Hot Fuzz (2007)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Komedie / Actie

geregisseerd door Edgar Wright
met Simon Pegg, Nick Frost en Timothy Dalton

De Londense top-agent Nicholas Angel wordt door omstandigheden overgeplaatst naar het slaperige plaatsje Sandford. Er valt helemaal niets te beleven in tegenstelling tot de actie in Londen en Angel vindt het moeilijk zich aan te passen. Dan wordt hij ook nog gekoppeld aan de jonge en nogal onhandige agent Danny Butterman. Net als hij er de brui aan wil geven, zorgen een aantal mysterieuze voorvallen dat Angel opeens in actie moet komen en hij ontdekt al snel dat Sandford helemaal niet zo'n slaperig stadje is als hij dacht...

avatar van IH88
“You wanna be a big cop in a small town? Fuck off up the model village.”

Deel twee van de Cornetto trilogie. In Hot Fuzz laten Pegg en Frost zich weer van hun sterkste en leukste kant zien als keiharde politieagent en zijn niet al te snuggere partner. Wat zijn deze twee gasten toch goed op elkaar ingespeeld. Het eerste gedeelte met de cameo van Martin Freeman en de scene met het vriendinnetje is erg sterk en ook de introductie van de personages in het slaapstadje Sandford is geweldig.

De film heeft wel wat problemen om dit niveau vast te houden en is sowieso met zijn twee uur te lang voor een doodnormale komedie. Op een gegeven moment verzandt het allemaal in iets te veel flauwekul en echt grappig wil het niet meer worden. Het actierijke laatste gedeelte is wel sterk en zorgt ervoor dat de film niet als een nachtkaars uitgaat. En met Pegg en Frost die de grootste lol hebben en acteurs als Dalton en Colman die er lustig op los schmieren kan het bijna niet fout gaan. Dat doet het dan ook niet maar Hot Fuzz raakt wel heel snel door zijn geslaagde grappen heen en verzandt daarna in heel veel flauwekul en oninteressante verhaallijnen. Maar vermakelijk blijft het over het algemeen wel.

avatar van DVD-T
"Ever fired your gun in the air and yelled, 'Aaaaaaah?'"

Erg leuke ode aan de (buddy) cop films. Wright en Pegg hebben hier een leuk geheel van gesmeed door op een leuke manier aan mysterie te vermengen met actie en humor. De dialogen zijn erg fijn, veel verwijzingen naar andere films en veel teksten met een dubbele betekenis. Ook de geweldige visual storytelling waar Wright zo goed in is, is hier veel in terug te vinden.

Helaas ligt het tempo vooral in het begin erg laag. Had het fijne gevonden als het tempo een stukje hoger had gelegen en de speelduur iets was ingekort. Zorgt er ook voor dat er wat meer oninteressante scenes/moment insluipen. Maakt dit toch iets minder dan het eerste deel uit de cornetto trilogie.

Verder technisch erg hoogstaand met leuke effecten. Ook het acteerwerk van de wel erg fijne cast is genieten geblazen in deze erg leuke film.

avatar van Toontje G
Niet echt mijn type film, maar kon er af en toe wel om lachen.

avatar van Pazmaster
Redelijk, maar als komedie niet zo geslaagd. Het verhaal is nog wel te doen maar de humor kon ik niet echt waarderen, het is vrij slap en ik kon er dan ook niet om lachen. Daarbij komt nog dat ik Pegg niet zo hoog heb zitten, ik vind geen enkele film met hem erin echt leuk. Niet mijn humor dit, het is mij iets te braaf. Eigenlijk geen voldoende maar omdat het verhaal nog redelijk te pruimen is kom ik op een krappe ☆☆☆

avatar van Antonev
Pegg op zijn best (als eerste klas droogkloot)! Degelijk verhaal, met prima humor en een fijne Britse inslag.

avatar van martijn011
Het is dat de film naar het einde toe redelijk ontspoort, maar verder is deze film erg vermakelijk te noemen. Pegg is hier op z'n best en mede dankzij hem tilt hij de film boven het gemiddelde uit. Erg droge humor waar je wel van moet houden, maar als je daar om kan lachen is dit de perfecte film.
Zoals gezegd is het einde 'too much' voor mij. Het veegt de opgebouwde spanning bijna met één klap van tafel. Toch heb ik me prima vermaakt met deze actiekomedie en een ruim voldoende is dan ook zeker op z'n plaats.

avatar van starwarsfans
Comedy op zijn best!

