• 10.927 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 26 oktober 2017

Plot Jigsaw

"A new game begins."

Overal in een stad worden lijken aangetroffen, elk op gruwelijke wijze verminkt. Al het onderzoek wijst in de richting van één dader: John Kramer. Het probleem is dat Kramer jaren geleden al overleden is. Rechercheurs Halloran en Hunt onderzoeken de zaak.

Social Media

avatar van Shadowed

Shadowed

Deel 8.

Nadat de vervolgdelen eindelijk even uit bleven besloten de broeders Spierig weer nieuw leven in de reeks te blazen, en dit doen ze niet perse verkeerd. Helaas blijft het uiteindelijk vrij weinig toevoegen en weet je eigenlijk al dat er zoiets als een twist in zit.

Niet slecht, maar het had allemaal wel wat harder gemogen. De vallen mochten wel aanwezig zijn en waren soms ook leuk bedacht. De twist was dan wat origineler bedacht, maar voegt uiteindelijk niet heel veel toe. Een film die dus niet gemaakt had hoeven worden.

Een slecht deel is het niet, maar lang niet meer zo goed als de eerste paar delen. Daarvoor is er al te veel gedaan om de magie eruit te halen. Wel ok voor een deeltje 8 alweer.

avatar van princesspeach

princesspeach

Het was weer heerlijk gore. Maar de plots en de hele rambam erom heen.. nee.. nietlogisch.

avatar van Doom4

Doom4

Cesar87 schreef:
Die film klopt voor geen meter Logan word gespoten en dan word ie in die laserding gebracht maar er is dus nog een helper want wie heeft die Halloran daar gebracht?
umh logan werd niet gespoten hij heeft halloran daar zelf gebracht....

Tarkus

Goed vervolg op de eerste 7 films, maar het brengt niets nieuws.

De film had evengoed Saw 8 kunnen heten, want het is allemaal weer van hetzelfde.

Gruwelijke moorden met bloederige scènes, wat we uit de reeks al goed gewend waren.

Ik blijf erbij, ik was destijds tevreden dat men was gestopt na 7 films, nu is er een achtste, en hopelijk definitief de laatste ??

avatar van Hando

Hando

Tarkus schreef:

Goed vervolg op de eerste 7 films, maar het brengt niets nieuws.

Waarom hoop je daarop als ik vragen? Je kunt ook gewoon stoppen met kijken en blij zijn voor de mensen die het nog wel leuk vinden.

Tarkus

Hando schreef:

Ik vind het ook nog wel goed hoor, dat schrijf ik ook.

Maar je kan het niet blijven uitmelken hé.

En bijkomend, ik ben een verzamelaar, eens ik aan een serie films begonnen ben wil ik de ganse reeks, of ze nu slechter wordt of goed blijft...

Ieder zijn smaak natuurlijk, voor diegenen die de serie met nog evenveel enthousiasme volgen als bij de eerste film, veel plezier nog...

Misschien mag ik hopen op een originelere verhaallijn bij een volgende film

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

The Oceanic Six schreef:

Misschien moet ik de hele reeks maar eens opnieuw gaan kijken, heb daar wel zin in gekregen.

Wat ik dan ook ruim anderhalf jaar later eens heb gedaan. Met deze Jigsaw zit mijn periode van Saw herzien er weer op. Vanaf deel 2 tot Jigsaw zit er schommelend niveau bij en het niveau van het origineel haalt geen enkel vervolg, maar toch was het leuk. Deze Jigsaw is niet veel beter of slechter dan de andere vervolgen. Het plot spreekt me steeds minder aan, maar er zit nog genoeg gore en creativiteit in de vallen om het vermakelijk te houden. Maar voor een reboot van de reeks 8 jaar na de voorganger hebben ze er wel veel te weinig uitgehaald en beseffen ze nog steeds geloof ik niet wat de Saw franchise nou zo goed maakte.

Kleine voldoende. 3* blijven staan.

Heb zelden met zoveel verbijstering naar een film zitten kijken als naar deze, mensen die de film gezien hebben weten over welke momenten ik het heb. Zat echt in het verhaal gezogen.

