Scott Pilgrim vs. the World (2010)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada / Japan
Komedie / Actie

geregisseerd door Edgar Wright
met Michael Cera, Ellen Wong en Mary Elizabeth Winstead

Scott Pilgrim is een 23-jarige nonchalante goedzak uit Toronto, waar hij samenwoont met zijn beste vriend, de homo Wallace Wells. Scott speelt basgitaar in zijn eigen band 'Sex Bob-Omb' en date tot ieders afkeuring met de pas 17-jarige Chinese Knives Chau. Wanneer echter het meisje Ramona V. Flowers nieuw in de stad arriveert, is Scott tot over zijn oren verliefd. Maar om een afspraakje met haar te krijgen, moet hij de zeven kwaadaardige exen van Ramona verslaan.

avatar van Montorsi
Best grappig nog. Beetje moeilijk te beoordelen, want ik kreeg een behoorlijk brakke cam-versie te zien (niet zelf gedownload of wat dan ook voor het geval dat er commentaar op komt), maar toch wel goed genoeg om vast een voorlopige waardering te kunnen plaatsen.

Heb wel een zwak voor Cera, al had ik in het begin niet helemaal door dat hij een 23-jarige moet voorstellen. Toch echt wel zijn imago en looks tegen. Maar toch, zijn delivery en mimiek is altijd wel grappig, en dat maakt deze film voor het grootste gedeelte de moeite waard.

De comic-stijl is wel geinig, het verhaaltje voorspelbaar door zwaar repetitief gedoe en niet zo boeiend, de muziek is eentonig (op een flard Broken Social Scene - Anthems for a Seventeen Year-Old Girl na ), choreografie zag er niet verkeerd uit, maar visueel oogde het wat matig, maar dat kan ook aan de download gelegen hebben. Misschien dat ik hem met de bioscooprealease nog wel een keer een betere kans geef. Tot dan toe best geinig, maar wat te kinderachtig en erg veel van hetzelfde.

avatar van Inland Rabbit
Een film met een zeer eigen stijl. Als iemand me zou vragen waar scott pilgrim op lijkt zou ik wel 10x moeten nadenken, voor ik met een zinnig antwoord kom en nee...

Vraag me af hoe groot de doelgroep van de film is. In de film is iedereen zo in de 20 en dat lijkt me wel t juiste publiek. Dan nog kun je beter een voorkeur hebben voor old school gaming (NES, PS1, Atari, Sega) en jaren 90 muziek. Al moet ik zeggen dat die jaren 90 muziek er hier niet zo uit komt. Pixies word een keer genoemd, Scott draagt een Zero shirt enz., maar de muziek die de bands spelen is modern en glad te noemen. Ook vond ik de bands vaak te zacht ingemixt, maar wie weet lag dat aan mijn pindakaas.

Verder was 1e uur mooi opgebouwd qua verhaal en humor en naarmate de actie vordert werd het verhaal steeds dunner. In het boek schijnt dat allemaal veel trager te gaan, met meer verhaal en subtext, dus misschien maar eens lezen. Niet dat ik me eraan gestoord heb, heb me zelfs erg vermaakt, maar de film werd er wat dunner door en kreeg wat minder emotie mee.

Toch wel een film met een groot hart. De comics ken ik een beetje en de film is aardig trouw. Het moet allemaal net iets te snel afgeraffeld worden. Toch, Cera speelt altijd op zo'n manier dat je wel iets van hem in jezelf herkent. Dit is natuurlijk ook omdat ik zelf dit jaar net een nieuwe NES heb gekocht en veel rock luister.

Zoals ik zei, ik denk een film voor een beperkte doelgroep. Al is de film eigen genoeg om ook mensen zonder affiniteit met al het bovengenoemde te verbazen. Het is allemaal alleen net een stukje leuker als je de referenties oppikt. Fijne film!

avatar van Naomi Watts
"You cocky cock!"

Tja, waar te beginnen, want wat is dit bril-jant. Nooit heb ik hoge verwachtingen van een film gehad en dat de film het zo waar maakt. Ik ben een fan van de comics maar dat live action zo de feel van een comic weet te benaderen leek een utopie. Wright doet het onmogelijke. Een live action films die zo comicesque aan weet te voelen, twee uur lang vergeet je dat je naar mensen aan het kijken bent. Chapeau.

Wat maakt dit naast de magistrale transitie zo goed? Alles eigenlijk. Het razende tempo, de stortvloed aan beeldgrappen, talloze referenties, visuele hoogstandjes, veel leuke vondsten en natuurlijk snarky lines met uitstekende delivery. Onmogelijk om alles in je op te nemen, elke fractie zijn er wel tientallen leuke vondsten te benoemen. Onmogelijk dat je dit in één keer ziet, laat staan wat blijft hangen. Je wordt werkelijk overspoeld door inventieve zaken, en dat is nou de kracht van deze film. Normaal wil ik dit soort zaken noemen in mijn reviews maar met Scott Pilgrim is dit gewoon onbegonnen werk. Wel wil ik even dat Seinfeld segment noemen, echt de ballen uit mijn broek gelachen.

