The November Man (2014)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Roger Donaldson
met Pierce Brosnan, Olga Kurylenko en Luke Bracey

Ex-CIA agent Peter (Pierce Brosnan) hoopt rust te vinden in het runnen van een vredig Zwitsers hotel, maar wordt terug in het spel gebracht door een ex-collega. Als een vriendin van Peter vlak daarna vermoord wordt, is hem duidelijk dat er dubbelspel wordt gespeeld. Zijn protegé David (Luke Bracey) opent de jacht op hem, maar zal heel wat uit de kast moeten trekken om zijn leraar af te troeven. Peter zal al zijn kennis en ervaring nodig hebben als blijkt dat de missie van de CIA directie tot het Kremlin reikt.

avatar van Left4Dead
The Fourth Protocol blijft mijn favo-film van Brosnan. Voor de rest vind ik de man matig acteren.
Deze film is met een leeg hoofd nog wel te doen omdat de actie lekker vlot is.
Duidelijk niet origineel dit werk. Had wat meer met het verhaal mogen doen en wat minder explosies en knallerij. Typisch jaren 90..

Klein vermaak voor één keer.

Ik vond er niet veel van. Zwakke uitvoering van een toch al erg voorspelbare film.

avatar van DragQueen
Vermakelijke Spionage Thriller, met een degelijk uitgevoerd verhaal. Brosnan doet het verder uitstekend in de hoofdrol. 3 Sterren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een oude Bond is het niet echt. Daarvoor verschilt Brosnan's karakter teveel met 007. Meer een Bournefilm. De film teert op een licht verhaaltje, maar heeft voldoende entertainment om te boeien als actiefilm. Eentje waar je van kan genieten om dan te zeggen, op naar de volgende. Geen blijvertje, maar best wel goed. Enkele sterke figuren en wat over de top schieten en achtervolgingen. Wat bij het genre hoort. Vooral goed voor Brosnan die al sinds The Ghost Writer niet echt meer iets gemaakt heeft dat het zien waard was.

avatar van Tanita
Shinobi schreef:
Met het bronmateriaal ben ik niet bekend, maar ik neem aan dat het boek stukken beter is. Daarvoor valt de uitwerking van deze boekverfilming regelrecht in het water. Het resulteert zich in een clichématig verhaaltje dat vol zit met: onlogica, vage motieven en onzinnige plotwendingen. De slordige montage helpt hier zeker niet bij.
Ja. precies. 2*

Aardige film waarin twee CIA-agenten recht tegenover elkaar komen te staan. Een spionage thriller met een redelijk ingewikkeld plot dat toch goed te volgen is. De actie-scenes zijn goed in beeld gebracht en spannend, maar hier tussendoor zakt het soms wel wat in. Pierce Brosnan is behoorlijk getypcast, maar doet verder niets verkeerd.

Vrij standaard film. Maar zeker niet slecht.
Verhaal is goed.Actie is goed, niet te overdreven.
Ik vond Pierce Brosnan toch wel goed spelen.

avatar van Sergio Leone
Gemiddeld.

Typische (ietwat politiek getinte) actiethriller met wat wendingen hier en daar. Echt goed is het niet, vlot en makkelijk te behappen des te meer. Het tempo stort nergens in, het dramagehalte is zo laag mogelijk gehouden - enige pogingen tot drama zijn niet te pruimen - en de actie is erg aanwezig.

Pierce Brosnan is niet zo'n best acteur. Ik vind hem hier ook enkel op z'n plaats omdat het een grijze vent op leeftijd is, zoals de rol wil. Zijn accent klinkt erg raar en voor het fysieke spel is hij te soft - maar dat was 15 jaar geleden ook al zo.
Tegenspeler Luke Bracey lijkt wel Sean Bean, maar dan 20 jaar jonger en helaas zonder talent.

Roger Donaldson zorgt voor degelijke actie. Enkele scènes probeert hij gestaag op de bouwen en daarmee de spanning op te drijven. Echt spannend wil het evenwel niet worden. Vermakelijk is het wel.

Zeker geen hoogstaande Thriller / Misdaad maar wel een vermakelijke, waarbij Pierce Brosnan min of meer zijn vroegere James Bond rol dunnetjes overdoet.