En nee, de SAW reeks moet je niet serieus gaan nemen, je moet er gewoon in meegaan en anders niet kijken. Vind SAW eigenlijk meer een soort GTST maar dan in plaats van Ludo Sanders en Janine hebben we hier John en Jill die de rest van de cast toetakelen .

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Met deze Jigsaw heb ik nu dus alle 8 delen herzien, en ik heb weer genoten van deze Saw reeks. Hoewel het erg op en neer gaat qua niveau, blijft het toch leuk om ze allemaal op een rijtje te zien. Ook dit achtste deel, een soort reboot eigenlijk, was te genieten hoewel nergens de intense spanning van het eerste deel wordt gehaald. In dit deel wordt niet echt verder geborduurd op de andere delen. Wat is er bijvoorbeeld gebeurd met Hoffman? Die zal wellicht gestorven zijn in de martelkamer van de allereerste film? Maar dan, aan het einde van dit deel, wordt duidelijk dat het hier eigenlijk ten dele om een prequel gaat en dat Jigsaw nog maar eens een slachtoffer tot assistent heeft omgetoverd die in dit deel na de dood van John Kramer als een soort copycat van Jigsaw aan de slag gaat. Er zijn op den duur meer assistenten van Jigsaw dan slachtoffers! De vraag rijst echter, wat is er dan met dr. Gordon gebeurd? Is die nu inactief geworden als Jigsaw hulpje of zal hij in Jigsaw II weer opduiken? Ik had hem eigenlijk liever gezien in deze film in plaats van die saaie Logan.
De acteurs die zich lenen voor deze film zijn weer niet van het hoogste niveau. Hannah Emily Anderson als labassistente Eleanor Bonneville is wel een lekkertje! Visueel is Saw 8 kleurrijker en warmer dan de vorige delen, en over het algemeen wordt er minder gebruik gemaakt van de schokkende camerabeelden waarvan in de overige delen overmatig gebruik gemaakt werd.
Er zaten in dit deel ook een aantal grappige oneliners, zoals:

"No, that's not creepy at all!"

"Good luck, lollypop!"

Ik vind dat een beetje humor wel past in deze vervolgdelen, aangezien de intensheid van het eerste deel toch nooit wordt geëvenaard. Ik zou na het bekijken van alle delen na elkaar, de serie als volgt indelen (van beste naar minste): 1-3-6-2-5-4-7-8.

The Oceanic Six schreef:
Toch komt er een vervolg. En daar ben ik blij mee, ondanks dat Jigsaw niet geweldig was. Heb me er mee vermaakt en het concept blijft prima, maar neem wel wat betere schrijvers in dienst. En misschien moet het eens een prequel worden ofzo, met gewoon nog een levende John Kramer.

Dat vind ik wel een goed idee, gewoon opnieuw John Kramer inschakelen in plaats van al die minderwaardige opvolgers van hem. (We hebben in dit achtste deel weliswaar een gedeeltelijke prequel, maar die werd enkel ingevoerd om de nieuwe handlanger van Jigsaw in te voeren.) Misschien moet men in Saw 9 een echte opstanding van John Kramer doen, Jigsaw 2: The Resurrection of John Kramer.

avatar van hellblazer93

hellblazer93

Kwam erachter dat ik dit deel nog niet had bekeken en om deze reden net als vele anderen maar eens de hele reeks herzien. Voornaamste reden was om weer enigszins in het verhaal te komen, aangezien dat zich in allerlei vreemde bochten wist te wringen waardoor je de draad al snel kwijtraakt.

Direct in het begin is al duidelijk dat de regie van andere hand komt. De grauwe kleuren hebben plaatsgemaakt voor kleurrijke omgevingen wat de sfeer niet ten goede doet. De opzet van het verhaal is best leuk, maar uiteindelijk blijkt de plottwist deels weer een herhaling te zijn van diverse andere delen. Wel leuk dat het deels een prequel was, waardoor Jigsaw zelf ook nog een rol had De personages in dit deel zijn niet erg kleurrijk, maar dat had ik in een deel 8 ook niet meer verwacht. De traps zijn een cruciaal deel van de reeks en die variëren van matig tot leuk. Die bucket trap heeft ook wel érg veel weg van die collar trap in deel 5, waar ze een sleutel uit een glazen kist moeten halen.

De film biedt plat vermaak, maar niet veel meer.

