Saw X (2023)
Genre: Horror
Speelduur: 118 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Kevin Greutert
Met onder meer: Tobin Bell, Shawnee Smith en Synnøve Macody Lund
IMDb beoordeling:
6,6 (95.640)
Gesproken taal: Engels, Portugees, Noors en Spaans
Releasedatum: 19 oktober 2023
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Saw X
"Witness the return of Jigsaw."
Een zieke en wanhopige John Kramer reist naar Mexico om een riskante en experimentele medische procedure te ondergaan in de hoop dat zijn kanker op wonderbaarlijke wijze geneest. Al snel ontdekt hij dat deze hele operatie oplichterij is. Gewapend met een nieuw doel keert hij terug naar zijn werk: deze oplichters meedogenloos terugpakken door middel van krankzinnige, ingenieuze en verraderlijke valstrikken.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,6 / 95640)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Saw X (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
John Kramer
Amanda Young
Cecilia Pederson
Parker Sears
Gabriela
Diego
Valentina
Carlos
Henry Kessler
Reviews & comments
werry
-
- 334 berichten
- 131 stemmen
Je kan me wel 100 uur geven om iets binnen een Saw-trap te voltooien, maar ik zal hoogstwaarschijnlijk zelfs dan alsnog falen. John Kramer, oftewel Tobin Bell, geeft zijn slachtoffers hier vervolgens zelfs maar 3 minuten. Regisseur Kevin Greutert keert na 13 jaar (zal het een voorteken zijn?) terug naar de bekende Saw-reeks en trekt daarbij meteen het grote spel uit de kast. Ik moet de andere films nodig herzien, maar qua traps is Saw X een stuk grafischer en gemener dan een hoop van die andere delen. Zeker gedurende de tweede helft moest ik een aantal keer even uitblazen om de intensiteit behapbaar te maken, maar dat is meteen de kracht van deze film. Na de introductie maakt Greutert er moeiteloos een doorlopend intense ervaring van die je pas gedurende de eindcredits weer loslaat. De eerste helft bevat voornamelijk opbouw en uitdieping rond het personage van Bell. Het blijft een meer dan degelijke acteur, maar logischer of sympathieker worden zijn streken er niet mee. Het levert daardoor een nogal merkwaardige slotfase op met veel misplaatst moraal. Je zou iemand maar 2 minuten (de eerste minuut was verspild) geven om een stuk van zijn hersenen eruit te snijden en vervolgens gaan klagen dat iets niet eerlijk is. Daarnaast komt de drang om in iedere Saw-film een nieuwe twist te plaatsen slecht uit, het levert in het geval van Saw X namelijk vooral een slotfase op die het teveel moet hebben van karikatuur en toeval. Het blaast ook een deel van de rest van de film om, aangezien Synnøve Macody Lund vrijwel iedereen probeerde te helpen met tips in/over zijn of haar trap, maar uiteindelijk verklaart dat ze haar collega's liever laat overlijden. Dan kan je net zo goed je mond houden, toch? Ook de handen voor het oog van dat kind trekken was merkwaardig, want ik neem aan dat hij het afgehakte hoofd en de torso tegen die tijd al heeft gezien.
Al bij al levert deze zeer intense en vermakelijke horrorfilm precies op wat je (als liefhebber) zoekt, maar inhoudelijk steekt het amper boven de rest van de reeks uit. Het bijzonder hoge gemiddelde ontgaat me dus een beetje, maar de verhoging van bloedvergieten en grafische beelden is makkelijk toegegeven. Binnenkort de andere films weer eens herzien voor broodnodige herbeoordeling.
Waarschijnlijk heb je niet goed opgelet. Haar tips zijn juist 'tips' zodat de anderen het niet halen. Zo had die meid veel beter eerst haar arm los kunnen maken. Dan zou ze op de grond vallen, had ze veel meer bewegingsvrijheid en zou die stralingsbeam nieteens meer op haar gericht kunnen worden. Logisch dat die Gabriela in de stress luisterd, maar het was zeker geen tip. Verder gaf ze ook verkeerde adviezen hoe je zo'n bottenzaag gebruikt. Dus nee, ze wilde helemaal niet dat de anderen het zouden redden.
