Shaun of the Dead (2004)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Komedie / Horror

geregisseerd door Edgar Wright
met Simon Pegg, Kate Ashfield en Nick Frost

Shaun staat elke dag op, gaat naar de winkel en haalt een snack, dan gaat hij terug naar huis en op naar zijn werk. Elke dag is hetzelfde, totdat op een dag er allemaal zombies rondlopen, en iedereen gebeten wordt. Shaun heeft niks in de gaten totdat er opeens een meisje in de tuin staat. Shaun en zijn maat Ed komen er na een tijdje achter dat er overal zombies zijn. Dus ze bedenken een plan om Shaun's vriendin Liz en Shaun's moeder te redden, en ze naar hun stamkroeg te brengen.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuke horrorspoof op het bekende horror/zombie genre. De grappen zijn vooral in de eerste helft van de film erg geslaagd en super droog zoals we wel vaker uit Engeland zien.
De film deed mij soms een beetje denken aan het veel latere Frequently Asked Questions about Time Travel uit 2009 die uit deze film ook duidelijk zijn inspiratie haalde.
Soms lijkt de 2de helft wel een beetje te slepen maar gelukkig blijft de film wel vermakelijk en zeker geen vervelende zit.

Fijn tussendoortje, makkelijk kijkvoer en genoeg geslaagde grappen.

Positief verrast.

Na het zien van Scott Pilgrim vs. the World en Hot Fuzz, die ik beide verschrikkelijk vond, dacht ik wel klaar te zijn met de filmpjes van Wright. Toch van verschillende kanten gehoord dat ik deze prent een kans moest geven, dus heb me er toch aan gewaagd. Gelukkig is deze kijkbeurt me meer dan meegevallen.

Pegg en Frost zitten hier helemaal in hun element. Ik heb wel eens geklaagd over het lullige hoofd van Pegg, maar hier is dat eerder een voordeel dan een nadeel. Hij speelt hier namelijk ook gewoon een lullig mannetje. Ook Frost is subliem gecast voor een rol als deze. Vooral om Frost heb ik af en toe werkelijk in een scheur gelegen. Bovendien zijn de twee heerlijk op elkaar ingespeeld. Vreemd dat ik dat gevoel bij Hot Fuzz totáál niet had.

De bijrollen vond ik daarentegen beetje overbodig, maar voornamelijk irritant.

avatar van tommykonijn
Lang mee gewacht om deze te bekijken. Hot Fuzz vond ik best leuk toen ik 'm voor het eerst zag. Een paar maanden geleden zag ik nog een stuk van die film op de Engelse tv en het bleek nog steeds een amusante komedie. Eigenlijk met name op basis daarvan toch maar mijn kans gegrepen toen ik zag dat Shaun of the Dead van Netflix zou gaan verdwijnen.

Shaun of the Dead viel me echter wat tegen. Ik heb sowieso niet veel met de hele 'zombiehype', maar een Britse komedie over het onderwerp zag ik wel zitten. In het begin lijkt het vermoeden van een fijne film bevestigd te worden, want zodra Shaun en Ed met de eerste zombies in aanraking komen is het nog wel grappig. Ik zal niet zeggen dat wanneer het duo het huis verlaat, de film als een plumpudding in elkaar zakt, maar vanaf dat moment viel er wat mij betreft aanzienlijk minder te lachen en werd het steeds meer een actiefilm. De randpersonages vond ik bij vlagen nogal irritant m.u.v. de leuke bijrol van Bill Nighy. Hoofdrolspelers Pegg en Frost hebben er gelukkig wel zin in, waardoor het nooit vervelend wordt.

Ik heb me niet verveeld, maar het valt me op dat de film weinig weet te beklijven. Enkele scènes (waaronder die waar de groep zich voordoet als zombies) zijn me bijgebleven, maar verder ben ik na een aantal weken het grootste gedeelte wel vergeten. De term 'hap-slik-weg' komt bij me op. Leuk om eindelijk eens een keer gezien te hebben, want de film stond al lang op mijn lijstje, maar ik zet de volgende keer toch liever nog eens Hot Fuzz op.

avatar van Lakte
Gezien na aanleiding van Hot Fuzz, vond de film erg goed en leuk! Maar vond Hot Fuzz persoonlijk toch wat leuker, hou wel van die Britse humor

avatar van Shadowed
Simpel.

Zo voelt het een beetje aan. Nogal simpel uitgevoerd, maar niet perse slecht uitgevoerd. Deze eerste Cornetto film is absoluut geen slechte productie van Wright, die toch wel een beetje een favoriet regisseur van me is geworden.

Maar of de humor nou zo geslaagd was, niet echt. Er zitten wel een paar lollige momenten in, maar in het algemeen verveelde het wat. De karakters doen hun best grappig te zijn, maar slechts enkele slagen erin. Soms natuurlijk wel leuke dingen, maar ja.

Het had ook allemaal wat lomper gemogen, als je een R-rating hebt, doe er dan iets meer mee. Wright is sowieso niet zo'n harde, maar dat was hier wel een beetje van belang geweest. Uiteindelijk is het toch wel weer een vlot filmpje.

avatar van joolstein
In (horror) lijstjes kwam regelmatig deze film langs als een must-see. Toch heb ik, vooral door het genre Komedie, nooit echt de drang gehad om deze film te bekijken. Tja, maar soms ontkom je er niet aan! En nu ik hem dus wel heb bekeken maakte hij elke verwachting die ik ervan had waar! De horror is zoals verwacht zeer licht. En dus moet de film het van humor hebben. Dat zijn flauwe slapstick grappen. Die ik totaal niet leuk vond. Er was geen moment waar ik heb moeten lachen. De film toverde zelfs niet eens een glimlach op mijn gezicht. Halverwege de film was ik dan ook algauw verveeld. Diepte punt was het rondlopen en met een biljartkeu tegen een zombie slaan, terwijl in de achtergrond Queen-muziek draaide. Ik vond behoorlijk saai en het duurde ook nog erg lang. Het is gewoon niet mijn gevoel voor humor en met de muziek had ik ook niet veel! Je moet duidelijk een liefhebber zijn want anders is vooral een lange zit. Het enige waar ik nog wel positief over was en die mij ervan weerhield om de film niet af te kijken was de montage, die was best vlot en goed.