Shaun of the Dead (2004)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Komedie / Horror

geregisseerd door Edgar Wright
met Simon Pegg, Kate Ashfield en Nick Frost

Shaun staat elke dag op, gaat naar de winkel en haalt een snack, dan gaat hij terug naar huis en op naar zijn werk. Elke dag is hetzelfde, totdat op een dag er allemaal zombies rondlopen, en iedereen gebeten wordt. Shaun heeft niks in de gaten totdat er opeens een meisje in de tuin staat. Shaun en zijn maat Ed komen er na een tijdje achter dat er overal zombies zijn. Dus ze bedenken een plan om Shaun's vriendin Liz en Shaun's moeder te redden, en ze naar hun stamkroeg te brengen.

avatar van LPereboom
Ik blijf het een grappige en leuke comedy vinden met leuke zombie aspecten in! Verveeld niet en je kan deze wel een paar keer bekijken. De droge humor vind ik fantastisch en ik blijf er elke keer met lachen

avatar van Kondoro0614
Hoe vaak word deze film wel niet herhaald op FOX?

Ja dit is zeker een grappige film! Meerdere malen dubbel gelegen. Ik hou erg van het zombie/apocalyps genre, Dawn of the Dead en de serie The Walking Dead vind ik geweldig, maar dit is een hele grappige parodie op dit alles.

avatar van The Brain
Vroege film met Simon Pegg een erg leuke acteur. Shaun of the Dead kan mij niet helemaal bekoren. Absurde situatie zijn grappig als ze grenzen aan de werkelijkheid. Deze zombie film is een combinatie van horror, slapstick en nog wat meer. Hilarisch wordt het eigenlijk nergens, iets teveel flauwe grappen.

Deze droogkomisch bedoelde zombiekomedie ('n mix van horror en humor) was lang zo verrassend en leuk niet als ik gedacht had en slechts sporadisch boeiend. De humor bestond voornamelijk uit oneliners en flauwe slapstick grappen die klaarblijkelijk enkel bedoeld waren voor de liefhebber, maar die voor mij vermoeiend werkten). Van mij als kijker werd in ieder geval geen enkel moment van denkwerk verwacht.

avatar van Boenga
Best oké, maar: kan niet tippen aan Hot Fuzz (2007).
Zelfde regisseur, zelfde acteurs, zelfde stijl, zelfde soort humor, maar: Hot Fuzz (2007) is een stuk grappiger.
En daarmee is veel, zoniet alles gezegd.

Toch een van de beste zombie films die ik al gezien heb (ik heb er al veel gezien geloof me)

Goed acteerwerk, grappige momenten en natuurlijk Simon Pegg en Nick Frost die het nog beter maken dan het al is

ps; de bijrollen van bill nighy (philip) en Penelope Wilson (Barbara) maken de film tot een topper !

een 9/10

Rukfilm..beetje Eastenders , Hallo , Hallo en wat boehhhhhh...en viezigheid en je hebt de zoveelste mislukte Engelse produktie, want op dat eiland denken ze dat alles goed is wat ze maken.

avatar van jippie2010
Prima komedie maar ook niet meer dan dat. Ik vond het duo Pegg&Frost in Hot Fuzz (2007) toch een stuk leuker (en origineler) *3.0

avatar van Rico Rüdiger
Ik snap niet dat dit filmpje een 8.0 op IMDB krijgt, misschien wel één van de meest overschatte films. Grappig om eens te kijken met bier en vrienden maar niet meer dan dat. Slap verhaal en heel af en toe kwam er een keer een kleine glimlach op je gezicht. Je moet er maar van houden lijkt me.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ruim tien jaar na zijn release heeft de film nog steeds geen kracht verloren.

Dat zombies en komedie goed samengaan, was al wel bekend. Re-Animator, Return of the Living Dead, Braindead, Night of the Creeps ... genoeg voorbeelden waarom de trage ondoden ook prima komisch materiaal zijn. Ook Shaun of the Dead is een uitstekende mix geworden van horror en komedie. Enerzijds is de film heerlijk droog met supersnelle dialogen, de wereld aan visuele kleine gags en talloze verwijzingen naar bekende horrorklassiekers, zowel in beeld als in dialoog. Shaun of the Dead is gelukkig dan ook geen parodie, maar een rasechte en lekker scherpe ode.

Pegg en Frost zijn een goed duo, wat ook blijkt uit de andere twee geweldige films in de Cornetto-trilogie. Ook de rest van de cast is prima, hoewel de show naast Pegg en Frost vooral wordt gestolen door de special effects. Want ondanks dat de film meer een komedie is dan horror, als de film daadwerkelijk horror wordt, gaat het ook echt los. Bloed spuit overal uit en ingewanden vliegen in het rond. Daarnaast durft Wright het aan om het drama ook echt uit te spelen als drama, waardoor Shaun of the Dead alles behalve plat vermaak is. De film is energiek, goor, scherp en hier en daar simpelweg hilarisch.