Zo zitten er nog veel meer genialiteiten in de film die sommige mensen waarschijnlijk gemist hebben. Het feit dat die Cecilia mag blijven leven geeft waarschijnlijk Amanda (samen met wat er in deel 2 gebeurd) juist de overtuiging dat zij traps moet maken die niemand kan overleven (zie de latere films, of eigenlijk de eerdere films). Dus wellicht zijn dit soort gemiste zaken de reden dat jij een lager gemiddelde geeft dan de rest. Wij waarderen deze genialiteiten.
werry
-
- 334 berichten
- 131 stemmen
Er wordt aan het begin gepoogd wat drama en sentiment toe te passen.
Misschien om Kramer een positieve karakter wending te geven maar dat pakt niet goed uit.
Past niet bij de "Saw" reeks.
Verder zijn de martel scenes of zoals Kramer ze noemt "spelletjes" weer lekker gruwelijk in beeld gebracht.
Daar kijk je de "Saw" serie enkel voor.
De slachtooffers verdienen het, dus je kan weer gewetenloos gniffelen om de bloedige taferelen.
Persoonlijk vond ik de finale wat teleurstellend, ik had de slechterik toch een wat andere scenes toebedacht.
3*/3.5*
Hoe bedoel je om Kramer een positieve karakter wending te geven? Zijn karakter is toch positief? Aangezien je erna 'root' en gewetenloos gniffelt bij zijn games. Dus wat past er precies niet in bij de "Saw" reeks?
Shadowed
-
- 11408 berichten
- 6711 stemmen
Waarschijnlijk heb je niet goed opgelet. Haar tips zijn juist 'tips' zodat de anderen het niet halen. Zo had die meid veel beter eerst haar arm los kunnen maken. Dan zou ze op de grond vallen, had ze veel meer bewegingsvrijheid en zou die stralingsbeam nieteens meer op haar gericht kunnen worden. Logisch dat die Gabriela in de stress luisterd, maar het was zeker geen tip. Verder gaf ze ook verkeerde adviezen hoe je zo'n bottenzaag gebruikt. Dus nee, ze wilde helemaal niet dat de anderen het zouden redden.
Zo zitten er nog veel meer genialiteiten in de film die sommige mensen waarschijnlijk gemist hebben. Het feit dat die Cecilia mag blijven leven geeft waarschijnlijk Amanda (samen met wat er in deel 2 gebeurd) juist de overtuiging dat zij traps moet maken die niemand kan overleven (zie de latere films, of eigenlijk de eerdere films). Dus wellicht zijn dit soort gemiste zaken de reden dat jij een lager gemiddelde geeft dan de rest. Wij waarderen deze genialiteiten.
Er is een reden waarom ik dat allemaal binnen spoilertags heb geplaatst.
Er overigens direct vanuit gaan dat iemand niet heeft opgelet is een zeer vreemde beargumentering om je relaas mee te openen. Maar goed. Om dan toch maar uit pure vriendelijkheid op je bericht in te gaan.
Mateo wist ten eerste niet wat de medische termen op de tape überhaupt inhielden, dus dan staat mijn argument gewoon overeind over het feit dat ze gewoon haar mond had kunnen houden voor 3 minuten. Lijkt mij gewoon een fair point. Daarnaast hing Gabriela op een behoorlijke hoogte boven de grond. Als ze eerst haar arm had losgeslagen, dan had ze toch een behoorlijke smak op de harde grond onder haar gemaakt en waarschijnlijk zelfs mogelijk eerst met haar hoofd. Uiteindelijk viel ze met haar benen naar beneden, dus dat had niet hetzelfde effect. Ik neem aan dat er dan wel een paar minuten voorbij gaan als ze daar eventueel kermend van de pijn, bewusteloos of zelfs dood ligt. Het ontwerp van het stralingsapparaat kon overigens flexibel bewegen, dus ik neem aan dat het toestel gewoon aan de grond gezet had kunnen worden indien nodig. Een gedetailleerde ontwerper/designer als John Kramer had dat echt niet over het hoofd gezien. Het (de tips) maakt/maken, naar mijn inzien, geen enkel verschil.
De tweede helft van je bericht is geen antwoord op mijn recensie, dus daar ga ik verder niet op in.
werry
-
- 334 berichten
- 131 stemmen
Er is een reden waarom ik dat allemaal binnen spoilertags heb geplaatst.
Er overigens direct vanuit gaan dat iemand niet heeft opgelet is een zeer vreemde beargumentering om je relaas mee te openen. Maar goed. Om dan toch maar uit pure vriendelijkheid op je bericht in te gaan.
