Scott Pilgrim vs. the World (2010)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada / Japan
Komedie / Actie

geregisseerd door Edgar Wright
met Michael Cera, Ellen Wong en Mary Elizabeth Winstead

Scott Pilgrim is een 23-jarige nonchalante goedzak uit Toronto, waar hij samenwoont met zijn beste vriend, de homo Wallace Wells. Scott speelt basgitaar in zijn eigen band 'Sex Bob-Omb' en date tot ieders afkeuring met de pas 17-jarige Chinese Knives Chau. Wanneer echter het meisje Ramona V. Flowers nieuw in de stad arriveert, is Scott tot over zijn oren verliefd. Maar om een afspraakje met haar te krijgen, moet hij de zeven kwaadaardige exen van Ramona verslaan.

Fonzzz002
Scott Pilgrim VS The World is een one-of-a-kind komedie met een aantal meesterlijke dingen erin, die thuishoren in een 4,5* of een 5* film. Het is echter ook één van de grootste verspilde potenties die ik ooit heb gezien.

Scott Pilgrim VS The World heeft een paar van de meest creatieve en originele komische scenes die ik in jaren heb gezien. Hoe het allerlei absurdistische videogame trekjes in de film wist te verwerken kon voor vele hilarische momenten zorgen. De cinematografie en editing is van een meesterlijk niveau: regelmatig kon de absurdistische, energieke manier hoe een scene in beeld is gebracht een grap versterken. Of het nou lag aan de vreemde hoek waarvan het is gefilmd, de zooms of pans, de timing van de grappen, het wist altijd het juiste beeld te vinden.
Er zitten vele artistieke shots in die mooi waren om naar te kijken en ze wisten altijd iets toe te voegen aan toon van de scene. De film heeft een duidelijke eigen stijl waarin het helemaal in opgaat. Dit maakt Scott Pilgrim VS The World een love it or hate it, en als iemand die deze stijl kan waarderen vind ik dat het zeker de moeite waard is om gezien te hebben. Zelfs als je de film haat kun je niet ontkennen dat het een eigen stijl heeft en vele nieuwe dingen probeert.

De film heeft een hoog tempo waarin zoveel grappen kunnen voorkomen dat je er geheid een paar gaat missen, waardoor een herbekijksessie aan te raden is om alles mee te krijgen. De actiescenes zijn origineel en leuk om te zien, alsof je een life-action videogame gevecht aan het kijken bent. Iedere ex heeft een leuk, eigen karakter die hem van de andere exen onderscheid. Het zijn niet alleen vuistgevechten, maar ieder gevecht wist iets nieuws toe te voegen om de actie vers te houden. Keer op keer bleef ik verrast met waar de film mee aankwam, of ik lag in een deuk om een anticlimax grap die met mijn verwachtingen speelde.

Waar de film vreselijk onderuit gaat is het stel: Scott en Ramona zijn het meest onaangename stel die ik in een goede film heb gezien. Het verhaal gaat over dat Scott verliefd is op Ramona. Hij is zo verliefd dat hij bereid is 7 gevechten tot de dood te hebben met haar exen. Er was echter geen enkel moment dat ik enigszins een duidelijk beeld kreeg waarom hij voor haar koos, of waarom zij voor hem koos. Bijna ieder moment dat Ramona met Scott is lijkt ze zich ongemakkelijk te voelen, alsof ze zich stoort aan zijn aanwezigheid. Ramona komt zo dusdanig ongeïnteresseerd over, en ze lijkt met niemand een goede band te kunnen maken, dat het mij een raadsel was waarom Scott (en haar exen) tot deze extreme maten zouden gaan om bij haar te kunnen zijn. Om een voorbeeld te noemen: in de komediefilm There’s Something About Mary wordt ook een vrouw gestalkt door meerdere mannen die met haar zijn geobsedeerd. Waarom het in There’s Something About Mary wel werkte is omdat de mannen bewust waren van hoe raar ze zich gedroegen. Mary is een aangenaam personage die, ongeachte met wie ze omgaat, het beste uit de mannen wist te halen, waardoor ik begreep waarom die mannen graag bij haar wouden zijn. Ramona leek zich daarentegen voor niemand te interesseren, niemand leek beter / blijer te worden van haar aanwezigheid, waardoor alle gevechten waar de film om draaide qua verhaal geen graadje waarde hadden.

