• 15.975 nieuwsartikelen
  • 179.032 films
  • 12.272 series
  • 34.078 seizoenen
  • 649.208 acteurs
  • 199.266 gebruikers
  • 9.389.724 stemmen
Avatar
 
Still uit 'Shaun of the Dead'
Foto: © Universal Pictures

Overleven is een kunst: dit zijn de beste survival-horror films ooit gemaakt

Still uit 'Shaun of the Dead'
Foto: © Universal Pictures

In de Horrorfilm Challenge van 2024 mag geen enkel subgenre ontbreken. In de breedste zin gaat het in deze films altijd om het overleven van een bizarre, dodelijke of zelfs monsterlijke dreiging, maar in dit subgenre staat in leven blijven centraal. Mocht je er dit jaar aan toe komen om een survival horrorfilm te gaan zien, dan kun je die van het themaklassement afstrepen voor een extra punt.

De menselijke wil is sterk. De drang om te overleven is groot. Maar de optelsom leert dat we niet overal tegenop gewassen zijn en dat er afschuwelijke situaties bestaan waarin we onvermijdelijk het onderspit delven. En ook al weten we dat het lot ons niet opperbest gezind is, we wagen toch een moedige poging. Wie weet lukt het ons om te ontsnappen aan de verschrikkingen die tot een wisse dood zouden kunnen leiden!

Om je een beetje kennis te laten maken met dit subgenre, hebben we hieronder de Top 25 Survival Horrorfilms van MovieMeter samengesteld. Zit er iets voor je tussen? Wellicht heb je er een of meerdere titels bij die je de gewenste voorsprong op je tegenstanders geven! Tenzij meedoen belangrijker voor je is dan winnen, dat kan ook.

Saw
3.87 (7533)

Saw (2004)

Dr. Lawrence Gordon en Adam, twee mannen die elkaar nooit eerder hebben gezien, ontwaken vastgebonden in een smerige, oude badkamer. Tussen hen in ligt het levenloze lichaam van een man met een revolver in zijn handen en een taperecorder. Als Adam en Lawrence dan met behulp van de taperecorder een bandje afluisteren, ontdekken ze dat ze de nieuwste slachtoffers zijn in één van de zieke spelletjes van een beruchte seriemoordenaar, die luistert naar de bijnaam 'Jigsaw'.

Geregisseerd door: James Wan
Met onder meer: Cary Elwes, Leigh Whannell en Danny Glover

NetflixPathé ThuisVideoland

Dr. Lawrence Gordon en Adam, twee mannen die elkaar nooit eerder hebben gezien, ontwaken vastgebonden in een smerige, oude badkamer. Tussen hen in ligt het levenloze lichaam van een man met een revolver in zijn handen en een taperecorder. Als Adam en Lawrence dan met behulp van de taperecorder een bandje afluisteren, ontdekken ze dat ze de nieuwste slachtoffers zijn in één van de zieke spelletjes van een beruchte seriemoordenaar, die luistert naar de bijnaam 'Jigsaw'.

Omdat ik momenteel veel films een herziening gun, heb ik deze film al weer voor de 3de keer gezien.

Saw blijft voor mij gewoon een film, die meer is dan een hype. Ik weet zeker dat er de komende jaren nog duizenden mensen van gaan genieten. Saw gaat immers nooit vervelen. De zieke spelletjes die er gespeeld worden, de meedogenloze killer, de vele flashbacks, de onwetendheid en achterdocht van de personages in de badkamer en de spreekwoordelijke klap in het gezicht die je krijgt, tijdens de climax, zorgen voor een film die overeind blijft staan tussen films die zich alleen maar richten op gore of op te lange oninteressante intro's.

