The Foreigner (2017)

Verenigd Koninkrijk / China / Verenigde Staten
Thriller / Actie

geregisseerd door Martin Campbell
met Jackie Chan, Pierce Brosnan en Charlie Murphy

Quan, de eigenaar van een Chinees restaurant die in 1984 tijdens zijn vlucht naar Engeland twee dochters verloor en wiens vrouw stierf bij de bevalling van zijn jongste dochter, is dusdanig overmand door verdriet wanneer zijn dochter omkomt bij een bomaanslag die wordt opgeëist door 'The Authentic IRA', vermoedelijk een splintergroep binnen de IRA. Quan, een oud-commando gespecialiseerd in explosieven en hand-to-hand combat, besluit zelf af te rekenen met de daders. Zijn zoektocht leidt hem naar vice-premier en oud IRA-kopstuk Liam Hennessy (Pierce Brosnan), die probeert te voorkomen dat de aanslag leidt tot een hervatting van de gewapende strijd in Noord-Ierland.

avatar van Flitskikker
Net in de sneak gezien.
Prima vermaakt met deze thriller. Neigt inderdaad meer naar een politieke thriller, maar er zitten ook enkele goede actiescènes in, wat mooie vernuftigheden à la Bourne, een prima soundtrack van Cliff Martinez (maar absoluut niet zo goed als de score van de recente Refn-films) en een vleugje humor. Verhaal was echter erg voorspelbaar en dertien-in-een-dozijn, en de 'plottwists' kon je allemaal al ver van tevoren zien aankomen, dus daar blijven punten liggen.
Dankzij distributie via The Searchers gelukkig voorzien van prima ondertiteling (BTI Studios). Dat is ook een zeldzaamheid tegenwoordig, dus mag gezegd worden. Leek alleen in het middenstuk iets te vroeg te lopen.

Leuke film dus, maar gevoelsmatig niet origineel genoeg om voor de hoofdprijs in de bioscoop te zien; een film als deze heb je al ettelijke keren gezien.
Desondanks heb ik me er goed mee vermaakt, dus daarom een 7/10.

avatar van JacoBaco
Beter dan The Foreigner (2003)

Goede film, maar de trailer is een beetje misleidend. Ik denk dat de film 35% actie en 65% verhaal is. Wat DiDa hier ergens boven zegt klopt. Het is een politieke thriller met actie. De film neemt zich qua verhaal erg serieus waardoor de typische Jackie Chan manier van vechten soms wat misplaatst is. Maar Chan is ook een dagje ouder, dus je zal hem niet meer over auto's zien rennen of met een touwladder aan een helikopter zien slingeren.

De film is dus vrij serieus van toon, maar toch zorgt onze vriend uit Hong Kong voor wat grappige momentjes. Pierce Brosnan die ik in principe niet zo heel hoog heb zitten, doet het meer dan goed. En hij mag weer eens lekker op zijn Iers praten. Verder eigenlijk geen bekende gezien. Ik heb het al vaker gezegd, ik merk dat er de laatste tijd meer films in Europa worden opgenomen en dat bevalt mij goed. Al die steden in de VS kennen we nu wel. Al hebben we London nou ook wel erg vaak gezien. Maar gelukkig zien we ook nog wat van Ierland.

De film doet niets bijzonders, maar Jackie Chan maakt het toch een beetje bami speciaal.

Gisteren gezien in de Sneak Preview. Ik ben bijzonder enthousiast. Het is een actie/thriller die mij de gehele filmduur wist te boeien en die mij geen moment verveelde. Ik zag enkele plottwists niet van tevoren aankomen dus het verhaal vond ik op sommige punten verrassend. Voor mij is de film zelfs beter dan een James Bond film omdat ik er in James Bond films vaak van die dooie stukken zitten die niet boeien en/of saai zijn, en daar heeft deze film imho geen last van.