Cast is ook voortreffelijk. Cera is geweldig als charismatische droogkloot, Routh is een persoonlijke favoriet maar die maakt het op dat feit na ook gewoon waar, Kendrick is betoverend, Winstead is aandoenlijk, Evans is hilarisch, Wong is stoer. Heel de cast delivers, en dat is een compliment waard. De storyline is natuurlijk een perfecte kapstok voor deze doldwaze achtbaanrit en Scott Pilgrim heeft gewoon alles wat je in een flick als deze verwacht. Nee, de film heeft veel meer dan je verwacht, want wie dit verwacht mag zich wel eens goed laten nakijken. De vormgeving, de perfecte cartoonesquering van de personages, de miljoenen leuke vondsten, de briljante beeldgrapjes, de magistrale cast en de visuele trucjes maken hier gewoon een waar genot van. Over een maand zeker in de bios zien, lijkt me een no-brainer.

avatar van Leland Palmer
Leland Palmer (crew)
Een film met twee gezichten; de 1e helft van de film en de 2e helft van de film. Eén is helemaal geweldig, de andere helaas niet zo. Mja, vermakelijke film weer van Wright.

Origineel is het in ieder geval. Verwachtte niet zoveel van deze film, maar dit halve computerspel viel me behoorlijk mee. Vooral de 1e helft van de film is uiterst vermakelijk en bijzonder fraai, creatief en visueel leuk gemaakt. Michael Cera valt weer eens in herhaling (benieuwd hoe lang dat nog gaat werken), maar doet het wel aardig. Ellen Wong is regelmatig nogal irritant - de rest van de cast is goed, met als grootste pluspunt Mary Elizabeth Winstead. Schitterend, met blauw, groen of paars haar.

En wat had het nou geweldig geweest als regisseur Edgar Wright deze positieve lijn vrolijk door had getrokken. Waar we in de 1e helft van de film getrakteerd worden op een visuele krachttoer, veel leuke vondsten en een geinig gebracht verhaaltje, met veel leuke humor + (bij)personages (Culkin en de homograpjes bijv.), valt het kaartenhuis in het 2e deel van de film een beetje inelkaar. Niet helemaal, want het blijft best vermakelijk, alleen valt het allemaal wel érg in herhaling met die gevechten, beeldtrucjes, de (inmiddels niet meer zo leuke) relatie / date probleempjes en een tegenvallende topschurk. De opbouw van de film is wat dat betreft niet goed en het einde had zelfs een dikke domper kunnen zijn. Wong en Cera samen? Gelukkig niet (daar neigt de film echter veel te veel en onnodig naar) - had dé domper van de film geweest.

Een leuk filmpje. Benieuwd hoe ik dit bijv. over 10 jaar ga vinden. Denk dat dit flitsende game-gedoe meer iets voor de jongeren is. Maar ach, je bent zo jong als je je voelt.

avatar van SaNDuTjE
Zoals sommigen al aangegeven een film met 2 kanten.

Enerzijds het frissende 'game'-element wat er visueel gewoon erg mooi en verfrissend uit ziet, de leuk bedachte grappen, de bijrollen (Lucas Lee, Wallace Wells) en natuurlijk het verhaal met de 7 exen.

Nadat ik bijgekomen was van alle pracht en praal, viel mij op dat de film steeds meer in herhaling begon te vallen en dat allemaal wat clichématig werd. Ook begon mij Cera een beetje te irriteren met z'n sukkelige gedrag dat gedurende de film eigenlijk niet veranderd (buiten de gevechten om natuurlijk).

Hierdoor heb ik toch gemengde gevoelens na het kijken naar Scott Pilgrim. Vooral omdat het behoorlijk potentie heeft en je het eerst 1 uur het idee geeft dat je naar een kleine klassieker in wording zit te kijken, maar helaas die verwachting niet waar kan maken.

Zeker het kijken waard.

avatar van james_cameron
Leuk vormgegeven en inventief gemonteerd, maar dit kan niet verhullen dat het verhaaltje wel erg dun is. De film is ook te lang en qua vertelstructuur valt het script te veel in herhaling. De hoofdrolspelers doen hun best maar de personages zijn vlak en weinig boeiend. Regisseur Wright haalt alles uit de kast om de kijker te vermaken, maar behalve tomeloze energie en hier en daar een geslaagde komische scene werkt zijn film niet naar behoren. Beste stukje wordt gevormd door de eerste seconden van de film, waarin het Universal-logo geniaal wordt uitgebeeld door crappy game-graphics, compleet met brak klinkende Universal-tune. Zo leuk wordt het daarna niet meer.

avatar van otherfool
you once were a ve-gone, but now you will be-gone

Een hyper-kinetische, super-fantastische, oogverblindende trip van een film. Flitsende montage, heerlijke muziek, sterke grappen, hilarische typetjes en vooral teveel oneliners om op te noemen; een twee uur durende waanzinnige doldwaze achtbaanrit om breed grijnzend te ondergaan!

