Saw III (2006)

Alternatieve titel: Saw 3

Verenigde Staten / Canada
Horror / Thriller
108 minuten / 113 minuten (unrated version) / 121 minuten (director's cut)

geregisseerd door Darren Lynn Bousman
met Tobin Bell, Shawnee Smith en Bahar Soomekh

De gestoorde seriemoordenaar Jigsaw besluit zijn zieke spelletjes door te zetten. Deze keer heeft hij het gemunt op Lynn en Jeff. Lynn is een getrouwde moeder van in de dertig, die wordt gekidnapt door Jigsaw. Lynn heeft namelijk een paar donkere geheimen voor haar familie verborgen gehouden. En dan is er ook Jeff, een vader die nooit volledig hersteld is nadat zijn zoon stierf bij een ongeval. Beide worden slachtoffer van de zieke spelletjes van Jigsaw.

congo
Curry schreef:
na de eerste 2 gewoon vrijwillig in de bioscoop te hebben gezien -onschuldig naar de sneak preview toen was het wel schrikken dat SAW3 veel meer liet zien

de classroom trap is me vooral bijgebleven

Ik had precies hetzelfde toen ik deel 3 voor het eerst zag terug in 2006. Dat was wel even brute shit maar ondertussen ben ik met films zoals Salò en Irréversible wel iets meer gewend

Curry schreef:
als die rechercheurdame van de angel trap wel op tijd dat slot had losgekregen, had Amada dan rib voor rib die installatie eraf gehaald

Die trap kon je niet overleven.

DrJ
Ik ben ook weer eens begonnen aan de Saw reeks, maar na 1 vind ik deze toch echt het sterkste.
Nu nog 6 & 7 kijken vanavond.

P.C.96
Weer een beetje op de originele manier zoals bij deel 1: spanning maar bovenal een mysterie waar de puzzelstukjes langzamerhand bij elkaar komen. Extreem bruut en bloederig, maar bovenal ook een boeiende ontwikkeling binnen de karakters.

Het einde vond ik overigens ook heel erg sterk. Ik zag die onverwachte wending absoluut niet aankomen. Een zeer sterke afsluiter van een trilogie.

avatar van j0enne
Wat zou er op het laatste kaartje hebben gestaan dat voor Jeff was bedoeld?

Dh PING
Juiste afsluiting van de originele Saw-trilogie.
Het eerste deel was een ijzersterke psychologische, macabere en nare horror waarin de personages briljant worden neergezet.
Deeltje 2 vond ik weer heel erg goed vanwege de achtergrond van de motieven van de Jigsaw-killer.
Niet eng zoals het geweldige eerste deel, maar wel zeer boeiend en erg interessant.
In Deel III "He's pulling out all the stops" (zoals de tagline het al zegt): zeer brute en sadistische momenten, erg naar, en erg sterke wendingen in het verhaal.
Wat ook geweldig is dat de psychologische sfeer uit deel 1 terug is, maar de boeiende motivatie uit deel 2 ook.

De opening is gewoon al niet voor het zwakke hart: waarbij je bij Deel I & II nog een limit had, blijft Saw III gewoon doorgaan: regisseur Darren Lynn Bousman weet niet alleen de gruwelijke fysieke pijn van de personages neer te zetten, maar ook de emotionele, psychologische kant. Dit wordt geweldig bijgestaan door fast motion schokkerig camerawerk, groen/donker kleurgebruik en de overige postproductie: het brengt de toon naar een zieker niveau.

Ook het verhaal wordt geweldig goed neergezet: dit door interessante flashbacks en quotes, vooral van Bell's personage.

Ik beschouw de Saw-reeks als een van de betere moderne horrors. Klassiekers zoals "The Last House On The Left" en A Nightmare On Elm Street" waren al gewoon super, maar dit is de nieuwe moderne kant van horror - -> torture porn.