Absurd, typische Engelse humor! Erg goede hoofd personages, vooral Simon Pegg zijn personage. Ik heb hard gelachen en vind het een top film, soms cliche comedy, maar dat maakt het zo goed, Edgar Wright is een top regisseur en weet precies wat hij doet.

avatar van Alathir
Toch wel een leuke film. Snelle montage waarbij ik in het begin al snel aan Guy Ritchie moest denken maar in tegenstelling tot (sommige) van zijn films zit deze film van Edgar Wright goed in elkaar. Britse humor is iets dat bij mij erg kan tegenvallen of het kan ook erg goed zijn. In dit geval ging het meestal de goede kant op en heb ik soms hartelijk gelachen. Simon Pegg speelt een heerlijk serieus typetje waar tegenover een onwetend, naiëf en zelfs dom politiekorps staan. Het grappigste vond ik Nick Frost, wat een geweldige rol. Hij acteert volgens mij niet, hij speelt gewoon zichzelf denk ik. Ik vond dit één van de meest overtuigende komische rollen die ik in mijn leven gezien heb. Kwam echt heel spontaan over op mij en spontane humor werkt gewoonweg het beste.

Hot Fuzz heeft ook een geweldige soundtrack die ik later maar eens moet gaan opzoeken om opnieuw te beluisteren. Timothy Dalton speelt zichzelf uitstekend in de rol van bad-guy. Ook leuk om The Hound van GoT hierin te zien.
Heel wat dingen in deze film zijn lekker fout of wat over-the-top maar ik heb genoten. Het einde is er misschien een beetje over maar het bleef vermaken. 4*

avatar van tbouwh
Zeker in het eerste uur is Hot Fuzz een wervelend gemonteerde persiflage op het actie-komedie(sub)genre. Getimede grappen van de schrijvershanden van Wright en Pegg wisselen stuivertje met im-en expliciete verwijzingen naar, welja, zo'n beetje de gehele filmcanon. In de tweede helft begint het parodiërende in het nadeel van de film te werken. Zeker richting het einde verliest Hot Fuzz door het hoge over de top-gehalte en de ietwat slepende speelduur veel van haar scherpte. Mede daardoor net geen 4*.

Als de film begint bereid ik me vast voor op een keiharde politieactiefilm. Maar dat blijkt de eerste van een reeks erg leuke grappen. Een agent in Londen die een veel belovende toekomst voor de boeg heeft, wordt overgeplaatst naar een klein dorpje op het platteland omdat hij anders te goed afsteekt bij zijn collega's. En zo begint een erg leuke film vol met leuke, af en toe flauwe, grappen. Er valt een hoop te lachen en op dat moment neig ik nog met mijn waardering richting de vier sterren. Halverwege begint er steeds meer een verhaallijn te ontstaan in de film en neemt het grappige niveau helaas al af. Tegen het einde echter ontspoort de film compleet en wordt het toch nog die harde actiefilm. Maar wel één van het ergste en meest kinderachtige soort. Superjammer !! Het had zo leuk kunnen zijn .....

Wat een blamage. Na het verschrikkelijk Scott Pilgrim vs. the World (2010) had ik uiteindelijk de moed verzameld om Wright een nieuwe kans te geven.
Ik moet eerlijk toegeven dat er af een toe een leuk grapje voorbij kwam. Deze zijn dan ook allemaal samengevat in de trailer. Verder speelde Frost een leuk personage. De overige 100 minuten zit je naar dat lullige hoofd van Pegg te kijken en hoop je (tevergeefs) dat hij ergens nog een sympathiek persoon wordt. Het verhaal trekt werkelijk op niets en in het laatste halfuur vliegt het met hoge snelheid uit de bocht. De film bevat om de een of andere reden ook vreemde geluidseffectjes die ontzettend veel irritatie opwekken.
Alles voelde bijzonder traag en 2 uur is daarmee ook véél te lang voor een films als deze.

Zeer amusant, grappige, spannende (nuja…), en vooral originele film. Je denkt het allemaal te weten, alleen realiseer je op een bepaald moment dat je niet naar een gewone film zit te kijken. Acties en moorden zijn heerlijk over de top (zonder té), achtervolgingen worden goed in beeld gebracht, en een bepaald soort films worden een beetje in het belachelijke getrokken. Dat de climax tot 3 keer toe plaatsvindt is daar een uitstekend voorbeeld van.

avatar van TornadoEF5
Na het geweldige Shaun of the Dead, viel dit me dan weer wat tegen helaas. De opbouw is wat lang, maar is wel uiteindelijk het beste deel, maar het middenstuk en einde verlopen zo traag, en uiteindelijk gaat de film volledig over-de-top op een manier waarop het niet meer grappig of leuk is, en dat wordt uiteindelijk een smet op deze film. Ik vond Nick Frost ook een stuk minder goed uit de verf komen dan in Shaun of the Dead. De chemie is wat zoek, wellicht omdat ze in de film zelf elkaar nog niet zo lang kennen, en dus niet bij elkaar passen. Dit is misschien het grootste minpunt aan deze film. Voor mij dus een tegenvaller. En dus wordt het niveau (en de chemie) van Shaun of the Dead nergens behaald. Nu vind ik de zombie-thematiek ook interessanter dan het buddy cop genre dat hier ook wel geparodieerd wordt. Al heb ik het ook niet echt zo voor parodies.