4,0 sterren.

avatar van panax
meerdere keren gezien
blijft leuk ,ook na meerdere keren
simon pegg is leuk ,de rest ook

avatar van peterjohn
Vreselijk overgewaardeerd. In mijn optiek althans. Infantiele film in feite, Pegg heeft als acteur altijd een blik in de ogen van: 'let op mij, alles wat ik zeg is grappig.' Echt NIET.

avatar van Timothyvdmeer
Wel grappig maar een 8 op IMDB is me een raadsel.

avatar van IH88
“Who died and made you fucking king of the zombies?”

Deel één van de Cornetto trilogie. Shaun of the Dead is een leuke zombiekomedie en het trio Wright-Pegg-Frost is een gouden combinatie. De droge Britse humor kan ik altijd wel waarderen en ook hier zaten een aantal geslaagde grappen in. Vooral het eerste gedeelte met een Shaun en Ed die nog niet weten dat er een zombie uitbraak is en iedere zombie voor een dronkenlap aanzien is erg grappig. De scene dat Shaun van zijn huis naar de supermarkt loopt en niet door heeft dat er allemaal zombies om hem heen lopen is echt briljant.

Nadat de mannen erachter komen dat er overal zombies rondlopen komt er wat meer actie maar die typische humor blijft en de ((ongelooflijk domme) manier waarop ze zombies proberen te doden werkt op de lachspieren. Pegg en Frost zijn uitstekend op elkaar ingespeeld en hun samenspel is het hart van de film. Ook Kate Ashfield heeft een aardige rol en alhoewel ze in het begin nog echt het zeurende vriendinnetje moet spelen, wordt ze later wat sympathieker. Bill Nighy en Penelope Wilton hebben ook heerlijke rollen als stiefvader en moeder van Shaun. De film valt naarmate de film vordert wat in herhaling maar het blijft allemaal zeer vermakelijk. Shaun of the Dead heeft zombies, Pegg en Frost en leuke grappen... Geen slechte combinatie.

avatar van arno74
Een leuke film met frisse Engelse humor, wel is het veel meer komedie dan horror (de aanwezige horror is alleen komisch bedoeld). Het deed me in de verte denken aan Warm Bodies (2013) maar dan zonder de romantische insteek en veel minder serieus. Een maffe en fijne wegkijker dus. 3*

avatar van blurp194
Simon Pegg.

Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van 'm, en de vrij stereotype wat onderkoelde humor die hij meestal brengt. Ook hier heb ik daar wat moeite mee, zombiekomedie is niet het meest voor de hand liggende genre om subtiele grappen over te maken - het leent zich vind ik wat beter voor over the top idioterie en veel gore.

Toch zitten er wel een paar erg goeie dingen in de film. Het begin bijvoorbeeld, waar je je zit af te vragen wat eigenlijk het verschil is tussen onze suffe held en de zombies. En het einde is ook onvergelijkbaar sterk.

Wright, Pegg en Frost hebben later een ietwat vergelijkbaar iets opgeleverd met Hot Fuzz (nog te zien, maar volgens de scores beter dan deze) en The World's End (2013) (die ik zeker een heel stuk beter vond).

blurp194 schreef:
Hot Fuzz

Zeker een stuk grappiger.
The End of the World

?? Vind die niet zo direct terug, kan/wil je eens een link plaatsen ?

avatar van blurp194
Boenga schreef:

Zeker een stuk grappiger.

?? Vind die niet zo direct terug, kan/wil je eens een link plaatsen ?

Oops sorry, verkeerd getypt - ik pas het nog even aan in m'n post. Ik bedoelde natuurlijk
The World's End (2013)

blurp194 schreef:

The World's End (2013)

Thanx !

avatar van clubsport
geslaagde zombie komedie die toch nog behoorlijk goor is af en toe ( zeker naar het eind toe .
Het begin is zeker grappig wanneer je ziet dat ze maar niet door blijven hebben wat er om hen heen gebeurt .
De aktie is wat gezapig maar de special effects zeker de make up effecten zijn zeer overtuigend .
Soms vond ik de interactie tussen de spelers wat flauw geforceerd overkomen zoals die ruzie in de pub maar gelukkig ging het niet echt over de scheef .

avatar van GoodOldJack
Tweede van de drie uit de trilogie van Wright die ik zie en vind deze wel een stukje beter dan The World's End. Vooral Nick Frost weet komische timing met een erg natuurlijke manier van acteren te combineren en dat werkt wel voor mij. Film die aan een hoog tempo voorbij raast en best wel wat mooie momenten bevat, prima luchtig vertier met knipogen naar Romero en co.

gauke schreef:

Denkwerk? Moet dat dan bij een komedie. Aan je top 10 te zien ben je nogal een serieuze jongen en is de humor ver te zoeken.

avatar van IH88
“Who died and made you fucking king of the zombies?”