Verontrustend, psychologisch, naar en bijzonder interessant.
3,5 sterren voor dit ijzersterke derde deel.

avatar van VincentL
Deze film na een uurtje uitgezet, was weer hetzelfde als de vorige films alleen dan nog slechter. Misschien dat ik bij een herziening hoger uitkomt...

avatar van Curriculum
congo schreef:

Nou, ik denk dat de 'The Rack Trap' wel memorabeler is dan de Classroom trap. Dat is werkelijk een van de sadistische dingen die ik ooit heb aangetroffen in een film, dat en de sluitende muren van Saw V.Daarbij vond ik het wel jammer dat Amanda in dit deel al stierf. Ze werd recent nog geintroduceerd en onmiddellijk laten ze haar sterven en op wat voor een manier. Ze faalde in nog een test van Jigsaw. Je zag haar verrast reageren terwijl Jigsaw alles bekende.

Overigens is het wel fascinerend om te zien hoe deze vallen nu daadwerkelijk worden gemaakt. Enkele keren de making of gezien en dat is me wel bijgebleven.

4.0

Dra. Pouke
Nu heb ik de (eerste) Saw-trilogie gezien.
Ik vond Deel een persoonlijk super omdat het een erg sterke psychologische horror was met een geweldige wending in het eind.
Bij Deel twee vond ik dat ze op een originele manier de motieven van de moordenaar wisten neer te zetten, wat zowel spannend als interessant was.
En nu heb ik DEEL 3 gezien, de grote grand-slam winner, de grens van gore, heel erg nare scènes, uitgebreide traps van de Jigsaw killer, maar met bovendien een geweldige sfeer, geniaal twist eind en sfeer!

De opening is hard, heel erg hard en bruut. Het eerste kwartier is een reeks van nare taferelen en gruwelijke, bloederige situaties waarbij je al meteen merkt dat er iets anders is dan bij de vorige delen. Terwijl we worden geraakt door de brute en gruwelijke momenten wordt er ook sterk gewerkt aan montage, camerawerk, sound-design en belichting.

Verder zijn er ook veel flashbacks waardoor er uitdieping is voor de karakters van Jigsaw en Amanda (door de montage is de sfeer dan ook vollop aanwezig!) maar ook qua originaliteit en het geniaaaale twist einde (komt echt in de buurt van deel 1) zorgt voor een indrukwekkend einde voor deze horror trilogie.

Ik vind persoonlijk dat de Saw-trilogie een opkomst betekende voor het horror genre, er zijn veel veel mensen die dit niks vinden maar dit is Een filmreeks met grensverleggende en originele vondsten. Denk maar aan Hostel1&2 die dat ook hebben gedaan. Een nieuw punt in de horror waar ik als horror-liefhebber maar al te graag naar kijk.

Saw III

de traps in dit deel waren allemaal vrij grof en in de delen hierna wordt het allemaal vergezocht of variaties op eerdere traps.

En ik snap nog steeds niet de praise voor deel 2 want dat is echt tienerhorror vergeleken met de andere delen-in deel 2 heb ik nergens de bijtende spanning zoals SAW1 gevoeld of de gore afschuw van 3, 4 en 6

Korbie
Jammer dat ik deze Limited Edition "Bloodpack" van Saw III niet in mijn collectie heb. Dan had ik een poster van de film en kon ik ook nog eens een reisje naar Hollywood winnen.

bol.com | Saw 3 (2DVD)(Limited Edition), Bahar Soomekh, Angus MacFadyen & Dina Meyer...

avatar van alexspyforever
De sterkte van deel 3 zit niet zozeer in de traps die veel sadistischer zijn dan de voorgaande delen, maar vooral in de flash-backs waarin we weer mat meer leren over de achtergrond van John Jigsaw en de ontwikkeling en opleiding van Amanda tot diens opvolger. Dit is heel goed gedaan, al vind ik het einde toch wel minder. De manier waarop Jeff van de ene trap naar de andere gaat doet erg denken aan het 2de deel, eigenlijk een variant op deel 2.
Dit had naar mijn mening de laatste Saw-film moeten zijn logisch na de dood van John en Amanda. Maar natuurlijk zijn er nog maar liefst 4 vervolgfilms gekomen met een veel minder sterke Jigsaw.