Omdat deze film mij niet zo in shock achterliet, zoals bij een 1ste en 2de kijkbeurt, waarbij ik nog wat kon puzzelen, krijgt deze film een 4,5* - maxcomthrilla

1
Saw

Saw (2004)

Thriller, Horror
103 minuten
3065
2
The Thing

The Thing (1982)

Horror, Sciencefiction
109 minuten
1465
3
28 Years Later: The Bone Temple
3.59 (182)
48
4
Lo Imposible

Lo Imposible (2012)

Drama, Thriller
114 minuten
448
5
Shaun of the Dead

Shaun of the Dead (2004)

Komedie, Horror
99 minuten
755
6
Zombieland

Zombieland (2009)

Komedie, Horror
88 minuten
763
7
Saw II

Saw II (2005)

Horror
93 minuten
1411
8
Busanhaeng

Busanhaeng (2016)

Actie, Horror
118 minuten
193
9
The Descent

The Descent (2005)

Horror
100 minuten
1221
10
A Quiet Place

A Quiet Place (2018)

Drama, Horror
90 minuten
415
11
Cloverfield

Cloverfield (2008)

Horror, Thriller
85 minuten
2836
12
Cube

Cube (1997)

Sciencefiction, Horror
90 minuten
673
13
A Quiet Place Part II

A Quiet Place Part II (2020)

Horror, Thriller
97 minuten
3.36 (945)
141
14
Dangerous Animals

Dangerous Animals (2025)

Horror, Thriller
98 minuten
3.25 (187)
42
15
Saw III

Saw III (2006)

Horror
108 minuten
1871
16
Send Help

Send Help (2026)

Horror, Thriller
113 minuten
3.23 (112)
30
17
Buried

Buried (2010)

Thriller
95 minuten
738
18
Wilderness

Wilderness (2006)

Horror
93 minuten
3.18 (486)
169
19
Saw X

Saw X (2023)

Horror
118 minuten
3.17 (479)
139
20
Vacancy

Vacancy (2007)

Thriller
85 minuten
433
21
Evil Dead

Evil Dead (2013)

Horror
92 minuten
618
22
Bird Box

Bird Box (2018)

Drama, Sciencefiction
123 minuten
385
23
28 Years Later

28 Years Later (2025)

Horror
115 minuten
3.13 (592)
135
24
Wrong Turn

Wrong Turn (2003)

Horror, Thriller
84 minuten
635
25
The Purge: Anarchy

The Purge: Anarchy (2014)

Horror, Actie
103 minuten
176
Naar de volledige toplijst

Reacties (23)


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Q Jones

Q Jones

  • 3526 berichten
  • 2891 stemmen

Zitten toch wel wat pareltjes tussen hoor


avatar van Q Jones

Q Jones

  • 3526 berichten
  • 2891 stemmen

Alleen lo impossible als horror??


avatar van mikey

mikey

  • 28999 berichten
  • 5148 stemmen

Nogal een vaag omschreven genre. Bijna alle horror is survival.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9874 berichten
  • 1430 stemmen

Mooie lijst, maar 28 Days Later... (Film, 2002) mis ik er toch wel in. Vooral omdat ik die op nummer 1 zou plaatsen.

Maar ieder zo zijn voorkeur.


avatar van Fisico

Fisico

  • 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Altijd leuk zo´n lijstjes. De traditionele filmkijker of horrorgame heeft de meesten wel afgevinkt denk ik. Zo´n alternatieve lijst is soms interessanter (en ook waar je ze kan zien).


avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

  • 919 berichten
  • 519 stemmen

Battle Royale is toch ook wel een groot gemis. Dat draait letterlijk om overleven.


avatar van mrklm

mrklm

  • 11557 berichten
  • 9996 stemmen

Jeetje, is de kennis van films uit de vorige eeuw hier zo beperkt?

De ultieme survivalthriller is natuurlijk Deliverance (1972).

Verder hadden deze films ook niet misstaan in dit rijtje:

Alien (1979);

Invasion of the Body Snatchers (1956);

The Masque of the Red Death (1964);

Night of the Living Dead (1968);

Predator (1987);

Ravenous (1999).


avatar van Flipman

Flipman

  • 7127 berichten
  • 1147 stemmen

Graaf Machine, Beun de Haas BV en mrklm, ik geef jullie helemaal gelijk. Maar deze lijst is, in tegenstelling tot andere Top 10 overzichten die ik in de afgelopen tijd maakte, gebaseerd op de films die als Survival Horror zijn gemarkeerd in onze database. Gek genoeg staan de titels die jullie noemen daar dus niet tussen.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9874 berichten
  • 1430 stemmen

Flipman schreef:

Graaf Machine, Beun de Haas BV en mrklm, ik geef jullie helemaal gelijk. Maar deze lijst is, in tegenstelling tot andere Top 10 overzichten die ik in de afgelopen tijd maakte, gebaseerd op de films die als Survival Horror zijn gemarkeerd in onze database. Gek genoeg staan de titels die jullie noemen daar dus niet tussen.