Op naar het aankomende The Organ Donor, welke weer geregisseerd is door Darren Lynn Bousman.
Kleine 2.5*

avatar van shrink

shrink

• 1985 berichten

Fantastisch. Voldoet helemaal aan de verwachtingen van een SAW film!

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Opvallend meer rust in de montage dan in de vorige films, wat eigenlijk wel een fijne verandering is. Is even leuk, maar na een tijdje vond ik het toch meer van hetzelfde worden. Maar ach, je weet wat je krijgt en het is aardig vermaak.

Een kleine 3,0*

avatar van Boneka

Boneka

Heb de andere delen nooit gezien, maar afgezien van de eerste 7 delen is ie ook bepaald niet origineel. Zag ooit Mindhunters uit 2004, maar een soort gelijk script. Alleen zat Mindhunters veel sterker in elkaar. Heb nog best genoten van deze legpuzzel, maar meer dan een 2.5 zit er niet in.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Heel slecht. Ik vond het qua gore tegenvallen, weinig bijzondere moorden ook en matig in beeld gezet. Dat is in vorige films in de reeks wel beter gedaan. Maar verder is dit ook niet echt een serie die me als geheel trekt, terwijl deze film inhoudelijk zwaar leunt op die John Kramer. Het was voor mij dus weinig interessant als film, maar überhaupt die hele mythe die men in die serie erom bouwt heb ik weinig mee dan komt zoiets wat lachwekkend over. Ook matig geacteerd, dan blijft er heel weinig over. 1,0*.

avatar van jipt

jipt

Nu iedereen met corona aan het puzzelen is, ben ik dan ook maar gaan doen Ongeveer dezelfde formule als de voorgaande delen: tien kleine indiaantjes met een plotwending. Helaas was deze niet bijster origineel, knulle personages, ontzettend vergezocht en bij vlagen vermakelijk. Het had ook allemaal wat intenser gemogen. Hopen dat het aankomende Spiral wat nieuw leven in de brouwerij brengt, want deze serie is nu toch wel tot zn eind gekomen. Kleine 2,5*

avatar van Royalere

Royalere

Bagger. Deel 1 en 2 zijn 1 van mijn lievelings films. toen hadden ze moet stoppen. Dit is gewoon tenenkromend slecht. Ga niet stemmen want heb hem na 20 minuten uitgezet.

avatar van Patjée

Patjée

Oké vermaak, kijkt prima weg, maar dat “het spel” tien jaar geleden plaatsvond zag je van mijlenver aankomen. Zeker na die hints dat Jigsaw zo’n machine jaren geleden ook al gemaakt zou hebben. Wat ik niet helemaal begreep is waarom de “hulp” van Jigsaw het spel opnieuw heeft gespeeld met drie lichamen. Wat voegt dat precies toe? Ik had verwacht dat de lichamen van tien jaar geleden waren geconserveerd in een grote vriezer en dat ze nu tevoorschijn kwamen, als ware de moorden net gepleegd. Maar nee, kennelijk moesten de moorden opnieuw gepleegd worden om.... de detective erin te luizen? Maar waarom dan? Had hij niet simpeler een aantal mensen kunnen vermoorden en daar dan de detective voor laten opdraaien, ipv het spel van tien jaar geleden naspelen? Nu leek het er iets te veel op gericht om de kijker op het verkeerde been te zetten ipv dat het echt paste binnen het verhaal. Oh, en dan nog iets: waarom zou Kramer de assistent zoveel jaar geleden hebben gespaard? Dat doet hij normaal toch ook niet met zijn slachtoffers die het spel verliezen? Waarom kreeg deze persoon zo’n voorkeursbehandeling? En, kwam deze assistent ook in vorige seizoenen terug of heeft hij letterlijk al die tijd niks gedaan? Zoveel vragen...