Ik kan deze film aanraden aan iedereen die zin heeft in actie en spanning!

avatar van mrklm
Twee iconen uit het actiegenre mogen zich van hun beste kant laten zien in deze degelijke, vooral goed geacteerde politieke thriller. Chan overtuigt in een rol die meer van hem eist dan inventieve knokpartijen en een kwinkslag hier en daar en blijkt zich ook als dramatisch acteur goed staande te houden. Let bijvoorbeeld op zijn manier van bewegen wanneer hij na een gesprek met commandant Bromley [Ray Fearon] opstaat en het kantoor verlaat. Pierce Brosnan - qua uiterlijk een ietwat twijfelachtige mengeling van Gerry Adams en Jeremy Corbyn - is ook uitstekend in een rol waarin hij zowel diplomatiek als meedogenloos moet zijn en hij weet die twee uitersten op geloofwaardige wijze te verenigen in zijn karakter. Fans van Chan zullen wellicht teleurgesteld zijn dat de gevechtsscènes niet zoveel mogelijk in één take zijn gefilmd (een handelsmerk van Chan), maar het is duidelijk dat Jackie Chan het nog niet is verleerd. Je kunt ook je vraagtekens zetten bij de twijfelachtige rol van marteling in de finale, maar het is wel prettig om eens een film te zien waarin de scheidslijn tussen goed en kwaad veel grijze tinten bevat.

avatar van Shinobi
"Politicians and terrorists, they are just two ends of the same snake."

Het is een zeldzaamheid om Jackie Chan in een serieuze rol te zien spelen, maar het gaat hem prima af.

Ditmaal mag hij komen opdraven als rouwende vader die zijn dochter heeft verloren bij een bomaanslag van een splintergroep binnen de IRA. Hij gaat hiervoor achter de Ierse vicepremier Liam Hennessy die schijnbaar meer moet weten hierover. Dit levert een aantal interessante confrontaties op tussen oudgedienden Chan en Pierce Brosnan.

De verwachtingen moeten wel getemperd worden als je een volwaardige actiefilm denkt te zien; 'The Foreigner' is namelijk meer een politieke thriller met een vleugje actie. Toch zit het snor met de actiescènes. Tussen de serieuze taferelen door mag Chan als een ware John Rambo tekeer gaan met allerlei vallen en natuurlijk zijn kenmerkende gevechten.

Waar ik meer moeite mee heb zijn de rare plotwendingen die je als kijker verscheidene intriges moet voorschotelen. Het merendeel voelt te geforceerd aan en leidt te veel af van de echte focus. Deze complexiteit is volledig onnodig, waardoor de persona van Brosnan een flinke klap krijgt te verduren. Dit had simpeler gemogen, opdat het narratief niet als los zand aan elkaar hangt.

Al met al een redelijke thriller die niets bijzonders doet.

Krappe 3,0 sterren.

avatar van john mcclane 2
Op een regenachtige middag zonder In te lezen in de bios gezien .
Dat was een aangename verrassing. Zowel Chan als Brosnan zijn in hun top doen.
Chan als niks te verliezen vergelding zoeker, als Brosnan die langzaam maar zeker helemaal klem komt te zitten .
Het verhaal is goed te volgen en heeft meer diepgang dan een gemiddelde thriller .
Dat dat goed samen gaat is te prijzen .
Ook eentje die er net even boven uit steekt .
Er liep een stel weg tijdens de film in de bios,,,die hadden wellicht Chris Tucker verwacht halverwege

avatar van Gi-Force
Een film van Britse kwaliteit. Met een echt acterende Chan en een heel goede Brosnan. Geen overbodige hand tot hand gevechten; wel veel actie en geweld. Over de IRA die in een gevestigde gezapig instituut veranderd zou zijn en waar niet iedereen het mee eens is. Hoe hou je de leiding over zo'n groep terwijl je de oudere geweldmogelijkheden niet meer bezit en je het politieke draagvlak niet wil verliezen. En dan verschijnt er ineens een oude kleine Chinees die je lastig begint te vallen. En dit krijgt nog eens een extra dimensie door de inbreng van de Britten. Echt een aanrader om te zien.

avatar van Brabants
Ontzettend boeiende casting om Jackie Chan en Pierce Brosnan samen te voegen in een film. Helaas is het verhaal zo infantiel dat het gewoon sneu is. Uitgemolken en ongeloofwaardig verhaal. Pure tijdverspilling.