Jullie hebben in de database dus genres staan die niet op de site genoemd worden? Tenminste, ik neem aan dat je met 'onze database' de database van MM bedoelt.

In dat geval wil ik de opmerking van mikey (gisteren 12:12 uur) nog wel even noemen. Is niet elke horror uiteindelijk een gevalletje 'survival'?


avatar van ThomasOMalley

ThomasOMalley

  • 388 berichten
  • 18 stemmen

^Ik zou stellen dat bijvoorbeeld The Shining niet onder survival valt, maar dat zou een uitzondering kunnen zijn.

Volgens mij is het al moeilijk genoeg om films in genres en subgenres in te delen, laat staan om op basis daarvan een toplijst op te stellen. Door deze discussie telkens bij elk lijstje opnieuw op te rakelen, wordt het doel van het delen van zo'n lijstje naar mijn idee voorbijgestreefd.

Het is niet dat aanvullende suggesties niet waardevol zijn, maar voor veel kritische reageerders lijkt het een makkelijke manier om de redacteur te wijzen op wat hij of zij gemist heeft.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7127 berichten
  • 1147 stemmen

Graaf Machine schreef:

Jullie hebben in de database dus genres staan die niet op de site genoemd worden? Tenminste, ik neem aan dat je met 'onze database' de database van MM bedoelt.

Dat bedoel ik inderdaad. De films die deze lijst wel hebben gehaald zijn voorzien van een Survival Horror-tag. Maar een titel als 28 Days Later... dus helaas niet.

En dank voor je begrip, ThomasOMalley! Maar wat mij betreft mag iedereen zijn of haar in- en aanvulling aan deze lijsten geven. Deze implementeren is wat lastiger in dit geval, omdat een zelf samengestelde Top 10 veel gemakkelijker aan te passen is. Maar ik zal in het vervolg proberen scherper te zijn en ook mijn eigen oordeel wat zwaarder te laten gelden, mocht ik ook zelf vinden dat een of meerdere titels schitteren in afwezigheid. Want 28 Days Later... is ook een persoonlijke favoriet van mijzelf, die hier wat mij betreft zeker thuishoort.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9874 berichten
  • 1430 stemmen

ThomasOMalley schreef:

^Ik zou stellen dat bijvoorbeeld The Shining niet onder survival valt, maar dat zou een uitzondering kunnen zijn.

Volgens mij is het al moeilijk genoeg om films in genres en subgenres in te delen, laat staan om op basis daarvan een toplijst op te stellen. Door deze discussie telkens bij elk lijstje opnieuw op te rakelen, wordt het doel van het delen van zo'n lijstje naar mijn idee voorbijgestreefd.

Het is niet dat aanvullende suggesties niet waardevol zijn, maar voor veel kritische reageerders lijkt het een makkelijke manier om de redacteur te wijzen op wat hij of zij gemist heeft.

Nou, het ging mij niet zo om het oprakelen van discussies, maar meer om de basis waarop deze lijst is samengesteld. Het is dus niet door Flipman zelf zo in elkaar gedraaid, maar op basis van een interne database. Daar denk ik wat van, en dat is geen positieve gedachte, maar dat is verder niet van belang. Dan moet ik het namelijk zelf maar doen. Wel mooi dat Flipman aangeeft er voortaan wat scherper op te zijn.

Want lijstjes, dat vinden we allemaal leuk, dat is, behalve de praatjes over films en acteurs, de levensader van deze site.

Verder dus alle lof voor de mensen, dit geval Flipman, die dit soort artikelen posten. Je doet er ook altijd weer wat tips mee op, zeker als je naar aanleiding van wat films verder gaat zoeken.


avatar van ThomasOMalley

ThomasOMalley

  • 388 berichten
  • 18 stemmen

@Flipman (redacteur)

Geen dank hoor.

Ik ben het met je eens; iedereen moet aanvullingen en suggesties kunnen doen, want dat zou mogelijk bij kunnen dragen aan het doel van een dergelijk artikel.