Michael Cera is Michael Cera, hij mag het typetje nog één keer bovenhalen want het past perfect in Scott Pilgrim vs. the World. De comics ken ik totaal niet, maar ze moeten zowat geschreven zijn met Cera in gedachten. De rest van de cast staat ondanks genoeg dankbare momenten in zijn schaduw, waarbij Winstead (als enige) soms zelfs een beetje uit de toon valt.

Het is slechts een zeer miniem kritiekpuntje op een verrukkelijke, waanzinnige en, ik haal gewoon mijn jaren '90 vocabulaire er een keertje bij, gave film die me in 2 uur tijd 10 jaar jonger liet voelen. Een klein meesterwerkje!

4,5*.

Best lollig en vooral origineel filmpje, waarvan ik vooraf totaal niet wist wat te verwachten. Is dus een comic-verfilming en daarmee ook de eerste comic-verfilming die ik zie die ook duidelijk een comic sfeertje heeft, op filmisch gebied dan.

Eerste uur is erg fijn, enorm veel quirkyness, grappige personages, talloze pop-culture referenties en allerlei visuele grapjes.

Groot probleem is helaas de speelduur. Dit filmpje had gewoon maximaal anderhalf uur moeten duren, nu werd het echt een herhaling van (vervelende) zetten, al die stomme ex-boyfriends waren dermate irritant dat ik me begon te ergeren. Jammer!

Sex-Bo-bomb rocks trouwens. .

p.s. succes aan suurtje, bobbie en Tante bep of hoe ze ook mogen heten van het Best-ever-undertitle team om dit naar fatsoenlijk Nederlands te ondertitelen.

avatar van IcU
IcU
Het eerste uur was nagenoeg briljant. Het 2e uur was duidelijk minder. Te veel 'Game-crap' en een mindere grap dichtheid. De finale voelde als verplicht. Jammer dus. Maar voor de rest was het een originele insteek. Iets wat ik nog niet gezien had. Prima spel en onwijs leuke, droge humor. Vernieuwend en verfrissend. Maar aan het einde.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Komische comic.

Ondanks dat niet alle grappen werken, het verhaaltje te lang duurt en de actie niet altijd ten positieve overneemt, is dit een uiterst plezierige film geworden. Wat begint als een romcom vol film- en gamegrapjes ontaard in een over-de-top-gekte vol muziek. Overgoten met een komische saus en getrouw in comic-stijl.

Visueel vaak geslaagd en erg prettig in 1080p. Heb een pre-sale BluRay mogen aanschouwen met een dts die de speakerset doet knallen. Lekker lage frequenties ook. Muzikaal gezien sowieso leuk, al was iets meer afwisseling met andere muziekgenres niet verkeerd geweest. De Atari, Nintendo en andere arcade-momenten doen de eighties weer even herleven. Een tijdperk wat Cera op het lijf lijkt te zijn geschreven.

Zeer goed.

avatar van JacoBaco
Volgens mij heeft Edgar Wright het helemaal begrepen! Scott Pilgrim vs. the World is een razendsnel dolkomisch geslaagd eigenwijs actie avontuur geworden. Met natuurlijk de succesvolle Graphic Novel als fundament die ik zelf helaas (nog) niet heb gelezen. De film zit ook vol odes en referenties aan games en muziek. Voor games moet je o.a. denken aan The Legend of Zelda, Super Mario Bros 2, Castlevania en Soul Caliber. Je moet dus ook wel een beetje een (game)nerd zijn wil je deze film voor de volle 100% waarderen en toevallig ben ik best een (game)nerd. De game van Scott Pilgrim op de PS3 had ik overigens al uitgespeeld voordat ik aan de film begon. Ook een aanrader trouwens. Een echte retro-game.

De film is in de stijl van een musical, maar i.p.v. dat ze met ze alle gaan dansen of een liedje gaan zingen, slachten ze elkaar genadeloos af. Kijk, en zo horen musicals ook gewoon te zijn. Ook de acteurs lijken mij prima gekozen en doen het super. Het acteren is geforceerd op precies de juiste manier. Maar Michael Cera is natuurlijk de grote held en hij draagt de film ook zonder enige vorm van moeite. De battles met de 7 exen zijn ook geweldig extravagant. De één wel iets beter dan de ander, maar ze laten allemaal een goede indruk achter. De film is eigenlijk ook 1 grote grap, maar gelukkig (over het algemeen) een hele geslaagde grap.