Mateo wist ten eerste niet wat de medische termen op de tape überhaupt inhielden, dus dan staat mijn argument gewoon overeind over het feit dat ze gewoon haar mond had kunnen houden voor 3 minuten. Lijkt mij gewoon een fair point. Daarnaast hing Gabriela op een behoorlijke hoogte boven de grond. Als ze eerst haar arm had losgeslagen, dan had ze toch een behoorlijke smak op de harde grond onder haar gemaakt en waarschijnlijk zelfs mogelijk eerst met haar hoofd. Uiteindelijk viel ze met haar benen naar beneden, dus dat had niet hetzelfde effect. Ik neem aan dat er dan wel een paar minuten voorbij gaan als ze daar eventueel kermend van de pijn, bewusteloos of zelfs dood ligt. Het ontwerp van het stralingsapparaat kon overigens flexibel bewegen, dus ik neem aan dat het toestel gewoon aan de grond gezet had kunnen worden indien nodig. Een gedetailleerde ontwerper/designer als John Kramer had dat echt niet over het hoofd gezien. Het (de tips) maakt/maken, naar mijn inzien, geen enkel verschil.
De tweede helft van je bericht is geen antwoord op mijn recensie, dus daar ga ik verder niet op in.
Spoilers had je gelijk over. Die was ik vergeten.
Nee, zo hoog hing ze niet boven de grond hoor en ze had zichzelf kunnen opvangen met haar (gebroken) arm en haar niet gebroken arm. De ketting lag op de grond dus ze had veel meer bewegingsvrijheid om heen en weer te lopen en die beam gemakkelijk te ontwijken. Ook bij Mateo gaf ze verkeerde tips die juist in zijn nadeel werkte. Dus hoezo maken deze tips geen enkel verschil? Verder heb je ook niet gereageerd op de bottenzaag die ze verkeerd adviseert te gebruiken.
Dat je niet hebt opgelet, die opmerking maakte ik omdat je blijkbaar had gemist dat ze verkeerde adviezen gaf. Maar inmiddels heb ik meer het idee dat je gewoon eigenwijs bent en denkt dat deze adviezen daadwerkelijk goedbedoeld waren. Ik weet overigens niet wat vervelender is, maar de reden van je relatief lage waardering (tov de rest) kan ik inmiddels wel begrijpen.
Overigens gaf John zelf ook aan bij Gabriela dat ze haar arm moest breken, hij zei niks over haar been. Amanda gaf duidelijk aan bij Gabriela de regels op te volgen..
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Saw X, nooit gedacht dat er nog eens een Saw-film zou verschijnen die kan rekenen op lovende reviews. Na een fantastische eerste film en behoorlijke vervolgen zakte de reeks best ver weg, soms nog aardig, maar met als dieptepunt de laatste film Spiral. Zo Saw-onwaardig. Het had allemaal niks meer met de reeks te maken. En toen kwam deze reboot van de reeks. Een film die eindelijk weer begrijpt waarom horrorliefhebbers van Saw houden. Het domste wat de reeks ooit heeft gedaan is John Kramer vroeg laten sterven. Hij was deze reeks. De martelmachines zijn erg tof, maar zijn verschijning was zo belangrijk. Na zijn dood zag je hem alleen nog in flashbacks en met saaie copycats die zijn werk imiteerden, maar het nooit zo boeiend wisten te krijgen. De verhaallijnen werden totaal idioot en niet meer te volgen en de films werden alleen nog maar een gorefestijn zonder ziel.
Saw X brengt ons John terug in de hoofdrol en maakt hem zelfs belangrijker dan ooit. Als terminale kankerpatiënt zoekt hij naar een redding en denkt deze te kunnen vinden bij een praktijk waar hij geopereerd kan worden. Als blijkt dat hij totaal is bedonderd, mogen die mensen boeten voor hun zonden. Het is gek, maar als kijker heb je gewoon sympathie voor deze John Kramer en gun je het de mensen die eraan gaan in de apparaten zelfs, want wat een stelletje laffe schoften ben je als je dit terminale mensen aan doet. En dan is Saw plots weer even Saw. Alles klopt weer. De enge John die toekijkt hoe mensen naar zijn tapes luisteren en in doodsangst zich moeten verminken in bijzonder aangename valstrikken. Zo af en toe vond ik het echt onsmakelijk worden (de hersenoperatie-machine, brr) en dan is Saw wel op zijn best. Ook zijn de varkensmaskers en de driewieler weer aanwezig, net als handlanger Amanda (die is er niet knapper van geworden in die 20 jaar...) en de bekende soundtrack + de hypermontage die zo passend was bij deze reeks.