Meer gruwel, maar daar is ook meteen alles mee gezegd. Het plot is niet bijster interessant, de enige acteur die nog enigszins in staat is om de film naar een hoger niveau te tillen zit letterlijk gekluisterd en de psychische onderlagen zijn goeddeels verdwenen. Cinematografisch oogt het allemaal zeer statisch en breekt een chronisch gebrek aan inspiratie naarmate de prent vordert meer en meer op. Hopelijk gaat dit niet lijden tot een American-Pie effect.....

avatar van Daan258
Ook het 3e deel weer een keer opgezet en weer erg goed mee vermaakt.
Lekker veel gore, prima acteerwerk en het verhaal was ook zeker niet slecht, vond het verhaal beter als bij het 2e deel.
Binnenkort maar ff deeltje 4 kijken.

avatar van MichaelMovie
Vermakelijke film die beter is dan de allereerste, maar iets minder goed dan de tweede.
De straffen worden wel wat gruwelijker in deze film.
Het einde vond ik goed gedaan.
De acteerprestaties zijn opnieuw wat flauwtjes waardoor je het soms wat minder serieus neemt.

avatar van John Barry
Saw 3 vond ik een goede film.

Deze film heeft net als zijn twee voorgangers een spannend verhaal. En net als zijn voorgangers zitten er ook een paar sterke scènes in de film. Wat niet het zelfde is als bij de twee voorgangers is dat het acteerwerk in saw 3 bij alle leden van de cast goed is. Daar waar dat bij de vorige twee Saw films nog wel wat wisselend was. Vooral Tobin Bell als 'Jigsaw acteerde erg goed. Tobin speelt zijn personage met een zekere kalmte. En juist die kalmte maakt hem zo angstaanjagend. De rest van de cast vond ik ook goed acteren. Dit geld ook voor Dina Meyer als Detective Kerry en Donnie Wahlberg als Detective Eric Matthews. In de vorige Saw film acteerde die twee matig. Maar in deze film kunnen die twee plots wel acteren. Als ze dat ook even in de vorige film hadden gedaan………….

Toch heeft ook Saw 3 zijn minpunten. En dat is de muziek en de montage. Het is eigenlijk het zelfde verhaal als bij deel 2. Camera werk is wel aardig in deze film, maar niet hoogstaand. Ik stoorde me in deze film soms een beetje aan de montage. In sommige scènes vond ik de montage wat te snel. De muziek die we in deze film voorgeschoteld krijgen vond ik niet zo goed. Net als in deel 1 en 2 vond ik de muziek nu niet bepaald zorgen voor meer sfeer en spanning.

Het einde van deze film vond ik goed. Uiteindelijk is het Jigsaw de man die alles en iedereen test. Dat Amanda uiteindelijk ook getest werd zag ik niet meteen aankomen. Ik vond het einde van de film sterk gevonden.

Dan wil ik nog even terug komen op het einde bij deel 1. Ik schreef daar bij die film over het einde:

John Barry schreef:

Het einde vond ik tegenvallen. De serie moordenaar blijkt al die tijd, zonder dat Adam en Lawrence het doorhadden doodstil tussen hun in de badkamer te hebben gelegen. Dit vond ik erg ongeloofwaardig. Iemand is in staat daar uren te liggen zonder dat iemand door heeft dat hij nog leeft. Ja hoor.

Om hier even op terug te komen. In een flashback in saw 3 word meer informatie gegeven over Saw 1. Je ziet dat 'Jigsaw voordat hij stil gaat liggen, zichzelf een injectie toedient. Die injectie zorgt dat zijn spieren verslappen. Met dit in het achterhoofd komt het einde van Saw 1 toch wat geloofwaardiger over. Het is een beetje alsof de filmmakers doorhadden dat het einde van Saw 1 wat ongeloofwaardig was, en dat ze daarom besloten om in Saw 3 die flashback te doen om op zo manier het einde van Saw 1 wat geloofwaardiger te maken. Al blijf ik het toch nog wel ongeloofwaardig vinden dat 'Jigsaw zo lang heeft kunnen liggen zonder dat iemand merkt dat hij leeft. Ook al had hij die injectie, het blijft toch iets om je vraagtekens bij te zetten. In Saw 3 komen nog meer flashbacks voor. Die flashbacks geven o,a wat achtergrond informatie over de eerste 2 films. Deze flashbacks zijn een goede toevoeging aan Saw 3.