Het klopt alleen wel dat het eerste uur net iets beter is dan het 2e uur. En verder zitten er ook zoveel geintjes en oneliners in de film dat het soms even aanvoelt als een overkill. Maar ik ga de film zeker nog een keer kijken en ik probeer toch ook de Graphic Novel(s) op de kop te tikken, want ik kan mij helemaal vinden in het wereldje wat Scott Pilgrim vs. the World heet.

Nerd zijn is leuk!

avatar van Fortune
Edgar Wright bracht ons Shaun of the dead, tevens mij nummer een komedie ooit. Geniaal vond ik die film en kan em blijven kijken. Nu brengt ie ons een hyperactief, geflipt filmpje genaamd Scott Pilgrim vs. the world. Beduidend minder humor, meer special effects. Heb ik me ermee vermaakt deze film, zeker weten. Gaat Edgar Wright de goede kant op met deze film, in mijn ogen niet. Hij mag zich meer op de humor richten i.p.v onzin. Al was het erg leuke onzin en zag het er heel gelikt uit. De film duurt te lang en de humor was niet altijd geslaagd, maar het was wel een leuke rit.

In Amerika een gigantische flop deze mix tussen een comic, computergame, musical en film. En ook ik kon er niet zo veel mee. De opzwepende montage, pop-culture referenties, ultrahippe look en talloze visuele grapjes, het is simpelweg too much. (Iedere dertigplusser kan deze film het beste mijden)

Ook het verhaal, over de vreemde ietwat nerderige Scott Pilgrim die om Ramona V. Flowers definitief voor zicht te winnen, eerst moet afrekenen met zeven exen, blijft niet de hele film boeien. Dat wil overigens niet zeggen dat Scott Pilgrim vs. the World een vervelende film is geworden. Ondanks dat de film al snel een herhaling van zetten wordt en er moeiteloos een half uur uit had gekund, krijg je nauwelijks de tijd om je te vervelen. De talloze (de ene meer geslaagd dan de anderen) one-liners die in sneltreinvaart op de kijker worden afgevuurd en de duizelingwekkend snelle montage maken wegdoezelen praktisch onmogelijk.

Daarnaast heeft de film ook nog enkele aanwijsbare pluspunten. Zo ziet de film er bij vlagen prachtig uit en is de soundtrack dik in orde. Al met al maakt het van Scott Pilgrim vs. the World een aardig tussendoortje, maar meer ook zeker niet.

avatar van Beloki
Leuk gemaakt, maar niet soort mijn humor. Al waardeer ik het wel dat het eens een hele andere, originele soort komedie is.

Als je van absurdistische humor houdt, vind je hem vast heel grappig. Doe je dat niet (zoals ik) moet je hem vooral niet kijken.

B.

avatar van jeroentjuhhhhh
One Two Three Four!!

Yes! Scott Pilgrim wist me met de trailer nog niet te overtuigen, waarom? Geen idee. Compleet onterecht, want dit is één van de hoogtepunten van dit filmjaar. Een geniale mix van film en comic/game die visueel zó briljant uitgevoerd is en gevuld met muziek die vreselijk lekker werkt... dat de speelduur van 2 uur véél te kort is.

Echt een genot voor de coomic en game fans onder ons. De muntjes, de effecten, de bit-sounds...de split-screens en de teksten; het werkt geweldig. Ontzettend hip gebracht allemaal, lekker hyper en vooral hééél erg grappig. Uitblinker wat betreft de humor is Cera, wát een held is dat Één van de weinige acteurs die precies weet hoe hij een dorky type moet neerzetten zonder daarin te overdrijven; perfect!

De visuele kracht van deze film heeft me echt verbaasd. Vond dat in de trailer nog niet helemaal goed uit de verf komen maar het blijkt allemaal constant uitgevoerd te zijn én zo ontzettend origineel dat ik m'n (voorbarige)mening daarover snel aan de kant kon schuiven. Het is uiteindelijk niets minder dan über-cool terwijl het tegelijkertijd op z'n zachtst gezegd nogal geeky is..

Het combineert de comic en game-aspecten optimaal, de balans hierin is vrijwel perfect. Wright overdrijft nergens maar subtiel is het alles behalve. Een duidelijke bedoeling die zowel komisch als artistiek 100% geslaagd is. Naast de uitstekende rol van Cera is ook de bloedmooie Mary een genot om naar te kijken. Uitzonderlijk knappe actrice, zélfs met blauw/groen/paars haar .

Ik heb niets te zeiken over Scott Pilgrim, het is een comic/game film op z'n best en krijgt daarvoor de passende score.

One Two Three Four....and a half * . Tevens m'n 1000e stem!

avatar van ExToR
Een film die uiteraard met een flinke korrel zout genomen moet worden. Deze film heeft me geen enkel moment weten te vervelen en wist me zelfs kostelijk te vermaken. Het is wel een film waar je echt van moet houden, veel overdreven dingen, game achtige aspecten en veel 'sense? this makes none' gedachtes.

