The Foreigner (2017)

Verenigd Koninkrijk / China / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Martin Campbell
met Jackie Chan, Pierce Brosnan en Charlie Murphy

Quan, de eigenaar van een Chinees restaurant die in 1984 tijdens zijn vlucht naar Engeland twee dochters verloor en wiens vrouw stierf bij de bevalling van zijn jongste dochter, is dusdanig overmand door verdriet wanneer zijn dochter omkomt bij een bomaanslag die wordt opgeëist door 'The Authentic IRA', vermoedelijk een splintergroep binnen de IRA. Quan, een oud-commando gespecialiseerd in explosieven en hand-to-hand combat, besluit zelf af te rekenen met de daders. Zijn zoektocht leidt hem naar vice-premier en oud IRA-kopstuk Liam Hennessy (Pierce Brosnan), die probeert te voorkomen dat de aanslag leidt tot een hervatting van de gewapende strijd in Noord-Ierland.

avatar van Shinobi
"Politicians and terrorists, they are just two ends of the same snake."

Het is een zeldzaamheid om Jackie Chan in een serieuze rol te zien spelen, maar het gaat hem prima af.

Ditmaal mag hij komen opdraven als rouwende vader die zijn dochter heeft verloren bij een bomaanslag van een splintergroep binnen de IRA. Hij gaat hiervoor achter de Ierse vicepremier Liam Hennessy die schijnbaar meer moet weten hierover. Dit levert een aantal interessante confrontaties op tussen oudgedienden Chan en Pierce Brosnan.

De verwachtingen moeten wel getemperd worden als je een volwaardige actiefilm denkt te zien; 'The Foreigner' is namelijk meer een politieke thriller met een vleugje actie. Toch zit het snor met de actiescènes. Tussen de serieuze taferelen door mag Chan als een ware John Rambo tekeer gaan met allerlei vallen en natuurlijk zijn kenmerkende gevechten.

Waar ik meer moeite mee heb zijn de rare plotwendingen die je als kijker verscheidene intriges moet voorschotelen. Het merendeel voelt te geforceerd aan en leidt te veel af van de echte focus. Deze complexiteit is volledig onnodig, waardoor de persona van Brosnan een flinke klap krijgt te verduren. Dit had simpeler gemogen, opdat het narratief niet als los zand aan elkaar hangt.

Al met al een redelijke thriller die niets bijzonders doet.

Krappe 3,0 sterren.

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette film die spannend is, prima aktie 's. Kijkt lekker weg.

Marvel2018
Leuke actie/thriller film!
Mooi verhaal, Leuk om naar te kijken!

realiteitspaard schreef:
Ik heb mij dusdanig verveeld met deze film, dat ik nu gal wil spuwen.

Allereerst ben ik van mening dat Jackie Chan wordt neergezet als een lieve oude puppy (met natuurlijk wel een ex-commando achtergrond) die vind dat hij koste wat kost moet krijgen wat hij wil.

Laten we eerlijk zijn, de "badguy" a.k.a. Pierce Brosnan is helemaal niet zo'n hele slechte vent. Hij is super opportunistisch, maar het lukt de filmmakers niet om er echt een slechterik van te maken. Het is iemand die de balans wil bewaren, maar ome Jackie Chan is de nieuwe Rambo en hij vind dat hij alle recht heeft om het heft in eigen handen te nemen. Dat hij niet kan acteren dat laat ik overigens nu even buiten beschouwing.

Er is geen opbouw. De filmmakers verwachten dat ik binnen 3 minuten een band heb opgebouwd met een personage en alles wat hem overkomt, maar zo werkt mijn brein niet. Een aantal traan-scenes met een zielige Jackie, brengen daar geen verandering in. Ik ben geen 12 meer, ik heb meer inhoud nodig.

De film kabbelt wat weg terwijl het mij dus allemaal al helemaal niks meer kan boeien. De regisseurs proberen nog wat diepgang aan te brengen met een aantal intriges, maar de bad-guy is niet goed en de good-guy kan niet acteren en komt veel te zielig over. Op deze manier boeien de intriges mij niet en kan het einde mij ook niet bekoren.

