Odds against Tomorrow (1959)

Misdaad

geregisseerd door Robert Wise
met Harry Belafonte, Robert Ryan en Shelley Winters

Dave Burke is een voormalig agent die nu een bank wil beroven, en daarvoor de racistische Earl Slater en de zwarte Johnny Ingram inhuurt, wat onvermijdelijk tot conflicten lijdt. Het plannen van de overval wordt hierdoor niet makkelijker, maar Burke heeft het geld nodig en denkt niet aan stoppen.

Vrij onbekende caper met een zeer interessante eerste uur en een matige laatste halfuur. De bankroof gaat net iets te soepel en worden de overvallers uiteindelijk op een wel hele simpele en knullige manier betrapt. Het meest interessante aan de film vind ik de psychologische strijd tussen de racistische Earl Slater uit Oklahoma (goeie rol van Robert Ryan) en de zwarte muzikant Johnny Ingram. De finale is ook aardig, waarin de confrontatie tussen de blanke en de zwarte tot een hoogtepunt komt. 3*

echt 1 van de zwakste film noirs die ik ooit gezien heb, ik bedoel: komaan zeg, dat was daar net een komedie waar we naar aan het kijken waren! alles ging veel te snel en was over-the-top als in een film met wijlen Leslie Nielsen!

Robert Wise maakte uitstekende films, van uiteenlopende genres, maar in de jaren 50 waren het voornamelijk de misdaad-film-noirs die aan bod kwamen, waarvan deze "Odd against tomorrow" er ééntje van is.
Geen meesterwerk maar toch van goede makelij, met een eerste uur dat knap aandacht besteedt aan de karakters en posities van de hoofdpersonages en daarna nog een best spannende afloop in petto heeft, het uiterste slot (de ravage) misschien een beetje overbodig.
Misdaad, gokwereld, schuldenlast en armoedige en niet zo beste harmonieuze gezinstoestanden zijn de achtergronden van het gebeuren, terwijl het racisme, in die tijd nog pertinent aanwezig in de States, ook aan bod komt.
Harry Bellafonte mag, in al zijn miserie, toch nog een blues zingen.

Een wrede, goed gespeelde en duistere misdaad film noir, met racistische tendensen en 'n paar eigenaardige momenten. Het verhaal ging over een ex cop, die plannen had om een kleinsteedse bank te beroven en daarvoor de hulp inriep van twee anderen. De geschetste personages (en de relaties met vrouwen die ze hadden) waren boeiend en goed gedefinieerd. De beelden, met gebruikmaking van schaduwen, waren in prachtig zwart-wit en de muziek was mooi.