avatar van hutsekluts
Het is bijzonder moeilijk om in Chan de karakter-acteur te zien die hij met deze file wel voor ogen had. Enkele scenes konden zo uit zijn 'vroege' films zijn geknipt en mede daardoor komt hij niet los van die rol.
Toch een heel aardig verhaal met Pierce Brosnan die de onzuivere Ierse onderminister prima neerzet. Het duurt even voor we achter zijn ware aard komen. Leuk script dat te vaak ongeloofwaardig is maar wel voor bijna 2 uur makkelijk vermaak zorgt.

avatar van knusse stoel
Sinds deze film heb ik voor de beide hoofdacteurs meer respect gekregen vanwege het spel wat ze leverden in deze film. Ook de (bij)rollen werden goed vertolkt!
Wat mij ook opviel is de uiterlijke overeenkomst tussen Pierce Brosnan en de vroegere partijleider van de Sinn Féin. Gerry Adams | Politics | The Guardian - theguardian.com
Dus ondanks dat mijn verwachting niet al te hoog gespannen waren van tevoren, was het uiteindelijke resultaat dat we een mooie film hebben gezien.
Ook de zwarte humor/cynisme ontbreekt gelukkig niet in de film en hebben sommige types nogal een hoge dunk over hun kunnen. Zo zie je regelmatig dat onze hoofdrolspeler de tegenstander vaak onderschat op basis van zijn leeftijd en prestaties.
Prachtige actiefilm waar in elk geval wij van hebben genoten en daarvoor de waardering op een ruime 7 uitkomt.

avatar van filmkul
Redelijke actiefilm. Het verhaal is aardig, maar niet echt geloofwaardig. Je moet het ook niet al te serieus nemen. De opbouw is verder goed en de film bevat voldoende spannende momenten. De actiescenes zien er goed en verzorgd uit en Chan is nog steeds aardig in conditie. Deze vrij serieuze rol gaat hem ook best goed af. Brosnan acteert wat op routine. Prima actiefilm. 3.5

avatar van Left4Dead
Jackie Chan en Pierce Brosnan, niet mij idealiter cast. Toch hebben ze allebeide wel sporen voor mij nagelaten. Chan met San Suk Si Gin en Brosnan met The Fourth Protocol. Voor de rest heb ik niet veel met de gasten. De regisseur komt als net boven de middelmaat om de hoek kijken wat mij betreft.

Maar wat mij het meest trok om deze prent te willen zien, was het verhaal. Als klein ventje zag ik de beelden van de guerrillastrijd van een hardnekkige kleine groepering tegen het onmurwbare Britse Koninkrijk dat als bezetter werd bestempeld. Een bloedige strijd die zelfs Nederlandse bodem bereikte.

Quan moet al snel toezien hoe hij wederom een gezinslid kwijtraakt. Ditmaal door een bom van een splintergroepering van de IRA. Door wanhoop gedreven van verdriet besluit de man een heuse klopjacht op de daders te openen. Quan is een oud-commando en zijn skills komen hierbij zeker van pas.

Het verhaal wil graag een politieke steekspel opzetten, helaas is het een standaard verhaaltje geworden. Bedrog en wraak, Chan als een John Rambo neemt het op tegen oud IRA-leden die op hun beurt weer achter een afsplitsing aanzitten. Deze afsplitsing is te ver gegaan, de Britse politiek wil de daders.

Maar erg sterk wordt het verhaal nergens, helaas heeft de regie ook niet de kracht om het geheel op te liften tot bovengemiddeld. Slecht is het allemaal niet maar doorsnee is het woord dat bij mij steeds weer naar boven kwam drijven. Chan als geharde wreker was voor mij een misscast, voor zulke rollen zie ik hem gewoon niet zitten en dat is weer bevestigt. Toch biedt de film vermaak omdat het allemaal redelijk vlot wegkijkt.

6,5/10 hier 3 sterren.

avatar van Metalfist
Politicians and terrorists, they are just 2 ends of the same snake

De IRA is altijd al een dankbaar onderwerp geweest voor Hollywood om een film rond te maken. In 1997 werd The Jackal uitgebracht met Richard Gere en Bruce Willis in de hoofdrol, welke een losse remake was van The Day of the Jackal en de terroristische organisatie als nieuw element in het verhaal introduceerde, en sinds kort is er The Foreigner. Een nieuwe film van James Bond regisseur Martin Campbell èn met Pierce Brosnan. Een duo dat toch voor één van de beste James Bond films aller tijden (GoldenEye!) heeft gezorgd.