Leuke, grappige film naar mijn mening. Ben toch bang dat veel mensen er geen moer aan zullen vinden.

avatar van DiKKe_OsCaR
Zoals hierboven al gezegd: zeer leuke en goede combinatie van comic, game en film! Leuke effecten, lekker over the top en daarnaast ook een leuk, klein verhaaltje.

3e leuke film in 1 week, dat is lang geleden!

Leuk!

Niet omdat ik van garage rock hou, dat aspect van de film had helemaal weggemogen. Meer genoten van de 3 minuten aan DJs die voorkwamen in de film.

Wel omdat er als retrogame fan echt enorm veel te genieten valt. De text-on-screen lijkt op een live action Dead Leaves, verder erg veel typische oldskool gamegrapjes.

Ook razende editing en continue verwijzingen naar games en comics. Niet zozeer in de dialoog, maar vooral visueel.

Erg hoog fungehalte. Halverwege gaat het inderdaad wat slepen, 7 exen zijn gewoon teveel voor een film die eigenlijk 90 minuutjes had moeten duren. Cera en z'n gang worden ook wat saaiig en de muziek hadden ze ook mogen aanpassen, maar verder een heerlijk filmpje.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Pitakaas
What's all the fuzz about?

Op aanraden van een vriend maar eens Scott Pilgrim vs The World.
Het was echt een hele dikke tegenvaller. Het verhaal is nogal onsamenhangend, en wordt redelijk slecht geïntroduceerd. Het springt voor mij nogal van de hak op de tak. Velen zegen dat het integreren van 7 (oid) verhalen in 1 een geniale zet is, maar ik heb eerder het gevoel dat dit de film parten speelt.
De editting is leuk gedaan. Vele snelle shots, en vooral het gebruik van overlopen is grappig. Door een personage voor de camera te laten lopen en hem dan in een andere scene te gebruiken doet inderdaad een beetje denken aan een stripverhaal. Het wordt naar mijn mening wel iets te vaak gebruikt op een zeker moment, maar het mag de pret niet drukken. Wat ook een duidelijke verwijzing is naar de comics is het gebruik van allerlei teksten in beeld op comicachtige wijze, te denken aan TTRRRIIING als er een wekker gaat. Leuk om te zien, maar werd op een gegeven moment nogal vervelend.
Muziek was erg tof, Sex Bob-Bomb maakte leuke songs, dat moet gezegd worden. Acteerprestaties zijn van redelijk niveau. Het springt er gewoon niet echt uit. Young Neil was wel een echte droogkloot. En Cera moet uitkijken dat hij niet in een bekende Hollywood valkuil valt, en alleen maar gelijksoortige rollen aanneemt, want nog even en Cera zal alleen maar nerdy geeks gaan spelen. En dat zou jammer zijn, want acteren kan die wel.
De verwijzingen naar comic en ook game wereld zijn in overvloed aanwezig, maar nergens origineel.. Mario muntjes na het verslaan van een enemy? Nou wat innovatief zeg! Hier had zoveel meer uit kunnen worden gehaald, maar viel mij dik en dik tegen. Heb geen enkele leuke verwijzing gezien naar de gehele game culture, alleen wat cheesy grapjes die blijkbaar door het complete filmpubliek moeten worden gesnapt.

Al met al een matige film. Het idee was zeker leuk, maar men heeft niet het onderste uit de kan gehaald.. Vooral de verwijzingen waar teleurstellend. Helaas!

avatar van FillumGek
Continue? Hell yeah!

Voor mij begon het allemaal met de game die een tijdje geleden op het Playstation Network is gelanceerd. Die beviel erg goed met heerlijk ouderwetse 2D gameplay. Maar niet alleen dat, ook de humor van het Scott Pilgrim-universum kwam zo goed uit de verf dat ik kort daarna de strips ben gaan zoeken. Die heb ik bijna in één adem uitgelezen en ik was compleet weg van de knotsgekke personages, scherpe humor en talloze verwijzingen. Gelukkig is daar de film!

Het lijkt lastig om een strip dat bestaat uit zes volumes om te toveren in een twee uur durende film maar toch weet Scott Pilgrim vs. The World zowat al mijn verwachtingen in te lossen. In tegenstelling tot sommige heb ik een erg goede rip gezien waarin duidelijk te zien was dat de film audiovisueel hoogstaand is. Meer dan eens zat ik met ingehouden adem gefocust naar het scherm te kijken om het spektakel tot me door te laten dringen. Er gebeurd namelijk zoveel in zo'n verschrikkelijk hoog tempo dat wanneer je even uit het raam kijkt de kans is dat je weer een droge grap of knap effect hebt gemist. Het is geniaal hoe dicht de film bij de strip is gebleven. Het lijkt vaak gewoon alsof je naar een strip kijkt. Striptermen als 'BOEM', 'WHAM' of 'KLING' zullen tijdens de gevechten het scherm sieren, geluidsgolven vullen je scherm tijdens een Guitar Hero battle en beelden veranderen van kleur wanneer de stemming anders wordt.