Zelfs het hoofdpersonage Scott vond ik onplezierig. Omdat hij geen band met Ramona had moedigde ik hem totaal niet aan om de gevechten te winnen. Michael Cera vind ik een miscast voor de rol van Scott. Scott kwam over als iemand die dapper en verstandig is; een gozer die bereid is klappen uit te delen en de meiden zijn dol op hem. Michael Cera speelt hem eerder als een “socially akward loser”. Ik vind ik hem totaal niet overkomen als iemand die bereid is te vechten of iemand die de tegenstander te slim af kon zijn. Ook Scott werd gestalkt te door obsessieve exen die geen enkele connectie met hem lijken te hebben. Niets wat hij deed leek een positieve invloed op de vrouwen in zijn leven te hebben, waardoor ik ook hem niet prettig vond om te volgen. “Ze zijn verliefd, gewoon omdat ze dat zijn”. Deze waardeloze hoofdpersonages ontnamen zoveel van de film, dat ik op gegeven moment mij eerder stoorde aan hun aanwezigheid dan dat ik met plezier naar de rest kon kijken.

Een goed voorbeeld van hoe belangrijk de hoofdpersonages zijn, en wat er gebeurd als zij niet werken. Los van hun is het een film die ik aanraad op z’n minst te hebben geprobeerd. Een hoog creativiteitsgehalte, veel gelachen en voor de videogame liefhebber komen er meerdere leuke verwijzingen in voor. Ondanks mijn ontevredenheid met de hoofdpersonages is een 3,25 veel te laag, als je het mij vraagt.

3,5/4*

avatar van horizons
Weirde en tempo rijke film. Het universum waarin we belanden wordt nergens uitgelegd, niemand die zegt waarom er gebeurt wat er gebeurt maar het is een vaststaand feit binnen de film dat Scott door het verhaal vliegt alsof het een arcade video game is...

...en het werkt nog wonderwel ook. De acteurs zijn goed gevonden, Cera is dorky genoeg om Scott gestalte te geven en Winstead speelt weird genoeg om Ramona Flowers flair te geven.

En ondanks dat het verhaal en de gevechten voorspelbaar verlopen blijft het opstekende absurdisme
en de fun de film op een best hoog niveau houden.

avatar van otherfool
otherfool schreef:
Een klein meesterwerkje!

Na herziening maak ik daar een Groot Meesterwerk van.

Wat een ge-wel-di-ge film is dit toch!

avatar van IH88
“When I'm around you, I kind of feel like I'm on drugs. Not that I do drugs. Unless you do drugs, in which case I do them all the time. All of them.”

Scott Pilgrim is een film met oneindig veel herkijkwaarde, en het is een film die ik iedere kijkbeurt weer als een avontuur beleef. Het is origineel, inventief, vlot en constant vermakelijk. Het script is ook vlijmscherp, met sterke dialogen die als een mitrailleur op je af worden gevuurd en waar de acteurs ook zichtbaar plezier aan beleven. Regisseur Edgar Wright combineert een romantisch verhaal, zijn liefde voor oude computerspelletjes, actie en zelfs anime. Het resultaat is een unieke film die geen moment gas terugneemt.

Maar Wright zorgt er ook voor dat de personages interessant zijn, en acteurs als Cera, Winstead, Wong, Culkin, Plaza en Kendrick lijken wel geboren te zijn voor het spelen van dit soort rollen. Het verhaal gaat over Scott Pilgrim die als een blok valt voor Ramona Flowers, maar hij krijgt te maken met haar zeven vijandige exen die haar niet zonder slag of stoot willen laten gaan. De gevechten zien eruit als een computerspel, en de film heeft ongelooflijk veel kleine details die mij pas na drie kijkbeurten zijn opgevallen. Naar het einde toe vergaloppeerd de film zich een beetje en valt het in herhaling, maar buiten dat blijft Scott Pilgrim bijna twee uur boeien.

avatar van Daan258
Leuk vermaak.

Het is zeker een lekker vlotte film die heerlijk wegkijkt. Scott Pilgrim Vs the World moet het dan ook vooral hebben dat het er visueel echt prachtig uit ziet. Daar heb ik echt onwijs van genoten.
Helaas stelt het verhaal dan niet al te veel voor en de comedy was soms wel wat ver te zoeken.
Het acteerwerk was wel dik in orde en de personages zijn geinig uitgewerkt.

