• 11.452 nieuwsartikelen

Met onder meer: Tobin Bell, Shawnee Smith en Synnøve Macody Lund

Gesproken taal: Engels, Portugees, Noors en Spaans

Releasedatum: 19 oktober 2023

Plot Saw X

"Witness the return of Jigsaw."

Een zieke en wanhopige John Kramer reist naar Mexico om een riskante en experimentele medische procedure te ondergaan in de hoop dat zijn kanker op wonderbaarlijke wijze geneest. Al snel ontdekt hij dat deze hele operatie oplichterij is. Gewapend met een nieuw doel keert hij terug naar zijn werk: deze oplichters meedogenloos terugpakken door middel van krankzinnige, ingenieuze en verraderlijke valstrikken.

Social Media

Alle Media

avatar van Dennisj

Dennisj

De Saw films zijn voor mij sowieso altijd films om te volgen, en nu dan ook nog een met John Kramer erin. Helaas had ik er wat meer van verwacht na het lezen van sommige recensies. Dat het tussen deel 1 en 2 afspeelt is niet het probleem. De gedachte achter het verhaal van deze film ook niet. Maar uiteindelijk hoe het verhaal verloopt vind ik allemaal wat matig. Nu John terug was hadden ze wel wat groter mogen uitpakken.

Is deze film het dan helemaal niet waard om te kijken? Jawel, Saw fans zullen het sowieso wel waarderen.

avatar van Noodless

Noodless

Tobin Bell alias John Kramer is er weer bij wat dan ook een betere Saw film als gevolg heeft. Hij speelt zijn rol weer overtuigend en het verhaal, ook al is het allemaal heel simpel om te volgen , weet te boeien tot het einde. Uiteraard zijn de ingenieuze en bloederige valstrikken die het doen waarbij de gore sterk aanwezig is. Deze Saw zit ergens tussen Saw en Saw II waarbij John Kramer wanhopig zoekt naar een middel om te genezen van zijn kanker in de hersenen. Alleen naar het einde toe verliest de film wat kracht door een ongeloofwaardige toevoeging van een kind en de valstrik voor plan B. 7,5/10

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Na negen delen had ik het wel gehad met deze reeks. Toch het tiende deel gekeken en ik moet eerlijk zeggen dat deze wel een nieuwe zet de goede richting in is. Kennelijk speelt dit deel zich af tussen film één en twee, wat niet echt duidelijk overkomt. De film leunt op Bell en zijn martelwerktuigen. De reden dat hij dit doet is hier wel duidelijk waar het in sommige delen dat niet altijd was. Fijne horror met een aardig script, goed camerawerk en acteerwerk. Ook de soundtrack doet zijn ding. Op naar deel 11?

avatar van mrklm

mrklm

De cyclus van martelhorror weet maar van geen ophouden. Bijna 20 jaar na het nimmer geëvenaarde Saw, vertelt het 9e vervolg hoe John Kramer/Jigsaw [Tobin Bell] met hulp van Amanda [Shawnee Smith] op de inmiddels wel bekende wijze wraak nam op de mensen die hem tevergeefs lieten hopen dat ze hem met een cocktail van medicijnen en een operatie konden genezen van een terminale vorm van kanker. Opnieuw moeten we toezien hoe bordkartonnen personages zich al gillend en huilend proberen te bevrijden uit Jigsaws martelwerktuigen. Bells deelname is een pluspunt, maar het mag wel eens afgelopen zijn met deze vorm van martelvoyeurisme.

scorsese

• 11907 berichten

Matige film over een man met kanker die zijn laatste hoop vestigt op een experimentele operatie. Het zoveelste deel alweer binnen de Saw-reeks. Zoals verwacht meer van hetzelfde en de film heeft dan ook niets nieuws te bieden. De diverse sadistische spelletjes zijn wel weer leuk verzonnen, maar op een gegeven moment heb je het wel gezien (het gaat ook te lang door).