Ik geloof alleen niet dat het motiverend werkt als deze begeleid gaan met een sneer naar de redacteur, en al helemaal niet als het praktisch onmogelijk is om helemaal volledig te zijn. Dan dient naar mijn mening je kritische of provocatieve houding geen zinnig doel.

The Shining is overigens niet de uitzondering. Ik geloof dat ik The Exorcist en The Sixth Sense ook het (sub)genre survival zeker niet zou toekennen. Er zijn er ongetwijfeld meer!


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9874 berichten
  • 1430 stemmen

mikey schreef:

Nogal een vaag omschreven genre. Bijna alle horror is survival.

Nou ben ik hier even wat verder over na gaan denken, en ik kom tot twee hoofdgenre's horror:

Overlevingshorror

Dreigingshorror

Natuurlijk zijn er overlappingen, maar films zoals Jaws en The Blair Witch Project moeten het bijvoorbeeld voornamelijk van de dreiging hebben. Ook bijvoorbeeld Amsterdamned, Don't Look Now en Repulsion, om maar wat totaal verschillende films te noemen.

Bij de Overlevingshorror, of Survivalhorror zijn al genoeg voorbeelden genoemd.


avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

  • 919 berichten
  • 519 stemmen

Een lijstje samengesteld door de MM-redactie én community. Ik vind mooi.


avatar van ThomasOMalley

ThomasOMalley

  • 388 berichten
  • 18 stemmen

Graaf Machine schreef:

Nou, het ging mij niet zo om het oprakelen van discussies, maar meer om de basis waarop deze lijst is samengesteld. Het is dus niet door Flipman zelf zo in elkaar gedraaid, maar op basis van een interne database. Daar denk ik wat van, en dat is geen positieve gedachte, maar dat is verder niet van belang. Dan moet ik het namelijk zelf maar doen. Wel mooi dat Flipman aangeeft er voortaan wat scherper op te zijn.

Want lijstjes, dat vinden we allemaal leuk, dat is, behalve de praatjes over films en acteurs, de levensader van deze site.

Verder dus alle lof voor de mensen, dit geval Flipman, die dit soort artikelen posten. Je doet er ook altijd weer wat tips mee op, zeker als je naar aanleiding van wat films verder gaat zoeken.

Mijn reactie was niet aan jou gericht. Er is niets mis met het delen van mogelijke aanvullingen of met een kritische blik op de inhoud van het artikel.

Ik las echter voor de tweede keer vandaag een reactie waarin aanvullingen werden gedaan en tegelijkertijd werd gesuggereerd dat er sprake is van een gebrek aan kennis omdat bepaalde films niet vermeld stonden. Daar wilde ik op reageren.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9874 berichten
  • 1430 stemmen

ThomasOMalley schreef:

(quote)
Mijn reactie was niet aan jou gericht. Er is niets mis met het delen van mogelijke aanvullingen of met een kritische blik op de inhoud van het artikel.

Ik las echter voor de tweede keer vandaag een reactie waarin aanvullingen werden gedaan en tegelijkertijd werd gesuggereerd dat er sprake is van een gebrek aan kennis omdat bepaalde films niet vermeld stonden. Daar wilde ik op reageren.

OK. Soms heeft het voordelen als je even iets kwoot van waarop je reageert, anders gaan anderen, zoals ik, zich zomaar aangesproken voelen. Maar geen probleem, heeft mij ook weer even aan het schrijven en denken gezet. Zo wordt dit artikel toch nog interessant ook.


avatar van ThomasOMalley

ThomasOMalley

  • 388 berichten
  • 18 stemmen

Graaf Machine schreef:

OK. Soms heeft het voordelen als je even iets kwoot van waarop je reageert, anders gaan anderen, zoals ik, zich zomaar aangesproken voelen. Maar geen probleem, heeft mij ook weer even aan het schrijven en denken gezet. Zo wordt dit artikel toch nog interessant ook.

Je hebt gelijk. Het was een piepklein dilemma, omdat ik The Shining als mogelijke horrorfilm wilde opperen die buiten het survivalgenre valt, en dat was dan weer wel aan jou gericht. Dus ik had eigenlijk twee keer moeten citeren.