En bovendien speelt Jackie Chan hier ook in mee. Altijd al grote fan van geweest, maar een aantal jaar geleden eens echt actief op zoek gegaan naar zijn oeuvre en daaruit bleek dat hij toch echt wel meer in zijn mars heeft dan enkel wat komische rolletjes. Fijn dan ook dat hij zich in The Foreigner nog eens echt kan bewijzen. Chan is niet komisch, al zijn er best nog wel een handvol grappige momentjes, maar knokken kan hij nog altijd wel als de beste. Hij overtuigt over de gehele lijn als ex-commando die op zoek gaat naar de daders van de bomaanslag waarbij zijn dochter is omgekomen. Klinkt als een grootschalige actiefilm, maar The Foreigner is dat niet en dat is een goede zet. Hoewel Campbell wel wat actie laat zien, concentreert hij zich in de eerste plaats toch op de spanningen tussen Ierland en Groot-Brittannië. Een interessant plot - in de eerste plaats ook gebaseerd op waargebeurde feiten, al wordt er naar goede gewoonte wel een loopje met de werkelijkheid genomen - en bovendien blijft de film over de gehele lijn boeien.

Iets wat voor een groot stuk te wijten is aan de strakke regie van Campbell die hiermee de ietwat matige nasmaak van zijn vorige film, The Green Lantern, voorgoed weet kwijt te geraken. Het is echter Chan die hier voor een groot stuk de film naar zich toe weet te trekken. Absoluut geen komische rol dus en dan is het fijn om te zien dat dit soort dramatische rollen hem erg goed liggen. Iets wat ook gezegd kan worden van Pierce Brosnan trouwens. Zo'n acteur die met de loop der jaren beter en beter lijkt te worden en perfect geknipt is voor de rol van ex-IRA lid die het tot politieker heeft geschopt. In die mate zelfs dat hij de ietwat meer cliché scènes toch nog tot een goed einde weet te brengen. Let vooral ook nog op de de erg treffende gelijkenis die Brosnan heeft met Gerry Adams, de man op wie Liam Hennessy is gebaseerd. Het zou zomaar zijn dubbelganger kunnen zijn.

Het is nog geen The Shinjuku Incident incident, een gigantische aanrader trouwens mocht je Chan nog eens in een serieuze rol willen zien, maar het komt toch wel mooi in de buurt. Hier en daar net iets te voorspelbaar om een echt hoge score te rechtvaardigen en toch.. Ik heb me hier gisteravond danig mee geamuseerd.

Dikke 4*

Aardige vendetta film tegen de achtergrond van de politieke koude oorlog en gekonkel rond de IRA in Engeland en Noord Ierland, hoewel een andere naam werd gebruikt in de film.

Brosnan speelde sterk maar vond Chan minder zo goed in het verhaal passen. Ik vind hem teveel een soort slapstick figuur voor de wat komische vechtfilms.

Film kent een zorgvuldig opgebouwde spanning die je vasthoudt tot het einde.

avatar van Ajax&Litmanen1
Heel aardige thriller over een vader die gerechtigheid en wraak zoekt na de dood van zijn dochter bij een bomaanslag en daar vice-premier Pierce Brosnan aansprakelijk voor stelt. Echt een wraakfilm is het niet, daarvoor is het politieke verhaal te bepalend, maar er zitten wel een paar hele fijne actiemomenten in die net even dat extra beetje vaart aan de film geven dat het soms nodig heeft om constant interessant te blijven. Sterke rol van Jackie Chan en ook Brosnan deed het keurig. Wel vond ik een scène op het einde wat vreemd, met de laptopbom op het vliegveld. Waarom ren je dat hele stuk met de laptop om hem in een schacht te gooien voor de ontploffing als je ook gewoon de ramen van de vertrekhal kapot kan schieten en de laptop meteen naar buiten kan smijten? Kleinigheidje, maar het viel me wel op. Prima vermaak dat de juiste toon weet te raken.

avatar van blurp194
Een erg goeie verfilming van een sterk verhaal - het verhaal van het boek The Chinaman van Stephen Leather. Niet gelezen overigens, maar zoals het in de film uiteengelegd wordt zit het bijzonder goed in elkaar, met voldoende links naar de werkelijkheid om erg, erg geloofwaardig te worden.