avatar van movie freak84

movie freak84

Altijd lekker wegkijken de hele saw reeks en bij elkaar hebben ze zonder dat je het weet veel met elkaar te maken. Toch vond ik deze op de machines na toch iets tegenvallen. Een 7 geven vond ik echt teveel. Het ging allemaal net een beetje te snel en te rommelig en dat is juist wat aan de andere delen zo goed is. Maar goed als je van dit soort films houd waar het toch veel om het gore gaat zit je bij saw natuurlijk al snel goed. Leuke wegkijker maar wel een van de mindere van de saw reeks.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

• 1997 berichten

Het eerste halfuur, zo ongeveer, zat ik gekluisterd aan de buis. De spanning wordt goed opgebouwd - waar gaat dit heen? - je voelt dat er iets niet klopt, maar je weet niet wat, erg goed gedaan. De hele operatie en wat eraan vooraf ging had wel iets weg van een medische thriller à la Robin Cook. Tot we weer in de oude vertrouwde setting zijn beland, vanaf dat moment is het weer Saw zoals we dat gewend zijn, met een paar bloedstollende opdrachten: dat been afsnijden met die draad!
Maar helaas gaat het de laatste 30 minuten finaal de verkeerde kant op als dat kind erbij komt, dat wel heel toevallig buiten een balletje staat te trappen.
Na tien delen alweer oogt de reeks nog altijd wat goedkopig, in vergelijking met andere horror franchises als A nightmare on Elm street of Scream.
Tobin Bell zet weer een charismatische John Kramer neer, hij deed me steeds aan iemand denken en ik vroeg me telkens af aan wie? Tot ik van de week, per toeval, stuitte op een foto van de Amerikaanse seriemoordenaar Albert Fish (1870-1936).
Die met die naalden in zijn reet, waar een röntgenfoto van bestaat.

avatar van Banjo

Banjo

• 1947 berichten

Een gevoelige Jigsaw... ik vond hem wel aardig.

avatar van Curry

Curry

nu bij herziening toch weer veel meer dingen waar ik in 1e instantie niet echt bij nadacht en die toch wel dom/storend zijn (jaja het is film)

dat moment dat Mateo een stuk vlees van zn hersens trekt, waarschijnlijk heb je dan meteen kortsluiting en val je dood neer, dit slaat eigenlijk nergens op, lijkt ook heel weinig pijn te hebben, helemaal als je bedenkt dat ie een putdekseltje uit zijn schedel heeft geboord dat ie vrij achteloos neergooit op de vieze ondergrond
De invalshoek van dit deel is wel beter bedacht, maar door dat soort bovenstaande dingen zakt ie bij mij toch weer en komt op een 6e plek in de reeks uit.

avatar van Boeikens

Boeikens

Na de laatste iets mindere delen gaat het toch weer bergop.

Leuk om John nog eens terug te zien, was met hem toch de beste periode.

Voldoende lekkere kills toch weer.

avatar van notsub

notsub

Ik werd toch wel nieuwsgierig naar deze Saw. Na de klassieker werd het langzaam minder, tot ik op een gegeven moment afhaakte. Nu dan Saw X gekeken en het was wel aardig. Er wordt fors de tijd genomen een verhaal neer te zetten, dat op zich nog wel mee kan. Dan breekt het spel los en zien we waar we toch voor kijken: de martelscenes. Die zijn op zijn minst walgelijk en wreed genoeg, maar toch ook wel heel erg onrealistisch. Vervolgens wordt de film te ambitieus en schiet het zijn doel voorbij. Zo is Saw X toch een middelmatige film geworden, die echt niet in de buurt komt van het eerste geniale deel.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Na zoveel films is het nog maar afwachten of dit deel wel goed zou zijn.......

Maar hij valt zeker niet tegen. Natuurlijk gebeurd er niks nieuws meer, maar toch is het een goede horror film geworden.

Gewoon weer gruwelijke moorden met gore scenes. En vreselijke slachtoffers, waardoor je minder moeite hebt dat ze het loodje leggen.