Al met al vond ik Saw 3 een goede en spannende film.

3,5 ster voor deze film.

avatar van Insignificance
Op z'n best en op z'n slechtst. Het goede nieuws is dat de ambiance nog altijd aanvoelt als een verlaten staalfabriek die al jaren staat weg te rotten. Vooral wanneer de vallen aan bod komen, de tweede dikke troef. Creativiteit kun je de bedenkers niet ontzeggen. Serieus smerig, dat met die varkens, de twister gaat door merg en been en dat met de vleespet voel je tot op het bot.

Buiten dat moddert Bousman maar wat aan. Iets vertellen kan hij niet, terwijl het script dat hij gekregen heeft heel wat wil op dat vlak. Misschien zelf iets te veel. Hoe dan ook, het is in het wilde weg switchen van verhaallijnen waar de flashbacks en whatnot je om de oren vliegen tot een punt waarop het niet of nauwelijks nog boeit. Ik kon althans weinig met Amanda en haar perikelen.

Het is opveren als er een tape wordt ingestart, maar daar gaat ook niet alles van een leien dakje. Steeds hetzelfde foefje. Flitsende beelden en een flinke bak, liefst snerpend, lawaai eronder. Ik was het na een half uurtje al zat. Sowieso mag het best eens stil zijn in een horror. Pittige tests, verder is het harken om weer ergens uit te komen. Zoals de laatste pakweg 20 minuten. Hopeloos.

Het was echt een walgelijke film, maar was niet de beste van de van de reeks. De filmposter ziet er wel ernstig uit...

avatar van PEN15
Ze hebben het goed voor elkaar gekregen. Dik honderd miljoen winst tegen kostenplaatjes met relatief lage budgetten of anders gezegd EEN HALF MILJARD IN SLECHTS VIJF JAAR LOOPTIJD, jaarlijks een nieuw vervolgdeel en massa's uitbundige volgers te zien aan de niet meer menselijke hoeveelheden reacties op de Saw-paginas. Wie doet ze dat na? Wat zullen de vaders van deze franchise hard achter onze ruggen aan het lachen zijn, die kunnen nu voor de rest van hun leven de tanden poetsen met champagne.

Deel III vond ik met een nieuwe opzet dus geen inhoudsloos, verplichte sequel zoals in de trant van de Wrong Turns. De geloofwaardigheid is nu wel helemaal onder het vriespunt gezakt. Artsen van net dertig die alleen een hersenoperatie uitvoeren, een Amanda van net vijftig kilogram die alle proefpersonen ontvoert, de vallen ontwerpt met o.a. een gehele veestapel verse varkens en alle zaakjes verder scherp in de gaten houdt, dat voor een zenuwlijdster die graag in haar eigen lichaam snijdt.. oh ja maar natuurlijk, ik eet uit je hand joh!! Zonde ook dat ze moeten terugblikken en linken naar deel I. Zoals iemand het hier al eerder zei, het mooie van griezelfilms is dat je bepaalde zaken niet weet en je zeg maar left in the dark bent. Die geforceerde verklaring omtrent die spierverslapper cq hartritmeverlagers, daar had ik nou nooit aan gedacht hoor tjonge jonge.