En dan Jacky Chan. Niet precies de eerste waar je aan denkt als je een karakterrol nodig hebt, maar dat blijkt hem bijzonder goed af te gaan. Sterker, de scenes waarin hij niet aan het knokken is zijn beter en interessanter dan die waarin hij met het oude bijltje aan het hakken is. Speelt af en toe zonder problemen Brosnan weg - die overigens een van zijn betere prestaties neerzet.

Als enige kritiek misschien juist in de actie. Iets minder had het geheel misschien eerder sterker gemaakt. Maar dat is dan ook wel zo'n beetje het enige.

avatar van battlechip
verrassend goede film zo aan het einde van het jaar
film met een lekker gevoel einde
jacky speelt zijn beste film volgend mij

avatar van Alathir
Mwah, meer van verwacht. Ik vind Jackie Chan leuk in zijn typische actiekomedies maar dit is niet echt Chan-materiaal. Wat de film vooral mist is achtergrond omtrent Chan's personage. Eigenlijk weten we nog steeds niet veel van hem. Ok, hij verliest zijn dochter in de bomaanslag maar er zijn nog een tiental andere mensen omgekomen. Dat is een hele trieste zaak maar nu kijk ik ernaar zoals ik naar het nieuws zou kijken. Het gebeurd veel te snel in de film terwijl je nog geen voeling hebt met Chan. Die binding komt ook gewoon niet. Dan is het einde best zielig want een iets of wat sentimenteler moment werkt dan helemaal niet.

Het verhaal vond ik verder gewoon vrij doorsnee maar wel vermakelijk. Pierce Brosnan speelt zijn rol redelijk geloofwaardig maar komt nergens over als een echte villain. Het blijft dus bij een gemiddelde politieke thriller die nergens echt speciaal is.

avatar van Captain Pervert
Opvallend: The Foreigner is gebaseerd op een boek: The Chinaman - Stephen Leather (1991) - BoekMeter.nl. In het politiek correcte nu hebben ze de titel veranderd van Chinaman naar Foreigner want, zo meldt Wikipedia:
Although the term has no negative connotations in older dictionaries,[1][2] and the usage of such parallel compound terms as Englishman, Frenchman and Irishman[3] remain unobjectionable,[4] the term Chinaman is noted as offensive by modern dictionaries and is no longer the preferred nomenclature.

Dus om massale protesten en plunderingen van Chinezen te voorkomen en hen niet te hoeven blokkeren op de snelweg naar Dokkum... Oh nee, wacht, Chinezen doen niet zo kinderachtig over dat soort dingen. Om toch maar te voorkomen dat #metoochinaman trending wordt en carrières worden gesloopt zonder waarheidsvinding en rechtspraak, hebben ze het toch maar veranderd.

Anyhow, het boek is uit 1991 en het maakte destijds natuurlijk stukken meer sense dan nu om een verhaal te vertellen over een onschuldige stakker die verwikkeld raakt in The Troubles, het nogal eufemistische woord waarmee Groot-Brittannië de vele bloedige aanslagen placht aan te duiden, die destijds gepleegd werden door de IRA.

Desalniettemin krijgt Jackie Chan, de Chinama... Ik bedoel, foreigner in kwestie, het aan de stok met de IRA. Ditmaal is het een afsplitsing ervan die het niet leuk vindt dat er al 20 jaar vrede is op de Britse en Ierse eilanden.

Daarmee valt eigenlijk meteen op hoe stom die IRA eigenlijk is (was). Katholieken en protestanten die elkaar vermoorden omdat de ander een andere afsplitsing van hetzelfde geloof aanhangt. En dat in Europese landen, amper twee uur vliegen vanaf Schiphol. Echt te absurd voor woorden.
The Troubles worden ook altijd door moslims genoemd om westerlingen de maat te nemen wanneer wij zeggen "waar islam is, is geweld". Dan rest je niets anders dan de jij-bakkende mohammedaan in kwestie schoorvoetend gelijk te geven.