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

• 1997 berichten

De doorgezaagde ledematen vliegen je weer om de oren in dit 8ste deel alweer van de Saw-filmreeks, het horrorequivalent van bekende televisie-afvalraces als Big Brother of Wie is de mol?. De acteurs zijn in ieder geval al net zo irritant aanwezig als de deelnemers aan dat soort programma's.
Die maffe kabouter op z'n driewieler die steevast komt binnenfietsen als er weer 's een opdracht zit aan te komen en er natuurlijk weer een dooie gaat vallen. Dat had in deel 1 al iets lachwekkends, maar is nu ook nog eens gewoon vervelend.
Pierlala John Kramer met z'n lange lijzige hoofd is allang morsdood, maar heeft voor zijn overlijden nog van allerlei dingen geregeld en het stokje aan een ander doorgegeven, ja zo lust ik 'm ook wel.. Zo kun je dus eeuwig door blijven gaan met deze onzin.
De vraag is of er nog iemand op zit te wachten?
Neen.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Ja, leuk hersenloos vermaak weer. Kan het niet nalaten een Saw te zien, eigenlijk puur om te zien welke methodes er gebruikt worden. Verder weinig sfeervol en te ‘uitleggerig’.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Was oké , heb mij wel vermaakt. Niet bijzonder en zeker niet beter als de eerste delen vind ik persoonlijk . Op een gegeven moment is de nieuwigheid er wel vanaf en is het wat je al gewend bent. Veel bloed en het spel dat gespeeld moet worden . Acteerwerk was oké en je moet je verstand op nul zetten en dan kijkt hij prima weg .

avatar van DragQueen

DragQueen

Best raar, want dit achtste deel alweer in de Saw-reeks wist me toch best te vermaken. Het nieuwe is er natuurlijk al lang en breed vanaf, maar ik heb oprecht genoten van dit filmpje. Het geboden verhaaltje steekt aardig in elkaar, al zij het wat gekunsteld hier en daar. Verder haalt dit deel nergens het niveau van de eerste paar films en weet je eigenlijk precies wat je als kijker te wachten staat. Je wacht op die twist aan het eind, en die gaat er ook komen. Laten we zeggen dat de gore veel goed maakt, evenals de nieuwe manieren om de slachtoffers te kwellen en natuurlijk de betrokkenheid van Tobin Bell. Een kleine 3 Sterren.

avatar van willemfilm

willemfilm

Aardig vervolg in de Saw reeks. Daar waren films bij waarbij ik dacht dat de bedenker van t script een psychopaat moet zijn om het te bedenken. Knap en angstaanjagend tegelijk. Had ik bij deze film minder. Ik heb me wel vermaakt hoor btw. met deze film.

avatar van joolstein

joolstein

Met deel zeven was de serie tot een einde gekomen, het was klaar. Geen John Kramer meer, geen corrupte rechercheur, geen psycho hulpjes Althans, dat dacht je… want zoals het elke franchise is een einde nooit een garantie dat het ook stopt! Voor een origine’s story is het nog te vroeg maar die komt er zeker wel eens...Tja en wie liever nieuwe of inventieve dingen ziet...kan beter niet naar deel 8 gaan kijken. Alle zo typische kenmerken zitten in de film de dodelijke vallen, Tobin Bell alias John ‘Jigsaw’ Kramer en een twist in de ontknoping. De games in deze zijn minder sadistisch en inventief, soms zelfs een beetje lui, maar het levert zowaar wel een aantal echt spannende momenten op. Doordat alle andere verhaallijnen zijn losgelaten, zijn er minder raakvlakken met de eerdere delen. Dat was denk ik een goede keuze want de zware belast van de verhaalijn is weg en maakt de film net wat lichter dan de rest. Daardoor blijft deze film voor aangenaam popcorn horror entertainment zorgen.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Nog maar eens alle delen (behalve deel 9) herzien. En deze 8ste in de reeks blijft de slechtste (naast deel 9, die vond ik nog slechter als ik het mij goed herinner!). Na deel 7 was de inspiratie duidelijk op. We krijgen de zoveelste Jigsaw copycat voorgeschoteld, zoals ik eerder al zei:

Duke Nukem schreef:

Er zijn op den duur meer assistenten van Jigsaw dan slachtoffers!