De vele verwijzingen naar games zijn ook briljant en herkenbaar. Scott speelt zelf ook games - al komt dat in de film niet uit de verf - en dus zullen namen als Zelda en Final Fantasy de revue passeren - in de strip o.a. ook nog Super Mario Bros 2., Monkey Island etc. - , spelen Scott en Knives een soort DDR, vijanden exploderen in muntjes wanneer ze verslagen zijn en Scott verdiend regelmatig experience points en zelfs een extra leven.

De vertolkingen zijn ook prima gedaan. Cera had ik eerst mijn twijfels over, sowieso wist ik niet meteen iemand om de gortdroge Scott uit de strip te spelen. Maar hij doet het uitstekend, voortdurend had ik het idee met de Scott te maken te hebben die mij in de strip ook een dikke glimlach kon bezorgen. De altijd knappe Winstead zet een goede 'whatever'-attitude neer van Flowers. Knives vond ik ook stoer gedaan, evenals de rest van de cast. Niemand viel uit de toon.

Natuurlijk ga je met al die voorkennis uit de strips vergelijken. Zo zijn er vanzelfsprekend veel situaties niet opgenomen in de film. Soms maakt het niks uit, soms ook jammer. Zo kreeg de film waarschijnlijk de volle mep als Lisa en Mr. Chau ook een rolletje hadden gekregen. Verder is het jammer dat de bossfight zich niet in het hoofd van Gideon afspeelde, wat misschien te verwijten valt aan het feit dat de subspace sequences niet echt aan bod kwamen. Voor de kijkers die nieuw zijn met het universum begrijp ik ook dat de film wat van de hak op de tak springt en vaak een 'wtf'-gevoel teweeg zal brengen. Voor mij was het echter bijna twee uur lang puur genieten van het spektakel.

avatar van Apollinisch
Kos merkte al op:
Maar wat ik vooral waardeer is dat Scott Pilgrim vs. the world zo knap de charme van games als Mario in filmvorm weet te vatten. Ik beheer nu al een jaar of zes m'n eigen online voetbalteam en af en toe speel ik een potje FIFA, maar de tijd van het fanatieke gamen ligt achter me. Toch heb ik zitten genieten, van de muntjes tot het eindgevecht. En zelfs van de optredens van Sex bob-omb. Die worden met zoveel enthousiasme gebracht dat je de muziek niet eens leuk hoeft te vinden. Net als veel hiphoppers en jazzliefhebbers graag Guitar rock spelen.

Unieke ervaring dus, en dan kent de film ook nog een aanstekelijk stel personages, een beetje Broken social scene en zelfs een paar fraaie sneeuwscènes. Compensatie genoeg voor het repetitieve karakter en de iets te lange speelduur.

avatar van Rianneke_Dan
Tegen alle verwachtingen in vond ik dit een leuke film, zeker voor een comic-verfilming want dat is meestal niet echt mijn ding.

Deze film is vooral erg origineel. Heel dat game sfeertje is geweldig, in het begin dacht ik even 'wat is dit nou allemaal'. Maar later had in de gaten dat het juist de bedoeling had dat deze film veel game kenmerken heeft. En dat was echt leuk gedaan met die muntjes en die letters tussendoor. Ik heb geen idee hoe je dat precies noemt en waar dat precies vandaan komt, maar ik vind het wel leuk gedaan. Het verhaal is best simpel, maar wel leuk uitgewerkt. Zit enorm veel humor in de film en Cera speelt het weer perfect, die jongen is gewoon gemaakt voor dit soort rollen. Rest van de cast vond ik ook leuk, en vooral Evans sprong er voor mij bovenuit, want een droogkloot zeg en dan zijn stem ook, hilarisch gewoon. Normaal gesproken ben ik niet weg van dit soort platte humor, maar gek genoeg kan ik het in deze film goed hebben, het word ook gewoon leuk gebracht. Muziek vond ik ook goed, en de hele film heeft toch wel een bepaalde sfeer, zo fout maar toch zo leuk.

Helaas vond ik het geheel wel te lang duren, op een gegeven moment ging het te lang door. Zeven exen waren denk ik gewoon iets teveel. Tegen het einde zakte de film ook wat in, vooral dat laatste gevecht boeide me op een gegeven moment niet meer. Maar toch ben ik blij verrast, ik had echt nooit gedacht dat ik Scott Pilgrim vs. the World bovengemiddeld leuk zou vinden

Dikke 4*

avatar van Zandkuiken
Verfrissend filmpje. Of beter: computerspel van een film. Nu ben ik wel nooit een gamer geweest. Mijn verleden beperkt zich tot Sonic the Hedgehog eens als een halve zot doen ronddraaien tot hij één of andere supervlugge cirkelzaag werd. Echt een trip down memory lane was het dus niet voor den dezen hier. Maar 't is best allemaal leuk gedaan in Scott Pilgrim Vs. The World.