Al met al een leuke film met prachtige beelden.

avatar van DS9
DS9
Wat een waardeloze film, totale verspilling van tijd!! En dan begin ik nog niet eens over de 'acteur' die Scott Pilgrim speelt. Acteur tussen aanhalingstekens, want werkelijk een zak aardappelen kan nog beter acteren. Dat die kerel zich acteur mag noemen en dat hij ook nog filmrollen krijgt, totaal incapabel!!

avatar van herman78
Wat een ontzettend leuke film zeg, blij dat ik hem eindelijk gezien heb.

De muziekliefhebber in mijn werd ook wel blij van het New Order - Movement t-shirt en alle Smashing Pumpkins t-shirts waren ook wel opvallend, ik geloof dat ik er wel 3 gezien heb.

avatar van remorz
Ongelooflijk ondergewaardeerde film.

Werkelijk. Ik geloof het niet.

De film is:

hoog-tempo;
zelfbewust;
aanstekelijk retro-nostalgisch;
uitmuntend stijlvast;
visueel overdonderend en inventief;
re-te-strak ge-edit;
onophoudelijk grappig;
briljant rijk en gedetailleerd vormgegeven qua sounddesign;
origineel en eigenzinnig tot op het bot.

Zoals hierboven door IH88 ook al gezegd: oneindig veel herkijkwaarde en daardoor is deze met iedere kijkbeurt - want iedere keer onverminderd goed - uitgegroeid tot een van mijn absolute favorieten, dat ik een top-10 plek aan het overwegen ben.

avatar van mjk87
Film die heel veel goed doet. Heerlijk tempo, leuke editing, vol met leuke jonge vrouwen, met veel plezier gespeeld en het ziet er allemaal fris uit. Ook die tekstjes door het beeld vind ik een goede aanvulling. Fijne dialogen, goede humor en een prima sfeertje. Wel begint de film echt te slepen na de helft. De 7 exen zijn er echt een aantal te veel en de film komt dan maar niet vooruit. Ook de finale ging er me net te ver over om nog echt leuk te zijn. Maar het positieve overheerst. 3,5*.

avatar van Shadowed
Is wel leuk.

In tegenstelling tot een hoop andere gebruikers vond ik de film toch wat tegenvallen. Het verhaal is echt briljant bedacht en daardoor had ik dus ook erg veel zin in deze film. Cera is ook best goed gekozen als de sul in de hoofdrol.

De gevechten zijn wel leuk, maar het verhaal is zo vreemd om sommige stukken dat het begint op te vallen. Hoe kan zo'n nul nu opeens in een soort super vechtmachine veranderen als hij zo'n ex tegenkomt. De exen zijn trouwens wel lollig, al was dat duo wel iets dat langer had mogen duren.

Een beetje saai acteerwerk van Winstead, maar in het algemeen boeit de film zeker. Edgar Wright weet er weer zijn eigen stijl behoorlijk in te mengen door veel kleuren en andere dingen erin te stoppen. Een film die eigenlijk nog langer had mogen duren van mij.

avatar van Metalfist
Amazon.ca! What's the website for that?

Scott Pilgrim vs. the World was zo'n film die al lang op het verlanglijstje stond, maar waar ik vreemd genoeg nog steeds niet de tijd voor had gevonden. Tijd is misschien het foute woord aangezien ik niet te klagen heb over het aantal films dat ik zie, maar deze is altijd wat langs mij heen gegaan. Comicverfilmingen doen het nochtans bijna altijd wel goed bij mij dus was het hoog tijd om eens te gaan zien hoe Scott Pilgrim de strijd aanging met de ex-liefjes van zijn huidige romance!

Het is een wisselend succes geworden en vreemd genoeg kreeg ik hier hetzelfde gevoel bij als met Sucker Punch die een jaar later is uitgekomen. Filmisch gezien erg tof, maar er zit geen lijn in waardoor het me op den duur allemaal minder en minder kon schelen. Oké, de vele verwijzingen zijn tof om te zien maar de zoveelste battle (en zeker die met Gideon) begint op den duur tegen te steken. Wat jammer is, want dat is natuurlijk voor een groot stuk wel de drijfkracht achter deze Scott Pilgrim vs. the World. Overdaad schaadt echter en regisseur Edgar Wright weet de aandacht niet meer volledig vast te houden. Dat neemt gelukkig niet weg dat dit nog steeds een toffe wegkijker is geworden. Veel details die je makkelijk kunt missen, ik twijfel er niet aan dat ik misschien zelfs meer dan een derde niet heb meegekregen, en gewoon ook een aantal toffe personages. Zo is Scott zelf een fijn figuur, maar is de wisselwerking met onder andere Wallace en de andere leden van Sex Bob-Omb tof uitgevoerd. Daar komt dan ook nog eens bij dat dit bij vlagen erg spitsvondig geschreven is.