Het einde is ook weer veel te cheesy en cliché. De film probeert van alles te zijn, maar het lukt niet. Als je echt een steengoede revenge-film wilt zien waarbij je wél de film en de personages in wordt gezogen, dan moet je Taken zien.

Wat een blamage.

Ben het eigenlijk op alle vlakken met je eens maar toch vond ik het een leuke film. Ik denk wel dat hij nog beter was geweest zonder Jackie chan maar ik heb me alles behalve verveeld.

avatar van extremezz
Beter dan verwacht,ik dacht eerst met Jackie Chan zal het wel weer hersenloze aktie zijn maar toch was er veel spanning en kon de film mij boeien tot het einde.

avatar van bombario
Ik vond hem ook beter dan verwacht. De film hinkt op meerdere gedachtes (drama, actie, wat is het nou) en is daardoor niet helemaal evenwichtig. Maar Chan doet het prima en er zit voldoende tempo in. Geen film die lang bij blijft, maar ik heb me er prima mee vermaakt.

avatar van john mcclane 2
Op een regenachtige middag zonder In te lezen in de bios gezien .
Dat was een aangename verrassing. Zowel Chan als Brosnan zijn in hun top doen.
Chan als niks te verliezen vergelding zoeker, als Brosnan die langzaam maar zeker helemaal klem komt te zitten .
Het verhaal is goed te volgen en heeft meer diepgang dan een gemiddelde thriller .
Dat dat goed samen gaat is te prijzen .
Ook eentje die er net even boven uit steekt .
Er liep een stel weg tijdens de film in de bios,,,die hadden wellicht Chris Tucker verwacht halverwege

avatar van Timothyvdmeer
nou de actie zit dik in orde. Al is zin besluit om achter Brosnan erg vaag. Hij ziet hem op TV is een oud Ira lid dus hij heeft alle antwoorden Dat hij daarna maar gelijk een bom plaatst is het toilet is helemaal absurd te noemen. Ik denk dat je het gedaan hebt dus ik leg maar gelijk een bom in je toilet

Daarom kon ik ook echt geen gevoel krijgen met het personage Quan. Ook vreemd in het begin van de film loopt hij erg moeilijk ivm zijn leeftijd maar gaande weg is datvolledig verdwenen en vecht hij tegen allerlei gasten en loopt telkens net zo makkelijk weg

Nee viel mij erg tegen. Brosnan doet het aardig maar had hem toch liever wat feller gezien. Zijn personage was helaas gewoon wat zwak.

Timothyvdmeer, jij kan het beter houden bij disney films en alles onder 12 jaar.

avatar van Gi-Force
Een film van Britse kwaliteit. Met een echt acterende Chan en een heel goede Brosnan. Geen overbodige hand tot hand gevechten; wel veel actie en geweld. Over de IRA die in een gevestigde gezapig instituut veranderd zou zijn en waar niet iedereen het mee eens is. Hoe hou je de leiding over zo'n groep terwijl je de oudere geweldmogelijkheden niet meer bezit en je het politieke draagvlak niet wil verliezen. En dan verschijnt er ineens een oude kleine Chinees die je lastig begint te vallen. En dit krijgt nog eens een extra dimensie door de inbreng van de Britten. Echt een aanrader om te zien.

avatar van Brabants
Ontzettend boeiende casting om Jackie Chan en Pierce Brosnan samen te voegen in een film. Helaas is het verhaal zo infantiel dat het gewoon sneu is. Uitgemolken en ongeloofwaardig verhaal. Pure tijdverspilling.

avatar van toscana99
prima actiefilm.

avatar van hutsekluts
Het is bijzonder moeilijk om in Chan de karakter-acteur te zien die hij met deze file wel voor ogen had. Enkele scenes konden zo uit zijn 'vroege' films zijn geknipt en mede daardoor komt hij niet los van die rol.
Toch een heel aardig verhaal met Pierce Brosnan die de onzuivere Ierse onderminister prima neerzet. Het duurt even voor we achter zijn ware aard komen. Leuk script dat te vaak ongeloofwaardig is maar wel voor bijna 2 uur makkelijk vermaak zorgt.

