Saw III (2006)

Alternatieve titel: Saw 3

Verenigde Staten / Canada
Horror / Thriller
108 minuten / 113 minuten (unrated version) / 121 minuten (director's cut)

geregisseerd door Darren Lynn Bousman
met Tobin Bell, Shawnee Smith en Bahar Soomekh

De gestoorde seriemoordenaar Jigsaw besluit zijn zieke spelletjes door te zetten. Deze keer heeft hij het gemunt op Lynn en Jeff. Lynn is een getrouwde moeder van in de dertig, die wordt gekidnapt door Jigsaw. Lynn heeft namelijk een paar donkere geheimen voor haar familie verborgen gehouden. En dan is er ook Jeff, een vader die nooit volledig hersteld is nadat zijn zoon stierf bij een ongeval. Beide worden slachtoffer van de zieke spelletjes van Jigsaw.

avatar van EW101
Apart om dit weer her te bekijken. Vroeger had ik deze eens afgezet ,omdat het te schokkend was. Nu ben ik heel wat jaren verder en wat meer afgestompt. Vond het enigszins nog meevallen; in gedachte is het wel best heftig, maar wat er daadwerkelijk op beeld komt...
Qua verhaal en de achtergrond van Jigsaw ook wel interessant.Amanda mag er ook wel wezen als iemand die nooit in de schaduw mag staan van Jigsaw , maar dit ten alle koste wil.
Ondanks alle sadistische vallen, die qua techniek gewoon een genot zijn om naar te kijken ,hadden sommige dingen beter in beeld gebracht kunnen worden.

avatar van SmackItUp
Wederom een sterke Saw film, op niveau van het tweede deel. Al had ik wel het idee dat deze wat meer gore bevat. Met name de operatie en het speeltje voor de ribbenkast zagen er akelig realistisch uit.

Meer van hetzelfde, maar zeer vermakelijk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw bekeken en wederom wel weer goed bevallen. De film heeft wat tijd nodig om op gang te komen, maar zodra Jeff vast zit komt er wel een heel aardig plot uit rondom vergiffenis schenken aan mensen die hij dood wilde hebben. Wel vind ik Amanda echt een bijzonder irritant personage, zij haalt wel veel fun bij de film weg. En het zorgt er ook voor dat een aantal traps wel erg tof (die varkensvermaler, de bottendraaier) bedacht zijn, maar als slachtoffers geen overlevingskans hebben is het toch wel wat teleurstellend. Iets wat John Kramer haar ook verweet gelukkig. De Saw-reeks heeft wel een fout gemaakt door John te snel al richting zijn dood te laten gaan, waardoor de vervolgdelen niet altijd even geloofwaardig zijn.

Twijfels tussen 3 of 3,5 ster, maar ik geef de film het voordeel van de twijfel dus 3,5* blijft staan.

avatar van Baggerman
De sleet begint er voor mij nu wel al in te komen,,,,

Ik ben geen goreliefhebber, dus mensenvermalende machines zijn niet zo aan mij besteed. En het zien van operaties doen me nu weer helemaal niets, dus tijdens de hersenoperatie van John at ik gewoon mijn macaroni. Deed me allemaal niets en dan blijft er weinig over.

Vraag me ook af waar Jigsaw zijn informatie over Jeff vandaan haalde? Kan niet van de latere onthulde bron zijn, want hij is geen crimineel. Ik vond zijn 'zondes' nu ook niet zo erg om de ellende waarin Jigsaw hem dompelt te begrijpen? Zijn toch zat moordenaars en kinderverkrachters in de USA waar hij zich op kan uitleven? Ik vond Jeff sowieso een kleurloos type.

Al met al best uit te zittten, maar ik betwijfel of ik de Saws na deel 5 nog ga bekijken.

avatar van Duke Nukem
Alweer een leuk deel van de Saw reeks, die toch vernieuwend was in die tijd. Leuk hoe al de afleveringen bij elkaar aansluiten. Het is dan ook het beste om alle delen na elkaar te bekijken.

Dra. Pouke schreef:
Ik vind persoonlijk dat de Saw-trilogie een opkomst betekende voor het horror genre, er zijn veel veel mensen die dit niks vinden maar dit is Een filmreeks met grensverleggende en originele vondsten. Denk maar aan Hostel1&2 die dat ook hebben gedaan.
QFT!