Padman (2018)

India
Biografie / Drama

geregisseerd door R. Balki
met Akshay Kumar, Radhika Apte en Sonam Kapoor

De film vertelt het verhaal van de vindingrijke entrepreneur Arunachalam Muruganantham. Hij had nog nooit nagedacht over ongesteldheid. Totdat hij de smerige doeken zag waar zijn jonge echtgenote elke maand mee in de weer was. Maar maandverband was veel te duur, legde zijn vrouw uit. Als ze dat zou kopen, zou ze nog maar de helft van de melk kunnen betalen. Zijn vrouw is dan ook zijn inspiratiebron om van maandverband-hygiëne een prioriteit te maken in India. Uiteindelijk leiden zijn innovatieve ideeën tot een internationaal concept: De "sanitary pad disposal machine".

Je kunt natuurlijk over van alles en nog wat films maken, dus waarom niet over maandverband? Dat is het centrale thema in deze biopic over de Indiase uitvinder Arunachalam Muruganantham.
Gezien het niet alledaagse onderwerp is het een vermakelijke film, omdat de uitvinder heel wat hobbels moest slechten, niet alleen op technisch gebied, maar vooral vanwege de traditionele taboesfeer rondom menstruatie in de Indiase samenleving. Geen topfilm, maar best interessant en dus goed te doen.

avatar van BlueJudaskiss
BBarbie schreef:
Geen topfilm

Waarom niet?

Ontzettend fijne film. Ik had al eerder op Netflix een korte documentaire over dit onderwerp gezien en toen bleek dat hier ook een speelfilm over was gemaakt direct even op m'n lijstje gezet. Maar zoals dat gaat met lange films een tijdje uitgesteld - om er bij het kijken achter te komen dat dit geweldig is!

Erg leuk dat de film qua camerawerk een schitterend, sprookjesachtig beeld van India schetst maar in het script behoorlijk wat kritiek geeft: géén 55 roepi betalen voor maandverband maar wél 51 euro betalen voor een plastic offer van een god.

Goeie film die mij 130 minuten aan één stuk geboeid houdt. Héél af en toe zakt de film een klein beetje in en er is overduidelijk gedramatiseerd, maar dat vind ik allemaal niet zo erg. Wel jammer dat in de laatste 5 minuten hij toch nog voor die enorme suffe en vooral ondankbare doos kiest maar hey het echt leven gaat nou eenmaal zo.

Ontzettend leuke film, hartverwarmend escapisme met een onderwerp gegrond in de maatschappij. Nagenoeg perfect.