Goed, ik beloof beterschap.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9874 berichten
  • 1430 stemmen

ThomasOMalley schreef:

(quote)
Je hebt gelijk. Het was een piepklein dilemma, omdat ik The Shining als mogelijke horrorfilm wilde opperen die buiten het survivalgenre valt, en dat was dan weer wel aan jou gericht. Dus ik had eigenlijk twee keer moeten citeren.

Goed, ik beloof beterschap.

In mijn eerder genoemde tweedeling in twee hoofdgenre's zou ik "The Shining" eerder bij 'dreigingshorror' indelen dan bij 'survivalhorror'. Maar het is inderdaad een overlap.


avatar van ThomasOMalley

ThomasOMalley

  • 388 berichten
  • 18 stemmen

Graaf Machine schreef:

In mijn eerder genoemde tweedeling in twee hoofdgenre's zou ik "The Shining" eerder bij 'dreigingshorror' indelen dan bij 'survivalhorror'. Maar het is inderdaad een overlap.

En psychologische horror? Dreiging heeft natuurlijk psychologische impact, dus daar zit mogelijk teveel overlap om ze uit elkaar te trekken. Aan de andere kant vind ik The Shining, The Sixth Sense, Rosemary's Baby en Jacob's Ladder op een andere manier 'dreigend' dan Jaws of Amsterdamned. Het is eng om andere redenen, bedoel ik. Misschien te klein om het een hoofdgenre te noemen, ik weet het niet.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9874 berichten
  • 1430 stemmen

ThomasOMalley schreef:

(quote)
En psychologische horror? Dreiging heeft natuurlijk psychologische impact, dus daar zit mogelijk teveel overlap om ze uit elkaar te trekken. Aan de andere kant vind ik The Shining, The Sixth Sense, Rosemary's Baby en Jacob's Ladder op een andere manier 'dreigend' dan Jaws of Amsterdamned. Het is eng om andere redenen, bedoel ik. Misschien te klein om het een hoofdgenre te noemen, ik weet het niet.

Nee, dat verschil zie ik minder. Dan kom je echt in de subgenres. In alle genoemde films gaat het om een dreiging die niet duidelijk genoeg is zodat je je er aan kunt onttrekken door te vluchten, of door in een overlevingsstand te schieten. Je moet de dreiging ondergaan, en hopen dat anderen je ervan kunnen verlossen. Dat is het kenmerkende van een dreigingshorror: dat je aan de goden overgeleverd bent. Bij een overlevingshorror heb je het zelf veel meer in de hand.


avatar van ThomasOMalley

ThomasOMalley

  • 388 berichten
  • 18 stemmen

Graaf Machine schreef:

Nee, dat verschil zie ik minder. Dan kom je echt in de subgenres. In alle genoemde films gaat het om een dreiging die niet duidelijk genoeg is zodat je je er aan kunt onttrekken door te vluchten, of door in een overlevingsstand te schieten. Je moet de dreiging ondergaan, en hopen dat anderen je ervan kunnen verlossen. Dat is het kenmerkende van een dreigingshorror: dat je aan de goden overgeleverd bent. Bij een overlevingshorror heb je het zelf veel meer in de hand.

Ah, ik zou juist stellen dat Jaws en Amsterdamned films zijn waarbij de aard van de dreiging duidelijk is en je zelf meer in de hand hebt, in tegenstelling tot die andere films. Nee, ik zou Jaws en The Shining bijvoorbeeld absoluut niet in hetzelfde vak zetten (ja, de horrorsectie). Maar agree to disagree hoor!


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9874 berichten
  • 1430 stemmen

ThomasOMalley schreef:

(quote)
Ah, ik zou juist stellen dat Jaws en Amsterdamned films zijn waarbij de aard van de dreiging duidelijk is en je zelf meer in de hand hebt, in tegenstelling tot die andere films. Nee, ik zou Jaws en The Shining bijvoorbeeld absoluut niet in hetzelfde vak zetten (ja, de horrorsectie). Maar agree to disagree hoor!

ach, het is niet eens agree to disagree, het is gewoon een leuke discussie over de aard en de strekking van horror. En daar zou gewoon een topic over moeten zijn. Misschien is dat er ook wel. Maar nu doen we het even met het leuke bericht van Flipman.