Het toch wel boeiende en soms ook spannende politieke getinte verhaal (draait om Rusland, Tsjetsjeense en de rol die Amerika daarin speelt) zit best aardig in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering (misschien hier en daar wel wat te langdradig). Zo bevat het verhaal de nodige actie en wendingen (sommige daarvan wel wat cliché en voorspelbaar) en ook de beelden van de Russische stad waar het verhaal zich in afspeelt waren best fraai. Ook zit het met de vaart meer dan goed en doet de cast het verdienstelijk. Dat geldt zeker voor Pierce Brosnan en ook wel voor de altijd fraaie Olga Kurylenko, die er op het einde zeer sexy bijliep als een hoertje met een doel. Het einde was best goed en hetzelfde geldt voor het eerste gedeelte van het verhaal.

Gewoon een leuke tussendoor Thriller / Misdaad die zich lekker wegkijkt en goed vermaakt.

avatar van Gang_Star
Degelijke misdaadthriller. Geen hoogstaande film, maar qua verhaallijn ook geen slecht scenario. Het acteerwerk van voornamelijk Brosnan is goed, die eigenlijk weer ouderwets mocht opdraven en dat zonder teleurstelling doet. De hoeveelheid actiescènes is voldoende en ook deze scenes zien er best goed uit.

avatar van IH88
Lekkere actie/spionage film. Het verhaal is redelijk standaard maar de uitvoering is prima. Pierce Brosnan is degelijk zoals altijd maar is ook nooit verrassend. De grootste troef is hier Olga Kurylenko. Ze acteert veruit het beste en heeft ook een rol waarin ze zich kan vastbijten. De spanning wordt goed vastgehouden en de film kakt nergens in. Prima vermaak.

Niet bepaald een ingewikkelde film. Al na een minuut of 10 kom je erachter dat het een standaard spionage verhaal is met een even voorspellend einde.

Film is leuk voor een keertje omdat de actie leuk is om naar te kijken. Verwacht geen hoogstaande acteerprestaties of een WTF momentje want dat krijg je niet in deze ruim 1,5 uur.

avatar van Superkuuk
Met een een beperkt bedrag van 15 mil is er alles wel een beetje uitgehaald, Redelijke film, maar geen hoogvlieger.

avatar van linxde1
Leuk filmpje. Kijkt lekker weg als je niet teveel wilt nadenken. Pierce deed het goed.

avatar van Atheistus
Prutsfilm. Voorspelbaar en goedkoop.

avatar van Decec
Een goede actie/misdaad/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Pierce Brosnan speelt goed...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Perfect mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Heerlijk genoten...

Flauw actie vehikel.

Grootste probleem is Pierce Brosnan, die duidelijk te oud geworden is voor een rol als deze. Vooral de moeizame grimassen doen een chronisch gebrek aan talent vermoeden. Met een betere lead was dit allicht een iets betere film geweest.

Z'n tegenspelers zijn dan weer grijze muizen, die weinig intrige toevoegen. En zo is het hele spionnenverhaaltje, inclusief luwe twists meer een last dan een deugd. Al 100 keer gezien, maar vooral al 100 keer beter uitgevoerd gezien.

De actie is verder ook niet zo heel speciaal. Het poogt wel modern over te komen, maar slaagt daar eigenlijk nooit in. Donaldson doet normaal meer met de films die hij regisseert, deze is er eentje om snel te vergeten.

Edit: Het meest opvallende aan deze film is allicht nog de keuze die Brosnan op het einde maakt én de nogal Amerikaanse houding om hem als held af te schilderen. Het geluk van het individu wordt boven het geluk van de massa gesteld, waarbij de moraliteit van de methodiek grotendeels de doorslag geeft. Op zich een redelijk complexe zaak natuurlijk, maar het zwart/wit aftreksel dat hier gepresenteerd werd is toch opvallend.

avatar van IH88
The November Man

Aardige actie/spionage film. Het verhaal is redelijk standaard maar de uitvoering is prima. Pierce Brosnan is degelijk zoals altijd maar zijn tegenspeler Bracey is wel teleurstellend. Weinig charisma en als actieheld ook niet al te best.