Ik had veel liever gezien wat er verder na deel 7 gebeurt met dr. Gordon. Het acteerwerk is weer ondermaats en zelfs John Kramer zelf komt vermoeid en futloos over in dit deel. Nu nog deel 9 zien, en over een jaar of twee beginnen we gewoon weer opnieuw! Ik blijf overigens bij mijn originele opinie, deeltjes 1-3 en 6 zijn mijn favoriete episodes, maar het eerste deel blijft natuurlijk onovertroffen.

avatar van Logbia7k

Logbia7k

Komt niet eens in de buurt van voorgaande delen, maar toch wel een leuke film om te kijken. Wat uiteindelijk verwarrend plot was wordt uiteindelijk toch nog goed uitgelegd al was het wel iets te gehaast. Ik kon het wel bekoren dat het dit keer niet hersenloze moorden waren maar dat de focus iets meer lag op de situaties waar ze in terecht kwamen. Dat gaf toch iets meer dimensie en gevoel in de film te zitten.

avatar van Mr. Rock

Mr. Rock

Formule bij deze 'comeback' is hetzelfde maar twee essentiële Saw-kwaliteiten missen m.i.: sfeer en traps. De traps zijn er natuurlijk wel, maar de spelletjes zijn maar teleurstellend t.o.v. de eerdere delen. Als whodunnit/politiefilm nog net het kijken waard maar toch wel tegenvallend. De kill met de laser cutter aan het einde vergoedt nog iets.

avatar van Curry

Curry

nog een paar dagen en dan is het tijd voor Saw X.

Deze in het weekend voor de 2e keer gezien en het blijft toch een vreemde eend in de franchise, de Albert Heijn van de SAW reeks (als in in alles misgrijpend: niet eng genoeg, geen echte SAW sfeer, plot alle kanten op, net als AH die ook met alles misgrijpt mislukte poging met gezin a la Jumbo, hip denken te doen met apps en suffe CGI hamsters al 100 jaar)

De film opent als een flitsende CSI aflevering met een rennende kerel die een dak oprent met een afstandbediening in de hand terwijl hij roept dat het spel begint. Kerel wordt in de borst geschoten maar heeft dan wel gedrukt en ergens begint een klok af te tellen.
Dan switchen we naar een boerenschuur waar 5 mensen tegen een muur liggen met een emmer op hun hoofd. De games zijn begonnen en het minst gelukkige slachtoffer ligt een paar scenes verder op een lab bank terwijl de emmer van zijn (weinig fraai overgebleven) hoofd wordt gehaald. Bijdehante laborante en vervelend mannetje onderzoeken de boel waarbij je meteen bad vibes van deze Logan krijgt, terecht achteraf.
De spellen volgen dan in een rap tempo en de plotholes vliegen je om de oren, 1 driftkikker besluit de vloer te vernielen en komt dan in een trap met zijn been (als hij dit niet had gedaan, hoe was de rest van het spel dan verlopen? ) 1 van de anderen komt met de dame waar we sympathie voor moeten hebben in een graansilo maar weet te ontsnappen, blijkbaar ingecalculeerd want er ligt een tape met zijn naam klaar in de volgende ruimte. En zo rammelt het verhaal aan alle kanten van de onwaarschijnlijkheden.

Na wat kat en muis verdachtmakingen binnen het politiecorps blijkt de lab assistente een obsessie met John Kramer te hebben en een pretpark van de vallen in een loods te hebben, zien we John Kramer bij de laatste 2 overlevenden van het game parcours en dan komt de film met een enorme Fuck You, want alles blijkt 10 jaar eerder te zijn gebeurd en wordt nu als een soort reboot binnen een softboot door Logan geregisseerd nog een keer plaats te vinden, hij was een overlevende en de originele achterblijver bij het emmer spel.

Deze onwaarschijnlijkheden en bijgeraapte Twist maken Jigsaw een flauwe exercitie waar ook door het vrolijke (fraaie) kleurgebruik de naarheid en creepyness van de originele 7 ver te zoeken is. Ook Logan heeft nog minder character dan Hoffman. Het enige moment waar nog enigzins de originele Saw paniek bij mij opdook (als in kriebels van hoe eng/goor gaat dit zijn) is met die laser cutter.

Een 3e kijkbeurt niet nodig meer voor mijzelf. Deze bungelt ergens onderin.

avatar van nadrin

nadrin

Gekend recept. En om de 5 jaar wel eens goed om te bekijken meer hoeftniet

avatar van Nixon17

Nixon17

Niet de beste uit de serie maar zeker goed genoeg! 3,5* een 7tje.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Nogmaals bekeken net, en dit is echt een goed vervolg, geweldige twisten die ik ontzettend waardeer.