Nee, de IRA is allerminst sexy en het strontvervelende, dik aangezette Ierse accent van Pierce Brosnan is dat ook niet. De intonatie is nog zangeriger en debieler dan dat van een Limburger. Heb je wel eens een Limburgse politieagent iemand horen aanspreken die met 250 km/u door de bebouwde kom rijdt? Als je niet dicht bij genoeg staat om de woorden te verstaan maar alleen de toon kan horen, is het net alsof de agent de verdachte complimenteert met zijn mooie schoenen en vraagt waar hij deze ook kan kopen. De intonatie klopt niet met de inhoud, en dat is bij het Ierse accent ook zo.

Alles, maar dan ook alles, wordt gered door een ijskoude, stokoude, kwetsbare Jackie Chan - zoals je hem nog nooit zag. Deze film is voor Chan wat Creed was voor Stallone. De eerste film waarin ze een keer een ouder, kwetsbaar personage spelen. En het gaat hem goed af. Nee, het is geen hoogstaand acteerwerk. Hij heeft de hele film maar één blik en die ene taak voert hij uit met grote klasse. Wát een kop.

Ook Brosnan, drie jaar terug nog als een soort James Bond-lite te zien in The November Man (2014) (tegenvallende overbodige film), is in drie jaar compleet opa geworden. Oud, grijs, bril. Misschien is deze film ook voor hem wel een Creed. De rest van de cast is forgettable. Niet slecht maar ook niet bijzonder of opvallend goed.

De film is vooral gevuld met ondervragingen, kat en muis gedoe, en was zeker gebaat geweest bij nog één grote actiescène zoals die in het appartement waar Chan zich voordoet als monteur.

Sterker nog: het is best een tegenvaller dat zo ongeveer alle actiescènes in de trailer zitten, maar het beste stukje uit de trailer dan weer niet in de film. "Do you know who you're dealing with" wordt in de trailer telefonisch beantwoord door Chan met "Yes. Do you?" maar in de film blijft de vraag van Brosnan onbeantwoord.

Is iemand anders dit toevallig ook opgevallen?

Niet verveeld. Grimmig, sfeervol, onderhoudend.
Genoten van de stemmige synthesizer soundtrack.

3,5 sterren

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Goldeneye regisseur Martin Campbell is terug samen met Bondacteur Pierce Brosnan. Campbell mag dan wel 2 keer voor een boost gezorgd hebben in de Bondreeks, de laatste film die hij maakte voor The Foreigner was The Green Lantern, dus toch voorzichtig met die cv.

Brosnan is geen Connery en veel groots heeft hij niet gedaan na z'n carrière als Bond. Enkel The November Man was wel leuk, maar daar speelde hij eigenlijk een ouwe 007. Jackie Chan kent vooral z'n glorie in de gekende actiekomedie films, al is het wel bekend dat hij graag eens wat meer serieuzere rollen mag spelen. De combinatie van Campbell, Brosnan en Chan (de rest van de namen mag je vergeten, en dat zal ook snel gebeuren) maken van deze thriller een aangename blockbuster. Chan en Brosnan doen het wel aardig, al is er weinig interactie met de twee en is het ook niet meer dan een thriller volgens het boekje.

Leuk om te zien dus. Chan mag meer van dit soort rollen spelen. Gezien z'n leeftijd zal actie sowieso wat minderen en zie ik liever dit dan enkel de flauwe komedie. Brosnan kan een film zelf niet (meer) trekken, maar als de rol op z'n lijf geschreven is, valt hij nog wel mee.

