The Foreigner (2017)

Verenigd Koninkrijk / China / Verenigde Staten
Thriller / Actie

geregisseerd door Martin Campbell
met Jackie Chan, Pierce Brosnan en Charlie Murphy

Quan, de eigenaar van een Chinees restaurant die in 1984 tijdens zijn vlucht naar Engeland twee dochters verloor en wiens vrouw stierf bij de bevalling van zijn jongste dochter, is dusdanig overmand door verdriet wanneer zijn dochter omkomt bij een bomaanslag die wordt opgeëist door 'The Authentic IRA', vermoedelijk een splintergroep binnen de IRA. Quan, een oud-commando gespecialiseerd in explosieven en hand-to-hand combat, besluit zelf af te rekenen met de daders. Zijn zoektocht leidt hem naar vice-premier en oud IRA-kopstuk Liam Hennessy (Pierce Brosnan), die probeert te voorkomen dat de aanslag leidt tot een hervatting van de gewapende strijd in Noord-Ierland.

avatar van Captain Pervert
Ha, de eerste die een berichtje mag plaatsen bij deze film! Wat een geweldige film lijkt me dit. Hoge productie values, Chan + westerling om het lekker te marketen in China (wat het budget verder oppompt) en een oudere, bloedserieuze Jackie Chan. Wat een trailer! Ik kan niet wachten.

avatar van blue_blood
Captain Pervert schreef:

Zojuist de trailer gezien. Deze film ziet er inderdaad verrassend goed uit! Jackie Chan is altijd vermakelijk om te zien, helemaal nu hij een serieuze rol speelt. Brosnan herkende ik amper terug.
Ook leuk om te zien dat dit verhaal zich afspeelt in de UK i.p.v. de USA.

Wanneer komt ie in de Nederlandse bioscopen?

avatar van Captain Pervert
Leuk feitje: in de trailer is heel kort een iD-kaart te zien van het personage dat Chan speelt - en het geboorte jaar is 1954. Net als dat van Chan zelf.
Chan is de eerste acteur ooit die niet liegt over zijn leeftijd

avatar van Kondoro0614
Ik heb zin in deze film, trailer ziet er prima uit!

Chan is het best als ie bedroefd speelt. Verl zin in. Klaar met zijn komische films.

blue_blood schreef:
Wanneer komt ie in de Nederlandse bioscopen?

Vanaf 12 oktober in de bioscoop (The Searchers)
EDIT: release verplaatst naar 2 november

Wat een plot.
Een Chinees die een Vietnamees speelt die een Chinees restaurant opent na de Vietnamese 'Killing Fields' (Cambodja)

Juist ja.

avatar van Bram0108
kappeuter schreef:

Vanaf 12 oktober in de bioscoop (The Searchers)

2 november staat hierboven in de tekst.

Bram0108 schreef:
2 november staat hierboven in de tekst.

Ja de releasedatum direct vermeld bij de titel wordt altijd automatisch geupdate, de releasedatum wil nog wel eens wijzigen, wat nu dus ook is gebeurd.
2 november is de nieuwe en juiste datum.

avatar van lars-pixar
Eerlijk gezegd had ik niet meer verwacht dat Jackie Chan in actiefilms zou gaan spelen.
Ik had vernomen dat Chan had gezegd niet meer in gewelddadige actie films te willen spelen.
En als ik zo kijk in zijn biografie dan zie ik vanaf 2014 ook weinig tot geen echte actiefilms als deze zich voordoet. Of heb ik dit nu mis?

avatar van DiDa
Eerste reviews zijn positief. Let wel, dit schijnt geen pure actiefilm te zijn, maar meer politieke actie/thriller.

avatar van Ajax&Litmanen1
DiDa schreef:

Jammer dat men ze niet vaak meer durft te maken, een goede ouderwetse wraakfilm in de stijl van Death Wish, Death Sentence of Taken.

Maar toch is de trailer wel goed. Ben best benieuwd naar de reviews.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Nou, Prisoners mocht er zijn.. Stukken beter zelfs nog dan die 3.

avatar van Ajax&Litmanen1
kos schreef:

Nou, Prisoners mocht er zijn.. Stukken beter zelfs nog dan die 3.

