. Prima om te zien dat hij het er ook niet vanaf brengt als een soort van MMA vendetta die op zijn 67e zonder problemen nog even het licht uit de ogen van 10 half zo jonge afgetrainde beveiligers slaat ... maar dat het geheel zeker niet zonder moeite en dus realistischer gemaakt wordt.

Prima actie met hier en daar wakker-schuddende explosies die aangeven dat deze getormenteerde ziel business means...

avatar van macrobody
Captain Pervert schreef:

Ik dacht altijd dat de IRA een afscheiding van het Verenigd Koninkrijk nastreefde en dat ze één Ierland wilde vormen. Dat had toch niets met het geloof te maken?

Maar dat terzijde. De film is wel wat anders dan we gewend zijn van Jackie Chan. Weinig flitsende trucjes maar meer realistische gevechten. De rol van Pierce was inderdaad meer wat geweest voor een echte Ierse acteur zoals Brendan Gleeson. Toch een vermakelijke film geworden.

avatar van xxERWINxx
Vandaag bekeken, redelijk goede actie / thriller, toch had ik mij meer voorgesteld van deze film.
Je moet hem echt goed volgen want anders snap je het verhaal niet zo, buiten wat explosies om gebeurd er vrij weinig, soms wel wat gevechten maar helaas te weinig.
Wel een goede rol van Jackie chan en Pierce brosnan.
Al met al wel een voldoende maar ik miste wel het 1 en ander.

avatar van Filmkriebel
De dochter van een Chinese immigrant wordt gedood tijdens een bomaanslag door de "Authentic IRA", bedoeld om de politieke relaties tussen Britten en Ieren te ondermijnen... De vader zoekt wraak. Het verhaal klinkt helemaal niet nieuw maar de film betrekt toch een leuke bedenking over het politiek gaan van terroristische groeperingen en de manier waarop de twee regeringen met elkaar samenwerken om escalatie te voorkomen door hun radicale elementen in toom te houden .

Brosnans Hennessy personage lijkt verdacht veel op Gerry Adams. IRA politiek en terrorisme zijn twee delen van dezelfde slang, zegt Jackie Chan en dit vat zo'n beetje samen waar het allemaal naartoe gaat. Vuile spelletjes worden gespeeld maar de Chinaman trapt er niet in en voert de oorlog op zijn manier. Zonder meer een leuke film met dito wendingen, die niet onopgemerkt voorbij gaat.

avatar van Diederik58
Uitstekende actiefilm.
Geen moment verveeld. Goed tempo.
De acteurs doen het prima. Chan is niet mijn favoriet, maar is zeker te pruimen in deze film. Wel wat overgeacteerd, zo nu en dan. Het vechten (voor zover hij dat zelf deed) ging hem goed af.
Een standaard verhaal van de vader die zijn dochter verliest en wraak neemt.
Blijft toch onderhoudend.

avatar van Rodger
prima actie film, lekker vlot.
ben normaal niet zo'n fan van Jackie Chan, maar deze kan er mee door.
3.0 ***

Goeie film waarin een vader het heft in eigen handen neemt als zijn dochter omkomt tijdens een bomaanslag. Een prima actie-thriller die vooral onderhoudend is omdat er binnen hetzelfde verhaal twee verhaallijnen zijn (de wraak van de vader en de zoektocht naar de daders) die allebei netjes worden afgerond tijdens een spannende finale. Het titelpersonage is niet het meest geloofwaardig.

avatar van dvdcrusher
Perfecte revengefilm met een uitmuntende Brosnan en Chan. Prima uitgewerkt en geloofwaardig verhaal en adembenemende actiescenes. Dit is actiefilm op zijn best. 5 sterren

avatar van Marcel1971
Gisteren gehuurd, geen spijt van gehad. Een lekkere mix van actie, spanning en drama. Alleen die scene op het einde met Brosnan en Chan begreep ik niet helemaal.

avatar van GuidO96
Je zou haast denken dat Martin Campbell geen fan is van Gerry Adams

Spannende actiethriller over wraakneming met terrorisme en politiek als decor.
Niet alleen Jackie Chan en Pierce Brosnan zijn elk in hun uiteenlopende rol op dreef, de ganse cast voldoet.
Duidelijk dat Martin Campbell een voorliefde heeft voor actie, want die flashback was totaal overbodig.
Is ook het enige minpuntje, lijkt me, in een behoorlijke movie in zijn genre.

avatar van Lovelyboy
Heb ik de zelfde film gezien als waar de meningen van de bovenstaande bij horen? Vond er eigenlijk teveel aan mankeren verhaalmatig, en hoeveel Brosnan uit Ierland komt vond ik zijn veel te dik accent niet om aan te horen. Matige acteur hoor. Maar dat verhaal...? En al die details..? Chan wellicht in een voor hem goede rol maar ik wordt er niet warm van.

Chan loopt het eerste half uur als een opa van 80, maar schud wel een vechtscene uit zijn mouw al vallend langs de trap van een trappenhal, springt door een raam en langs een regenpijp...? Tja, ik weet niet, vind dat niet echt realistisch ofzo.

Chan maakt na twintig minuten in het toilet van Brosnan's kantoor een provisorische bom van wat huishoudelijke dingen en een paar flesjes prik, vervolgens is hij ongrijpbaar. Doch besluit men pas op het einde van de film eens een achtergrond check op Chan te doen. Waarom dan pas? Een beetje inlichtingendienst had dat meteen gedaan na zo'n stunt.

Dan wordt de stal van Brosnan zijn buitenhuis opgeblazen. En hoe komt Brosnan naar buiten snellen? In zijn pyjama met half hoge wandel/berg schoenen aan, dicht geveterd en wel. Of Brosnan kan heel snel veteren of hij heeft koude voeten 's nachts in bed.

Daarna vlucht Chan een stuk bos in. "We've got to track him on his own ground!" Wordt er dan tegen Brosnan gezegd door een van zijn handlangers. Behalve dat het een dialoog is voor een stel kinderen, hebben ze nog steeds geen backgroundcheck gedaan, dus wat '' for own ground?" Jullie weten godbetert nog steeds niet wat dat is! Dan wordt daar inderdaad Brosnans stiefzoon opgezet....pffff….wat hoop gebrei en weinig wol

Nee, niet mijn ding, maar ieder voor zich.