Toch wel een goede actiefilm geworden, had dit niet meteen verwacht. Brosnan en Chan zijn niet de allerbeste acteurs natuurlijk, maar kwijten zich hier behoorlijk van hun taak. Chan speelt eindelijk eens een serieuze rol en als hij de gekke bekken achterwege laat blijkt hij best te kunnen voldoen als de wraakengel Quan. Brosnan maakt onder regie van oude kameraad Campbell eindelijk weer eens een gedreven indruk, en zet de rol van schimmige vice-premier goed neer. Campbell houd het tempo lekker hoog en weet nog steeds hoe je een stevige actiescène zelfverzekerd moet vastleggen. Dat doet hij zo goed dat je bijna wil vergeten dat er wat onnodige zijpadjes worden ingeslagen waardoor het verhaal zelf af en toe ongeloofwaardig wordt. Geen perfecte film dus, het grimmige geweld wat bij tijd en wijle wordt ingezet is ook niet echt mijn ding, maar op zeker wel een enerverende kijkervaring, waar je niet onverschillig onder zal blijven.

avatar van Donucius
Matige film die vooral gedragen wordt door Brosnan en Chan, twee oude rotten in de industrie. Brosnan zit goed in zijn rol en is prima op dreef. Chan is voor zijn leeftijd nog best fit, maar het goede is er wel een beetje vanaf. Het is tijd voor de nieuwe generatie om het stokje over te nemen, voor zover die bestaat. Want zeg nou eerlijk, wie is/wordt de opvolger van Jackie Chan? Potentiële kanshebbers zijn namelijk op één hand te tellen.

Voor Jackie's kunnen is deze film uiteraard appeltje eitje en draagt hij met gemak de actiescènes. De flow en de gevechtschoreografieën zijn okay, maar niet heel bijzonder of interessant (in beeld gebracht). Ze zijn functioneel, that's all. Jackie is degene die een scène maakt en leven geeft, zijn tegenspelers zijn de volgers. Gelukkig weet de regisseur dat hij met Jackie niet zoveel hoeft te cutten (Jackie is the real deal), waardoor de actie nog enigszins geloofwaardig overkomt.

De film is verder niet bijster spannend en er wordt ook niet echt moeite gedaan om het spannend of intrigerend te maken. Daarentegen, echt saai wordt het ook weer niet, maar verder ook nergens waar je op het puntje van je stoel gaat zitten. Vrij weinig verrassingen en twists. Eigenlijk is vanaf de eerste minuten al duidelijk waar deze film naar toe wilt gaan.

Spreekt het gevoerde thema je bij voorbaat al niet aan? Dan is het overslaan van deze film ook bepaald geen ramp.

Ik vraag me af of ze nou een thriller wilde maken, een actiefilm en serieus drama. Nu is van van alles maar allemaal net niet. De cast en actie maken dit nog redelijk de moeite waard, maar voor Campbell één van zijn mindere films.

avatar van Kondoro0614
Nu dan toch helaas, het is waar mijn vakantie ten einde is gelopen hebben we gisteravond besloten om ‘The Foreigner’ op te zetten, de nieuwe actie kraker met Chan in de hoofdrol die al enige tijd door een erg sterke trailer hoog bij mij in het lijstje stond. Ik moet zeggen dat deze zit mij nog behoorlijk meeviel en ik me meer en deels toch wel redelijk vermaakt heb met deze film. Toch wist de film soms iets in te kakken dat het wat saaier wist te maken maar in het algemeen heb ik me prima vermaakt met deze Chan film.

De film kent een redelijk goeie cast waar natuurlijk Chan en Pierce Brosnan springen hier natuurlijk ver uit en komen erg dichtbij. Twee geweldige acteurs die ik al vanaf jongs af aan kijk en volg via films nu samen op het doek, en ze doen het goed ook. Chan zit prima in zijn rol, op zijn oude leeftijd springt de man nog overal rond en vond ik hem nog aardig goed acteren, en vooral leuk acteren. Chan redt toch wel het meest uit de film en weet als door Amerikanen getrainde super soldaat zich prima te redden in de wereld.

We volgen een, uit China gevluchte getrainde soldaat die in het Verenigd Koningrijk is gaan wonen waar hij een restaurant beheert. Zijn enige dochter en laatste familielid gaat samen met hem naar een bank (tenminste ik dacht dat het een bank was) waarna er een bom ontploft wat de dochter van Quan Ngoc Minh laat overlijden. Quan komt er snel achter dat de IRA hier achter zit (tenminste meer een groepering die doen alsof ze erbij horen) waar Quan snel uit komt bij Liam Hennessy. Quan eist namen op die hij maar moeilijk verkrijgt en hij besluit zelf bommen te maken en Liam een beetje in de weg te zitten. Zolang hij de namen niet heeft gaat hij door met het terroriseren van Liam. Op een dag komen ze achter de namen waarop Quan besluit om de groep te bestormen en ze te vermoorden om later Liam nog even te pakken en samen met zijn nieuwe vriendin (dacht ik) het leven verder te lijden.

