The Drop (2014)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Michaël R. Roskam
met Tom Hardy, Noomi Rapace en James Gandolfini

Een barman uit New York redt een verwaarloosde puppy uit een vuilnisbak en hierdoor wordt hij het doelwit van diens gewelddadige en mentaal onstabiele eigenaar. Op hetzelfde ogenblik bevindt hij zich te midden van een complot dat zich afspeelt in de door de maffia gecontroleerde bar waar hij werkt.

avatar van sinterklaas
Roskam heeft na zijn grote succes Rundskop (voor mij in ieder geval wel) ook maar zijn banden gehaald in Amerika. Met een zeer degelijk doch rauwe misdaadfilm The Drop. Het grappige is dat hij van een voortkabbelende film toch wel iets erg sterks weet te maken.

Het visitekaartje is al de koude, grauwe settings van Brooklyn. Vervallen woonwijkjes, somber leefsfeer en de rokerige louche kroegjes die bekend staan als de "Drop-bars". Bob is de eigenaar van zo'n tent, samen met zijn brommende collega Marv (Tom Hardy en Gandolfini zetten hier een sterk duo neer)... Wanneer hun bar wordt overvallen en al het dealgeld word gestolen moeten ze een list verzinnen om de boel weer terug te krijgen. Het geld is immers van de Russische maffia. Ok... dit lijkt wel weer een standaard misdaad thema maar we voegen er ook een mishandeld straathondje bij. Die Bob op een dag uit een vuilnisbak vist en zelf verzorgt... De vuilnisbak blijkt van de potige Nadia te zijn (leuk rolletje van Noomi Rapace) waarbij er een romance vormt. Maar uiteindelijk is het hondje ook nog steeds niet vergeten door zijn sadistische baasje... Matthias Schoenaerts weet daar ook een overtuigende rol van neer te zetten. Zijn Engelstalige rol is hierin wel een stukje sterker dan zijn vrij onderdanige rolletje in Blood Ties.

En zo krijgen we een fraaie vlechtverhaal voorgeschoteld waarin het, door een nog ietwat schaarse aanbod aan actie/payback of folterscenes, toch nog een erg fraaie en zeer nette misdaadfilm weet te worden waarbij je geen gebreken voelt. Doorspekt met een grimmig film noir sfeertje en subtiliteit en een topcast. Bovendien werken de achterbuurten van New York altijd wel goed bij dit soort thema's.

avatar van Kondoro0614
The Drop

Gisteren dan toch eindelijk de lang verwachtte film ‘The Drop’ gezien. Hij stond al een aardig tijdje op mijn kijk lijst en wou hem ook al sinds zijn uitkomen erg graag zien. Dit komt puur omdat mijn op twee na favoriete acteur ‘Tom Hardy’ hierin mee speelt. Ook in ‘The Drop’ heeft de beste man een gave rol ondanks dat ik de gehele film aardig slap vond. ‘The Drop’ kent weinig spanning en vermaak om het met constant een bepaalde plezier te volgen, ook al vond ik Tom Hardy zijn rol prima het geheel er omheen vond ik nogal slapjes.

De setting is leuk, het verhaal er omheen is redelijk te volgen maar het concept was toch echt wel slap. Zowel de setting is erg gaaf. We volgen een barman genaamd Bob die gespeeld word door Tom Hardy in een hedendaagse setting in hartje New York. Hij is barman bij een speciale ‘Drop’ bar. Een bar waar allerlei mensen pakketjes (waar volgens mij geld in zit) voor een Tsjetsjeense bende. Hoewel dit allemaal spannend klinkt is het verhaal echt wel softy, zo draait de gehele film dus over die ene hond en een vaag figuur (Eric Deeds) die beweert dat het zijn hond is en hij zit nogal lastig achter Bob en Nadia aan.

Het verhaal is zoals eerder gezegd redelijk slapjes. Ik kon er wat dat betreft geen leuke of spannend verhaal uithalen en daardoor raakte de film soms nogal saai. We volgen Bob als barman van een ‘Drop’ bar. Samen met zijn neef Marv worden ze overvallen per opdracht en zo volgen de twee in een missie om het geld terug te krijgen voor de Tsjetsjeen. Ook volgen we een soort dubbel verhaal en dat gaat dan over Bob en Nadia, Bob vind in de afval van Nadia een hond die gelinkt is aan Eric Deeds.

Eric Deeds is een psychopaat die vroeger verkering had met Nadia. Hij beweert de moord op iemand te hebben gepleegd (ben de naam allang weer kwijt) en, hiermee wil hij zijn eer hoog houden samen met zijn reputatie. Wanneer Eric, Nadia en Bob stalkt om vervolgens zijn hondje weer ‘terug te willen’ gaat Bob ermee akkoord om 10 duizend dollar te betalen aan Eric voor zijn hondje Rocco. Wanneer Bob, Eric verteld dat hij die man had vermoord en schoot daarna Eric neer. Marv blijkt het genie achter de overval te zijn en word vermoord door de Tsjetsjenen en zo word het uiteindelijk allemaal eind goed al goed.