Uiteraard volgt nog een ''grote'' twist. Het was niet echt een verrassing dat John alles onder controle had, ook al leek hij dat niet. Wel spijtig dat de naarste persoon nog het minste moest lijden, maar toch vond ik het een heel aardig slot. Misschien moeten we allemaal niet te kritisch doen, want ik vond een aantal dingen wel rammelen aan uitleg, maar het stoorde me zeker niet.
Dit was gewoon een toffe ervaring en ik durf dit deel wel veruit de beste Saw film na het origineel te noemen. Plus, in de mid-credits komt nog een oude bekende terug en ik hoop dat we dan ook nog enkele delen gaan krijgen. Wel graag in de periode voor John zijn dood, want zonder hem hoeft het van mij niet.
4*
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Tobin Bell is trouwens 81 jaar. Als je nog 1 of 2 delen met hem zou willen maken dan moet je ieder geval geen jaren wachten 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ik heb trouwens wel 1 ding waarbij ik me echt afvroeg hoe het gedaan is. Amanda verdooft die meid op de wc in de nachtclub. Hoe krijgt ze haar buiten zonder dat dit op valt?
werry
-
- 334 berichten
- 131 stemmen
Ik heb trouwens wel 1 ding waarbij ik me echt afvroeg hoe het gedaan is. Amanda verdooft die meid op de wc in de nachtclub. Hoe krijgt ze haar buiten zonder dat dit op valt?
WC raampje.
En Amanda was 53 met de opnames. Logisch dat ze er niet knapper op is geworden. Lukt maar weinig mensen, vooral vrouwen om op 53 jarige leeftijd knapper te zijn dan met 35. Ze ziet er prima uit naar mijn mening.
Shadowed
-
- 11408 berichten
- 6711 stemmen
Spoilers had je gelijk over. Die was ik vergeten.
Nee, zo hoog hing ze niet boven de grond hoor en ze had zichzelf kunnen opvangen met haar (gebroken) arm en haar niet gebroken arm. De ketting lag op de grond dus ze had veel meer bewegingsvrijheid om heen en weer te lopen en die beam gemakkelijk te ontwijken. Ook bij Mateo gaf ze verkeerde tips die juist in zijn nadeel werkte. Dus hoezo maken deze tips geen enkel verschil? Verder heb je ook niet gereageerd op de bottenzaag die ze verkeerd adviseert te gebruiken.
Dat je niet hebt opgelet, die opmerking maakte ik omdat je blijkbaar had gemist dat ze verkeerde adviezen gaf. Maar inmiddels heb ik meer het idee dat je gewoon eigenwijs bent en denkt dat deze adviezen daadwerkelijk goedbedoeld waren. Ik weet overigens niet wat vervelender is, maar de reden van je relatief lage waardering (tov de rest) kan ik inmiddels wel begrijpen.
Overigens gaf John zelf ook aan bij Gabriela dat ze haar arm moest breken, hij zei niks over haar been. Amanda gaf duidelijk aan bij Gabriela de regels op te volgen..
Ik heb niet gereageerd op de bottenzaag omdat het niet relevant is binnen wat ik je probeer duidelijk te maken. Mijn punt is namelijk dat ze (Cecilia) in de eerste instantie al aangaf wat hij (Mateo) precies moet doen terwijl Mateo zelf geen flauw benul had van de uitleg op zijn tape (en dus als Cecilia stil was gebleven was hij een stuk makkelijker de klos geweest, nu neemt ze met verkeerde tips of niet toch overlevingsrisico aangezien Mateo behoorlijk dichtbij was voor zo'n extreme opdracht). Dan kan je op de bottenzaag blijven hameren, maar de uitleg wat betreft de termen levert in eerste instantie al de hulp op die Mateo nodig had om überhaupt een grotere kans te maken en dus onnodig vanuit het financieel gemotiveerde einddoel van Cecilia. Als je het argument draait naar "Maar dan hadden we de effecten die we uiteindelijk hadden gezien, helemaal niet meer gezien" kan ik je op dat punt uitstekend tegemoet komen. Ik beweer overigens niet dat de tips die ze geeft goedbedoeld zijn, maar dus wel dat ze onnodig zijn.
De kwestie over opvangen is ook een stelling waar ik het niet mee eens ben, maar nu krijgen we een ja-nee kwestie over of ze wel of niet hard/dodelijk terechtkomt op de vloer. Ik denk van wel, jij denkt van niet. Daarbij aan toegevoegd dat ik het wel degelijk een behoorlijke hoogte vond boven een harde vloer. Ik snap wat je me probeert duidelijk te maken, maar ik kan je niet ondersteunen. Binnen Saw-logica zullen we daar ook nooit 100% achterkomen.