Shaun of the Dead blijft een heerlijke zombiekomedie en het trio Wright-Pegg-Frost is een gouden combinatie. De droge Britse humor kan ik altijd wel waarderen, en ook hier zaten er weer veel geslaagde grappen in. Vooral het eerste gedeelte, met Shaun en Ed die nog niet weten dat er een zombie uitbraak is en iedere zombie voor een dronkenlap aanzien, is erg grappig. De scene dat Shaun van zijn huis naar de supermarkt loopt en niet door heeft dat er allemaal zombies om hem heen lopen is echt briljant.

Nadat de mannen erachter komen dat er overal zombies rondlopen wordt het wat actievoller, maar die typische humor blijft. Vooral de (ongelooflijk domme) manier waarop de personages zombies proberen te doden werkt op de lachspieren. Pegg en Frost zijn uitstekend op elkaar ingespeeld, en ook Kate Ashfield, Bill Nighy en Penelope Wilton hebben heerlijke rollen. Shaun of the Dead heeft zombies, Pegg en Frost, actie en goede humor... Geen slechte combinatie.

avatar van TornadoEF5
Beter dan verwacht.

Ik vond het wel grappig, al duurde het even tegen dat ik er kwam, en is het een film die het van zijn momenten moet hebben. Nu helpt het wel dat de wat "dode" momenten leuk opgevuld worden door zombievermaak. Maar vooral het idee dat ze naar de Winchester gaan in de film, vind ik zo grappig. De manier waarop dat dat gebracht werd, is echt geweldig. En de twee hoofdpersonages zijn ook echt grappig. Ik had ook het idee dat het gezinsleven van vele mensen wel een beetje geportretteerd werd. Het deed me echt denken aan een typische volwassen gamer, en ik denk dat er bepaalde gebruikers op het forum zich hier ook in gaan herkennen. Voor mij zeker een film die zijn status waard is, en echt grappig is.

avatar van Mark de Jong
Af en toe grappig, maar een half uur was ook genoeg geweest.

4 sterren voor het eerste deel. Erg droog en grappig. Maar als het losgaat met de zombies gaat de film helemaal nergens meer over en is het geen moment grappig. Alleen maar gegil en wat domme acties van nog dommere mensen.

avatar van Antonev
Ik had deze al een tijdje op het oog voor een tweede kijkbeurt. Onlangs toegevoegd op Netflix, dus dat maakte het helemaal makkelijk.

Ik vind het toch wel bijzonder hoe de tijd je mening kan veranderen. Ik herinnerde me dit als een bijzonder geestige film, met Pegg in een glansrol. In werkelijkheid is het een behoorlijk droge bedoening met Pegg als ultieme droogkloot. De grappen kwamen een stuk minder over en de samenwerking met Frost voelde ook matig aan.

Halfje er af en dan ben ik nog aardig mild.

Ik heb een aantal scenes toch wel flink in een deuk gelegen. Die britse humor in combinatie met die kop van pegg en die zombies zijn geweldig. Enige wat aan te merken is op deze film zijn een aantal periodes zonder geslaagde grap waardoor deze af en toe wat begint te vervelen, maar achteraf al met al erg moeten lachen en ook het camerawerk en de montage zijn uitstekend. 4 sterren.

avatar van Mescaline
Leuke horrorspoof op het bekende horror/zombie genre. De grappen zijn vooral in de eerste helft van de film erg geslaagd en super droog zoals we wel vaker uit Engeland zien.
De film deed mij soms een beetje denken aan het veel latere Frequently Asked Questions about Time Travel uit 2009 die uit deze film ook duidelijk zijn inspiratie haalde.
Soms lijkt de 2de helft wel een beetje te slepen maar gelukkig blijft de film wel vermakelijk en zeker geen vervelende zit.

Fijn tussendoortje, makkelijk kijkvoer en genoeg geslaagde grappen.

Positief verrast.

Na het zien van Scott Pilgrim vs. the World en Hot Fuzz, die ik beide verschrikkelijk vond, dacht ik wel klaar te zijn met de filmpjes van Wright. Toch van verschillende kanten gehoord dat ik deze prent een kans moest geven, dus heb me er toch aan gewaagd. Gelukkig is deze kijkbeurt me meer dan meegevallen.

Pegg en Frost zitten hier helemaal in hun element. Ik heb wel eens geklaagd over het lullige hoofd van Pegg, maar hier is dat eerder een voordeel dan een nadeel. Hij speelt hier namelijk ook gewoon een lullig mannetje. Ook Frost is subliem gecast voor een rol als deze. Vooral om Frost heb ik af en toe werkelijk in een scheur gelegen. Bovendien zijn de twee heerlijk op elkaar ingespeeld. Vreemd dat ik dat gevoel bij Hot Fuzz totáál niet had.

De bijrollen vond ik daarentegen beetje overbodig, maar voornamelijk irritant.