Erg spijtig, dat er zo moet worden geschommeld met het beeld. Waarom is al dat geflits met de beelden en het gezwiep met het vizier nou nodig, het maakt het echt niet enger. En ik weet niet wat ik vreselijker vind, dat geflits met het beeld of die loeiharde bioscoopgeluiden om je zogenaamd bang te maken. De ganse tijd moet ik het geluid van een streepje naar negen drukken, omdat ze eerst lopen te fluisteren en dan onverwachts die jumpscare herrie zo tyfushard staat. Ik heb dat nooit begrepen waarom ze in films altijd moeten fluisteren als het stil is. De kijker is daar niet bij, doe het dan dusdanig met geluidssterkte dat er niet zo'n contrast zit tussen stemmen en geluidseffecten!!! Aangezien de rest van de Sawfilms door dezelfde regisseur is geschoten ga ik dan ook niet aan de overige delen beginnen, hierbij zet ik dan ook de streep. Tot hier en niet verder. Game Over

avatar van Vinokourov
Tien jaar geleden was de Saw-reeks razend populair, getuige de 62 pagina's discussie hier. Maar tegenwoordig is de populariteit wel verdwenen, aangezien dit het eerste bericht is van 2016 bij deze film. Maar goed over naar mijn mening dan !

Ik had het idee dat dit derde deel veel harder en goorder was dan de eerste twee delen. Die open schedel-operatie was bijvoorbeeld niet bepaald fijn om te zien. Tofste moment vond ik die varkensderrie: bijzonder goor maar redelijk vermakelijk desalniettemin. Toch vind ik het maar een matige horror door de vooral storende regie, die nogal hoofdpijn bevorderend is. Ook het verhaal was met al zijn twists en flashbacks minder boeiend dan het doet voorkomen.

toch weer een leuk vervolg.heb me prima vermaakt.nu een tijd geleden maar binnen kort de reeks maar weer eens zien.

avatar van Shadowed
Saw 3 is opnieuw niet een al te belabberd vervolg.

Je ziet duidelijk dat het langzaam wordt uitgemolken maar ik heb me prima vermaakt bij deze.
De cast blijft het goed doen, en dat is goed ook want dat is nodig bij deze films.

Vanaf hier wordt de reeks trouwens wel veel smeriger en bloederiger. Vooral bij de hersenoperatie zat ik op te kijken, en dat gebeurd niet vaak, want ik kan ondertussen heel wat aan

Ik ben met de hele reeks opnieuw begonnen ter voorbereiding op Jigsaw en ook deze vind ik tot nu toe top. Ik let nu echt even op of het verhaal klopt en nu de echte jigsaw dood is ben ik benieuw of het hierna nog steeds zo gelikt is.

avatar van Kondoro0614
Ik ben er toch wel over uit, en bij dit derde deel die ik gisteren herzien heb is het duidelijker geworden: Saw vind ik tot nu toe mijn leukste horror reeks die ik aan het kijken ben en al in stukken gezien heb. De films blijven hard, keihard en vooral erg pijnlijk om naar te kijken. Toch is Saw 3 niet beter dan de vorige twee delen en worden sommige stukjes zelfs wat karig. Toch kan dit verhaal mij nog wel enigszins boeien maar ik heb al door dat na dit derde deel de films toch ver naar beneden zakken en de originaliteit van de films is er denk ik na deze toch echt wel af.

Ik moet zeggen dat Darren Lynn Bousman echt wel de beste persoon is om deze films door te zetten, met een goed tweede deel op zijn naam kent deze man ook een derde film van leuk niveau. Ook dit keer vond ik de rol van Tobin Bell geslaagd als Jigsaw die steeds verder achteruit gaat door zijn ziekte (hij heeft kanker) en dat word in deze film mooi verder gewerkt omdat hij nu plat op bed ligt en vrij weinig kan. Shawnee Smith als Amanda Young deed het prima, het hulpje van Jigsaw die van hem het over moet nemen later krijgt ook in deze film een spel om te voltooien, en haar spel is voornamelijk om de regels te volgen wat ze niet doet en vervolgens als wraak in haar nek geschoten word.