De stelling over eigenwijs zijn of niet ga ik niet (uitgebreid) op in omdat ik dat niet vind passen binnen de discussie die we voeren. Ik neem aan dat ik mijn argumenten gewoon met mijn overtuigingen mag verdedigen, toch?
werry
-
- 334 berichten
- 131 stemmen
Ik heb niet gereageerd op de bottenzaag omdat het niet relevant is binnen wat ik je probeer duidelijk te maken. Mijn punt is namelijk dat ze (Cecilia) in de eerste instantie al aangaf wat hij (Mateo) precies moet doen terwijl Mateo zelf geen flauw benul had van de uitleg op zijn tape (en dus als Cecilia stil was gebleven was hij een stuk makkelijker de klos geweest, nu neemt ze met verkeerde tips of niet toch overlevingsrisico aangezien Mateo behoorlijk dichtbij was voor zo'n extreme opdracht). Dan kan je op de bottenzaag blijven hameren, maar de uitleg wat betreft de termen levert in eerste instantie al de hulp op die Mateo nodig had om überhaupt een grotere kans te maken en dus onnodig vanuit het financieel gemotiveerde einddoel van Cecilia. Als je het argument draait naar "Maar dan hadden we de effecten die we uiteindelijk hadden gezien, helemaal niet meer gezien" kan ik je op dat punt uitstekend tegemoet komen. Ik beweer overigens niet dat de tips die ze geeft goedbedoeld zijn, maar dus wel dat ze onnodig zijn.
De kwestie over opvangen is ook een stelling waar ik het niet mee eens ben, maar nu krijgen we een ja-nee kwestie over of ze wel of niet hard/dodelijk terechtkomt op de vloer. Ik denk van wel, jij denkt van niet. Daarbij aan toegevoegd dat ik het wel degelijk een behoorlijke hoogte vond boven een harde vloer. Ik snap wat je me probeert duidelijk te maken, maar ik kan je niet ondersteunen. Binnen Saw-logica zullen we daar ook nooit 100% achterkomen.
De stelling over eigenwijs zijn of niet ga ik niet (uitgebreid) op in omdat ik dat niet vind passen binnen de discussie die we voeren. Ik neem aan dat ik mijn argumenten gewoon met mijn overtuigingen mag verdedigen, toch?
Ik heb het over de zaag bij het eerdere slachtoffer...Valentina heet zij, niet Matteo.
Shadowed
-
- 11408 berichten
- 6711 stemmen
Ik heb het over de zaag bij het eerdere slachtoffer...Valentina heet zij, niet Matteo.
Daar (Valentina) valt ook wat voor te zeggen dat mijn originele standpunt ondersteunt, maar dat is dan een ander argument. Dan stel ik je met betrekking tot de bottenzaag in het gelijk.
Dat gezegd te hebben bewonder ik je enthousiasme voor Saw X, maar ik vrees dat we elkaar niet binnen deze discussie zullen vinden. Voor mij houdt het daar dan ook weer mee op.
Fikret8
-
- 6170 berichten
- 4234 stemmen
Tobin Bell is trouwens 81 jaar. Als je nog 1 of 2 delen met hem zou willen maken dan moet je ieder geval geen jaren wachten
Met deepfake of andere A.I. methodes is leeftijd geen factor meer.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Daar zit ik echt niet op te wachten. Ik wil die nepheid niet.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
Je hebt waarschijnlijk niet eens door dat het nep is . Dat is het em juist ! 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Je hebt waarschijnlijk niet eens door dat het nep is . Dat is het em juist !
Dat weet ik en dat boeit me niet. Maar ik wil echte acteerprestaties zien en niet iets wat uit de computer komt. CGI is prima, iemands rol overnemen vind ik heel fout. Je kan niet over 25 jaar een nieuwe Indiana Jones uitbrengen en dan nog steeds Harrison Ford gebruiken al is de man dan dood. Dat is moreel zo fout.
werry
-
- 334 berichten
- 131 stemmen
Dat weet ik en dat boeit me niet. Maar ik wil echte acteerprestaties zien en niet iets wat uit de computer komt. CGI is prima, iemands rol overnemen vind ik heel fout. Je kan niet over 25 jaar een nieuwe Indiana Jones uitbrengen en dan nog steeds Harrison Ford gebruiken al is de man dan dood. Dat is moreel zo fout.