Nick Doumen
Zeer leuke film,je had beetje alles,humor,actie,thriller.Was er jaren geleden eens aan begonnen maar toen behoorlijk tegengevallen.Opnieuw de kans gegeven en zeer verrast.Leuke chemie tussen het duo.Ook de andere dorpsbewoners hadden iets speciaal.Het aanhalen van andere politiefilms door Frost was mooie toevoeging.Telkens was er wel wat te beleven ook al had het iets korter gemogen.

avatar van Shadowed
Ja, leuk.

Shaun of the Dead vond ik eigenlijk wel tegenvallen, ik kon er niet om lachen. Bij Scott Pilgrim was dit een beetje van hetzelfde niveau, vermakelijk maar geen humor die ik waardeerde. Hier moest ik echter regelmatig wel lachen, ook al is het weer een beetje plat.

Het duurt wel een beetje lang voordat er echt actie is, het is in een vermakelijke stijl gefilmd maar het duurt zolang voordat de Grim Reaper achtige individuen eindelijk in beeld komen. Bij vlagen vond ik ze ook best dreigend overkomen, terwijl dat denk ik ook niet echt de bedoeling was.

Beter dan de meeste Wright dat ik heb gezien, geslaagder, een aanrader.

Deze viel mij wel tegen, je moet hiervan houden en dat was bij mij niet het geval...

avatar van nathaniel177
Begon nog wel serieus maar het einde is te zot voor woorden. Goed geacteerd. Een raar maar origineel verhaal

avatar van IH88
“You wanna be a big cop in a small town? Fuck off up the model village.”

In Hot Fuzz laten Pegg en Frost zich weer van hun sterkste en leukste kant zien als keiharde politieagent en zijn niet al te snuggere partner. Wat zijn deze twee acteurs toch goed op elkaar ingespeeld. Het eerste gedeelte met de cameo van Freeman en de scene met het vriendinnetje van Pegg is geweldig, en ook de introductie van de personages in het slaapstadje Sandford is sterk gedaan.

De film heeft wat problemen om het hoge niveau vast te houden, maar vermakelijk blijft het zeker. Het actierijke laatste gedeelte is geweldig, met Pegg en Frost die de grootste lol hebben en acteurs als Dalton en Colman die er lustig op los schmieren. Al met al heeft het trio Wright-Pegg-Frost met Hot Fuzz weer een ijzersterke en doldwaze komedie gecreëerd.

avatar van Fisico
Superhero agent Angel moet het bruisende energieke Londen inruilen met het rustige landelijke Sandford. Zijn ijver en idealisme brak hem zuur op waardoor iedereen zich tegen hem tegen en werd weggepromoveerd. Ook in Sandford zelf - het dorp van kalmte en plezier - loopt zijn enthousiasme een blauwtje op.

Erg vermakelijk is het allemaal met erg veel humor. Bij momenten wat over the top, vooral naar het einde toe was het me even te veel. Bij momenten een beetje flauw en voorspelbaar zoals die wildplasser bvb. De partner is lekker de tegenpool van Angel en dat maakt het een amusant op elkaar ingespeeld duo. Ook de verwijzingen naar andere films als Lethal weapon, Die hard en co waren fijn. De montagestijl is erg flitsend en snel en doet in dat opzicht aan Snatch denken.

avatar van blurp194
Het tweede deel uit de Cornetto-reeks. En wellicht het beste deel ook, want Pegg en Frost zijn erg goed op dreef. Pegg als de toch wat ongeloofwaardige supercop die alle zaken als terloops oplost, samen met de halfgare Frost die droomt om ooit nog eens een 'echte' cop te worden die op alles schiet wat beweegt, en zijn voorbeeld heeft gevonden in de rol die Reeves speelt in Point Break.

Los van de twee maffe agenten zelf is de film eigenlijk een schoolvoorbeeld van hoe een spanningsboog opgebouwd hoort te worden - zo dat je elke keer eigenlijk denkt dat je nu wel op de top zit, en het toch weer een tandje erger blijkt te kunnen. En niet alleen met de spanning - waar de film het op zich niet echt van moet hebben, want het blijft natuurlijk een komedie - maar ook met de idioterie van het verhaal, want ook dat loopt op totdat het eindigt in een volstrekt over the top escalatie.

Als extraatje nog wat bekende en beroemde koppen in de cast, die zonder al te veel aandacht naar zichzelf toe te trekken de film op een nog net iets beter plan helpen. En daarnaast natuurlijk Dalton, die met een stevige dosis zelfspot zijn rol neerzet. Mooi werk, en duidelijk dat Wright zijn zaakjes prima op orde weet te houden.