Angus Macfadyen als Jeff, een man met een stoornis. Hij kan de dood van zijn zoontje maar niet verdragen en heeft altijd gedroomd van wraak. Dit keer word hij in de Saw voor gelegd aan drie mensen die wat te maken hebben gehad met de dood van zijn zoontje. Debra McCabe als Danica is de eerste. Ze hangt naakt in de koelcel en Jeff moet haar bevrijden. Danica is alleen een belangrijke ooggetuige geweest tijdens de aanrijding maar heeft nog nooit getuigen verklaard. Dan komt hij aan bij Judge Halden die de dader maar 6 maand gaf terwijl iemand met niet betaalde parkeerboetes een zwaardere straf kunnen krijgen. En dan als laatste, de man in de auto die zijn zoontje heeft geraakt: Tim. De man in de pijnbank en oef, dat was een harde!

Ook dit deel van Saw kent genoeg pijnlijke en gore situaties. Zo was natuurlijk dat zwijn festijn aardig goor maar ook ik vond de pijnbank echt knetter hard. De film start met twee killig moorden die eigenlijk vrij weinig met het verhaal te maken kregen behalve bij Kerry want dat was een deel van Amanda’s uitdaging.

Dit deel van Saw volgen we Lynn Denlon een arts in het ziekenhuis van een erg goeie kwaliteit. Samen met haar man Jeff hebben ze een overleden zoontje die namelijk aangereden is. Lynn word ontvoerd door Amanda en krijgt een shotgun-nekband om en wanneer Jigsaw zijn hartritme stopt gaat deze band af en overlijd Lynn. Haar man moet vervolgens een paar opdracht voltooien en staat recht tegen over de mensen die hij graag dood wil hebben om zo zijn wraakgedachtes in vervulling te laten gaan. Toch mooi dat ze alle drie overlijden op het eind Danica bevriest dood, de rechter word bevrijd door Jeff maar krijgt even later de hagel van de shotgun in zijn nek en Tim word gewoon helemaal kapot gedraaid. Wanneer hij klaar is met het spel krijgt hij een wapen met één kogel. Lynn heeft in de tussentijd haar spel gewonnen en mag gaan van Jigsaw, hij leeft nog en Jeff heeft de proeven doorstaan. Alleen wanneer Lynn weg wilt lopen word ze neergeschoten door Amande, die vervolgens weer in de nek word geraakt door de kogel van Jeff. Lynn leeft nog en Jeff krijgt van Jigsaw twee keuzes: of zijn spijtbetuiging te accepteren en weg te lopen zonder Jigsaw te vermoorden (hij krijgt dan te horen waar zijn dochtertje is die door Jigsaw ontvoerd is en hoe hij de nekband van Lynn af moet halen) of Jigsaw ook te vermoorden uit wraak. Hij kiest vervolgens voor het laatste en snijd Jigsaw de keel open, waardoor Lynn dood gaat aan de hagel die op haar gezicht gericht is en hun dochtertje blijft voor altijd vast zitten.

Het hele moraal was dat Amanda om moest gaan met spel regels en dat niet kon, ze geeft de mensen geen eerlijke kans om uit de spelletjes te ontsnappen zoals ook bij Kerry gebeurd. Kerry zit met haar ribbenkast vast aan een bepaald apparaat en ze moest de sleutel uit een bakje met zoutzuur halen. Eenmaal wanneer dit gelukt is en het slot open krijgt kan ze nog steeds niet ontsnappen omdat Amanda haar vast geketend heeft aan haar ribben. Dit is een mooi voorbeeld waarom Jigsaw ook Amanda op de proef wou zetten aangezien ze wel via de regels moesten werken die blijkbaar ontzettend belangrijk voor Jigsaw zijn. Al om al, aardig vermakelijke en geslaagde film die minder hard dan het tweede deel was.

avatar van rep_robert
rep_robert schreef:
Na het ijzersterke deel 1, het redelijk vermakelijke deel 2 is Saw 3 weer wat minder dan die 2.

Niet dat het slecht wordt, want het blijft een zeer onderhoudende film met een goed verhaal. Al blijft het wel de laatste Saw waar het verhaal nog normaal te volgen is(de laatste Saw met een voldoende dus).
Het lijkt wel alsof ze vergeten waar het eigenlijk om draait in een film als dit, dat is namelijk de spanning. Die is vrijwel niet aanwezig, het wordt ook nergens eng o.i.d.
Er wordt teveel focus gelegd op de gore en ranzige tricks van Jigsaw, die allemaal wel z'n werking hebben (op je maag). Het ziet er allemaal wel vrij indrukwekkend en tegelijkertijd ranzig uit.