De grootste troef hier is de prachtige Olga Kurylenko als Alice Fournier. Ze acteert veruit het beste en heeft ook een rol waarin ze zich kan vastbijten. Het plot is wat voorspelbaar en de uiteindelijke grote bad guy was vanaf het begin duidelijk, maar het verhaal is interessant en ik heb me wel vermaakt. De spanning wordt goed vastgehouden en de film kakt nergens in. Prima vermaak.

avatar van Gerlof1378
Ik vond deze film niet zo goed, het begin is ok maar de rest van de film heeft behoorlijke in kak momenten. Pierce speelt de November Man een ex cia agent die nog 1 laatste klus moet klaren, en ja je snapt het al dat gaat verkeerd. Pierce speelt ok maar hij doet eigenlijk niet zoveel in de film beetje schieten en veel praten mijn menig. Zijn tegenspelers Olga Kurylenko en Luke Barcey spelen aardig maar ook niet geloofwaardig en Luke lijkt wel op een jongere Sean Bean maar dat is hij qua spelen bij lange na niet. Maar voor de rest een 13 in dozijn thriller film leuk om te zien daarna snel vergeten.

avatar van DutchTakeshiro
The November Man is een gemiddelde thriller die vooral in het begin de illusie wekt dat er meer achter het standaard verhaal zit. Uiteindelijk heb je als kijker bijna de gehele film een déjà vu gevoel omdat je toch zou kunnen zweren dat je de film eerder hebt gezien. The November Man doet dus eigenlijk wat honderden voorgangers al hebben gedaan (en vaak beter moet ik zeggen). Regisseur Donaldson weet niet goed uit de voeten te komen met een aardige cast en heeft het niet voor elkaar gekregen om tenminste op één punt origineel te zijn.

Aan de acteurs ligt het in principe niet al laat Pierce Brosnan een wel vermoeide indruk achter als afgeschreven actieheld. De man kan zich beter op veel rustigere rollen focussen. Brosnan komt niet goed tot zijn recht als het personage Peter Devereaux. Een rol die veel beter door een jonger persoon gespeeld zou kunnen worden. Olga Kurylenko is ondertussen een vrij grote naam in de filmwereld maar volgens mij wordt ze negen van de tien keer gekozen voor haar uiterlijk. Inhoudelijk geen toegevoegde waarde dus.

Meest leuke van de film is dat er een aantal mooie locaties langskomen die goed in beeld worden gebracht. De actie ziet er over het algemeen goed uit en de film verliest bijna geen tempo. De film heeft alleen niet bijzonder veel te vertellen en dan is de speelduur van 108 minuten toch een tikje te lang.

avatar van des1
Left4Dead schreef:

Vond 'm goed in The Tailor Of Panama en écht goed in Seraphim Falls.... Ach, wat een vreselijke cliché film is dit zeg. Ik ben er halverwege mee opgehouden. Een draak. Beneden Brosnans waardigheid.

avatar van Richard_Voorhees
Degelijke en hier en daar best rauwe misdaadthriller waarin Pierce Brosnan de hoofdrol op overtuigende wijze weet neer te zetten. Natuurlijk doet het hier en daar denken aan zijn Bond verleden, maar toch weet hij er wel degelijk iets anders van te maken.

avatar van Madeks
Het verhaal werd een beetje ondergesneeuwd door het geweld en explosies. Vrij standaard maar opzich kijkt het lekker weg.

Heerlijke thriller met wederom goed acteerwerk van Pierce Brosnan.

jeanleeke
krijtem mepjes...hihihihihi

avatar van Roger Thornhill
Net als John McTiernan met Die hard heeft Roger Donaldson ergens aan het begin van zijn carrière met No way out (1987) een film gemaakt die ik zó goed vind dat ik hem (Donaldson dus) sindsdien ben blijven volgen. Uiteraard zijn lang niet al zijn latere films van datzelfde niveau, maar hij heeft ook nooit echte troep afgeleverd, en dat geldt ook weer voor The november man. Een aardig complex plot met een paranoïde twist, een mooie vrouw, een jonge hond als tegenstrever, stevige vertolkingen, een paar explosies, en Pierce Brosnan die talloze schurken met het grootste gemak omlegt zonder met de ogen te knipperen. Morgen weer vergeten, maar vandaag goed mee vermaakt. Fijn ook om Will Patton weer te zien : in voornoemde No way out stal hij de show als de gewiekste assistent van opgejaagde minister Gene Hackman, en nog voordat je hem in beeld krijgt herken je hem in The November man al aan zijn aparte dictie.

avatar van Filmreiziger
Je mist er niets aan, maar als je van het genre houdt, zal je je ook niet vervelen en is het geheel prima kijkbaar. Aardig verhaal, okay geacteerd, op momenten voorspelbaar met prima kijkbaar. 3 sterren kan ik het niet geven, daarvoor is het te doorsnee, maar 2,5 ster is prima verdiend.