Zvizdan (2015)

Kroatië / Servië / Slovenië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Dalibor Matanic
met Tihana Lazovic, Goran Markovic en Nives Ivankovic

Drie verschillende liefdesverhalen, in drie opeenvolgende decennia, spelen zich af in twee naburige dorpen in de Balkan met een lange geschiedenis van etnische haat. Een verhaal over de gevaren - en de blijvende kracht - van verboden liefde.

avatar van Dying Rose
Winnaar van de Un Certain Regard Jury Prize en wat heb ik zin in deze film. Trailer ziet er ge-wel-dig uit. Verhaal is sowieso interessant, alleen hoop ik dat alle drie plots goed uitgewerkt zijn naar het einde toe, ondanks de speelduur van twee uur. Maar de sterke fotografie en het camerawerk vergroten alleen maar mijn ongeduld. Waar blijft die release date.

avatar van Koekebakker
Het kan inderdaad nog wel even duren voordat dit in Nederland wordt uitgebracht, maar het goede nieuws is dát-ie is aangekocht voor NL. Namelijk door Contact Film.

Ik heb 'm zelf helaas gemist in Cannes, maar hoorde er goede verhalen over. En de trailer ziet er inderdaad ook goed uit. Kijk ernaar uit.

avatar van Dying Rose
Nu België nog en de dees is tevreden.

avatar van Koekebakker
Hij zal vast voor de hele Benelux zijn aangekocht.

avatar van Verhoeven
Wellicht al in oktober te zien op het Filmfestival van Gent.

avatar van Roel_
Draait op film by the sea in Vlissingen.

avatar van SimonSav
Verhoeven schreef:
Wellicht al in oktober te zien op het Filmfestival van Gent.

Klopt. 19/20/23 oktober

kappeuter (moderator)
Vanaf 5 mei in de bioscoop (Contact film)

Groot deel van t publiek kwam hier op IFFRiG er behoorlijk onder de indruk van naar buiten. Maakt me nieuwsgierig maar alle voorstellingen zijn helaas al geweest. Dan 5 mei maar afwachten.

avatar van lebowski
Voorlopig het hoogtepunt van IFFR Groningen, met dank aan de twee geweldige hoofdrolspelers en Matanic, die erin slaagt ruim twee uur de spanning in zijn film - of eigenlijk films - te houden.

avatar van John Milton
Erg sterk. Schurkt tegen de 4,5* aan zelfs...

avatar van Drulko Vlaschjan
Vrij trage film vol ingehouden en uitgesproken drama. Geeft, denk ik, een goed beeld van de gevolgen van Balkanoorlog voor de gewone jongere. In de drie verhalen, die slechts met elkaar verbonden zijn door de oorlog, komen dezelfde acteurs terug in andere rollen. Ik weet niet of hiermee iets beoogd werd, maar ik vond het op de een of andere manier wel van toegevoegde waarde. Na het eerste, vrij vlotte verhaal, werd het uiteindelijk nog een vrij lange zit. Maar goed, het hoeft niet altijd leuk te zijn. Zeker niet als het over oorlog en liefde gaat.

avatar van TornadoEF5
Zeer trage film met momenten, met een goed eerste kortverhaal, maar vervolgens twee mindere verhalen. Ik keek hier naar uit, maar blijkbaar is dit toch niet mijn type film. Het feit dat dezelfde acteurs andere rollen gaan innemen in de andere verhalen, vind ik een gemiste kans. Zo leek het wel op een toneelstuk (en ja, dat is film ook wel een beetje) en hoewel niet verwarrend, tast het wel het inlevingsvermogen aan. Het eerste kortverhaal was zo in het voordeel, en bovendien kwalitatief beter. Ook dat had een aarzelend begin, maar het eindigde wel goed. Het tweede en derde verhaal zijn te sloom. In het tweede verhaaltje viel het me ook op dat het meisje in 2001 al oortjes gebruikte op het platteland in een Balkanland in een net verhuizend gezin. Dat lijkt me wel sterk. Je ziet wel zeker op de buiten de tijdsgeest evolueren. Dat is leuk om te zien. Het ging er soms heftig aan toe, en met momenten werd ook gebruik gemaakt van de kracht van de zwijgzaamheid zoals in het slot bijvoorbeeld. Helaas kon de film me niet meekrijgen, en was ik blij dat het gedaan was. Wellicht ook een te zwartgallig onderwerp voor me, en de regisseur ging ook te ver in die zwartgalligheid, zoals bijvoorbeeld die seksscène die no sense maakt.

In een drieluik schetst de Kroatische regisseur Dalibor Matanić met tussenpozen van tien jaar de recente geschiedenis van zijn geboorteland. Het zinloze etnische geweld; de wederopbouw waarbij de wonden nog niet geheeld zijn en er slechts incidenteel sprake kan zijn van samenwerking, c.q. toenadering; en tenslotte het nieuwe Kroatië, waar weer tijd is voor een feestje en de deur naar verzoening na rijp beraad openstaat. Intermezzo’s met kapot geschoten dorpen en beelden van het moderne Kroatië markeren de overgangen tussen de diverse periodes.

Ik vind het knap hoe Matanić op deze wijze het wel en vooral het wee van de laatste twintig jaar als het ware in een notendop samenvat. Dat hij voor de diverse hoofdpersonages steeds gebruik maakt van dezelfde acteurs, vond ik allerminst storend. Een confronterende, minimale film, die je ook als buitenstander niet onberoerd laat.