Prisoners was een intelligente thriller (zeer goede film inderdaad), maar geen klassieke wraakfilm uit het actiegenre. En die zijn soms zo leuk.

avatar van Wibrand van der Kleijn
Gisteren The Foreigner gezien. Martin Campbell heeft weer éen uitstekende aktiefilm gemaakt. De hoofdrolspelers Jackie Chan en Pierce Brosnan hebben hun werk goed gedaan. Af en toe natuurlijk wel wat overdreven hoe de oude Chan nog kan vechten als éen jonge hond.

Ik vind dit éen van de betere films die ik gezien heb in 2017. (als je van actiefilms houdt).

avatar van Flitskikker
Net in de sneak gezien.
Prima vermaakt met deze thriller. Neigt inderdaad meer naar een politieke thriller, maar er zitten ook enkele goede actiescènes in, wat mooie vernuftigheden à la Bourne, een prima soundtrack van Cliff Martinez (maar absoluut niet zo goed als de score van de recente Refn-films) en een vleugje humor. Verhaal was echter erg voorspelbaar en dertien-in-een-dozijn, en de 'plottwists' kon je allemaal al ver van tevoren zien aankomen, dus daar blijven punten liggen.
Dankzij distributie via The Searchers gelukkig voorzien van prima ondertiteling (BTI Studios). Dat is ook een zeldzaamheid tegenwoordig, dus mag gezegd worden. Leek alleen in het middenstuk iets te vroeg te lopen.

Leuke film dus, maar gevoelsmatig niet origineel genoeg om voor de hoofdprijs in de bioscoop te zien; een film als deze heb je al ettelijke keren gezien.
Desondanks heb ik me er goed mee vermaakt, dus daarom een 7/10.

avatar van JacoBaco
Beter dan The Foreigner (2003)

Goede film, maar de trailer is een beetje misleidend. Ik denk dat de film 35% actie en 65% verhaal is. Wat DiDa hier ergens boven zegt klopt. Het is een politieke thriller met actie. De film neemt zich qua verhaal erg serieus waardoor de typische Jackie Chan manier van vechten soms wat misplaatst is. Maar Chan is ook een dagje ouder, dus je zal hem niet meer over auto's zien rennen of met een touwladder aan een helikopter zien slingeren.

De film is dus vrij serieus van toon, maar toch zorgt onze vriend uit Hong Kong voor wat grappige momentjes. Pierce Brosnan die ik in principe niet zo heel hoog heb zitten, doet het meer dan goed. En hij mag weer eens lekker op zijn Iers praten. Verder eigenlijk geen bekende gezien. Ik heb het al vaker gezegd, ik merk dat er de laatste tijd meer films in Europa worden opgenomen en dat bevalt mij goed. Al die steden in de VS kennen we nu wel. Al hebben we London nou ook wel erg vaak gezien. Maar gelukkig zien we ook nog wat van Ierland.

De film doet niets bijzonders, maar Jackie Chan maakt het toch een beetje bami speciaal.

avatar van Filmkriebel
Maakt me nieuwsgierig. Na een reeks lauwe actiefilms nu toch weer een goeie met Brosnan? Bond-achtig misschien?. Zie dat het de regisseur is van Goldeneye en Casino Royale.

Gisteren gezien in de Sneak Preview. Ik ben bijzonder enthousiast. Het is een actie/thriller die mij de gehele filmduur wist te boeien en die mij geen moment verveelde. Ik zag enkele plottwists niet van tevoren aankomen dus het verhaal vond ik op sommige punten verrassend. Voor mij is de film zelfs beter dan een James Bond film omdat ik er in James Bond films vaak van die dooie stukken zitten die niet boeien en/of saai zijn, en daar heeft deze film imho geen last van.

Ik kan deze film aanraden aan iedereen die zin heeft in actie en spanning!

avatar van JacoBaco
Filmkriebel schreef:
Bond-achtig misschien?
Nee. Hoewel ik al 15 jaar geen Bond films meer kijk, durf ik wel te zeggen dat dit niet niveau James Bond is.

avatar van jokemeistah
Gister in de sneak gezien. Prima filmpje. Sowieso zien we Chan en Brosnan eindelijk weer eens in een aantrekkelijke film. 3.5*

Y&T
prachtige , realistische, heerlijke thriller....liep zelf na afloop met een zucht naar de auto...indrukwekkend!!