avatar van knusse stoel
Sinds deze film heb ik voor de beide hoofdacteurs meer respect gekregen vanwege het spel wat ze leverden in deze film. Ook de (bij)rollen werden goed vertolkt!
Wat mij ook opviel is de uiterlijke overeenkomst tussen Pierce Brosnan en de vroegere partijleider van de Sinn Féin. Gerry Adams | Politics | The Guardian - theguardian.com
Dus ondanks dat mijn verwachting niet al te hoog gespannen waren van tevoren, was het uiteindelijke resultaat dat we een mooie film hebben gezien.
Ook de zwarte humor/cynisme ontbreekt gelukkig niet in de film en hebben sommige types nogal een hoge dunk over hun kunnen. Zo zie je regelmatig dat onze hoofdrolspeler de tegenstander vaak onderschat op basis van zijn leeftijd en prestaties.
Prachtige actiefilm waar in elk geval wij van hebben genoten en daarvoor de waardering op een ruime 7 uitkomt.

avatar van Timothyvdmeer
Criticus schreef:

en dat baseer je op?

avatar van hoffhaan
Gewoon een heel goede film die doet wat hij moet doen vermaken. Genoten van Chan. Ben van zijn oude genre films geen fan. Maar hier speelde hij uitstekend. Scenario en script is mager maar de film is aangenaam om naar te kijken. 4.0

avatar van boemboem27
fantastische film ,prima rollen van Jackie Chan en Pierce Brosnan
spannende film ,voldoende actie... geen moment verveeld
hele dikke aanrader toppie

avatar van A de Vries
Goed verhaal, boeit tot aan het eind, goeie actie en mooi acteerwerk. Topfilm!

avatar van filmkul
Redelijke actiefilm. Het verhaal is aardig, maar niet echt geloofwaardig. Je moet het ook niet al te serieus nemen. De opbouw is verder goed en de film bevat voldoende spannende momenten. De actiescenes zien er goed en verzorgd uit en Chan is nog steeds aardig in conditie. Deze vrij serieuze rol gaat hem ook best goed af. Brosnan acteert wat op routine. Prima actiefilm. 3.5

avatar van Left4Dead
Jackie Chan en Pierce Brosnan, niet mij idealiter cast. Toch hebben ze allebeide wel sporen voor mij nagelaten. Chan met San Suk Si Gin en Brosnan met The Fourth Protocol. Voor de rest heb ik niet veel met de gasten. De regisseur komt als net boven de middelmaat om de hoek kijken wat mij betreft.

Maar wat mij het meest trok om deze prent te willen zien, was het verhaal. Als klein ventje zag ik de beelden van de guerrillastrijd van een hardnekkige kleine groepering tegen het onmurwbare Britse Koninkrijk dat als bezetter werd bestempeld. Een bloedige strijd die zelfs Nederlandse bodem bereikte.

Quan moet al snel toezien hoe hij wederom een gezinslid kwijtraakt. Ditmaal door een bom van een splintergroepering van de IRA. Door wanhoop gedreven van verdriet besluit de man een heuse klopjacht op de daders te openen. Quan is een oud-commando en zijn skills komen hierbij zeker van pas.

Het verhaal wil graag een politieke steekspel opzetten, helaas is het een standaard verhaaltje geworden. Bedrog en wraak, Chan als een John Rambo neemt het op tegen oud IRA-leden die op hun beurt weer achter een afsplitsing aanzitten. Deze afsplitsing is te ver gegaan, de Britse politiek wil de daders.

Maar erg sterk wordt het verhaal nergens, helaas heeft de regie ook niet de kracht om het geheel op te liften tot bovengemiddeld. Slecht is het allemaal niet maar doorsnee is het woord dat bij mij steeds weer naar boven kwam drijven. Chan als geharde wreker was voor mij een misscast, voor zulke rollen zie ik hem gewoon niet zitten en dat is weer bevestigt. Toch biedt de film vermaak omdat het allemaal redelijk vlot wegkijkt.