Verder grappige dialogen bij momenten (I'm in lesbians with you ), maar in die kleine 2 uur passeert ook al eens iets de revue dat minder geslaagd is. En dan die vele (lange) battles met die exen... Niet altijd even boeiend.

Op zich zou de muziek me dan wel moeten liggen, en die is ook best aardig. Maar echt genieten zat er nu ook niet in. Toch weer allemaal wat te gepolijst.

Maar op zich dus zeker genoten, hoewel ik er nog net iets meer van had verwacht. Toch ruim 3 sterren.

avatar van 606
Leuke game achtige film, maar soms een beetje te veel van het goede.
Waarschijnlijk omdat ik geen gamer ben.
Cast was wel goed en soms zag het er ook oke uit.

3 sterren

avatar van Q Jones
Scott Pilgrim vs. the World

Dam wat een film zeg, ik was er gewoon helemaal stil van, zo heeft deze film mij overbluft, en verbijsterd.

SPVTW is een hip nieuw filmpje, de makers besteden geen aandacht aan clichés en hebben een hele nieuwe manier gevonden om een film te maken. Je raast als het ware door de 112 minuten heen, en zonder dat je er erg in hebt is het afgelopen.

De acteurs zijn allemaal prima Schwartzman vind ik eigenlijk maar een beetje een sukkelige acteur maar in deze film was hij prima op zijn plaatst. Ook Cera deed het uitermate goed en zijn vriendinnetje Mary Elizabeth Winstead is adembenemend om naar te kijken.

Edgar Wright slaat een andere slag in. Hot Fuzz en Shaun of the Dead is niet voor iedereen weg gelegd. Met deze film bereikt hij denk ik wel een veel groter publiek, deze film is trouwens totaal niet te verglijken met de twee eerder genoemde films.

Een origineel concept gemixt met een vrolijk luchtig verhaaltje, en mooi gechoreografeerde gevechten. Plus enorm vette muziek ( ik houd zelf nog al van rock dus voor mij kon het feest niet op)

Ook zitten er herkenningspunten in als je zelf wel eens games speelt. Bijvoorbeeld als Scott zijn level overnieuw moet doen gaat hij er als een gek doorheen want hij weet hoe het trucje in elkaar steekt, ik zelf kan me hier prima in vinden, en zo zitten er nog meer van deze leuke dingetjes in.

Wat ik ook heel grappig vond was de cameo van Thomas Jane, hij straft Brandon Routh, onderliggende gedachte The Puncher vs superman, of The Puncher straft superman heerlijk gewoon al die dingen.

Zijn er minpuntjes aan deze film, nee ik heb ze niet kunnen ontdekken maar ja ik ga ook niet mierenneuken op een geweldig onzin epos als dit. Nou vooruit dan 1 minpuntje is dat de geweldige rol van Chris Evans veel te kort is. Veder een top film ik geef deze film de volle mep 5 sterren HOERA

avatar van Elineloves
Een film over duelleren met "7 Evil Exes" . Goh, het lijkt wel alsof ik mijn dagboek open sla.

Nah, even serieus. Ik heb deze film vannacht -na veel aandringen van iemand hier, ik noem geen namen ) toch maar een kans gegeven. En ik ben positief verrast. Ben ik nu ook een 'nerd' omdat ik dit soort films kan waarderen? Ik was vroeger wel verslaafd aan mijn Sega, dat is nog steeds jeugdsentiment, en toen ik wat ouder werd is hij vervangen geworden door een PS2 waar ik best wat avonden mee doorbracht.

Waar te beginnen.. Scott Pilgrim vs. the World is een over de top visueel spektakel met een heerlijke soundtrack. Ik vond dat er best een goede onderliggende gedachte bij deze film kwam kijken. Natuurlijk heeft het een hoog entertainment gehalte, maar het is ook vrij serieus. Een nieuwe relatie brengt vaak moeilijkheden met zich mee, of op zijn minst wat spanningen. Denk aan jaloerse of niet afgesloten relaties met exen, de mening van familie en ouders over je nieuwe partner, etc. Dit vond ik toch wel een prettige afwisseling tussen al het popcorn vermaak door.