Misschien leeft die dan nog.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
Dat weet ik en dat boeit me niet. Maar ik wil echte acteerprestaties zien en niet iets wat uit de computer komt. CGI is prima, iemands rol overnemen vind ik heel fout. Je kan niet over 25 jaar een nieuwe Indiana Jones uitbrengen en dan nog steeds Harrison Ford gebruiken al is de man dan dood. Dat is moreel zo fout.
Ik snap je bezwaar , en dat is de een van de redenen van de Hollywood stakingen .
Die overleden acteurs van StarWars die Disney gewoon weer tot leven heeft gebracht (om over Ghostbusters nog maar te zwijgen ) is stuitend !
Het jong maken is in mijn ogen niet vervelend , beter als een acteur die op een jongere versie moet lijken .
Maar the Irish man gaf mij bijvoorbeeld heel dubbel gevoel . Echt zo vet om die legendarische acteurs te zien shinen .
Maar soms klopte het toch niet .
lang pee
-
- 3231 berichten
- 1407 stemmen
Nog eens een goede Saw film, zijn er niet teveel gemaakt. En sommige begrijpen blijkbaar niet waarom mensen naar een site met film reviews gaan. Dit is niet om al te weten wat er gebeurt in de film en ook niet om een korte samenvatting nog eens te lezen van de film, nee ze gaan gewoon kijken wat de mensen van de film vonden....
Nixon17
-
- 229 berichten
- 584 stemmen
Weer een erg goede SAW film. Goed verhaal en echt het SAW gevoel. Mooie originele twisten erin en genoeg gore. Echt het kijken waard als je van de eerste delen hield.
Erikb99
-
- 290 berichten
- 299 stemmen
En wat vond ik er nou van:
Zo fijn dat John Kramer weer de hoofdrol heeft. Qua timeline moet deze zich afspelen tussen de eerste “Saw” en de tweede uit 2005. Slim want zo konden ze weer gebruik maken van Tobin Bell die toch echt met de karakter John Kramer het gezicht is van de reeks “Saw”. Het verhaal is natuurlijk simpel, maar daar gaat het ook niet om. Het gaat natuurlijk hoe John de oplichters straft. En dat is helemaal weer in de stijl die we gewend zijn van “Saw”. Ook komt er nog een twist in die ook past in het verhaal bij “Saw”. Aanrader? Absoluut!! Zo fijn om weer eens te kunnen genieten van een goeie “Saw” film. O ja, blijf kijken want er is een end-credit filmpje.
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8929 stemmen
Alweer het tiende deel uit de franchise en het voelt alsof dat regisseur Kevin Greutert carte blanche heeft gekregen! Nu had hij ook wat goed te maken want ook zwakke Saw 3D, het zevende deel (Saw VI ook maar was nog oké) is door hem gemaakt. Na de eveneens zwakke prequel Jigsaw (2017 ) en spinoff Spiral (2021) was er door de mensen er achter vermoedelijk meer vrijheid geven met als resultaat in het beste Saw -vervolg in jaren. (voor mij was dat tot en met deel 3(2006)
Het verhaal speelt zich ergens tussen de eerste twee delen af. John en Amanda (Tobin Bell en Shawnee Smith) hadden al een aantal films geleden het loodje gelegd, maar zijn daardoor wijselijk teruggebracht voor dit deel. Door simpelweg van perspectief te wisselen en achter Jigsaw te staan, weet het onderscheidend uit de hoek te komen. Deze keer is het ook persoonlijk. De rest van het verhaal laat zich raden. Maar de straffen lijken iets beter gerechtvaardigd bij de misdaden te passen dan in sommige voorgaande hoofdstukken.
Saw X neemt de tijd voor zijn opbouw (die ook een paar scenes die er niet toe doen bezit) maar gaat in de tweede helft lekker los en levert creatieve vallen en de daaruit voor vloeiende lugubere scènes. Als je een tiende deel, die met elk deel slechter werd, zo fantastische wrede en inventieve martelingen neerzet, dan heb je echt wel een hele goede film voor horrorfanaten gemaakt en dat verdient een dikke voldoende!
james_cameron
-
- 7001 berichten
- 9789 stemmen