6,5/10 hier 3 sterren.

avatar van Metalfist
Politicians and terrorists, they are just 2 ends of the same snake

De IRA is altijd al een dankbaar onderwerp geweest voor Hollywood om een film rond te maken. In 1997 werd The Jackal uitgebracht met Richard Gere en Bruce Willis in de hoofdrol, welke een losse remake was van The Day of the Jackal en de terroristische organisatie als nieuw element in het verhaal introduceerde, en sinds kort is er The Foreigner. Een nieuwe film van James Bond regisseur Martin Campbell èn met Pierce Brosnan. Een duo dat toch voor één van de beste James Bond films aller tijden (GoldenEye!) heeft gezorgd.

En bovendien speelt Jackie Chan hier ook in mee. Altijd al grote fan van geweest, maar een aantal jaar geleden eens echt actief op zoek gegaan naar zijn oeuvre en daaruit bleek dat hij toch echt wel meer in zijn mars heeft dan enkel wat komische rolletjes. Fijn dan ook dat hij zich in The Foreigner nog eens echt kan bewijzen. Chan is niet komisch, al zijn er best nog wel een handvol grappige momentjes, maar knokken kan hij nog altijd wel als de beste. Hij overtuigt over de gehele lijn als ex-commando die op zoek gaat naar de daders van de bomaanslag waarbij zijn dochter is omgekomen. Klinkt als een grootschalige actiefilm, maar The Foreigner is dat niet en dat is een goede zet. Hoewel Campbell wel wat actie laat zien, concentreert hij zich in de eerste plaats toch op de spanningen tussen Ierland en Groot-Brittannië. Een interessant plot - in de eerste plaats ook gebaseerd op waargebeurde feiten, al wordt er naar goede gewoonte wel een loopje met de werkelijkheid genomen - en bovendien blijft de film over de gehele lijn boeien.

Iets wat voor een groot stuk te wijten is aan de strakke regie van Campbell die hiermee de ietwat matige nasmaak van zijn vorige film, The Green Lantern, voorgoed weet kwijt te geraken. Het is echter Chan die hier voor een groot stuk de film naar zich toe weet te trekken. Absoluut geen komische rol dus en dan is het fijn om te zien dat dit soort dramatische rollen hem erg goed liggen. Iets wat ook gezegd kan worden van Pierce Brosnan trouwens. Zo'n acteur die met de loop der jaren beter en beter lijkt te worden en perfect geknipt is voor de rol van ex-IRA lid die het tot politieker heeft geschopt. In die mate zelfs dat hij de ietwat meer cliché scènes toch nog tot een goed einde weet te brengen. Let vooral ook nog op de de erg treffende gelijkenis die Brosnan heeft met Gerry Adams, de man op wie Liam Hennessy is gebaseerd. Het zou zomaar zijn dubbelganger kunnen zijn.

Het is nog geen The Shinjuku Incident incident, een gigantische aanrader trouwens mocht je Chan nog eens in een serieuze rol willen zien, maar het komt toch wel mooi in de buurt. Hier en daar net iets te voorspelbaar om een echt hoge score te rechtvaardigen en toch.. Ik heb me hier gisteravond danig mee geamuseerd.

Dikke 4*

avatar van schumacher
Wow, hele goeie film.
Jackie Chan en Pierce waren top, in feite heel die cast was top, verhaal top, film steekt goed in elkaar, passende muziek erbij.
Geen seconde verveeld en dat is wat telt, dat het heel mss her en der wat ongeloofwaardig zou zijn doet er mij niet toe, het is en blijft film.

Aardige vendetta film tegen de achtergrond van de politieke koude oorlog en gekonkel rond de IRA in Engeland en Noord Ierland, hoewel een andere naam werd gebruikt in de film.

Brosnan speelde sterk maar vond Chan minder zo goed in het verhaal passen. Ik vind hem teveel een soort slapstick figuur voor de wat komische vechtfilms.