Al om al was het geen moeilijke zit maar ben ik zelf erg moe (vanmorgen moest ik er weer vroeg uit) om een lange mening te typen dus dan zijn de kortere wat fijner om te maken. Ja, dit was een leuke voor op de zondagavond maar speciaal word hij nergens, al was het wel een film die verassend beter uit kwam dan dat ik er van verwacht had.

avatar van IH88
“Politicians and terrorists, they are just 2 ends of the same snake.”

The Foreigner kijkt verrassend lekker weg. Het is een actiespektakel, maar Martin Campbell is een regisseur die altijd net iets meer doet dan alleen hersenloos vermaak afleveren. De film heeft politieke intriges, traumatische gebeurtenissen, terroristische aanslagen en dramatische ontwikkelingen, en er heerst een constante spanning. En er zitten ook gewoon vette actiescènes in. The Foreigner is geen meesterwerk, en dat komt vooral door een wat slap politiek plotje en wat belachelijke plotontwikkelingen. Chan en Brosnan verkopen het goed, maar zelfs zij kunnen niet alles onder het tapijt vegen.

avatar van Smugmarty
Ondanks dat ik het eens ben met de hilarische bevindingen van Captain Pervert hierboven...
aardige actiefilm met een verassende combinatie van hoofdrolspelers en verhaallijn voor Chan.

De oogleden van Chan verraden zijn drukke bestaan en tand des tijds. Prima om te zien dat hij het er ook niet vanaf brengt als een soort van MMA vendetta die op zijn 67e zonder problemen nog even het licht uit de ogen van 10 half zo jonge afgetrainde beveiligers slaat ... maar dat het geheel zeker niet zonder moeite en dus realistischer gemaakt wordt.

Prima actie met hier en daar wakker-schuddende explosies die aangeven dat deze getormenteerde ziel business means...

avatar van Filmkriebel
De dochter van een Chinese immigrant wordt gedood tijdens een bomaanslag door de "Authentic IRA", bedoeld om de politieke relaties tussen Britten en Ieren te ondermijnen... De vader zoekt wraak. Het verhaal klinkt helemaal niet nieuw maar de film betrekt toch een leuke bedenking over het politiek gaan van terroristische groeperingen en de manier waarop de twee regeringen met elkaar samenwerken om escalatie te voorkomen door hun radicale elementen in toom te houden .

Brosnans Hennessy personage lijkt verdacht veel op Gerry Adams. IRA politiek en terrorisme zijn twee delen van dezelfde slang, zegt Jackie Chan en dit vat zo'n beetje samen waar het allemaal naartoe gaat. Vuile spelletjes worden gespeeld maar de Chinaman trapt er niet in en voert de oorlog op zijn manier. Zonder meer een leuke film met dito wendingen, die niet onopgemerkt voorbij gaat.

avatar van Diederik58
Uitstekende actiefilm.
Geen moment verveeld. Goed tempo.
De acteurs doen het prima. Chan is niet mijn favoriet, maar is zeker te pruimen in deze film. Wel wat overgeacteerd, zo nu en dan. Het vechten (voor zover hij dat zelf deed) ging hem goed af.
Een standaard verhaal van de vader die zijn dochter verliest en wraak neemt.
Blijft toch onderhoudend.

Goeie film waarin een vader het heft in eigen handen neemt als zijn dochter omkomt tijdens een bomaanslag. Een prima actie-thriller die vooral onderhoudend is omdat er binnen hetzelfde verhaal twee verhaallijnen zijn (de wraak van de vader en de zoektocht naar de daders) die allebei netjes worden afgerond tijdens een spannende finale. Het titelpersonage is niet het meest geloofwaardig.

avatar van dvdcrusher
Perfecte revengefilm met een uitmuntende Brosnan en Chan. Prima uitgewerkt en geloofwaardig verhaal en adembenemende actiescenes. Dit is actiefilm op zijn best. 5 sterren