Verrassend sterke comeback van de gruwelijke filmreeks, voorzien van een vernuftig plot dat zich tussen deel 1 en deel 2 afspeelt. De focus ligt hier volledig op een zieke en wanhopige John Kramer (Tobin Bell), een slimme zet die overwegend goed uitpakt. De film neemt aanvankelijk rustig de tijd, met weinig schokkende gebeurtenissen, tot ongeveer halverwege, wanneer de boel volledig los gaat. Dan komen fans van de serie volledig aan hun trekken. Jammer dat regisseur Kevin Greutert het niveau niet weet vast te houden tot het einde. In de finale zakt de film een beetje in en wordt niet alles bevredigend afgerond. Jammer, want tot die tijd is dit één van de betere delen.
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2864 stemmen
"Hello, everyone. It's time to play a game. You all pretended to cure me. But what I have planned for each of you, is very real.”
Zo, dat was me het bioscoop bezoekje wel, en het was het zeker waard. Dat is het eerste wat ik wel wil zeggen. Overigens ook heerlijk dat je de bioscoopzaal mag delen met tien andere mensen, die allemaal boven ons zaten. Dus we hadden alle ruimte, het was heerlijk stil en zo konden we toch heerlijk genieten van deze film. En dat is ook wel iets wat ik heb gedaan. Ik denk dat het vooral komt door de waardeloze delen in deze serie die we de laatste jaren hebben gekend, dan noem ik bijvoorbeeld een ‘Spiral’ (wat natuurlijk een spin-off was maar, wel de naam gebruikt) maar, eigenlijk vind ik de hele reeks sinds de vierde deel al vrij matig. Hier voelde het eigenlijk wel weer wat venieuwend? Of ik ben gewoon te kritisch geweest.
Hoewel ik heel enthousiast klinkt, ben ik niet over alles van deze film positief. Zo vond ik sommige stukken in de film misschien iets te langdradig. Dat was voornamelijk het begin, waar de zieke John Kramer te horen kreeg dat hij een terminale kankersoort heeft, en via een man binnen zijn praatcirkel te horen krijgt over een speciale kankerbehandeling, waar Kramer wel in geïnteresseerd is. In goed vertrouwen reist hij af naar Mexico-Stad in Mexico, waar hij de Pederson behandeling aangaat. Het lijkt allemaal te mooi om waar te zijn, en tijdens de operatie ziet hij zelf dat ze bezig zijn in zijn hersenen. Wanneer hij ligt bij te komen, en een zogenaamd drankje drinkt, wilt hij Gabriela (waar hij toch een zwak voor kreeg) een cadeau brengen. Dat was de plaatselijke tequila. Eenmaal aangekomen ziet hij dat de praktijk (en ook Gabriela) met de noorderzon vertrokken waren. Hij gaat op een klein onderzoekje uit en komt erachter dat alles wat daar gebeurde, niet echt was. Hij werd zwaar opgelicht. Dat ontdekte hij omdat ze het filmpje hebben achtergelaten waar een hersenchirurg aan het werk was, wat dus eigenlijk een educatief filmpje was, en niet de hersenen van Kramer.
Na zijn vondst besluit hij dat eenieder toch een straf horen te krijgen. En dan gaan eigenlijk de standaard Saw praktijken weer lopen. Want iedereen die eraan meehielp wordt ontvoerd en moet een spel spelen. Zelf vond ik direct het eerste spel met Diego het leukste, ook het bloederigste in mijn ogen. Die was wel heel tof. De spellen daarna waren leuk, ietwat simpel en ook het einde had een stuk leuker gekund. Dit is het moment dat Cecilia en Parker opgesloten werden in dat hok, en er een gas naar binnen werd gepompt. In mijn ogen had dat toch wat harder gemogen, zeker aangezien zij de aanrichtster was, en Valentina in mijn ogen een lugubere dood had.
Het verhaal vond ik dus héél erg tof. Eentje die wel weer leuk was om te volgen. De eerste plottwist vond ik dan wel weer gaaf (die ik ook heb verteld in mijn spoilers), de tweede vond ik dan weer niet zo geslaagd, en misschien wat te cliché. Tobin Bell zit er weer heel lekker in, dat was een prachtige rol. En hij kan het gewoon nog steeds. De rest van de cast deden het allemaal ook wel leuk, vond de rol van Synnøve Macody Lund ook wel fijn.
Voor de fans zeker eentje die je gewoon weer kan kijken. Met Greutert terug aan het roer is het een geslaagde zit geweest. En ik vond het zeker ook een hele leuke film. Jammer overigens dat ze nu minder gebruik maken van de bekende pop, dat was in mijn ogen toch het symbool van de film, en zo bleef het altijd heel erg mysterieus. Nu is die pop er eigenlijk maar ingedrukt, en kwam te geforceerd over. Ook even wachten tot aan het eerste stukje met de credits voorbij is, het is nog niet helemaal afgelopen.