Film kent een zorgvuldig opgebouwde spanning die je vasthoudt tot het einde.

avatar van max cady
Verassend leuke film met een ouderwetse Chan waar iedereen natuurlijk een beetje op hoopte. Niet alleen maar de actie die we van hem kennen maar ook een serieus en meer dan prima verhaal. Misschien door de niet hoge verwachtingen maar dit is een prima filmje! De scenes is het bos met de flashbacks en de vallen etc deden me erg denken aan Rambo: first blood ..

avatar van Ajax&Litmanen1
Heel aardige thriller over een vader die gerechtigheid en wraak zoekt na de dood van zijn dochter bij een bomaanslag en daar vice-premier Pierce Brosnan aansprakelijk voor stelt. Echt een wraakfilm is het niet, daarvoor is het politieke verhaal te bepalend, maar er zitten wel een paar hele fijne actiemomenten in die net even dat extra beetje vaart aan de film geven dat het soms nodig heeft om constant interessant te blijven. Sterke rol van Jackie Chan en ook Brosnan deed het keurig. Wel vond ik een scène op het einde wat vreemd, met de laptopbom op het vliegveld. Waarom ren je dat hele stuk met de laptop om hem in een schacht te gooien voor de ontploffing als je ook gewoon de ramen van de vertrekhal kapot kan schieten en de laptop meteen naar buiten kan smijten? Kleinigheidje, maar het viel me wel op. Prima vermaak dat de juiste toon weet te raken.

avatar van weerwolf79
max cady schreef:

dat is ook niet heel vreemd, het zijn beide Vietnamveteranen en daar zijn dit soort vallen gebruikt.

avatar van max cady
weerwolf79 schreef:

Ik bedoelde meer hoe de scène was opgezet en gefilmd. Als je beide scenes ziet snap je wat ik bedoel. Maar misschien nu ook wel

avatar van blurp194
Een erg goeie verfilming van een sterk verhaal - het verhaal van het boek The Chinaman van Stephen Leather. Niet gelezen overigens, maar zoals het in de film uiteengelegd wordt zit het bijzonder goed in elkaar, met voldoende links naar de werkelijkheid om erg, erg geloofwaardig te worden.

En dan Jacky Chan. Niet precies de eerste waar je aan denkt als je een karakterrol nodig hebt, maar dat blijkt hem bijzonder goed af te gaan. Sterker, de scenes waarin hij niet aan het knokken is zijn beter en interessanter dan die waarin hij met het oude bijltje aan het hakken is. Speelt af en toe zonder problemen Brosnan weg - die overigens een van zijn betere prestaties neerzet.

Als enige kritiek misschien juist in de actie. Iets minder had het geheel misschien eerder sterker gemaakt. Maar dat is dan ook wel zo'n beetje het enige.

avatar van battlechip
verrassend goede film zo aan het einde van het jaar
film met een lekker gevoel einde
jacky speelt zijn beste film volgend mij

avatar van Alathir
Mwah, meer van verwacht. Ik vind Jackie Chan leuk in zijn typische actiekomedies maar dit is niet echt Chan-materiaal. Wat de film vooral mist is achtergrond omtrent Chan's personage. Eigenlijk weten we nog steeds niet veel van hem. Ok, hij verliest zijn dochter in de bomaanslag maar er zijn nog een tiental andere mensen omgekomen. Dat is een hele trieste zaak maar nu kijk ik ernaar zoals ik naar het nieuws zou kijken. Het gebeurd veel te snel in de film terwijl je nog geen voeling hebt met Chan. Die binding komt ook gewoon niet. Dan is het einde best zielig want een iets of wat sentimenteler moment werkt dan helemaal niet.

Het verhaal vond ik verder gewoon vrij doorsnee maar wel vermakelijk. Pierce Brosnan speelt zijn rol redelijk geloofwaardig maar komt nergens over als een echte villain. Het blijft dus bij een gemiddelde politieke thriller die nergens echt speciaal is.