Helaas wordt vanaf hier wel de neerwaartse spiraal neergezet in de reeks.

Ruim 7,5 jaar later blijft mijn mening onveranderd. De reeks begint enkele haarscheurtjes te vertonen en wilt te vaak en te veel dingen echt uitleggen. Maar het verhaal is nog relatief geloofwaardig en bovenal, het is nog te volgen. Ik vind het wel leuk gevonden dat Lynn en Jeff met elkaar getrouwd blijken te zijn. Het kunnen volgen van het overkoelende verhaal wordt per deel hierna steeds moeilijker (van wat ik me herinner). Ik ben benieuwd wat deel 4 me nu gaat brengen.

Kondoro0614 schreef:

Nou, ik denk dat deze wel 50x harder en explicieter dan het softe deel 2 was

avatar van Kondoro0614

Nou, ik denk dat deze wel 50x harder en explicieter dan het softe deel 2 was

Nee, niet echt.

avatar van Left4Dead
Dit deel weer een stukje beter dan deel 2. Op naar deel 4.

avatar van Hando
Deze film moet het vooral hebben van een fantastische Shawnee Smith. Het personage Amanda is minstens zo interessant als dat van John Kramer. In tegenstelling tot Kramer maakt zij een echte karakterontwikkeling door; van een zielige timide junkie naar iemand die macht heeft over mensen om zich vervolgens door die macht te laten corrumperen. In deze film geniet ze zichtbaar van de macht die ze heeft over Lynn en straalt ze veel zelfvertrouwen uit, maar de emotionele fragiliteit uit de eerste film is nog steeds aanwezig. Shawnee Smith zet deze twee tegenstrijdige kanten van haar personage moeiteloos neer en dat maakt Amanda naar mijn mening veruit het interessantste personage uit de serie. Het enige jammerlijke was dat ze haar relatie met Adam niet wat meer hebben uitgewerkt. Het potentieel was er getuige deleted scene deleted scene Het had haar personage net nog wat extra complexiteit gegeven.

avatar van Fisico
Bleek dat ik Saw III ooit al eens moet gezien hebben, want hier en daar herinnerde ik me nog bepaalde scènes. Geheel vernieuwend is het natuurlijk niet meer, maar vermakelijk om naar te kijken blijft het wel. Het stramien van bijvoorbeeld deel I wordt volledig gevolg al zijn de speeltjes eens wat anders. De gruwelscènes waren trouwens best pittig, niet voor gevoelige kijkers dus. De 'kruisiging' sprong daarbij in het oog, maar ook de openingsscène mocht er best zijn. En de schedeloperatie zou niet misstaan bij Hannibal Lecter.

Hier en daar wat flashbacks naar voorgaande delen, soms een beetje verwarrend, maar in het algemeen zeker niet storend. De marteltuigen waren inventief al kan natuurlijk de vraag gesteld worden of deze accommodatie (de varkens bvb) allemaal wel kon plaatsvinden in het schuiloord van Jigsaw. Zeer nipte 3,0* al verwacht ik in de volgende delen wat creativiteit qua plot (maar dat zit er niet aan te komen, denk ik).

avatar van EW101
Apart om dit weer her te bekijken. Vroeger had ik deze eens afgezet ,omdat het te schokkend was. Nu ben ik heel wat jaren verder en wat meer afgestompt. Vond het enigszins nog meevallen; in gedachte is het wel best heftig, maar wat er daadwerkelijk op beeld komt...
Qua verhaal en de achtergrond van Jigsaw ook wel interessant.Amanda mag er ook wel wezen als iemand die nooit in de schaduw mag staan van Jigsaw , maar dit ten alle koste wil.
Ondanks alle sadistische vallen, die qua techniek gewoon een genot zijn om naar te kijken ,hadden sommige dingen beter in beeld gebracht kunnen worden.