Enfin, gewoon weer een film die leuk is in de franchise. En zeker na het eerder benoemde waardeloze deel vond ik dit wel weer een fijne zit. Oud en vertrouwd, heerlijk in het straatje.
Alathir
-
- 2130 berichten
- 1636 stemmen
Eindelijk weer een Saw die terug in de buurt komt van de drie eerste delen. Het begint precies als een biopic over John Kramer, maar het wordt dan ineens erg bloederig en goor. Lang geleden toch dat ik soms toch wel wat expliciet vond. Het vorige deel was erg zwak. Jigsaw vond ik wel meevallen van de broeders Spierig. Ik moet wel zeggen dat ik nooit de delen ertussen gezien heb. Ooit komt het er wel eens van.
Phantasm
-
- 7596 berichten
- 7505 stemmen
Gruwelijke horrorfilm, kun je ook verwachten uit de Saw reeks. Heb me hier prima mee vermaakt in de bioscoop.
Gladiator72
-
- 44 berichten
- 45 stemmen
Na deel 5 gestopt met kijken. Deel x bekeken in de bios maar wat een enorme tegenvaller was dit weer zeg. Totaal uitgemolken concept niets nieuws aan.
Geef mij maar smile of talking to me die zijn echt veel en veel beter
Vicksel82
-
- 253 berichten
- 240 stemmen
Een geheel objectieve mening over deze film kan ik eigenlijk niet geven aangezien ik een enorm fan ben van de SAW reeks (en ja alle delen)
Deze film geeft in het begin een goede inkijk in de mens John Kramer waarna hij op zijn manier keihard wraak neemt op wat hem is aangedaan.
Echt vernieuwend is het natuurlijk al lang niet meer maar wel weer geweldig om het driewielertje te zien dat de instructies geeft voor een spel met gruwelijke gevolgen.
Heerlijke Horror zoals het bedoeld is, ik ben fan en blijf fan
K. V.
-
- 4363 berichten
- 3768 stemmen
Eindelijk nog een keertje Halloween met een nieuwe Saw. Het is toch wel een goed deel geworden. De film nam zeker zijn tijd om een verhaal te vertellen. De nadruk lag bij deze film toch iets minder op de vallen, al zijn ze er zeker nog. De focus lag veel meer op Jigsaw (en mindere mate Amanda) zelf. Blijf zeker nog even zitten tijdens de aftiteling, want er volgt nog een scène.
Walter S.
-
- 1708 berichten
- 1364 stemmen
Ik zat me halverwege wel af te vragen wat voor sick mind je moet hebben om naar zo’n film te gaan.
Het was weer lekker goor en hard, gelukkig had ik de synopsis niet gelezen, anders is het eerste half uur niet veel meer aan.
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2864 stemmen
Na deel 5 gestopt met kijken. Deel x bekeken in de bios maar wat een enorme tegenvaller was dit weer zeg. Totaal uitgemolken concept niets nieuws aan.
Geef mij maar smile of talking to me die zijn echt veel en veel beter
Drie totaal verschillende films die je vooral niet met elkaar mag en kan vergelijken.
Wel bijzonder, dat je na vier andere delen (waarvan één spin-off) die je dan niet hebt gezien, besluit het nieuwste deel in de bioscoop te gaan bezoeken. Had je een hoop tijd, moeite en wat centen bespaard...
Pre- en sequels

Spiral: From the Book of Saw
2021
154 reacties

Jigsaw
2017
182 reacties

Saw 3D
2010
949 reacties

Saw VI
2009
745 reacties

Saw V
2008
870 reacties

Saw IV
2007
952 reacties

Saw III
2006
1.871 reacties

Saw II
2005
1.411 reacties

Saw
2004
3.065 reacties
Gerelateerd nieuws

Succes op Netflix: 'Saw X' na één dag al hoog in de Nederlandse toplijst
Nieuwste deel van iconische 'Saw'-reeks vanaf vandaag te zien op Prime Video: 'Toffe ervaring'

Politie komt langs bij de editor van 'Saw X' na melding van martelgeluiden: 'Ik werk gewoon aan een film'

Jigsaw is terug in lugubere eerste trailer voor 'Saw X'
Bekijk ook

Dogman
Drama, 2023
46 reacties

Killers of the Flower Moon
Misdaad / Drama, 2023
236 reacties

Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One
Actie / Avontuur, 2023
196 reacties

Alpha.
Drama, 2024
18 reacties

Saw II
Horror, 2005
1.411 reacties

Sound of Freedom
Thriller / Drama, 2023
179 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