Ik vond de rol van Tom Hardy super sterk in deze film, heerlijk gespeeld weer. Ook Matthias Schoenaerts zit heerlijk in zijn rol. Ik moet zeggen, ik heb me niet zitten vervelen toen ik ‘The Drop’ keek maar, ik had het helemaal anders voorgesteld. Misschien is mijn verwachting samen met de uitwerking niet goed bevallen en kan ik de film daarom niet echt waarderen.

avatar van flaphead
Ik ben blanco deze misdaadthriller ingegaan en dat was een goede zet. Dat het gezien het aantal meningen en stemmen hier een behoorlijk bekende film bleek te zijn is me ontgaan.
De sfeer is positief somber en gelaten, waardoor er ruimte komt voor de karakters, die een beetje bevreemdend voorkomen, maar daardoor wellicht juist realistisch. De spanning is gelaagd en subtiel, verwacht geen flitsende actie. De karakterkop van wijlen Gandolfini is heerlijk (het maffiagevoel komt meteen boven) en de voor mij onbekende Hardy speelt sterk in zijn rol als de wat-sullige-barman-die-meer-weet. De film is geen klap in je gezicht, maar het houdt elke minuut je aandacht vast. Geen extreme climaxen of twist, wel de gehele lengte stabiel. Goed!

avatar van Agent47
Een actiefilm dat net meer is dan matig. Niet echt hoogstaand. Plot e.d. is voorspelbaar te noemen.
Maar de samenstelling van de cast en acteerwerk is het nog redelijk te noemen. Het verhaal op zich is ook niet heel verkeerd. (Mooie blue nose pittje overigens)
Helaas was de spanningsverdeling benedenmaats en had het net zoals het laatste gedeelte wat meer over de film verwerkt mogen worden.

Een kleine 6.

Gewoon een saaie film eigenlijk

avatar van remorz
Party Hardy.

Ik ben in toenemende mate fan van Hardy en deze film onderstreept dat dubbel en dwars, maar niet om de meest voor de hand liggende redenen. Wel een acteur die zelden van zijn personage te onderscheiden is en altijd fascineert met zijn werkwijze. (Paradoxaal ergens: genieten van acteerwerk dat niet op 'acteren' te betrappen valt.) Maar ik denk serieus niet dat hij de beste man voor de rol is. Ik heb het gevoel dat er meer uit het personage te halen valt. Toch vervult hij de rol op zijn manier, geeft hij de oenigheid van het karakter op zijn eigen manier consistentie mee en kun je hem niet op fouten betrappen. Deze rol is niet meteen op zijn lijf geschreven maar lijkt wel te illustreren dat Hardy zichzelf uitdaagt door typecasting te vermijden en acteren beschouwt als ambacht wat, mits goed uitgevoerd, altijd een feestje is om naar te kijken.

Sterker; zijn vertolking van Bob steekt met kop en schouders boven de rest uit en wat mij betreft draagt hij de film. Zeker in contrast met Rapace en Gandolfini. Beiden acteurs die goede rollen op hun CV hebben maar toch aardig beperkt in range zijn, zo blijkt ook hier. Schoenaerts geeft een verontrustende zenuwachtigheid aan zijn personage mee, wat hem onvoorspelbaar en dreigend maakt, misschien wel meer dan zijn personage verdient.

Verder ontvouwt The Drop met geduldig tempo een (kleinschalig) verhaal met onverwachte draagkracht - al is ook daar Hardy's personage grotendeels verantwoordelijk voor. De scene waarbij Schoenaerts het leven laat is mooi opgezet, met Hardy's anekdote die gestaag de dreiging weet om te draaien, de mythe van Richie Whelan ontmantelt én op geloofwaardige manier culmineert in de moord op Schoenaerts. Onverwacht en toch een geloofwaardig puzzelstukje in Hardy's moeilijk te peilen personage. Krachtig.

Jammer: beetje saai en sober in audiovisuele invulling; dat vond ik in Rundskop toch sterker. Is dat een concessie van Roskams overstap naar Hollywood? Iets meer durf, iets meer stempel zou fijn zijn. Extra punten voor het verhaal wel: de inhoud mag dan niet aardverschuivend zijn, net als Rundskop heeft het zijn eigen spanningsboog en vindt het reikwijdte in de psyche van personages boven megalomaan gedrag. Er is genoeg blaaskakerig gedrag in maffia-(gerelateerde) films. 4*

Tegen beter weten in deze film opgezet. Dit soort stoere misdaadverhalen is niet mijn ding, want hoe knap ze ook geconstrueerd zijn, ze boeien mij voor geen meter. Enkel de aanwezigheid van Noomi Rapace is er verantwoordelijk voor dat ik de film toch tot het einde uitgezeten heb.