Zo'n quote als "When I'm around you, I kind of feel like I'm on drugs. Not that I do drugs. Unless you do drugs, in which case I do them all the time. All of them.” zou zomaar eens door Woody Allen in zijn gloriedagen geschreven kunnen zijn. De grote kracht zit hem dan ook in de delivery van Michael Cera en die doet het gewoon erg goed. Niet meteen mijn favoriete acteur aangezien hij iets te vaak terugvalt op zijn 'typetje' maar hier werkt het. Toffe vrouwelijke cast ook met een aantal persoonlijke favorietjes (Anna Kendrick, Aubrey Plaza en Brie Larson) maar sowieso is hier in de bijrollen weinig op aan te merken. De rol van de ogenschijnlijk onbereikbare Ramona Flowers is weggelegd voor Mary Elizabeth Winstead maar ook haar exen zijn allemaal wel leuk gebracht. Probleem alleen is dat het er gewoon teveel zijn, maak daar een stuk of 5 van (al moet ik toegeven dat 7 gewoonweg beter klinkt) en je komt toch net iets compacter uit.

Want dat had eventueel wel gemogen, zo'n kleine 2 uur is namelijk te lang voor dit soort films. Edgar Wright wist me vooral in zijn laatste twee films te overtuigen, en dan zeker in Baby Driver, maar Scott Pilgrim vs. the World mag echt wel gezien worden. Misschien waren de verwachtingen net iets te hoog. Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd wat een herziening gaat geven, er zitten toch denk ik nog veel referenties in die je pas opvallen bij meerdere kijkbeurten. Continue? Ja, waarschijnlijk wel.

Dikke 3.5*

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Deze film is mij heel erg mee gevallen, weinig verwacht en mij er toch prima mee vermaakt. Lekkere droge humor die niet voorspelbaar is en met tijden zelfs vindingrijk en creatief. De 7 evil exes waren er misschien toch wel een paar te veel, wat in het begin nog erg grappig is uitgewerkt krijgt tegen het einde toch wel een beetje het gevoel van een sleur.
De voor mij onbekende Mary Elizabeth Winstead weet positief te verrassen in haar rol als de mysterieuze Ramona, een ''kleurrijk'' personage. En sowieso zit deze film vol met bekende gezichten in kleine rolletjes.

Scott Pilgrim vs. the World is een fijn tussendoortje en best wel een leuke verrassing.

avatar van Black Math
Apart dat ik deze film nooit eerder heb gezien, want dit ligt toch erg in mijn straatje. Veel visueel spel bijvoorbeeld door teksten in het beeld, maar ook door de flitsende montage. Ik krijg een beetje associaties met strips door de letters in beeld; naar wat ik begrijp vormt een strip dan ook het bronmateriaal, dus dat is erg passend. Maar het doet ook een beetje aan Dead Leaves denken. Ook veel humor in de vorm van absurdistische dialogen en opmerkelijke karakters waar de laid-back hoofdpersoon slechts één van is.

De gevechten zijn erg computerspelachtig, maar op een gegeven moment (aan het einde als we bij de laatste ex aangekomen zijn), kreeg ik ook een beetje Kill Bill 1 associaties. Verder veel garagerockmuziek, wat ook wel aan mij besteed is.

Toch een paar minpunten. Hoe goed de cast ook is, er lijkt niet superveel chemie tussen de hoofdpersoon en zijn vriendin te zijn. En verder sleept het naar het einde toe. Het had korter gemogen en hoe vindingrijk de film in de eerste helft was, lijkt de tweede helft zich meer op actie te richten en dat gaat op een gegeven moment toch wat vervelen.

Maar toch overheerst na afloop vooral het gevoel dat ik niet begrijp dat ik deze film niet eerder heb gezien. 4*.