De cast is wel perfect. De cynische Wallace (Kieran Culkin, is dat de broer van?) wist me te verrassen met zijn rol. Hij steelt echt de show en stiekem verheug je je op het moment dat hij weer in beeld is. Micheal Cera is natuurlijk perfect gecast, over hem kan ik geen kwaad woord zeggen, maar toch blijft het geen acteur waarvan ik de behoefte heb meer werk te zien. Als ik het toevallig tegenkom, prima, maar hij doet verder weinig met me. Mary Elizabeth Winstead, lekker excentriek, viel me ook reuze mee. De grappen en dialogen waren ook prima.

Er zijn enkel een paar puntjes waar ik over 'viel'. Ramona is echt helemaal niet aardig voor Scott. Ze is niet lief of sympathiek, terwijl hij alles voor haar doet. Dat stoorde me af en toe een beetje. Dit hangt samen met de lange speelduur van de film. Bij ex nummer 4 zat in stiekem een beetje af te tellen: '' Oh, er komen er nog drie, oké.'' Het feit dat ik niet alles begreep, ik ben nou eenmaal geen doorgewinterde gamer en mijn kennis hierover is dan ook niet zo groot, ervaarde ik niet als minpunt.

Sommige dingen worden niet uitgelegd, maar dat hoeft voor mij ook helemaal niet. Het blijft prima te volgen, ook als game n00b.

Ik twijfel tussen een 3.5* en 4.0*, maar vanwege het visuele genot, de goede setting, de uitstekende cast en de goeie dosis humor gaat ie lekker op de 4.0*.

avatar van rokkenjager
Vrij geinige film. Al is het zeker niet de gehele speelduur onderhoudend en heb je het na een uurtje wel gezien eigenlijk. Er passeren absoluut een paar toffe scènes het pad, maar er wordt wat mij betreft iets te vaak roet in het eten gegooid. Met name door die vervelende exen. Voornaamste probleem bevindt zich echter dikwijls bij het hoofdpersonage, met zijn onophoudelijke, irritante houding. Dan wordt het automatisch wel een vervelende zit. Gelukkig biedt de film wel een hoop goeds.

avatar van aspers
Ohhh wat had ik hier zin in! De ontzettend droge humor... héérlijk. Die visuele overkill, dat is wel mijn ding.

Maar na een tijdje red je het daar niet meer mee. Sterker nog...ik had het wel gezien allemaal! Het verhaal stelt weinig voor (grappig om te zien dat mensen er een hele diepe betekenis in zien... zo is het volgens mij echt niet bedoeld), en dan blijft er niet veel meer over. En dan ga je op de klok kijken hoelang dit eigenlijk nog duurt. Dat is jammer... Was veel sterker geweest als het een half uur korter was.

Toch leuk om een keer te zien, maar helaas viel hij mij wel erg tegen.

avatar van Keane1983
De manier van filmen is vrij verfrissend te noemen en in het begin van de film vond ik het een genot om naar te kijken. Er zitten een aantal goed geslaagde scenes in en de humor is er en der hylarisch te noemen.
Het gebruik van oude game themes maken het geheel dan af en schept (althans voor mij) veel herkenning.
De film bevat soms wel erg mooi geschoten scenes...niet de lokaties maar op de manier waarop er gefilmt is.
Nu dit posieve gezegt te hebben, komen de wat minder lovende kritieken.
Het verhaal is vrij standaard en valt in mijn ogen constant in herhaling. Met name de exen vond ik niet heel erg denderend....ookal draaid de film hier om!!!
Na ongeveer 60 min. zat ik toch wel op de klok te kijken hoelang dat hij nog zou duren...ik denk niet dat dit de bedoeling kan zijn geweest.
De film vliegt van de hak op de tak en is daardoor soms moeilijk te volgen.
Al met al een aardige "komedie/actie" film maar zeer zeker niet geslaagd.
Van mij een 3.0*

avatar van John Lee Hooker
Ik zat vanmiddag in de Subway een broodje te eten met een krant. Daarin stond deze film best hoog aangeschreven. Blijkbaar hebben die redacteurs nogal een andere smaak dan mij. Want wat is dit een ongelooflijk saaie troep zeg. Ik heb helemaal niet gelachen, de zaal volgens mij ook niet. Er is echt niks grappigs aan te treffen. Her en der komt er een opmerking voorbij waarvan ik dacht: ja, ok.... is dat nou zo leuk of wat...?
Het is gewoon vrij standaard Amerikaans allemaal. Die special effects waren niks aan. Het maakt er een chaotische boel van, van het al slappe verhaal.
Hij ontmoet een Chinees meisje, daarna 'n andere chick die heel veel boze exen tot beschikking heeft. That's it. Al die gevechten zijn maar saai.
Het onbreekt de film niet aan vaart met al die snelle overgangen. Maar de manier waarop er werd geswitcht tussen 'actie' en emotionele problemen was nogal hak op de tak en daarom kwamen beide niet geloofwaardig over.
Michael Cera vind ik 'n enorme zoutzak, hij zett geen boeiende rol neer.
En de muziek die de band speelt is vreselijk.

Niets aan.