Y&T
jokemeistah schreef:

geen sterren waard?

avatar van mrklm
Twee iconen uit het actiegenre mogen zich van hun beste kant laten zien in deze degelijke, vooral goed geacteerde politieke thriller. Chan overtuigt in een rol die meer van hem eist dan inventieve knokpartijen en een kwinkslag hier en daar en blijkt zich ook als dramatisch acteur goed staande te houden. Let bijvoorbeeld op zijn manier van bewegen wanneer hij na een gesprek met commandant Bromley [Ray Fearon] opstaat en het kantoor verlaat. Pierce Brosnan - qua uiterlijk een ietwat twijfelachtige mengeling van Gerry Adams en Jeremy Corbyn - is ook uitstekend in een rol waarin hij zowel diplomatiek als meedogenloos moet zijn en hij weet die twee uitersten op geloofwaardige wijze te verenigen in zijn karakter. Fans van Chan zullen wellicht teleurgesteld zijn dat de gevechtsscènes niet zoveel mogelijk in één take zijn gefilmd (een handelsmerk van Chan), maar het is duidelijk dat Jackie Chan het nog niet is verleerd. Je kunt ook je vraagtekens zetten bij de twijfelachtige rol van marteling in de finale, maar het is wel prettig om eens een film te zien waarin de scheidslijn tussen goed en kwaad veel grijze tinten bevat.

Had een goede film verwacht en kreeg nog veel meer.
Eindelijk zien we Chan eens in topvorm.
1 van de beste acteurs ooit.
Hij kan zo droevig en moe kijken dat je het echt geloofd.
Geen typische Chan actief, hoewel hij in de geweldscenes wel zijn kunnen laat zien.
Brosnan is bijna onherkenbaar met zijn grijze baard.
Goede vertolking.

Gewoon een goede spannende film.

Ik heb mij dusdanig verveeld met deze film, dat ik nu gal wil spuwen.

Allereerst ben ik van mening dat Jackie Chan wordt neergezet als een lieve oude puppy (met natuurlijk wel een ex-commando achtergrond) die vind dat hij koste wat kost moet krijgen wat hij wil.

Laten we eerlijk zijn, de "badguy" a.k.a. Pierce Brosnan is helemaal niet zo'n hele slechte vent. Hij is super opportunistisch, maar het lukt de filmmakers niet om er echt een slechterik van te maken. Het is iemand die de balans wil bewaren, maar ome Jackie Chan is de nieuwe Rambo en hij vind dat hij alle recht heeft om het heft in eigen handen te nemen. Dat hij niet kan acteren dat laat ik overigens nu even buiten beschouwing.

Er is geen opbouw. De filmmakers verwachten dat ik binnen 3 minuten een band heb opgebouwd met een personage en alles wat hem overkomt, maar zo werkt mijn brein niet. Een aantal traan-scenes met een zielige Jackie, brengen daar geen verandering in. Ik ben geen 12 meer, ik heb meer inhoud nodig.

De film kabbelt wat weg terwijl het mij dus allemaal al helemaal niks meer kan boeien. De regisseurs proberen nog wat diepgang aan te brengen met een aantal intriges, maar de bad-guy is niet goed en de good-guy kan niet acteren en komt veel te zielig over. Op deze manier boeien de intriges mij niet en kan het einde mij ook niet bekoren.

Het einde is ook weer veel te cheesy en cliché. De film probeert van alles te zijn, maar het lukt niet. Als je echt een steengoede revenge-film wilt zien waarbij je wél de film en de personages in wordt gezogen, dan moet je Taken zien.

Wat een blamage.

avatar van jokemeistah
Y&T schreef:

geen sterren waard?

Haha, was t vergeten

avatar van Mads Smikkelsen
Leuke film! Pierce Brosnan lijkt exact op Gerry Adams.

avatar van pierre18
Geweldige film die nergens over de top gaat gelukkig. Het geeft de politieke problematiek met alle zorgen, dubbelrollen en impasses uitstekend weer. Met name juist doordat deze nergens de bocht uitvliegt en daardoor aan geloofwaardigheid wint. De acties zijn goed en je ziet de stempel van Campbell een paar keer terug komen, want er zijn gelijksoortige acties als in Casino Royale, vergelijk de trappenhuisscene.
De film zuigt je mee in het spel rond de aanslagen en kent verschillende verhaallijnen. Een ieder heeft een eigen politiek of persoonlijk belang en dat wordt voortreffelijk neergezet.
De rode draad, de wraak van Chan, lijkt meer een lijn die zich aan de zijkant afspeelt.
Ik ben bang dat ik de film nog een tweede keer moet en ga bekijken om deze helemaal goed te kunnen doorgronden want sommige scenes en plotwendingen gingen me iets te rap.